Efter långa förhandlingar och hårt lobbyarbete från flera biltillverkare och länder har EU presenterat en ny plan där det skarpa kravet på att förbjuda försäljningen av nya bilar med förbränningsmotorer 2035 slopas.
De uppdaterade reglerna ska antas av Europaparlamentet och Europeiska rådet, men det lär inte stöta på några större problem, enligt flera bedömare.
Förbudet innebar att 100 procent av alla bilar som tillverkades skulle ha noll koldioxidutsläpp under körning 2035. Den siffran sänks nu till 90 procent, så en av tio bilar kommer få ha förbränningsmotor även efter 2035.
På så sätt blir även mildhybrider, fullhybrider, laddhybrider och elbilar med räckviddsförlängare tillåtna. De tio sista procenten ska kompenseras genom att till exempel använda så kallat grönt stål eller genom biobränslen.
– Europa är fortfarande i framkant av den globala gröna omställningen, säger Europeiska kommissionens ordförande Ursula von der Leyen i ett uttalande.
Förbudet klubbades igenom för snart tre år sedan, men har debatterats flitigt sedan dess. Vissa bilmärken, däribland Mercedes och BMW, har hävdat att förbudet kommer försätta bilindustrin i kris eftersom omställningen till eldrift inte går lika snabbt i hela EU och att förbudet dessutom skulle kosta mängder av jobb.
Även flera medlemsländer har kritiserat förbudet, däribland Tyskland och Italien.
På andra sidan finns bilmärken som Volvo, Polestar och Lucid som riktat skarp kritik mot att slopa förbudet eftersom det drar undan mattan för biltillverkare som satsat på elbilar.
Med tillåtelse att fortsätta bygga avgasbilar har tillverkarna vunnit på kort sikt, enligt analytikern Ferdinand Düdenhöffer.
– Men på lång sikt förlorar de mycket. Fördelarna för de kinesiska biltillverkarna kommer bli större och större, säger han till Washington Post.