Nästa artikel
En av tre cyklar utan lyse i mörkret
Nyheter

En av tre cyklar utan lyse i mörkret

Publicerad 6 november 2012 (uppdaterad 20 november 2012)
Trots mörkare tider struntar mer än var tredje cyklist i lyse, visar en färsk undersökning från försäkringsbolaget If.

I undersökningen som omfattar 3 500 svarande uppger mer än var tredje cyklist, 36 procent, att de aldrig eller bara ibland använder cykellyse i mörkret. Iréne Isaksson-Hellman, trafiksäkerhetsforskare vid If, tycker att resultatet är dåligt.

– Ett lyse är ofta avgörande för om andra trafikanter ska se cyklisten. Utan lyse och reflex har en bil bara 20 - 30 meter att bromsa på. Det säger sig självt att dessa cyklister utsätter sig för stor fara, säger Iréne Isaksson-Hellman.

Sämst på att tända lyset är unga cyklister i åldersgruppen 18-29 år, där 61 procent av de tillfrågade uppger att de aldrig eller bara då och då slår på lyset.

– Det verkar finnas en tro på odödlighet bland unga cyklister. Med åren kommer antagligen en större medvetenhet om risker och hur andra trafikanter reagerar. Ett lyse både fram och bak på cykeln är en billig och praktisk livförsäkring, fortsätter Iréne Isaksson Hellman.

Under årets första nio månader, från januari till och med september, omkom 23 cyklister i trafiken, vilket kan jämföras med 17 döda under motsvarande period i fjol.

Diskutera: Vad tycker du om undersökningen?

23 är stadens distrikt till antalet. Fram till mitten av 1800-talet bestod Wien bara av det som i dag är första distriktet.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2012-11-07 08:56
LC4ever

Hade det funnits "gilla" på en kommentar hade du fått det, KaptenOberkommando.
Jo, jag småkokar också!

#9 • Uppdaterat: 2012-11-07 14:49
glamoureus

En reaktionssträcka på 3-4 meter (30 km/h) en svartklädd cyklist utan lyse och reflex är ca 10-15 meter framför bilen, OM inga gatulampor lyser i närheten och stjäl all mörkerseende.

alltså har man ca 6-16 meter på sig att tvärbromsa, sen var det där med att bedöma, vilket tar ca hälften, drygt 8 meter.

MAO så finns det en chans att du redan har kört på cyklisten om den var 10 m framför bilen och du körde 30 km/h.

Vems fel?

#a • Uppdaterat: 2012-11-08 19:41
sackese

Det naturliga urvalet skulle man kunna tänka sig. Enda felet i resonemanget är att dessa individer hunnit föröka sig...

Låt polisen behålla böterna, men låt dem bevisa att boten är korrekt genom videoinspelning. Det finns små bärbara kameror idag som inte är särskilt besvärliga.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.