Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Varmkörning bättre än bränslevärmare?

Bilfrågan: Varmkörning bättre än bränslevärmare?

Bilfrågan

"Varför är det olämpligt att låta bilen stå på tomgång för att bli varm, men helt lagligt att starta en diesel- eller bensindriven motor- och kupévärmare före avfärd?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.


Fråga:
Ni kanske kan förklara varför det är miljömässigt olämpligt/olagligt att låta bilen stå på tomgång i 30 min, för att den ska bli varm och behaglig innan avfärd. Men det är helt lagligt att starta en diesel- eller bensindriven motor- och kupévärmare före avfärd. Kupévärmarens avgaser går orenade ut i luften. Bilens avgaser passerar den avgasrening som alla bilar har vid tomgångskörning. Kan någon förklara varför det ena är skamligt och förbjudet och det andra är tillåtet utan diskussion?
Ola Gynäs

Svar:
Nej, det kan jag inte. Jag har letat efter mätningar och tester på bränslevärmare, men kammat noll. Kallfasen vid start är ett miljöproblem som vi delvis löser med förbud mot tomgångskörning mer än en minut. Komfortproblemet löser man om möjligt med elektrisk motorvärmare, bra stolsvärme eller gott sittfläsk. Själv skrapar och borstar jag om nödvändigt och kör sedan direkt. En bränslevärmare kan heller inte vara någon hälsokur för miljön. Tänk på vad man brukar säga om motordrivna gräsklippare (utan katalysator). Jag tror att orenade bränslevärmare är ett förbiseende eller en kunskapslucka hos våra myndigheter. Vi får se om den tätas till innan elbilarna helt tar över?
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om svaret?
 
Taggar: Bilfrågan

Kommentarer

#1
2020-03-25 07:24

Innan jag hade garage så var jag tvungen att tomgångsköra bilen oavsett om man får eller inte. Detta för att tidigare bil med åren fick repor i rutan av isskrapning. På nya bilen försökte jag beställa den med bränslevärmare, men det gick igen ens, så då fanns det inte mycket till val om man ville ha en varm bil att sätta sig i och dessutom inte skrapa sönder rutan.

Men fick tag i garage så problemet löste sig på det sättet. Kan tillägga att i södra Sverige finns inte elstolpar för motorvärmare.

#2
2020-03-25 07:26

Det har väl aldrig handlat om miljön med bränslevärmare? Egentligen.
Det är en viss skillnad mellan hur en bränslevärmare förbränner bränsle och en motor.
Och motorns "rengöring" funkar inte nämnvärt bra innan bilen blivit varm ändå.

Det stora är möjligheten till komfort oavsett var man står och att tina bilen utan att behöva bryta sönder lister,
repa eller våldföra sig på bilen för att allt är fastfruset.
Varmt, skönt, tinad, slippa hård kallstart för motorn, slippa gå ut och var man än står.

Sen tror jag nog att det kan vara hugget som stucket för miljön. Kall motor eller ofiltrerad bränslevärmare.

#3
2020-03-25 07:51

Nja jag har två bilar med exakt samma motor, en med bränslevärmare och en utan.
Jag kan konstatera att det är en markant skillnad på motorförbrukningen första milen eller två mellan dessa två bilar.
Och då går den utan värmare helt utan rening första 10-15 minuterna innan motortempen blivit normal.
Och bränslevärmaren tar ca 1-3 dl vid varje kallstart för mig beroende på utetemperaturen.
Och då sätter jag mig alltid i varm bil och driftsvarm motor i den ena bilen.

Jag törs nog garantera att det är ett bättre läge för miljön med värmare som används optimalt.

