Nästa artikel
Förslaget klart: EU-kommissionen sätter slutdatum för förbränningsmotorer
Nyheter

Förslaget klart: EU-kommissionen sätter slutdatum för förbränningsmotorer

Publicerad 14 juli 2021 (uppdaterad 27 mars 2023)
EU-kommissionens klimatpaket föreslår ett stopp för nya förbränningsmotorbilar efter 2035. Men det kan ta lång tid innan de nya reglerna godkänns av medlemsländerna.

Europeiska kommissionen, unionens verkställande organ, la på onsdagen fram ett brett paket med 13 lagförslag som ska säkerställa att EU:s klimatmål uppnås. Enligt dem ska de totala utsläppen av växthusgaser år 2030 minskas med 55 procent jämfört med 1990 års nivåer, och till 2050 vara plus minus noll.

Klimatpaketet, kallat Fit for 55, ställer hårda krav på bilindustrin. Ett av förslagen innebär i praktiken ett förbud mot försäljning av nya bilar med förbränningsmotorer inom 14 år. Till år 2030 ska avgasutsläppen från nya bilar minska med 55 procent jämfört med 2021, och från 2035 kommer bara nollutsläppsbilar få säljas.

Ett dussintal europeiska biltillverkare har redan meddelat att de kommer gå över till att bara sälja nollutsläppsbilar under 2030-talet, men enligt EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen är lagstiftning ändå nödvändigt.

– Vi kommer ändå sätta ett datum då alla bilar måste vara utsläppsfria. Annars uppstår osäkerhet, och då kommer vi inte nå vårt mål om klimatneutralitet till år 2050, sa hon i en intervju med tyska Sueddeutsche Zeitung i veckan.

”En vändpunkt”


Miljöorganisationer prisar lagförslagen.
– Det här är en vändpunkt för bilindustrin och goda nyheter för bilister. De nya EU-reglerna kommer att demokratisera elbilar och ge ett uppsving för laddning, vilket betyder att rena bilar snart kommer vara tillgängliga och lätta att använda för miljoner européer. Det säger William Todts, chef för miljöorganisationen Transport and Environment, i ett uttalande.

Laddare var sjätte mil

Klimatpaketet ställer också krav på EU:s medlemsländer att bygga ut laddinfrastruktur i takt med att fler elbilar säljs. Längs de stora motorvägarna i Europa ska det finnas en laddstation var sjätte mil, och en tankstation för vätgasfordon var femtonde mil.

Vill ge mänskligheten en chans

– Vi kommer att begära mycket av våra medborgare. Vi kommer också att begära mycket av våra industrier, men vi gör det för en god sak. Vi gör det för att ge mänskligheten en sportslig chans, säger EU-kommissionens klimatansvarige vice ordförande Frans Timmermans i ett uttalande, med hänvisning till den pågående klimatkrisen.

Kommer möta motstånd

Innan de nya reglerna träder i kraft måste de godkännas av EU:s medlemsländer och Europaparlamentet – en process som enligt uppgift kan ta två år. Långt ifrån alla medlemsländer stöttar förslagen – de har redan mött kritik från de två stora biltillverkarländerna Frankrike och Tyskland.

Den franska regeringen med president Emmanuel Macron i spetsen vill att laddhybrider ska tillåtas längre än till 2035, och Tysklands transportminister varnade i veckan EU-kommissionen för att sätta för höga krav på bilindustrin. 
– Jag tror att alla bil- och lastbilstillverkare är medvetna om att hårdare krav är på väg. Men de måste vara tekniskt gångbara, sa han till den tyska nyhetsbyrån DPA.

PFA, en lobbygrupp för bilindustrin i Frankrike, menar att utfasningen av förbränningsmotorer kommer innebära att 100.000 jobb går förlorade eftersom produktionen av el- och bränslecellsbilar inte är lika arbetsintensivt.

ACEA, en lobbygrupp för Europas bilindustri, skriver i ett pressmeddelande att alla dess medlemmar stöttar EU:s klimatmål och investerar miljarder euro i hållbar teknik, men att ett förbud mot en viss teknologi inte är en rationell väg framåt i det här läget.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (3)

  • 15 juli 2021 Dom fattigare länderna…
  • 15 juli 2021 Gissar att de inte lär…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.