Bild
Nästa artikel
En Volvo XC90 laddhybrid är testobjetet för de nya ljuden.
En Volvo XC90 laddhybrid är testobjetet för de nya ljuden.

På besök i Volvos ljudlabb – så ska nya elbilarna låta

Reportage

Alla nya elbilar måste ha ett särskilt ljud för att varna fotgängare. Men hur låter det då? Vi Bilägare har fått en exklusiv inblick bakom kulisserna i Volvos ljudlabb för att se hur utvecklingen går till.

Något konstigt händer när man stiger in i Volvos ljudlabb i Torslanda. Bristen på eko gör att man nästan känner sig yr.

Betonggolvet som vilar på ett par gummifötter gör att inget ljud tränger in och de ljudabsorberande kilarna som pryder både väggar och tak gör att inget ljud heller kommer ut. I mitten av rummet står en XC90 laddhybrid och runt omkring den står fyra mikrofoner.

Här jobbar ljuddesignern Fredrik Hagman med att ta fram ett ljud som Volvos elbilar och laddhybrider ska skicka ut när bilarna kör under 20 km/tim. Men varför vill man att en bil ska låta mer än den redan gör?

En ny EU-förordning som trädde i kraft den 1 juli 2019 kräver att nya el- och hybridbilar ska vara utrustade med systemet AVAS (acoustic vehicle alerting system) som innebär att bilen skickar ut ett ”varningsljud” vid alla hastigheter under 20 km/tim. På så sätt ska trafikanter lättare kunna uppmärksamma fordonen som idag är helt tysta och svåra att upptäcka när de kör i lägre hastigheter.

Kravet gäller för nya bilar som säljs från den 1 juli 2021. Fordon som får typgodkännande efter 1 juli 2019 måste dock ha utrustningen monterad.

När bilarna passerar 20 km/tim anses däcken ge tillräckligt mycket ljud ifrån sig och varningsljudet kan då automatiskt stängas av. Enligt lagkravet måste även ljudet röra sig uppåt i frekvens i takt med att bilen ökar farten.

En XC90 laddhybrid är testobjetet för de nya ljuden.
En XC90 laddhybrid är testobjetet för de nya ljuden.

"En fara i trafiken"

– När man började diskutera det här en gång i tiden så utgick man från olika undersökningar som visade på att elbilar varit en fara i trafiken, berättar Hans Norén, handläggare på Transportstyrelsen.

Brittiska institutet för synnedsatta har till exempel i en undersökning kommit fram till att det är 40 procent högre risk för en fotgängare att bli påkörd av en elbil jämfört med en bil med förbränningsmotor. 

– Det är lätt att fokusera på dem som har nedsatt syn, men många andra grupper är också berörda. Om du går med dina barn på en parkering och de är några meter före så kan nog systemet ha sina fördelar. Så i det stora hela är det bra, säger Hans Norén.

Lagkravet innebär att elbilarna fortfarande kommer bidra till buller, men Hans Norén tror att dessa ljudnivåer kommer att bli lägre än förbränningsbilarnas motorljud. 

– Jag misstänker att de flesta tillverkare lägger ljudnivån ganska nära minimumkravet och den gränsen är en bra bit under hur en vanlig förbränningsbil låter, säger han.

Fyra mikrofoner står utplacerade runtom bilen i ljudlabbet.
Fyra mikrofoner står utplacerade runtom bilen i ljudlabbet.

"Trafikbuller är störande"

Eva Sunnerstedt, chef för miljöbilar i Stockholm stad respekterar att man prioriterar trafiksäkerhet, men tycker samtidigt att det är tråkigt att elbilar fortfarande kommer bidra till buller.

– I dag spelar det inte så stor roll vilken bil man kör när gångtrafikanter är ouppmärksamma. Kör du en annan bil måste du också tänka på dessa situationer. Folk har ofta hörlurar och kollar ner i mobilen, säger hon och fortsätter:

– Trafikbuller är störande för många stockholmare. Då hade det ju varit väldigt trevligt om vi hade kunnat få bilarna tystare.