#4
2020-03-25 07:49

Bilmotorer som är kalla har ingen bra förbränning av bränslet så som parkeringsvärmare och inomhuskaminer har vilket är en avgörande skillnad.
http://www.mynewsdesk.com/se/kgk/pressreleases/reducera-miljoepaaverkan-...
Exempel på kamin som får användas inomhus som är godkänd.
https://www.nimaab.se/fotogenkamin-3-kw3603199.html

#5
2020-03-25 07:56

När jag kallstartar (typ -5 och kallare) min 16 år gamla bil sker dubbla insprutningspulser 30-45 sekunder och katalysatorn blir förvånansvärt snabbt varm även i sträng köld. Hemma med elektrisk motorvärmare (halvusel kontaktvärmare på 300W) händer inte detta utom när det är riktigt svinkallt och motoroljan är ca +15 grader, då kan motorn varva högre en kort stund. Eftersom användningen av motorvärmaren ingår i hyran för bilplatsen sätter jag i kontakten från +5 grader och kallare. Har noterat att grannarna är lata och knappt någon bryr sig att sätta i kontakten förrän det blir mot -10.

#6
2020-03-25 07:57

Men hallå Erik, du som är bilreporter måste väl ha ett litet hum om skillnaden på förbränning under kompression i en motor och öppen förbränning i en brännare? Och faktor två antar jag är hur långsamt katalysatorn går igång vid tomgång jämfört med att belasta motorn (lagom) från start.

#7
2020-03-25 08:10

Ja det var ett väldigt okunnigt svar av en biljournalist. Man tar sig för pannan. Däremot kommentarerna är väldigt kunniga i jämförelse.

#8
2020-03-25 08:25

Bränslevärmaren som till skillnad från motorn förbränner utan kompression och under fri andning har samma miljöpåverkan som den lokala scoutkåren när de kokar linsgryta på sina stormkök.

#9
2020-03-25 08:28

En modern bil har väldigt snabb tänding av CATen, det är lite det man jobbad med senaste 30 åren i branschen, annars har man inte en chans att klara certcykeln som är relativt kort, dieselmotor med SCR har det lite svårare utan last på motorn dock. Bränslevärmare har rätt usla ustläpp (men lite annorlunda eftersom det är låg temp/tryck jämfört med en mootr)och ingen verkar bry sig om dom märkligt nog, det kommer helt klart bli dyrare om det blir emissionskrav även för dom.

#10
1
2020-03-25 09:43

Dagens ”moderna” dieselbilar med värmare som står och brummar och luktar är riktigt äckligt. Detta i kombination med kallstartad diesel som åker iväg orsakar en dimma och odör över parkeringsplatser överallt vintertid. Blir skönt när elbilarna tagit över.

#11
2020-03-25 11:23

Jag har inga mätvärden att gå på, men startar man bensinvärmaren i hustruns Skoda i carporten så luktar det rejält illa efter några minuter. Då är det en carport med öppet i båda ändarna och bara spjälor på ena sidan av bilen.

#12
2020-03-25 11:35

Nja, om man kallstartar vid typ -7 grader, drar en normal motor bortåt två liter per mil de första minuterna. Därefter sjunker förbrukningen stadigt tills motorn har uppnått den rätta drifttemperaturen. Förbränning under tryck kombinerat med att ett komplicerat, iskallt maskineri ska dras runt är en sak, öppen låga en annan. Den öppna lågan påverkas inte av yttertemperaturen eller mekanisk tröghet.

Utan att ha något egentligt vetenskapligt att hänvisa till, vill jag ändå av lång livserfarenhet påstå att en bränslevärmare förbrukar kanske bara ett par, tre deciliter under 30 minuters användning vid - låt oss säga minus sju grader - medan den kallstartade motorn förbrukar långt mer än det dubbla under samma tidsrymd (på tomgång). En driftvarm motor förbrukar cirka 0,3 liter per 30 minuter och då kan man ganska lätt förstå hur mycket större förbrukningen är när motorn startas iskall och tillåts gå på tomgång i 30 minuter. Och att starta motorn iskall och låta den gå på tomgång tills den kommer i upp full drifttemperatur, tar en högst ansenlig tid. Till detta kan vi också lägga att bilens avgasreningssystem inte fungerar särskilt effektivt i början, eftersom en katalysator trivs bäst från 400 grader och upp till 600 grader. Om man låter motorn gå på tomgång efter kallstart, förlängs tiden tills katalysatorn blir tillräckligt varm. Om man kallstartar är det faktiskt bäst att försiktigt köra iväg med en gång (som Erik Rönnblom skrev) så att motorn snabbare "arbetar sig varm". Ur miljösynpunkt är kortkörningar direkt olämpliga av samma anledning som ovan (det blir alltså i praktiken en kallstart med tomgångskörning).

