Nästa artikel
Direktrapport: Audi A3 e-tron
Nyheter

Direktrapport: Audi A3 e-tron

Publicerad 26 juni 2014 (uppdaterad 30 juni 2014)
Vi Bilägares Tommy Wahlström befinner sig just nu i Wien och provkör Audis laddhybrid A3 e-tron. Här är hans första intryck av bilen.

Hur känns e-tron?
– Det är en trevlig bil, jag är lite förtjust faktiskt. Den väger 275 kilo extra jämfört med en vanlig A3 och det känns, men den har bra tryck från start och den extra vikten stör inte.

Hur ser det ut med laddtiderna?
– Den laddas på tre och en halv timme på vanlig hushållsström, två timmar om man har ett 16-amperesuttag. Då kommer man fyra mil på eldriften, men sen finns ju en fyrtioliters bensintank också.

Det ser ut att vara en kul detalj med att ladduttaget sitter bakom Audis logga?
– Ja, det ser skoj ut, men jag undrar hur roligt det blir på vintern med is och snöslask i fronten... Men det ser som sagt kul ut.

När får vi se e-tron i Sverige och vad kommer den att kosta?
– Den kommer i november och kommer att kosta 372 500 kronor, exklusive supermiljöbilspremien. Så den är billigare än andra laddhybrider och kommer säkert att bli intressant för tjänstebilsförare.

Diskutera: Vad tycker du om Audi A3 e-tron?
 

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-06-26 13:16
Peter E

Helt ok.
Väntar nog in VW.s motsvarighet(Golf GTE) som borde komma till vintern den också.
Bör bli billigare, kanske runt 350000 exklusive premien.

#2 • Uppdaterat: 2014-06-26 17:14
Pi

Tror inte bagaget påverkas speciellt mycket i o m denna nya plattform som dessa bilar är byggda på. Vill minnas att i den helt eldrivna Golfen så skiljer det ca: 30 l så dessa hybrider med avsevärt mindre batteri bör rimligen kunna klara sig med ännu mindre bagagerums-reduktion.

#3 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Det finns alltid en skara presumtiva kunder för dylika modeller, men någon storsäljare blir den nog inte.

Får se när Skoda kommer (om den nu kommer) med sin variant, bör ju kunna sälja lite mer då den blir billigare än Audin och el-Golfen.

#4 • Uppdaterat: 2014-06-26 19:59
Pi

Tror att leifer är inne på rätt spår när det gäller premium-bilar och hybrid-drivlinor. Men tiden lär avslöja det rätta svaret...:)

#5 • Uppdaterat: 2014-06-27 10:23
Hackenbush

Med mindre blaffig grill hade den varit riktigt snygg, priset är snudd på överkomligt.
Tekniken är helt ok, 3,5 timmes laddning och 4 mil på el är bra.

#6 • Uppdaterat: 2014-06-27 11:10
Simon no1

Lite märkligt att en Audi för 372 500:- är billigare än Prius laddhybrid som kostar 364 400:- ?

#7 • Uppdaterat: 2014-06-27 11:29
Pi

Simon - det står inte att den är billigare an ALLA andra laddhybrider så man kan nog inte direkt säga att det var fel formulerat. Sen lär det väl finnas åtskilliga tillval till både denna och andra laddhybrider som kan pressa upp priset avsevärt - precis som är fallet med t ex elbilen BMW i3 där de flesta levererade säkert är avsevärt mycket dyrare än det "fantasipris" som alltid framhålles av journalisterna. Kolla bara vad ViBs testbil faktiskt kostade....

#8 • Uppdaterat: 2014-06-27 11:59
Simon no1

Fast Pi du får hålla med om att det blir lite märkligt när man skriver att den är billigare än andra ???

En WV Polo är ju tex grymt mycket billigare än andra............ ex, Ferrari och Lamborghini :) Då måste den ju automatiskt vara såååå mycket bättre köp, eller ?

Bättre hade väl varit att skriva att den är inte billigast eller att det finns billigare

#9 • Uppdaterat: 2014-06-27 13:52
Peter E

Är det inte så att Audin klassar in som supermiljöbil och därmed kostar 332000 medans Priusen inte klassar in som detta?

#a • Uppdaterat: 2014-06-27 14:12
Tommy Wahlström

Simon har rätt! Jag glömde Prius (som även den får supermiljöbilspremien) i hastigheten och tänkte väl på de laddhybrider som nu säljer bäst - Volvo V60 och Mitsubishi Outlander. Men sant är att Priusen är ännu billigare, låt vara då att den bara har halva el- räckvidden jämfört med de andra.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.