
Nya elbilar måste ge ifrån sig ett särskilt ljud när de körs för att uppmärksamma fotgängare i närheten.
Men en ny studie gjord av forskare på Chalmers visar att en av de vanligaste signaltyperna är svår för många att lokalisera – särskilt när flera elbilar befinner sig i närheten.
Tre olika så kallade AVAS-signaler (Acoustic Vehicle Alerting System) har testats och alla tre är svårare att lokalisera än ljudet som en förbränningsbil ger ifrån sig.
Särskilt illa gick det för en av signalerna där de flesta försökspersoner i studien varken kunde urskilja riktning eller antal fordon.
– De krav som ställs på biltillverkarna handlar om detektion, alltså upptäckbarhet, inte om att kunna lokalisera varifrån ljudet kommer eller hur många fordon det rör sig om, säger Leon Müller, doktorand vid institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik på Chalmers.

Vill hitta ny signal
Enligt honom är det inte ovanligt att flera hybrid- eller elbilar körs på el i närheten av varandra, till exempel på stormarknadsparkeringar. Då kan det alltså vara svårt att avgöra hur många bilar det handlar om och i vilken riktning de körs.
– Varningssignalerna testas ofta utan störande bakgrundsljud, men i en verklig trafikmiljö finns vanligtvis många olika typer av ljud, säger Wolfgang Kropp, professor i akustik vid institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik.
Forskarna vill nu försöka hitta en signal som är så effektiv som möjligt för fotgängare och cyklister att upptäcka och lokalisera, men som inte påverkar människor på ett negativt sätt.
– Som akustiker välkomnar vi naturligtvis att elbilarna är betydligt tystare än förbränningsmotorerna, men det gäller att hitta en balans, säger Leon Müller.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (2)
- Idag 12:16 Ja och alla gående och…
- Idag 8:31 Kommer inte att hjälpa så…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.