Bild
Nästa artikel
Elbilar inget för svenska polisen

Elbilar inget för svenska polisen

Nyheter

Det är bensin- och dieselmotorer som gäller i svenska polisbilar under åtta år framöver.

Flera länder har börjat köpa in elbilar och laddhybrider till polisen, och det finns exempel på hur både BMW i3, Tesla Model S och Nissan Leaf rullar som polisbilar.

När räckvidden klättrar uppåt och inköpspriset går ned kan elbilarna vara ett smart val med tanke på den låga driftkostnaden.

Men elbilar är inget för den svenska polisen – åtminstone inte ännu. Det står klart efter den senaste upphandlingen, som vanns av Volvo.

Polisen ska köra Volvo V90 med 300-hästars bensinmotor och suven XC60 med dieselmotor. Båda modellerna har visserligen mildhybridsystem men ingen av dem går att ladda och köra helt på el.

2 200 förbränningsbilar

Bilarna är en del av ett avtal som polisen har med Volvo under de kommande åtta åren, och under den perioden är det inte troligt att några elbilar eller laddhybrider börjar rulla som polisbilar.

Det är ett besked som får 2030-sekretariatets vd Jakob Lagercrantz att reagera.

– Sedan 2005 har svenska myndigheter haft krav på sig att köpa en allt högre andel miljöfordon. Nu har svenska polisen valt att köpa in 2 200 fordon, till synes utan att ställa miljökrav, säger han till Aktuell Hållbarhet.

Höga krav

Polisen har högt ställda krav på säkerhet, komfort och arbetsmiljö vid upphandlingen av bilar. Enligt Robert Haaga, som är kommissarie och projektledare vid polisen, hade inga anbud lämnats in som uppfyller kraven på vikt och räckvidd.


Han påpekar också att Volvo XC60 med dieselmotor kan tankas med HVO, men det finns inga krav från polisens sida att tanka HVO och bränslet finns heller inte alltid tillgängligt på alla mackar i landet. Dessutom skulle det ge en merkostnad på två miljoner kronor om året, enligt Jakob Lagercrantz.

Svenska polisen har börjat titta på att införa elbilar i olika delar av verksamheten, men alltså inte för utryckningsbilar än så länge. Polisen har bland annat utvärderat tio exemplar av Nissan Leaf för civil och administrativ verksamhet.

Taggar: Nyheter, Volvo

Kommentarer

#1
2020-06-04 10:43

Lite fegt kan jag tycka. Alla målade polisbilar behöver ju inte vara patrullerande på samma sätt.

#2
2020-06-04 11:07

Intressant att motorerna specas i avtalet. För båda modellera hinner bli ersätta av nya inom avtalstiden. Då är det säkert mer elektrifierat än idag och diesel är kanske inget alternativ i efterträdaren.
Sen måste ju efterträdaren uppfylla och godkännas av polisens krav.
Mycket kan hända på 8år i bilvärden

#3
2020-06-04 11:15

Jag ser egentligen inte så många alternativ idag bland elbilarna som kan uppfylla de kriterier som Polisen har, möjligen E-tron eller Modell S, för att ersätta dagens bilar. Vi har inte speciella bilar för kvarterspolisen som då skulle kunna vara en mindre och enklare bil utan vi har lika bilar i princip rakt igenom. Dessutom behöver bilarna ha ganska bra lastkapacitet, både i volym och vikt som det ser ut idag.

#4
2020-06-04 12:45

Tesla Cybertruck skulle uppfylla alla krav som polisen kan ha i dag. Extra tålig mot skador i garagemiljö där de flesta skador på polisbilar sker, och extra säkra vid stenkastning mot polisbilar som i dag blivit ett så populär sysselsättning. Bilarna kan sedan säljas som hantverkarbilar , bilarna polisen har i dag vill väl ingen köpa som begagnade.

