Bild
Nästa artikel
Bilfrågan

Bilfrågan: Onödig tomgångskörning?

Publicerad 3 november 2014 (uppdaterad 3 november 2014)
Varför låter många dieselbilägare bilen stå på tomgång? Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Finns det någon tekniskt motiv till att ägare med moderna dieselbilar låter bilen stå och gå på tomgång till synes helt i onödan medan minuterna rinner iväg?

Arne Nilsson,
Frösön


Svar:
Någon teknisk fördel att hålla igång en dieselmotor i onödan finns inte, men är det kallt ute alstras ju värme så länge motorn går. En diesel drar heller inte mycket bränsle på tomgång. En VW Golf med 1,6 liters motor drar cirka sex deciliter i timmen och förbrukningen under några minuter blir i stort sett försumbar. Men i de flesta kommuner och tätorter är det inte tillåtet att tomgångsköra motorer i mer än en minut. Den som bryter mot tomgångsregeln kan polisanmälas.

Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Hur hade du svarat på frågan?

Kommentarer

#1 • 2014-11-03 07:13
Thommys

Man ska komma ihåg att en motor som utför ett arbete är inte tomgång även om fordonet står still. T ex en timmerbil som lastar timmer eller en buss med passagerare där ventilationen måste hållas igång.

#2 • 2014-11-03 09:18
Simon no1

Detta är något jag stört mig på många gånger, idag är man medveten om att dieslar släpper ut cancerframkallande mickropartiklar, trots det slår det sällan fel, är det någon bil som står och på tomgång utanför en entrédörr vid ett köpcenter så är det till 90% dieslar, begriper inte om de tror att de måste glöda för att få igång bilen igen som förr i tiden ? Det här borde stoppas!

#3 • 2014-11-03 10:40
Pi

Simon - där har du fel för det är till 100 % jäkligt slöa bilister som inte kan gå 15 m till en P-ruta !

#4 • 2014-11-03 11:00
VW Polo 2012

Hej Thommys Det tror jag att alla begriper, möjligtvis kan dom stå på tomgång för att få upp bromstrycket och det ser ju ut som om dom inte orkade stänga av motorn. Men visst syndas det ;)

#5 • 2014-11-03 13:07
Svennis61

Värme är en stor bristvara i dagens diselmotorer, kan förstå varför t ex Volvo plockade bort tempmätaren för då slipper man ju irritera sig över att den aldrig kommer upp i drifttemperatur(ca 90gr).
Har ca 8 km till jobbet, vid nollgradigt ute så har jag, trots att jag har använt elmotorvärmare och kör diselvärmaren på auto inte mer än ca 70gr motortemp framme vid arbetet.
Det finns ju då en extra diselvärmare som man kan både köra innan start och automatköra som drar stora mängder el vilken resulterar i att, om man har korta körsträckor har ständigt ont om ström, även om man investerar i en laddare så är dagens motorvärmestolpar så snål på att leverera tid till motorn att det i stort sett inte har någon betydelse.
Så har jag korta sträckor jag ska körs så drar jag mig för att stanna motorn för några minuters stillastående, vill ha både värme till mig själv och motorn och ström till batteriet.

#6 • 2014-11-03 13:43
Simon no1

Kan man inte få upp värmen i en diesel borde man nog köpa något annat, till och med hybridbilar där motorerna står helt still håller värmen, så lösningar finns :)

Håller för övrigt med Pi och hur ofta står inte dessa lata typer på en handikappruta eller taxiplats ?

#7 • Uppdaterat: 2014-11-03 15:03
Raphael

Det är möjligen så att Volvo har problem med värmen i sina dieselbilar, men döm inte dieselbilar efter Volvo. Jag har kört i -30 med min HDI Picasso och det var varmt och gott i min. Att få upp värmen utan motorvärmare tar bara ett par minuter extra i en diesel jämfört med bensin, det är min erfarenhet. Jag har fullt ös på värmen efter knappt 5 km på vintern, och värmen börjar då komma tidigare än så. Så jag förstår inte vad ni pratar om med dålig värme i dieselbilar, era påståenden stämmer verkligen inte med mina erfarenheter. Och jag har inte ens någon extra tillsattsvärmare.. Finns absolut ingen anledning att ha motorn igår när man står still, moderna dieselbilar har ju dessutom stopp & start-system som stannar motorn själv vid stillastående.

#8 • 2014-11-03 16:11
duccedriver

Ett uselt svar!
Försumlig förbrukning?
På ett år blir det liter av det, och om man nu skiter i den egna plånboken, så är det luften vi alla ska andas!
En liter diesel motsvarar 2 kg koldioxid i miljöpåverkan, och sen allt annat skit.
Jag stänger motorn på lastbilen, när jag ska öppna dörrarna på släpen, vilket tar 30 sekunder.
Detta efter att ha tittat i färddatorn, tomgångskörningen låg på 8 timmar/vecka, och då var det bara kopplande och öppnande.......
Naturligtvis drar den mer, ca 2l/tim. men många bäckar små........
att köpa miljöbil för att få skatterabatt osv., och sen skita i att tänka, fan vet om jag vill vara med och sponsra, jag ska nog bli skattesmitare........

#9 • Uppdaterat: 2014-11-03 17:06
Focus

Om nu någon polis skulle kontrollera tomgångskörningstiden tror jag inte någon av de här nämnda bortförklaringarna skulle skulle ha någon som helst inverkan på straffpåföljden.

#a • 2014-11-03 17:09
Oomkullrunkelig

Stäng av motorn när du inte använder bilen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.