Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Onödig tomgångskörning?

Bilfrågan: Onödig tomgångskörning?

Bilfrågan

Varför låter många dieselbilägare bilen stå på tomgång? Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Finns det någon tekniskt motiv till att ägare med moderna dieselbilar låter bilen stå och gå på tomgång till synes helt i onödan medan minuterna rinner iväg?

Arne Nilsson,
Frösön


Svar:
Någon teknisk fördel att hålla igång en dieselmotor i onödan finns inte, men är det kallt ute alstras ju värme så länge motorn går. En diesel drar heller inte mycket bränsle på tomgång. En VW Golf med 1,6 liters motor drar cirka sex deciliter i timmen och förbrukningen under några minuter blir i stort sett försumbar. Men i de flesta kommuner och tätorter är det inte tillåtet att tomgångsköra motorer i mer än en minut. Den som bryter mot tomgångsregeln kan polisanmälas.

Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Hur hade du svarat på frågan?
Taggar: Bilfrågan

Kommentarer

#1
2014-11-03 07:13

Man ska komma ihåg att en motor som utför ett arbete är inte tomgång även om fordonet står still. T ex en timmerbil som lastar timmer eller en buss med passagerare där ventilationen måste hållas igång.

#2
2014-11-03 09:18

Detta är något jag stört mig på många gånger, idag är man medveten om att dieslar släpper ut cancerframkallande mickropartiklar, trots det slår det sällan fel, är det någon bil som står och på tomgång utanför en entrédörr vid ett köpcenter så är det till 90% dieslar, begriper inte om de tror att de måste glöda för att få igång bilen igen som förr i tiden ? Det här borde stoppas!

#3
2014-11-03 10:40

Simon - där har du fel för det är till 100 % jäkligt slöa bilister som inte kan gå 15 m till en P-ruta !

#4
2014-11-03 11:00

Hej Thommys Det tror jag att alla begriper, möjligtvis kan dom stå på tomgång för att få upp bromstrycket och det ser ju ut som om dom inte orkade stänga av motorn. Men visst syndas det ;)

#5
2014-11-03 13:07

Värme är en stor bristvara i dagens diselmotorer, kan förstå varför t ex Volvo plockade bort tempmätaren för då slipper man ju irritera sig över att den aldrig kommer upp i drifttemperatur(ca 90gr).
Har ca 8 km till jobbet, vid nollgradigt ute så har jag, trots att jag har använt elmotorvärmare och kör diselvärmaren på auto inte mer än ca 70gr motortemp framme vid arbetet.
Det finns ju då en extra diselvärmare som man kan både köra innan start och automatköra som drar stora mängder el vilken resulterar i att, om man har korta körsträckor har ständigt ont om ström, även om man investerar i en laddare så är dagens motorvärmestolpar så snål på att leverera tid till motorn att det i stort sett inte har någon betydelse.
Så har jag korta sträckor jag ska körs så drar jag mig för att stanna motorn för några minuters stillastående, vill ha både värme till mig själv och motorn och ström till batteriet.

#6
2014-11-03 13:43

Kan man inte få upp värmen i en diesel borde man nog köpa något annat, till och med hybridbilar där motorerna står helt still håller värmen, så lösningar finns :)

Håller för övrigt med Pi och hur ofta står inte dessa lata typer på en handikappruta eller taxiplats ?

#7
2014-11-03 15:03

Det är möjligen så att Volvo har problem med värmen i sina dieselbilar, men döm inte dieselbilar efter Volvo. Jag har kört i -30 med min HDI Picasso och det var varmt och gott i min. Att få upp värmen utan motorvärmare tar bara ett par minuter extra i en diesel jämfört med bensin, det är min erfarenhet. Jag har fullt ös på värmen efter knappt 5 km på vintern, och värmen börjar då komma tidigare än så. Så jag förstår inte vad ni pratar om med dålig värme i dieselbilar, era påståenden stämmer verkligen inte med mina erfarenheter. Och jag har inte ens någon extra tillsattsvärmare.. Finns absolut ingen anledning att ha motorn igår när man står still, moderna dieselbilar har ju dessutom stopp & start-system som stannar motorn själv vid stillastående.

#8
2014-11-03 16:11

Ett uselt svar!
Försumlig förbrukning?
På ett år blir det liter av det, och om man nu skiter i den egna plånboken, så är det luften vi alla ska andas!
En liter diesel motsvarar 2 kg koldioxid i miljöpåverkan, och sen allt annat skit.
Jag stänger motorn på lastbilen, när jag ska öppna dörrarna på släpen, vilket tar 30 sekunder.
Detta efter att ha tittat i färddatorn, tomgångskörningen låg på 8 timmar/vecka, och då var det bara kopplande och öppnande.......
Naturligtvis drar den mer, ca 2l/tim. men många bäckar små........
att köpa miljöbil för att få skatterabatt osv., och sen skita i att tänka, fan vet om jag vill vara med och sponsra, jag ska nog bli skattesmitare........