#5
2020-06-04 16:51

Med ny batteriteknink vet man aldrig vad som händer, dock som läger är just nu gör nog polisen det enda rätta. För att inte tala om försvarets bil-flotta ;)

#6
2020-06-04 17:26

Svenska Polisen vill inte ha något miljökrav på sig !!!

#7
2020-06-04 18:02

Din miljöbil klimatkompenserar för polisens.

#8
2020-06-05 09:45

Det som jag tycker känns konstigt i detta är ju att XC60 är en av bilarna. Vad ska dom ha dom till? På vilket sätt skulle dom vara bättre än V60/90?

#9
2020-06-05 15:54

Panopticon.
Bekvämare insteg. På v60/90 är stolarna så låga att man tror att man satt sig bredvid. Polisutrustningen runt höften gör det inte enklare och stiga ut heller.
Inget vidare i arbetsmiljösynpunkt.

#10
2020-06-05 20:15

"Han påpekar också att Volvo XC60 med dieselmotor kan tankas med HVO, men det finns inga krav från polisens sida att tanka HVO och bränslet finns heller inte alltid tillgängligt på alla mackar i landet."

Man kan undra om det finns krav på att tanka diesel med hög inblandning av förnyelsebart drivmedel.

#11
2020-06-05 21:15

Ja det är ytterligare en av många tyckare som uttalar sig baserat på tro och spekulationer.

D.v.s fjärran från den konkreta vardag som poliserna möter varje dag.

Vi skall som sagt vara glada över att det är polisen som avgör vilka bilar som de skall köpa in och inte lobbyister, tyckare eller politiker utan vare sig ingenjörsmässig eller polisiär erfarenhet.

MVH AL

#12
2020-06-06 21:08

Intressant vad Volvo skriver om polisens bilar. Se https://www.volvocars.com/se/volvomagasin/artikel/fran-volvo-v90-cross-c...

"NÄR DET KOMMER till motorn utrustas den stora majoriteten av polisens bilar med en dieseldriven D5 AWD, även om en och annan polismålad bensindriven T6 AWD också rullar ut ur fabriken.
– Det är väldigt få vägavsnitt i Sverige där du kan köra så pass fort att du kör ifrån en D5, även om du har en riktigt snabb sportbil. Vi har själva gjort många simuleringar, där vi låter en D5 och en T6 jaga varandra, och det är extremt sällan som D5:an blir ifrånkörd. Min bild är också att polisen i dag är restriktiv med biljakter. En biljakt slutar ofta med att den som är jagad ligger i diket, eftersom den inte är van vid att köra bil i de höga hastigheterna, säger Ulf Rydne och fortsätter:
– De T6-utrustade bilar som vi ändå gör går uteslutande till trafikpoliser i de delar av landet där det finns långa, breda motorvägar där det går att köra väldigt snabbt. Där kan behovet av den där extra motorkraften uppstå emellanåt."

Polisen är alltså "tvungen" att i Sverige som har mycket höga miljö- och klimatabitioner år 2020, vara starkt beroende av fossila drivmedel. Jag hade hoppats och trott att speciellt en statlig myndighet, men även Volvo som biltillverkare, skulle kommit längre i utvecklingen än vad som är fallet.

#13
2020-06-07 12:00

Ja titta John. Du har hittat dit. Vad duktigt googlat ;-).

Då torde du ha fått svar på dina frågor. Polisen gör själva bedömningen att de behöver en T6:a. Att John och några andra tyckare utan ingenjörsmässig, akademisk eller polisiär kompetens inte tycker det är inget bra argument. Det är tvärtom ytterst svagt -Ja i princip helt obefintligt. Ni har ju knappast fångat några bovar. Ja ni har nog inte någon militär erfarenhet och skyddsvaktskompetens eller ens skjutit med en Glock heller;-). Det ni har är en ideologi som fördömer rationellt agerande och kullkastar alla former av saklogiskt som intellektuellt tänkande, därtill kryddat med ett akademiskt kunskapsförakt utan dess like.

