Bild
Nästa artikel

Ny EU-lag: Elbilar måste låta

Nyheter

Den nya lagen kräver att elbilar och hybrider ska vara utrustade med ett akustiskt fordonsvarningssystem. På så sätt ska trafikanter lättare kunna uppmärksamma bilarna.

En ut av elbilens fördelar har för många varit att slippa ett högt moroljud under körning. Men det låga ljudet kan också vara svårare för fotgängare att uppmärksamma.

En undersökning gjord av brittiska institutet för synnedsatta visar att det är 40 procent högre risk för fotgängare att bli påkörd av en elbil jämfört med en bil med förbränningsmotor. Därför ska nu EU få bilarna att låta.

Den 1 juli börjar EU-förordning (EU 540/2014) att gälla som säger att alla el- och hybridbilar som säljs i Europa ska vara försedda med ett akustiskt fordonsvarningssystem (AVAS) som ska sända ut ljud när bilen är i rörelse. 

Kravet gäller för nya bilar som säljs från den 1 juli 2021. Fordon som får typgodkännande efter 1 juli 2019 måste dock ha utrustningen monterad vilket kan innebära eftermontering i visa fall.

Bilarna måste låta när de kör under 20 km/h. I högre hastigheter bedöms däcken ge ifrån sig tillräckligt med ljud för att göra omgivningen uppmärksam på bilens närvaro. Funktionen behöver inte vara på om bilen är av hybridtyp och för tillfället körs med förbränningsmotorn.

Diskutera: Vad tycker du om den nya lagen?

Kommentarer

#1
2019-07-03 18:22

Vilken ljudnivå krävs?
Jag undrar om lagen godkänner en smatterpinne på hjulet?

#2
2019-07-03 19:33

Mitt tips kanske ska det bli lag på att gående inte ska gå med EarPods så kanske man kan reflektera vad som händer bakom ryggen.

#3
2019-07-03 20:15

Ut ur EU!

#4
2019-07-03 20:21

Detta är urfånigt, det som låter från dagens bilar så länge det inte är diesel är däcken och det är nästan ingen skillnad mellan elbil och bensinbil.

#5
2019-07-03 20:30

Och utvecklingen verkar ju gå mot allt mindre gummi på fälgarna så snart är det väl helt borta och då kommer det att låta som en hästvagn från tider som flytt!

#6
2019-07-03 20:33

Förse elbilarna med ljudet från en varvande Auto Union typ C med V16 så blir det nog bra.

https://youtu.be/VKXgqZr8-5k?t=237

#7
2019-07-03 21:08

Jag tycker det vore roligare om de lät som en Trabant.

#8
2019-07-03 21:57

Istället för att alla tysta härliga elbilar ska börja ha konstgjorda ljud så är det bättre om alla bilar förses med en tuta av lägre ljud kontra originaltutan. Det vill säga att när människor uppenbart går ivägen eller inte fattar att en bil är bakom så kan man tuta med halva styrkan, det gör att man uppmärksammas även hos dem som har lurar utan att skrämma ihjäl dem.

Den ända gruppen som påverkas är döva och möjligtvis blinda. Men det är var och varannan ändå. Kanske någon ny teknisk utrustning till dem istället som ger någon form av feedback när ett elfordon är i närheten, vad vet jag. Samhället mår bättre när det är tyst och rökfritt. Då kan man till och med sova med öppet fönster om nätterna.

#9
2019-07-03 22:32

En kompis vann en helg med en elektrisk Clio för 20år sedan. Vi gled runt med bilen en hel del i en storstad. (Inte så långa utflykter för man var tvungen att ladda ganska ofta). Den bilen skrämde skiten ur massor med människor som tänkte gå mot röd gubbe med mera. Plötsligt upptäckte de att en ljudlös liten bil var alldeles i närheten. För mig är det självklart att fordon inte ska vara för tysta.

#10
2019-07-03 23:01

Och snart säljer biltillverkarna andra ljud än vad som levereras som standard (taget från en herrtoalett i Georgien). För 15 000 extra kan du få din bil att sända ut valfri låt av Kate Perry alternativt, för den mer äventyrliga, en av tre stycken Ariana Grande-låtar.

.

