Bild
Nästa artikel
Nyheter

Ny studie bekräftar: Elbilar har överlägset grönast livscykel

Publicerad 2021-07-26 11:00 (uppdaterad 2021-07-26 17:08)
En elbil är alltid renare än en bensinbil, oavsett var den laddas. Det slår en ny rapport fast.

Det finns en seglivad myt i bilvärlden om att en elbil inte är grönare än en bensin- eller dieselbil om hela bilens livscykel, från produktion och laddning till återvinning, räknas in.

Men enligt en ny rapport från Internationella rådet för rena transporter, ICCT, orsakar en elbil alltid mindre koldioxidutsläpp än en motsvarande bensinbil under sin livstid – även om den laddas med ström från icke-förnybara källor när den används.

– Vi har mycket lobbyverksamhet från delar av bilindustrin som säger att elbilar inte är mycket bättre när elproduktion och batteriproduktion räknas in. Vi ville undersöka detta och se om argumenten stämmer. Det säger Georg Bieker, forskare för ICCT, i ett uttalande. 

Studien har granskat hur stora utsläpp elbilar genererar i Europa, USA, Kina och Indien, de fyra marknader som tillsammans är hem åt 70 procent av alla nya bilar som säljs i världen.

I Europa, som har störst andel förnybar energi i sin elmix, orsakar en elbil 66–69 procent mindre klimatutsläpp under sin livstid än en jämförbar bensinbil. I USA blir utsläppen 60–68 procent mindre och i Kina 37–45 procent. I Indien, som har störst andel kol och olja i sin energimix, är en elbil 19–34 procent bättre än en bensinbil, enligt rapporten.

Uträkningen utgår från bilar som är nya år 2021 och som har en förväntad livstid på 18 år. I rapporten beräknas också hur mycket utsläppen från elbilar skulle kunna sänkas ytterligare i takt med att en större andel av elektriciteten kommer från förnybara källor. Det är dock svårt att förutse hur snabbt den omställningen kommer att gå i olika delar av världen.

Själva produktionsprocessen är mer koldioxidintensiv för en elbil än en traditionell motsvarighet – men enligt ICCT:s rapport tar det inte mer än omkring ett år innan det blir fördel för elbilen ändå.

Resulatet av ICCT:s rapport är en självklarhet för många, inklusive EU-kommissionen. De föreslog nyligen ett förbud mot nya bilar med förbränningsmotorer i EU från och med 2035. USA-delstaten Kalifornien har ett liknande förslag.

ICCT är en amerikansk oberoende, icke-vinstdrivande organisation som jobbar med att ta fram vetenskapligt underlag för beslutsfattare. I maj 2014 varslade de amerikanska miljömyndigheter om att Volkswagens dieselbilar släpper ut mycket större mängder kväveoxider än vad som är lagligt, vilket senare utlöste Dieselgate-skandalen. 

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (2)

  • 2021-07-27 13:23 Knappast förvånande, hög…
  • 2021-07-26 16:23 Brytgränsen blir alltså…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.