Att John sedan uppenbarligen inte läst hela sin egna länk är inte unikt för denna tråd eller diskussion.

Politiken håller vi helt enkelt utanför polisens arbete. Den förstör transportsektorn nog ändå. .

MVH AL

#14
2020-06-07 15:12

Ja, nåväl. Eftersom vissa element bara har en sak i huvudet så kan jag tipsa om lagstiftningen inom området. Förutom LOU finns det en separat lag som handlar om miljökrav vid upphandling av fordon. Denna lag är sannolikt framtagen för att stilla den grupp av tunnelseende fanatiker som karaktäriseras av ett endimensionellt perspektiv.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningss...

Men samma lag tydliggör också att ( 2 §) "Lagen gäller inte köp eller leasing av bilar som
   1. är konstruerade och tillverkade för användning av Försvarsmakten, det civila försvaret, räddningstjänsten eller ordningsmakten, "

Och anledningen till det är att vare sig Försvars- eller ordningsmakt kan ta hänsyn till ideologi eller politiska kovändningar. De behöver istället fordon som fungerar i den miljö som de skall visas inom och som hjälper dem att lösa sina uppgifter, något som särskilt förtydligas i lagstiftningens olika förarbeten (för John kan det vara bra att känna till att det är i förarbetena som man skall titta för att bedöma hur lagen skall tillämpas och praktiseras - sådan information hittar man alltså inte via Google;-)) .

Så oavsett vad extremisterna eller tokmössorna hittar på uppe på regeringskansliet så finns det en lagstiftning som skyddar våra mest basala funktioner mot ytterligheternas verklighetsfrånvända idealism (vars skadeverkningar vi idag kan se med upplopp mitt under en pandemi världen över). Och det är tur det. Polisen måste ha fordon som fungerar givet de krav man ställer upp och detta alldeles oavsett vad stalinister, sellerikommunister eller någon annan politisk extrem för närvarande tycker om saken.

MVH AL

#15
2020-06-08 00:28

Ja du AL, vill man inte förstå att det finns tekniska möjligheter med förnyelsebara drivmedel att lösa även polisens behov på "långa, breda motorvägar där det går att köra väldigt snabbt", behöver man helt klart göra en uppdatering av verkligheten. Och det samma gäller Volvo. Apropå "tunnelseende fanatiker som karaktäriseras av ett endimensionellt perspektiv"...

Jag kan inte se några problem med att även Försvarsmakten, det civila försvaret, räddningstjänsten och ordningsmakten också bedriver ett aktivt miljö- och klimatarbete, så länge det inte negativt påverkar verksamheten. Många gånger kan det faktiskt spara våra skattepengar.

Har man som AL och andra, en som det verkar, mycket vag uppfattning om vad ett aktivt miljö- och klimatarbete innebär och varför det behövs, kan jag förstå att man blir upprörd för mindre, när det kommer på tal. Att det finns nationella och globala miljö- och klimatmål som berör hållbar utveckling, glöms gärna bort av samma personer och slätas ofta över med en drös falska påståenden.

#16
2020-06-08 00:55

Ja du John. Redovisa gärna vilken bil och teknik som polisen skulle använt istället och som leverantören ifråga tydligen inte (märkligt nog) presenterat i upphandlingen . Och notera nu: Polisens behov, prioriteringar och krav ser helt annorlunda ut än den avgränsade verklighet som du upplever via tangentbordet och Google. Det pågår faktiskt just nu inne i GBG, där polis tvingas kontrollera och lagföra samma typ av aktivister som dessvärre också är invalda i Sveries Riksdag. Att du inte förstår att polisens uppgifter skiljer sig åt mot din egen fantasivärld hänger ihop med att det just saknas kunskap (i kombination med ett mycket ungt sinne), både formell men också polisiär sådan. Med låg kunskapsnivå blir man både endimensionell som enkelspårig. Dessutom landar man i slutsatser som saknar empiriskt stöd.

