Nästa artikel
Elbilsrapport censurerades av myndighet: ”Känsligt ämne”
Nyheter

Elbilsrapport censurerades av myndighet: ”Känsligt ämne”

Publicerad Igår 10:59 (uppdaterad Igår 17:22)
Det är bättre för klimatet att byta ut nästan alla bensin- och dieselbilar mot elbilar. Det visar en rapport som stoppades av en schweizisk myndighet.

Vad är egentligen bäst för klimatet – att köra vidare med en gammal förbränningsbil, eller köpa en ny elbil?

Det är en intressant fråga som den schweiziska energimyndigheten nyligen betalat 1,2 miljoner kronor för att undersöka i en rapport.

I nio av tio fall är det bättre att ersätta befintliga bensin- eller dieselbilar med elbilar i samma storleksklass ”omgående”, visar rapporten – trots att elbilen ger upphov till ganska höga utsläpp när den tillverkas.

Myndigheten försvarar sig med att förutsättningarna ändrats sedan 2022

Men av rädsla för kritik valde myndigheten att inte publicera rapporten, uppger sajten Republik som tagit del av både rapporten och interna mejl inom myndigheten.

Där står bland annat att resultatet och ämnet kan vara ”potentiellt känsligt” och att resultatet ”kan misstolkas”.

Myndigheten försvarar sig med att förutsättningarna ändrats sedan 2022 när riktlinjerna för rapporten togs fram, och enligt myndigheten kommer författarna inte fram till något tydligt svar.

Trots att en elbil orsakar stora utsläpp när den tillverkas är det vettigt att byta ut nästan alla bensinbilar mot elbilar, visar rapporten. Det bygger dock på att bilägaren väljer en elbil som är lika stor som bensinbilen – inte större. Foto: Audi

Enligt forskare som läst rapporten visar den dock klart och tydligt att en elbil är bättre för klimatet, och elbilarna har dessutom blivit ännu effektivare sedan rapporten togs fram.

– Om en myndighet spenderar skattebetalarnas pengar på rapporter måste de också publicera resultatet, säger Jürg Grossen som företrädet Grönliberala partiet i Schweiz.

Det säger rapporten
  • Ungefär 90 procent av de bensin- och dieseldrivna personbilarna som rullar på schweiziska vägar kan med fördel ersättas av en elbil ur klimatsynpunkt.
  • I sex procent av fallen är förbränningsbilen så effektiv eller den årliga körsträckan så kort att ett byte till elbil inte skulle löna sig klimatmässigt. I fyra procent av fallen är det oklart om bytet skulle löna sig.
  • Ju högre bränsleförbrukning den gamla bilen har, desto större blir klimatvinsten vid byte till elbil.
  • En årlig körsträcka på över 800 mil gör bytet ännu bättre klimatmässigt. För bilägare som bara kör 400–500 mil om året lönar det sig oftast inte att byta till elbil klimatmässigt.
  • Även helt nya och lätt begagnade bilar kan med fördel ersättas – särskilt om de körs mycket eller har hög förbrukning.

Källa: Kaufentscheid: Wann es sich lohnt, auf ein Elektroauto umzusteigen (2025)

Så gjordes rapporten
  • Rapporten fokuserar endast på klimatpåverkan (växthusgaser), inte på andra miljöaspekter eller kostnader.
  • Förbrukningssiffrorna för äldre bilar baseras på en gammal körcykel som inte längre används. Där har forskarna multiplicerat utsläppen med en faktor på 1,2. Nyare bilar mäts enligt WLTP-körcykeln och forskarna tar inte hänsyn till att utsläppen i verklig körning kan vara högre.
  • Forskarna har utgått från schweizisk elmix i beräkningen av elbilens utsläpp under körning.
  • Utsläppen under produktionen är inte modellspecifika utan generella. De är dessutom bara tillgängliga från 2021 och framåt och för äldre bilar har dessa utsläpp uppskattats med hjälp av en så kallad regressionsanalys.
  • För laddhybrider är osäkerheten stor eftersom förbrukningen i mycket hög grad beror på hur ofta bilen laddas.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.