#9
2014-11-03 16:35

Om det verkligen är övervägande dieselbilsförare som syndar med tomgångskörning .. ställer jag mej aningen tveksam till.
Dock låter jag gärna min tdi gå .. bara för att njuta av ljudet ;-)

#10
2014-11-03 17:06

Om nu någon polis skulle kontrollera tomgångskörningstiden tror jag inte någon av de här nämnda bortförklaringarna skulle skulle ha någon som helst inverkan på straffpåföljden.

#11
2014-11-03 17:09

Stäng av motorn när du inte använder bilen.

#12
2014-11-03 17:35

Polisen står också på tomgång .. i dubbel mening :-)

#13
2014-11-03 17:43

Att bussar skulle behöva ha på motorn för ventilationen eller för att låta luftkonditioneringen fungera kan absolut inte anses vara något skäl att stå med motorn igång halvtimmevis som jag har sett när de ska hämta passagerare efter någon ishockeymatch eller en teaterföreställning. Bromstrycket hålls uppe länge efter en körning.

#14
2014-11-03 18:02

Och varför dessa töntiga "start-stopp"- bilar som gör nytta endast i NY, Paris (kanske Sthlm?) etc. Ingen nytta i Västerås, Uppsala mm. där rödljusstoppen handlar om sekunder. ??????????

#15
2014-11-03 19:18

För att få en isfri ruta på bilen är själ nog för att för att få ha bilen på tomgång. Tomgångsförbudet 1 respektive 3 minuter är larvigt. En personbil på tomgång i en timme drar mindre än vad bilen drar på 1 mils körning. Sverige står för en bråkdel av hela världens utsläpp och det märks inte vad vi gör för miljön. Bättre att vi har den varmt och gott i våra bilar på vintern och svalt och skönt på sommaren.

#16
2014-11-03 19:26

Där har du fel Marianne Sterner, en diesel som står på tomgång alstrar inte någon värme. Det är först när dieselmotorn jobbar dvs har ett motstånd som den alstrar värme. Om det inte är så varför alstrar inte min FIAT Ducato någon värme när den går på tomgång`? Först trodde jag att det var fel på motorn men verkstaden talade om att deiselmotorn behöver ett motstånd , dvs först när bilen rullar blir det värme.

#17
2014-11-03 19:29

Det gäller bara Fiat kjellinge .. All annan energi alstrar värme.

#18
2014-11-03 22:16

Svar till JES. Första hösten vi använde husbilen så hade vi missat att fylla på gas på flaskan. Så när vi vaknade tidigt på morgonen så var husbilen utkyld. Jag startade då motorn så gick 1,5 timme utan att någon värme alstrades. Trodde då att det var något fel men FIAT svarade vad jag tidigare skrev. Någon "användbar" värme alstras inte på tomgång!!!!!

#19
2014-11-03 22:20

Järnblock i min bil, har den blivit varm håller den värmen en god stund efter man stängt av.
Mercedes har dessutom kompenserat dieseln genom kylvattnet, bensin har 11 liter, diesel har 9.

Har snabb och go värme i min dieslare, visserligen inte särskilt modern, men ändock.
Står sällan på tomgång, har dock vid denna tankningen börjat med att inte stänga av vid korta stopp, och den har gått snålare... Konstigt nog.

#20
2014-11-04 20:00

Jag hoppas att de som förespråkar ingen tomgång alls.
Även stänger av värmen i sin bostad när de går till jobbet, och värmen på kontoret när de går hem för dagen.

#21
2014-11-05 00:32

PNI det var nog den sämsta liknelse jag läst :) Menar du att en lägenhet släpper ut cancerframkallande micropartiklar eller hur tänker du, som vi redan konstaterat så har man värme i en modern bil även när motorn är avstängd :)

#22
2014-11-05 06:23

Simon no1. Energin till värmen i bostaden produceras någon annan stans. Ett värmekraftverk som eldas med olja t ex, eller sopor med allt de innehåller av gifter. Man vet även att de som eldar själva hemma med ved har högre halter av sot i luften som gör att de löper större risk att få lungcancer.

#23
2014-11-05 16:02

orsaken till att frågeställaren tror att dislar står på tomgång mer än bensinare är antagligen att dislar hörs mer.
Personligen förlorar alltid miljön om det står mellan tomgång och frysa = det kryper undef 24 grader i kupén.

#24
2014-11-07 17:44

erikivan72 @ Dieslar har i alla tider gått avsevärt mer på tomgång än bensinmotorer. Det har nog sin orsak i att det endast var lastbilar och traktorer som hade dieselmotor för 60 år sedan. Eftersom en dieselmotor på den tiden var en liktrycksmotor = (samma kompressions och förbränningstryck oberoende av belastningens storlek) så var tomgång det sämsta driftfallet och därmed ännu mer förvånansvärt att Dieselmotorer alltid skulle gå på tomgång.