Så vilka alternativ är det du vill ha fram? Gas?, nej inte i nuläget. El? Ja möjligen på sikt men inte idag. Stora starka dieslar? Ja möjligen (både BMW och Mercedes tillhandahåller sådana för polisen). Men då behöver resten av fordonet uppfylla polisens krav (kontra kostnaden) och så har alltså inte skett.

Angående klimatomställning i Försvaret ser jag fram mot Johns redovisning;-). Blir det blommor i kanonerna eller? Eller kanske eldrivna stridsvagnar;-). Nej allvarligt talat. Lagtexten är formulerad på det viset just eftersom både Försvars- och ordningsmakt ägnar sig åt konkreta och samhällsviktiga uppgifter. Då behöver man ha apparatur som fungerar oavsett eventuella utsläpp. Det är därför som den formuleringen finns med. Läs som sagt lagens förarbeten. Det är däri man hittar förklaringarna även till sådant som för en amatör kan framstå som märkligt.

MVH AL

#17
2020-06-08 01:28

Här kan man se att polisen på olika ställen i Europa glädjande nog har gjort framsteg i sitt bilval: https://www.automotiveworld.com/news-releases/hyundai-motors-evs-a-popul...

Varför inte använda E85 till polisbilar som finns tillgängligt på de flesta tankstationer i Sverige? Eller lever man kvar i gamla föreställningar att det orsakar problem?

Som sagt behöver det inte finnas några motsättningar mellan att utföra viktigt arbete för samhället och landet och att bedriva ett aktivt miljö- och klimatarbete. Det här förstår tyvärr inte AL, så det blir just så med honom att "Med låg kunskapsnivå blir man både endimensionell som enkelspårig" och tecken på det är att han missat att läsa på följande sida: https://www.forsvarsmakten.se/sv/var-verksamhet/ett-hallbart-forsvar/

#18
2020-06-08 13:51

John. Eftersom jag själv är engagerad i verksamheten (hundar) har jag god koll på och insikt i värdegrundsarbetet i Försvaret (som man lagt miljoner på). Ett politiskt verk som är det första som skulle få stryka på foten i en väpnad konflikt. Men för en googlande aktivist må det framstå som korrekt. Ute i verkligheten ser det annorlunda ut. Det finns det åtskilliga exempel på. Och därtill gör det knappast någon skillnad i Försvarets upphandlingar av fordon där funktion måste gå före idealism.
Eller skall John måhända flyga ett JAS på E85? Och John känner kanske till vad ammunition och sprängmedel består av och vad som händer när man använder utrustningen ?

I fallet elbilar till polisen håller sådana på att testas och utvärderas. Men i nuläget klarar de inte kraven för att rulla som utryckningsfordon. Men för andra ändamål kan de säkert fungera. Det är ju vad denna artikel handlar om ;-) (John läser som valigt inte på eller det han kommenterar och länkar till). E85 har vidare använts när det fanns hos leverantören (både Saab och Volvo har haft sådana bilar som sålts till polisen). Om än med blandade erfarenheter.

En liten lektion: polisiära krav ser olika ut mellan länder, regioner, verksamhet och beroende på vilken typ av uppdrag man skall lösa (samt hur mycket utrustning man behöver plocka med sig). De är inte jämförbara rakt över. Därför har polisen olika fordon med allt från pick-up:er, kombibilar, sedan, halvkombi, skåpbussar och mini-vans, lastbilar, MC, mountainbikes, skotrar, båtar, helikoptrar etc. Varje fordon har sitt användningsområde, precis som hos Försvarsmakten. Och av just detta skäl har vi en lagstiftning inom området som omöjliggör för klåfingriga och okunniga politiker att detaljstyra inköpen. Hade så skett skulle man säkert åkt omkring i en liten elbil i Norrland - Eller varför inte cykla eller åka kollektivt?. Men nu slipper man lyckligtvis det.