#11
2019-07-04 00:05

Låter fånigt, men i.o.f.s var det en farbror som klagade på att min Auris Hsd inte hördes när jag körde på el på ett gångfartsområde. Men det vore bättre om man lärde cyklister att använda ringklocka när dom kommer susande på trottoaren, ett område som förr var avsett enbart för fotgängare.

#12
2019-07-04 10:38

Jo, man märker ju elbilar senare i lågfartsområden eftersom i än man är van att bilar låter, men samtidigt så tänk en stad med bilar, bussar och lastbilar, men ändå inte med en massa ljud... Dags att folk som går eller cyklar börjar intressera sig om sin omgivning, inte bara vad som är i lurarna eller på telefonens skärm...

#13
2019-07-04 11:07

När bilar började användas så krävdes det att en person gick före och varnade. Nu är cirkeln sluten!

För att öka säkerheten krävs också att alla barnvagnar, cyklar, sparkcyklar, gående, stillastående osv. förses med lämplig ljudsignal. Extra viktigt att politikerna får en hög och tydlig varningstuta permanent fastsatt mitt på huvudet.

Eftersom ljudet, avsaknaden av densamma, är ett problem för en del så borde även avsaknaden av synligheten innebära ett annat problem. Därmed kräver vi i rättvisans namn att alla fordon skall skicka ut kraftigt blixtljus i alla riktningar.

#14
2019-07-04 12:46

Inte alls en dum regel. Elbilar är väldigt tysta i låga farter, och en del bilar har redan nu varningsljud, t.ex. Zoe.
Den låter lite "Star wars" i låga farter (går att stänga av för den som inte inte vill höras)
https://www.youtube.com/watch?v=8RjUv1NJxnI

#15
2019-07-04 14:25

Fel inlägg

#16
2019-07-04 14:28

En del bilar med sportiga ambitioner har ju redan syntetiskt motorljud till kupén. Det vore väl enkelt att även leda detta ljud mot fotgängare och cyklister...

#17
2019-07-04 16:58

I England för 150 år sedan skulle någon gå framför bilen och vifta med en röd flagga. Kanske dags att återuppliva detta? 20 km/h är ca 5-6 m/s så det räcker med en inhyrd joggare framför som tjoar lite. Klockrent för arbetssökande!

#18
2019-07-04 17:07

Det står i artikeln att det är 40 procent högre risk för fotgängare att bli påkörda av en elbil jämfört med en bil med förbränningsmotor. Jag undrar i mitt stilla sinne hur mycket högre risk en döv löper jämfört med en hörande att bli påkörd av vilket fordon som helst. Det lär finnas en tumregel för fotgängare som går ut på att de ska se sig om åt båda håll ifall något farligt närmar sig innan de ger sig ut i en körbana.

#19
2019-07-04 18:26

Ni som tycker det är en dålig idé har nog inte småbarn.

Jag är livrädd å barnens vägar när dom är ute o leker, då grannarna backar med sina elbilar.
Har själv funderat varför det inte var lag redan på syntetiskt ljud.

#20
2019-07-04 19:11

Erkka
Uppfostra dina barn att inte leka där fordon, tex bilar, får köra. Annars är det upp till dig, som förälder, att vaka över dina barn och ta bort dem från faror (som bilar). Inte tvärt om.
Mvh,
5 barns pappa

#21
2019-07-05 10:19

Bilräven-om det stämmer att du har 5 barn skulle det vara intressant att veta i vilken trafikmiljö dina barn vistas i och hur du lyckats uppfostra dina barn så exemplarisk. Bra med tips. Man kan väl ändå inte förvänta sig av en 5-barnsförälder att ha stenkoll på sina barns förehavanden i trafiken hela tiden, eller?

#22
2019-07-05 15:00

Tystgående fordon är farligt. Jag känner dock viss tveksamhet till att ljudsignalerna endast ska låta i hastigheter under 20 km/h. Däcksljudet är inte särskilt högt i 20 km +, såvida dret inte är dubbdäck. Ju högre hastigheten är desto svårare är det att hinna bromsa och upptäcka faran som fotgängare/cyklist. (Har dessutom för mig att det pratades om krav på ljudande signaler från elfordon innan de blev så vanliga på vägarna, märkligt och dumt att de struntade i att lagstifta om det).

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.