I dag är skillnaden i tomgångstid inte lika stor men är ändå förvånansvärt stor. Fortfarande är en normalt belastad personbilsmotor (c:a 100 km/h) ett bättre driftfall än dieselmotorn på tomgång.

#25
2014-11-07 18:39

Om fler dieselbilar vore moderna med elektrisk vattenpump som hölls igång även när dieselmotorn var avstängd kunde kupen hållas varm när man väntade på någon, även rutorna hölls imfria. Nu kyls bara motorn ner med all fri luft som dieslar hela tiden får vilket gör att den lilla värme man fått i kylvattnet på dieselbilar snabbt vädras bort ut i avgasröret när man står med motorn på tomgång.,

#26
2014-11-08 19:23

Bland de mer dråpliga exemplen på tomgångskörning är när folk tankar bilen eller lastbilen, utan att stänga av motorn.

#27
2014-11-09 06:07

Bland de mer dråpliga exemplen på tomgångskörning är när folk tankar sina bilar eller lastbilar, utan att stänga av motorn. Min personliga upppfattning är att om man ska står still mer än 30 sek. kan det vara idé att stänga av motorn eller använda "start och stop" om fordonet är utrustat med sådant.

#28
2014-11-09 06:08

Bland de mer dråpliga exemplen på tomgångskörning är när folk tankar sina bilar eller lastbilar, utan att stänga av motorn. Min personliga upppfattning är att om man ska står still mer än 30 sek. kan det vara idé att stänga av motorn eller använda "start och stop" om fordonet är utrustat med sådant.

#29
2014-11-10 00:10

Oj, nu blev det flera upprepningar, men min kommentarer syns inte när jag är inloggad, så hur ska jag kunna få bort de två undre??

#30
2014-11-10 10:10

Hej John2008 " 2014-11-10 00:10" Hur svårt kan det vara ;)

#31
2014-11-10 10:10

Hej John2008 " 2014-11-10 00:10" Hur svårt kan det vara ;)

#32
2014-11-10 10:11

Hej John2008 " 2014-11-10 00:10" Hur svårt kan det vara ;)

#33
2014-11-10 18:27

Klart en diesel på tomgång alstrar värme. En förbränningsmotor är en värmemaskin eller "heat- engine" som det heter på engelska. Från varm reservoar till kall med uttag av energi mellan. En motor som inte alstrar värme bryter mot termodynamikens lagar.

#34
2014-11-11 12:17

Man förfasar sig över att en diesel går på tomgång och förbrukar 0,6 l/t, men tycker att det är ok att en dieselvärmare står på i en timme och förbrukar 0,6 liter!
Hur tänker man?

#35
2014-11-12 17:55

S-ES @ Det är en väldig skillnad på nyttig värme. Dieselvärmaren ger 0,6 x 9,8 x 85 % verkningsgrad = 5 kWh värmeenergi som kan utnyttjas till motor och kupé.

Dieselmotorn ventilerar ut det mesta av värmen till avgaserna så att inte ens hälften blir kvar. Dessutom med ohälsosamma kväveoxider.

För att inte tala om det slitage som motor, motorolja och partikelfilter utsätts för när motorn är kall.

Det är därför ”Man förfasar sig över att en diesel går på tomgång.”

#36
2014-11-13 16:07

En diesel på tomgång har katalysator och partikelfilter. Hur renas dieselavgaserna från en motorvärmare? Ungefär som en öppen brasa? Ve och fasa!
Att motorolja, partikelfilter och motor slits/förorenas har inget med förorening av miljön att göra och är frivillig belastning av bilägarens ekonomi som vägs mot komfort. I båda fallen är värmen i bilen jämförbar efter en timme!

#37
2014-11-14 01:26

S-ES @ Katalysatorn och partikelfiltret gör inget åt kväveoxiderna som produceras av dieselmotorn och värmaren alstrar inte kväveoxider.

Sen kan Du läsa vad kjellinge skriver 2014-11-03 19:26 och 22:16 om Du inte tror mig:

"Där har du fel Marianne Sterner, en diesel som står på tomgång alstrar inte någon värme. Det är först när dieselmotorn jobbar dvs. har ett motstånd som den alstrar värme. Om det inte är så varför alstrar inte min FIAT Ducato någon värme när den går på tomgång? Först trodde jag att det var fel på motorn men verkstaden talade om att en dieselmotor behöver ett motstånd, dvs. först när bilen rullar blir det värme."

#38
2014-11-14 06:25

Så klart en diesel ger värme, men pga högre verkningsgrad inte så mycket som en bensinare!
Till skillnad från en värmare, gjord för att ge värme, är värmen i en motor energi som inte används till att driva den!