Att vara kunnig för John ser som bekant ut lite annorlunda än vad det gör för mig eller ute i samhället generellt-). Jag tror på repeterbar vetenskap, praktisk erfarenhet, empirisk bevisföring och marginalnyttoteori. Dessutom tror jag mycket på att läsa och förstå det jag vill påvisa och på opponering. John å andra sidan tror på selektivt googlande, rubriker (utan att läsa, förstå eller tillämpa innehållet) och idealism - oftast framför både naturlagar, intutivt tänkande och pratisk kunskap;-). Därtill kryddar han i denna tråd upp sitt googlande med rent diktatoriska undertoner (där han via google dristar sig till att kunna avgöra polisens behov och lösningar bättre än polisen själva - givetvis helt utan kunskaper och förståelse kring vad de pysslar med).

Idealism mot rationalism. Det är (som vi sedan tidigare kunnat konstatera) därför som vi inte är överens i särskilt många frågor.

Så faktum kvarstår; polisen avgör sina inköp bäst själva, vilket också lagstiftarna inom området varit tydliga med. Och tur är det.

MVH AL

#19
2020-06-09 18:09

Jag säger inte att polisen är tvungna att avstå från att vara stark fossilberoende, men att det tekniskt sett borde det vara möjligt både för Volvo (eller annan biltillverkare) och polisen att använda även annat drivmedel än de fossila (i större utsträckning än vad som nu ser ut som att bli fallet). En del andra polisstyrkor runt om i världen har ju klarat det, så varför inte i Sverige år 2020?

AL, letar man hela tiden efter problem och hinder och fastnar i dessa, är det självklart inte lätt att se möjligheter och att lära av hur andra tänker och gör.

#20
2020-06-10 10:30

John: En del andra polisstyrkor i världen kör också omkring i rena prestandabilar - eller i alla fall den delen som håller på med trafikövervakning. Men det är inget som svenska polisen bedömt som nödvändigt eftersom svenska polisen handlar in fordon för sin verksamhet. Vad andra gör för sin verksamhet är således inget argument. Varje miljö, område och uppgift kräver sin specifika lösning. Det gäller både polisiär som militär verksamhet.

I Sverige anser man att T6:an är tillräcklig, och för SÄPO finns den också i en lite extra kryddad version. Någon ytterligare prestanda behöver man inte (enligt sig själva).

Om vi sedan pratar om vad som är möjligt tekniskt sett och inte så har ingen leverantör presenterat något bättre alternativ än de fordon som man nu valt. Där har du din tekniska lösning och dina förutsättningar. Observera, att tekniken i en polisbil ser annorlunda ut mot den i en vanlig originalbil. Du kan alltså inte ta en valfri bil och säga, "kolla vad jag har googlat fram. Den här bör ni i polisen använda istället". Det kommer inte att fungera. Polisens krav ser annorlunda ut än vad de gör för en privatperson. Varför man skall sitta och peka finger åt en verksamhet med utgångspunkt i de kravspecifikationer som föreligger för en "standardbil" kan John sannolikt inte förklara. Det är ingenjörsmässigt felaktigt (vilket jag kan förstå eftersom John trots sina brösttoner om vad som är teknisk möjligt inte har någon ingenjörskompetens). Man arbetar alltså inte så när man utvecklar en ny produkt - eller när man anpassar en bil efter polisiära krav.

"AL, letar man hela tiden efter problem och hinder och fastnar i dessa, är det självklart inte lätt att se möjligheter och att lära av hur andra tänker och gör.(#19)"

Jag letar inte efter problem. Jag förklarar dem för dig eftersom du helt tydligt inte känner till dem. John påstår saker - allt som oftast kryddat med egna värderingar, missuppfattningar, ogrundade påståenden eller generaliseringar. Helt uppenbarligen utan att ha en susning om det som du uttalar dig om. Detta är åter ett av många exempel på det mönstret.

MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.