Men Håkan Thomasson, förbundsordförande i Synskadades Riksförbund har en helt annan åsikt.

– Vi anser att det är viktigt med ett varningsljud. Men det vore bättre om det fanns kvar även i högre hastighet. Det finns ingen forskning kring när det är som säkrast att stänga av ljudet och då känns 20 km/tim väldigt lågt satt.

Han hade därför gärna sett att varningsljudet används tills bilen når 40 km/tim, så länge forskning inte visar att detta inte behövs.

– För seende är det viktigt, men för oss synskadade är det ännu viktigare.

Inget rymdskeppsljud

Hur ska då en bil låta? Enligt Fredrik Hagman kan ljudbilden se ut på många sätt så länge den når upp till de nivåer och frekvenser som krävs.

BMW har till exempel anlitat den världskända filmkompositören Hans Zimmer för att designa ljud till deras elektriska bilar och det låter nästan mer som ett rymdskepp än som en bil. Men när det kommer till Volvo ville man istället få fram ett mer organiskt ljud.

– Det har varit en väldigt lång process. Att designa ljudet tar dock inte så lång tid i förhållande till att hitta en approach som hör ihop med varumärket. Målet har inte varit att skapa en ”headturner”. Det ska vara ett helt logiskt och intuitivt ljud så att man förstår att en bil kommer bakom en. 

Till slut valde man att höja upp bilens däckljud och kombinera detta med ljudet av havsbrus.

– Vi valde att använda oss av bilens befintliga ljud stället för att addera något nytt. Sen har vi skapat en brusprofil som gifter sig med bilens befintliga ljud. En brusprofil är bra då den är väldigt lokaliserbar. Många frekvenser bildar brus vilket är betydligt lättare att lokalisera i samhället än en enda ton.

Detta är inte första gången som Volvo använder sig av ljudkällor från naturen. Fredrik Hagman ligger också bakom Volvos blinkersljud som uppkommit från en grankvist som bryts av. Men att hitta passande naturljud till detta var en större utmaning.

– Det finns inte så många naturljud som har rätt karaktär. Vi vill ju ändå att det ska höras bra. Vi hade kunnat slå på en pinne allt vad vi orkar men det hade inte gått fram i en stadsmiljö. Det är lite svårare att hitta de genomträngande ljuden.

Vi tar oss ut från ljudlabbet för att lyssna på hur det låter i verkligheten. På parkeringen får vi ta del av hur en laddhybrid kör förbi oss i både 10 och 20 kilometer i timmen. Ljudet kommer från en högtalare som är placerad under motorhuven.

För undertecknad är det faktiskt svårt att höra skillnad från ett traditionellt motorljud. Inte heller skulle jag i min vildaste fantasi kunna gissa att det faktiskt är bruset från havet som jag hör när bilen rullar förbi.

»För seende är det viktigt, men för oss synskadade är det ännu viktigare.«

Hur ska då en bil låta? Enligt Fredrik Hagman kan ljudbilden se ut på många sätt så länge den når upp till de nivåer och frekvenser som krävs. BMW har till exempel anlitat den världskända filmkompositören Hans Zimmer för att designa ljud till deras elektriska bilar och det låter nästan mer som ett rymdskepp än som en bil. Men när det kommer till Volvo ville man istället få fram ett mer organiskt ljud.

– Det har varit en väldigt lång process. Att designa ljudet tar dock inte så lång tid i förhållande till att hitta en approach som hör ihop med varumärket. Målet har inte varit att skapa en ”headturner”. Det ska vara ett helt logiskt och intuitivt ljud så att man förstår att en bil kommer bakom en. 

Till slut valde man att höja upp bilens däckljud och kombinera detta med ljudet av havsbrus.

– Vi valde att använda oss av bilens befintliga ljud stället för att addera något nytt. Sen har vi skapat en brusprofil som gifter sig med bilens befintliga ljud. En brusprofil är bra då den är väldigt lokaliserbar. Många frekvenser bildar brus vilket är betydligt lättare att lokalisera i samhället än en enda ton.