#39
2014-11-14 20:59

duccedriver @ Det är inte bara den marginella skillnad i verkningsgrad som gör att dieselmotorn ger sämre/dålig värme till kylvattnet. Största skillnaden beror på den stora luftväxlingen (ingen trottel) som gör att värmen ventileras ut via partikelfiltret och avgasröret.

(Dessutom tror jag att Du i en annan tråd har skrivit att förbränningsvärmen hålls borta från cylinderväggarna av det stora friskluft överskottet i en diesel på tomgång och av förbränningsrummet som är nersänkt i kolven). Rätta mig om parentesen är fel.

#40
2014-11-15 12:28

På tomgång är väl mängden kväveoxider som produceras i en dieselmotor högst begränsat?
Hur var det nu med reningen av avgaserna från motorvärmaren? Som vid en öppen oljebrasa?
Är det bättre ur miljösynpunkt att värma upp en bilmotor med en oljedriven motorvärmare än med tomgångskörning när förbrukningen är den samma?
Det var liksom ovanstående som var frågan!

#41
2014-11-15 21:20

S-ES @ Du får lika mycket värme till motor och kupé av att köra dieselvärmaren 10-12 minuter som att köra dieselmotorn en, två eller tre timmar. Varför envisas Du då med att köra dieselvärmaren i en timma? Det är som att jämföra Äpplen med Päron.

#42
2014-11-15 23:21

Jag envisas inte med att köra dieselvärmaren i 1 timme, men jag menar att på 12 minuter så förorenar en dieselvärmare lika mycket/litet som det motorn gör på tomgång på 1 timme. Vad jag är ute efter är att motorvärmare är tillåtet, medan tomgångskörning är förbjudet. Jag jämför inte "äpplen med päron", utan orenade avgaser med renade avgaser.

#43
2014-11-16 11:24

S-ES @ CO2 "per liter bränsle." Ja det håller jag med om. Jag förstår nu hur Du menar, att även om det blir mindre CO2 av värmaren p.g.a. att den inte behöver köras lika länge som dieselmotorn för att få samma värme så blir det ändå CO2 utsläpp och borde därför vara förbjudet alt. tillåtet att köra dieselmotorn på tomgång.

Nu tror jag inte att dieselvärmaren har behov av avgasrening. Vet inte vad som kan tas bort från avgaserna om den får rätt bränslemängd och är driftvarm.

#44
2014-11-16 11:50

Snabb95, parentesen är fel, nåt sånt har jag inte skrivit!
Hade nämligen inte en susning.........
Men skillnaden på värmaren och motorn, är verkningsgraden, med mer än den dubbla sådana, förbränner värmaren bränslet i mycket högre grad, därav ingen avgasrening.
Dessutom den värme motorn får upp på 12 minuter på tomgång, får den upp på 3 minuter under körning!
Att varmköra, är dessutom något man avråder från idag, sämre för motorn att gå halvvarm längre.
Med värmare startar man en varm motor, det är å andra sidan det bästa!

#45
2014-11-16 15:14

Oavsett bensin eller dieselbil låter jag aldrig motorn gå på tomgång så länge som i en minut. Med stillastående bil måste jag tillägga, för i en flera km lång utförsbacke med frirullning händer det för att spara bränsle.

Jag vet att Du också gör så, men det finns säkert något ljushuvud som kommer med kommentaren: vet du inte att motorn drar bränsle när den går på tomgång? Jo det vet jag, det är därför som jag aldrig låter motorn gå på tomgång i onödan.

Bensinvärmaren och dieselvärmaren kör jag både sommar och vinter eftersom jag inte vill starta motorerna kalla. I huvudsak för att spara motorerna, men ganska säker vinner även miljön på detta.

#46
2014-11-18 18:46

Ingen motorvärmare ger en driftsvarm motor. I regel höjer motorvärmaren temperaturen till utetemperaturen + 50 grader. I de flesta fall ska motortemperaturen höjas ytterligare 40-50 grader innan den börjar bli driftsvarm. Oljan, du har ofta 5-6 liter motorolja även i små dieslar, behöver ytterligare ca 20-30 minuter på sig för att smörja maximalt. En futtig värmning med en dieselvärmare minskar utsläppen något, men lämnar fortfarande mindre bra avgasvärden innan driftstemperaturen nås. Men en sak är motorvärmaren bra på. Det är att lämna ett ispansar på bilen med igenfrusna dörrar om inte värmaren lämnas på till bilen är snöfri.

#47
2014-11-20 22:52

S-ES @ Visst kan man tycka att + 50 C är futtigt, men det är en väldig skillnad mot en liten el värmare och ännu större skillnad mot att inte alls värma. Det är de första graderna som ger störst resultat för motorslitage, bränsleförbrukning och miljö.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.