Bild
Nästa artikel
Datumparkering en miljöbov – tvingas kallstarta bilen varje dag

Datumparkering en miljöbov – tvingas kallstarta bilen varje dag

Nyheter

Tusentals bilister tvingas varje dag kallstarta bilen för att byta parkeringsplats.

I många kommuner finns regler om att parkerade bilar inte får stå på samma plats i mer än 24 timmar. Det är inte heller ovanligt med datumparkering, där det är förbjudet att stå på en viss sida av gatan under vissa dagar.

Men när tusentals bilägare tvingas flytta bilen varje dag ökar luftföroreningarna – något Sveriges Radio P4 Gävleborg tar upp. Utsläppen ökar särskilt så här års, med lägre temperaturer, eftersom bilen då inte kommer upp i arbetstemperatur utan släpper ut i princip orenade avgaser direkt efter starten.

– Om man nu måste starta bilen och bara köra till andra sidan gatan så har man släppt ut lika mycket hälsovådliga utsläpp som under 23 kilometers körning eller mer, säger Per Öhlund, teknisk expert på Transportstyrelsen, till Sveriges Radio.

Utsläppen vid själva starten kan bli lägre om en motorvärmare eller bränslevärmare används, men om den drivs av bilens motor släpper även bränslevärmaren ut orenade avgaser.

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-03-25 16:35

Det är inte speciellt bra för motorn heller !

#2
2020-03-25 16:39

Ytterligare en fördel när elbilsandelen ökar! Är man så mån om miljön får man väl om inte annat lossa tändkablarna och köra på startmotorn över gatan. ;) Tror dock att de flesta som gnäller över detta fenomen inte ser till miljön utan att de tycker det är jobbigt....
Här i min stad slopades datumzonen för ganska många år sen dock.

#3
2020-03-25 16:51

Det löser vi med nya fartkameror!

#4
2020-03-25 16:58

#2 Förutom att maximera chansen/risken att någon gör fel så att parkeringsböterna ökar är det väl just meningen att det ska vara jobbigt.

#5
2020-03-25 17:44

För att inte prata om fartkameror: Folk saktar in för dem och så gasar de på igen efteråt.

.

#6
2020-03-25 18:41

Klarsynt: Nu är ju det knappast fartkamerorna som är problemet i det fallet, utan att folk kör som de gör. Hade folk hållit jämn hastighet hela tiden vilket syftet är så hade inte kamerorna påverkat utsläppen genom varierad körning, utan tvärtom sänkt dem för att folk hållit en lägre jämn fart.

#7
2020-03-25 18:50

Jag undrar vilken bränslevärmare som drivs av bilens motor?

#8
2020-03-25 20:04

Fartkamerorna, folk som kör lagligt bromsar in och accelererar igen. De fick ta bort kamerorna nära där jag not då de ledde till flera olyckor. Kamerorna var nära påfarter, inbromsningar, köolyckor samt folk på påfarten som tror det är fritt fram. Det blev inte bra. Det Finns forskning från bla USA som visar att fartkameror i bästa fall inte leder till fler olyckor men ofta ökar antalet olyckor. Därför kallar många dem " revenue cameras". Rödljuskameror leder dock till måtlig förbättring av trafiksäkerheten.

#9
2020-03-25 20:25

Bränslevärmare!!! Vilken värmare värmer bränslet?

#10
2020-03-25 20:34

walle, fanns på gamla fartyg som drevs med tjockolja, men jag har aldrig hört talas om att det finns i någon bil.

#11
2020-03-25 21:28

Jo, bränslevärmare finns till dieselmotorer. Man värmer med el innan start och vid körning cirkulerar varmvatten genom bränslefiltret. El från batteriet värmer i botten på filtret. Jag har själv tagit fram sådan utrustning för Volvos lastmaskiner på Rysslandsmarknaden. Man stannar aldrig motorerna annat än för att byta olja. Volvos lastbilar har sådan utrustning också att tillgå. Bra för Sibirien.

#12
2020-03-25 21:48

Gällande fartkameror, de är totalt värdelösa. Ja de hjälper för att sänka hastigheten på en viss sträcka, så jag ändrar mig, de är inte värdelösa, för de sänker faktiskt hastigheten där dom finns, men sen ökar man hastigheten efter kameran och kör desto snabbare. Än värre är det på vissa sträckor där det finns typ 3-4-5 kameror på 1- 2 mils avstånd. Då blir man så irriterad efter den sträckan att man stampar gasen i botten efter det för att försöka återvinna förlorad tid.

Hoppas det finns med i beräkningarna över hur många liv kamerorna ska spara.

#13
2020-03-25 22:24

Ytterligare en anledning att se över detta. Speciellt nu när det inte ens kommit någon snö denna vinter!

#14
2020-03-26 11:07

Det är inte fartkamerornas fel att det blir "jojo"-körning, det är ju bilisternas fel.
Tycker man att man står över våra hastighetsbegränsningar och vill hela tiden köra fortare så är det fortkörarna om står för "jojo" effekten.

#15
2020-03-26 18:38

@Hackenbush Det är ett utmärkt exempel på när teknik och Homo Sapiens inte fungerar bra ihop. Och så är det med mycket annat, till exempel sådant som börjar på "auto": Människan och tekniken fungerar inte ihop. Tekniken frammanar våra värsta sidor. Och då evolutionen ännu inte lyckats ändra på Homo Sapiens så återstår bara en sak och det är att ta bort tekniken.

Dessutom handlar det inte om att köra för fort. Det handlar om att folk saktar in långt under lagstadgad hastighet innan, och därefter gasar. Helt onödiga utsläpp.

.

#16
2020-03-27 18:42

Vad långifrån alla känner till, så är det dessutom förbjudet att parkera mer än 24 timmar vardagar på gatan.
Man måste med andra ord flytta bilen en gång per dygn överallt!
Detta gäller om inget annat anges på skyltar.
Det är alltså ännu värre än datumparkering, då det gäller alla gator och allmän väg!
"På en gata eller allmän väg får
fordon inte parkeras under
längre tid än 24 timmar i följd
på vardagar, utom vardag före
sön- och helgdag. "
Det är helt obegripligt att denna regel finns kvar, nu i dessa miljötider!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.