Det är kusligt tyst i ljudlabbet när alla dörrar stängts.
Det är kusligt tyst i ljudlabbet när alla dörrar stängts.

Detta är inte första gången som Volvo använder sig av ljudkällor från naturen. Fredrik Hagman ligger också bakom Volvos blinkersljud som uppkommit från en grankvist som bryts av. Men att hitta passande naturljud till detta var en större utmaning.

– Det finns inte så många naturljud som har rätt karaktär. Vi vill ju ändå att det ska höras bra. Vi hade kunnat slå på en pinne allt vad vi orkar men det hade inte gått fram i en stadsmiljö. Det är lite svårare att hitta de genomträngande ljuden.

Vi tar oss ut från ljudlabbet för att lyssna på hur det låter i verkligheten. På parkeringen får vi ta del av hur en laddhybrid kör förbi oss i både 10 och 20 kilometer i timmen. Ljudet kommer från en högtalare som är placerad under motorhuven.

För undertecknad är det faktiskt svårt att höra skillnad från ett traditionellt motorljud. Inte heller skulle jag i min vildaste fantasi kunna gissa att det faktiskt är bruset från havet som jag hör när bilen rullar förbi.

»Men att hitta passande naturljud till detta var en större utmaning.«

Ljudet när bilen backar är dock mer av en ”headturner”. Likt lätet från ett ekolod som man känner igen från gamla ubåtsfilmer skickas ett pulserande pipljud ut från bilen. Fredrik Hagman förklarar:

– Det finns ett ljud som är väldigt förknippat med ett fordon som backar och det är ljudet från en lastbil. Vi försökte länge komma runt det faktumet men vi landade ändå i att det är ett väldigt intuitivt ljud. Däremot behöver inte ljudet låta exakt likadant. Vi har istället jobbat med en karaktär som är så ren och elegant som möjligt.

En elektrifierad fordonsflotta kommer alltså inte bidra till bullerfria städer. Men ljudet från bilarna kommer troligtvis i framtiden anamma en rad nya karaktärer, vare sig det låter som ett rymdskepp, en ubåt eller lugnande brus från havet.

Här kan du lyssna på Polestars elbilsljud.

De nya lagkraven

EU-förordning 540/2014 som trädde i kraft den 1 juli 2019 kräver att nya typgodkända el- och hybridfordon på fyra hjul eller mer ska vara utrustade med ett akustiskt fordonsvarningssystem, så kallat AVAS.

Kravet gäller för nya bilar som säljs från den 1 juli 2021. Fordon som får typgodkännande efter 1 juli 2019 måste dock ha utrustningen monterad vilket kan innebära en del eftermontering i vissa fall.

Lagkraven finns också på andra marknader men reglerna skiljer sig åt en del. I USA måste bilen låta även när den står still. I resten av världen är reglerna generellt desamma där bilen endast behöver låta när den når hastigheter mellan 20 till 30 km/tim.

Taggar: Reportage, Volvo

Något konstigt händer när man stiger in i Volvos ljudlabb i Torslanda. Bristen på eko gör att man nästan känner sig yr.

Betonggolvet som vilar på ett par gummifötter gör att inget ljud tränger in och de ljudabsorberande kilarna som pryder både väggar och tak gör att inget ljud heller kommer ut. I mitten av rummet står en XC90 laddhybrid och runt omkring den står fyra mikrofoner.

Här jobbar ljuddesignern Fredrik Hagman med att ta fram ett ljud som Volvos elbilar och laddhybrider ska skicka ut när bilarna kör under 20 km/tim. Men varför vill man att en bil ska låta mer än den redan gör?

En ny EU-förordning 

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-05-27 18:04

Elbilar ska vara ljudlösa.

#2
2020-05-28 00:22

Som tur är går det stänga av detta ljud i de bilar jag testat.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.