Nästa artikel
EU-parlamentet klubbar förbud mot nya avgasbilar
Nyheter

EU-parlamentet klubbar förbud mot nya avgasbilar

Publicerad 14 februari 2023 (uppdaterad 27 mars 2023)
Nya bilar med förbränningsmotorer blir i praktiken förbjudna i EU från och med år 2035. Det beslutade EU-parlamentet på tisdagen.

Som Vi Bilägare tidigare rapporterat arbetar EU för ett totalstopp mot nya bilar med förbränningsmotorer från och med år 2035. Nu har lagförslaget röstats igenom i Europaparlamentet, och beslutet är således formellt fattat. 340 parlamentariker röstade för, 279 mot och 21 la ned sina röster.

Den nya lagen kräver, med vissa undantag, att koldioxidutsläppen från nya personbilar måste minska med 100 procent till år 2035. Till år 2030 ska utsläppen ha minskat med 55 procent jämfört med 2021 års nivåer – en betydande skärpning av det befintliga målet på 37,5 procent. Även transportbilar måste bli helt utsläppsfria år 2035, och minska utsläppen med 50 procent till år 2030.

EU väntas med tiden också verka för en successiv minskning av eventuella bonussystem och stöd, i takt med att försäljningen av elbilar ökar. Unionen är dock beredd på att ge dispens 2035 ut för biltillverkare med produktionsvolymer av fossildrivna bilar förutsatt att produktionsvolymen är färre än 10 000 fordon eller 22 000 fordon för transportbilstillverkare.

Parlamentets huvudförhandlare Jan Huitema säger i en kommentar att de nya reglerna är avgörande för att EU ska uppnå klimatneutralitet till år 2050.

– De skapar klarhet för bilindustrin och stimulerar innovation och investeringar för biltillverkare, säger han.

Vissa kommer undan

Förhoppningen är att de nya bestämmelserna ska skapa en positiv utvecklingsspiral genom att skynda på elbilsutvecklingen inom fordonsindustrin. Men också att det ska bidra till att göra elbilstekniken mer tillgänglig för fler bilägare och samtidigt hjälpa till att skapa en sund begagnatmarknad av elbilar.

– Det kommer att göra hållbar körning tillgänglig för alla, menar Jan Huitema.

Vissa biltillverkare kommer undan reglerna eller får en ”mindre sträng” version. Märken som bygger färre än 1 000 bilar per år undantas helt. Märken som bygger färre än 10 000 bilar per år får fram till 2036 på sig att klara utsläppsreglerna.

Beslutet väntar nu på att få ett formellt, slutgiltigt godkännande av EU:s medlemsländer Europeiska rådet, vilket väntas ske under mars månad. Branschen spår dock att det inte förväntas ändra någonting, eftersom flera biltillverkare redan klargjort att de har som mål att ha ett helelektrifierat program innan dess.

Bland dessa återfinns bland annat Volvo, Ford, Renault och Peugeot, som alla klargjort att det ska vara uppfyllt senast år 2030. Även VW-koncernen har gett motsvarande besked, men för egen del satt gränsen till just år 2035.

BMW och Mercedes har dock kritiserats för att hittills inte lämnat klara besked om när de tänker upphöra med tillverkningen av förbränningsmotorer.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (8)

  • 16 februari 2023 Ingen vill ändå köpa ny icke…
  • 15 februari 2023 Vad bra !
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.