Nästa artikel
Bilförare ska stanna för cyklister
Nyheter

Bilförare ska stanna för cyklister

Publicerad 1 november 2012 (uppdaterad 20 november 2012)
Ge förare väjningsplikt vid korsande cykelbanor och låt cyklister cykla mot enkelriktat, föreslår regeringens cykelutredare.

Cyklister ska i fortsättningen prioriteras högre i trafiken, anser regeringens cykelutredare Kent Johansson som på onsdagen överlämnades sitt betänkande till infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.

Cykelutredningen omfattar flera förslag som är tänkta att främja cyklandet. Bland annat föreslås att bilister får väjningsplikt mot cyklande vid obevakade cykelöverfarter, precis som mot fotgängare vid obevakade övergångsställen.

Kent Johansson förslår också att cyklister under vissa förutsättningar ska få cykla mot enkelriktad trafik. "Befängt", anser Motormännens vd Maria Spetz.

– Det är olyckligt om vi får en utveckling mot olika trafikregler för bilar och cyklister. Otydlighet kommer bara leda till fler olyckor. Och det är ju inte cyklisternas laglydighet som är skälet till att vi har så många cykelolyckor, det är snarare den bristande respekten för de regler som finns idag, kommenterar Maria Spetz.

Diskutera: Vad tycker du om utredningen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2012-11-01 14:20
KaptenOberkommando

Hahahaha, så jävla korkat! Att bilister har väjningsplikt mot gångare är en sak, men att samma sak ska gälla för cyklister som kommer som skjutna ur kanoner från "ingenstans" blir bara för dumt.

Och så cykla mot enkelriktat ...

Men vad värre är, på text-tv stod det att man vill tillåta barn upp till elva år att cykla på trottoaren! Herregud, hur skall det bli sedan då när barnen blir stora? De kommer ju för bövlingen att ta det som en självklarhet att cykla på trottoaren.

Alltså, vad är det för folk som "utreder"? Kanske är det utredarna som behöver utredas.

#2 • 2012-11-01 14:35
FLAC

folket som utreder på sådana här uppdrag brukar vara gamla politiker, generaldirektörer och regeringstjänstemän som blivit över och måste få något att göra för att motivera den fortsatta löneutbetalningen. Sällan eller aldrig vet de något alls om det de ska utreda, och med vetskap om att deras rapport till slut hamnar underst i nedersta byrålådan hos beställaren vill de kunna presentera något uppseendeväckande. för att dra slutsatsen att något redan fungerar bra är inte att tänka på...

#3 • 2012-11-01 14:51
Leif R

Har alltid prioriterat cykel före bil på "kortare" sträckor och i övrigt en ivrig cykelanvändare. Fram för mer cykelvägar i alla tätorter men förslaget som sådant kan dom kasta i papperskorgen! Hur mycket ska bilister få tåla, snart vågar man knappt sätta sig bakom ratten med alla dessa påfund, titta bara på zebralagen (övergångsställen) som man med förskräckelse fått uppleva åtskilliga gånger av ,"här ska jag fram" övergångare!

#4 • 2012-11-01 14:55
glamoureus

Farligt när det blir mörkt i vårt land. Ska cyklisten anta att bilisten stannar?

Vet ni hur dåliga reflexer (om ens några) många cyklister har i Uppsala med alla gågator, enkelriktat?

För cyklisternas egna skull hoppas jag att detta inte går genom för det är OMÖJLIGT i Uppsala centrum att hinna vädja för en cyklist som inte syns (har själv erfarenhet när jag kört 10(!) km i timmen..

#5 • 2012-11-01 15:49
Rustan Werling

Jag kan faktiskt hålla med om att cyklister bör prioriteras före bilister i tätort. men detta förutsätter givetvis att infrastrukturen är på plats först så att man har avdelat dessa olika trafikslag. Att ha en infrastruktur som är byggd för bilism och sedan prioritera cyklisterna enbart genom nya trafikregler är bara korkat.

#6 • 2012-11-01 16:18
Hundter

Tja, varför inte? Det finns ju så gott om cyklister, så det kan ju inte vara nån´ utrotningshotad grupp!! Lika lite som fårskallarna som bara kan komma med ett så Herrans idiotiskt förslag!

#7 • 2012-11-01 16:31
S-E S

Alldeles rätt Kapten O och för den händelse att någon cyklist någon gång av oförklarligt skäl kommer att uppträda felaktigt i trafiken hoppas jag att det blir obligatoriskt med en trafikförsäkring för cyklisterna som även gäller vid färd mot körriktningen och vid höga hastigheter bland fotgängare.

Hoppas bara att Kent Johansson inte är en ny Svensson Schmitt, ett körkortslöst "utskott" i trafiken.

#8 • 2012-11-01 16:39
steffo1

cyklister är vägarnas största fara, de tror att de äger asfalten.

Jag höll på att bli påkörd som fotgängare igår vid liljeholmsbron/ Hornstull av cyklist som vägrade väja för oss som skulle korsa deras cykelväg. Jag vet om flera allvarliga olyckor där fotgängare blivit påkörda av cyklister denna sträcka. Inför stopp/väjningsplikt och hastighetsbegränsning för cyklister!

Som bilist kan man å andra sidan tycka att cyklisterna beter sig livsfarligt för sina egna liv, de tror att ju högre fart de har desto fler rättigheter de får.

#9 • 2012-11-01 16:42
sackese

Jösses, hur korkad kan man vara och ändå få lov att göra sådana här arbeten? Tydligen så räcker inte IQ-skalan neråt för dessa stolpskott...

Redan idag så beter sig cyklister som om de ägde vägen, och som om det inte finns några regler. Om man nu ger dem "rätt till företräde" då kommer kaoset att vara total.

Har inte dessa herrar i utredningstjänster fått veta att trafiken bygger till 100% på skyldigheter? "Du skall vara säker på att det är ofarligt att [göra manöver]" är en av trafikens grundregler.

Hoppas detta förslag skickas dit den hör, på sophögen!

#a • 2012-11-01 16:59
hultarn

Det mest korkade är att det faktiskt inte på långa vägar är bilarna som är det största problemet, då endast 20 % av cykelolyckorna sker cykel-motorfordon. (70 % är singelolyckor)
Från detta tal ska sedan dras alla cykel-motorfordonolyckor där det är cyklisten som är vållande, så kommer man ner i en väldigt liten andel där bilisterna är syndabockarna.

Varför lägger man då ner så mycket energi på att stävja bilisterna???

Att zebralagen är en katastrof vet alla utom myndigheterna, kommer en motsvarande för cyklister lär det synas i statistiken.

Sen begriper jag inte hur folk kan vara så j***a korkade att de bara kliver/cyklar rakt ut i vägen, ofta utan att ens se sig för och med musik eller telefon i örat.
Det spelar ju för f*n ingen roll felet är när det smäller, fotgängaren/cyklisten förlorar ändå!!
Av ren självbevarelsedrift måste man se sig om!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.