En bränsledriven motorvärmare är bättre jämfört med både kallstart med efterföljande tomgångskörning i 30 minuter och kallstart följd av att man kör iväg direkt. Bränsleåtgången för värmaren blir avsevärt lägre än för de båda andra alternativen. Även ur avgasreningssynpunkt är den bränsledrivna värmaren bättre eftersom den kallstartade motorn oavsett efterföljande alternativ (tomgång eller köra iväg direkt) inte medför någon avgasrening att tala om under en relativt lång tid. Däremot kan jag ha synpunkter på att den bränsledrivna värmaren står och går i 30 minuter på ett och samma ställe, till exempel på en Ica-parkering eller utanför en skola!

#13
2020-03-25 12:09

Detta pest-eller-kolera-problem är ju bara en av anledningarna till att sluta tillverka avgasbilar. Bra att det uppmärksammas åtminstone vid enstaka tillfällen.

I Norge införs ett förbud mot oljepannor i fastigheter nu 2020. Men oljepannor i bilar verkar vara okej...

#15
2020-03-25 15:46

Måste ju vara en gammal fråga detta, Erik Rönnblom har väl varit pensionär i ett par år redan?

#18
2020-03-25 16:45

Grosser: Kanske ett behagligt sätt att frilansandes utöka pensionen lite genom att sitta på kammaren och svara på såna här frågor.

#19
2020-03-25 17:13

Oavsett vad så är det bra både ur miljö-, ekonomi-, och komfortsynpunkt att ha en så varm motor som möjligt vid start. Elvärmare eller varmgarage är det bästa. Det är märkligt att folk inte förstår detta. Väldigt många bygger om sina garage till förråd eller orkar inte köra in bilen. Och vid nybyggda lägenheter installeras inte uttag för motorvärmare, helt idiotiskt.

#20
2020-03-25 18:47

https://www.autoexperten.se/uppslagsverk/parkeringsvarmare/

Läs artikeln ovan. Bränslevärmare är inte sådana miljöbovar som en del vill påskina här.

#21
2020-03-25 19:52

Varmgarage är en ur klimatsynpunkt mindre lämplig lösning. Att värma upp 2 ton plåt och plast med mellan 20 och 40 grader samt byta luften i garaget till kalluft 2 gånger per dygn kräver mycken energi som måste tillföras!

#22
2020-03-25 20:06

Att Erik Rönnblom svarar så okunnigt är verkligen förvånande!
Att jämföra varmkörning av motorn med att använda en bränslevärmare finns inte på kartan.
Att använda en bränslevärmare är win - win. Vinst för miljön, vinst för hälsan, vinst för den sammanlagda bränsleförbrukningen, vinst för motorslitaget och därmed för service och reparationskostnader som på lite sikt täcker inköpskostnaden av bränslevärmaren, i synnerhet på en diesel som därmed minskar antalet bränsledrivna regenereringar och utbyte av ett igensatt partikelfilter. Jag skulle aldrig äga en bil utan bensin eller dieselvärmare.
Se även länken som Previda hänvisar till i #4. Själv använder jag bensinvärmaren före varje kallstart året runt på V70 140 2001 och dieselvärmaren använder vi året runt på V70 2,4D 2007.

#23
2020-03-26 09:17

Ett annat problem med värmarna är att de tar mycket ström, så det gäller att inte köra för korta sträckor för då dröjer det inte länge förrän de behöver bärgningshjälp. När man beräknar miljöpåverkan måste man naturligtvis räkna in den minskade bränsleförbrukningen men frågan är om det inte blir något av ett nollsummespel.

#24
2020-03-26 11:10

glimma-48: De flesta värmarna startar inte om batterinivån blir för låg. Detta för att det alltid ska finnas tillräckligt mycket ström kvar för att motorn ska kunna startas. Och är värmaren igång och batterinivån närmar sig den kritiska nivån, stängs värmaren av. Dessutom får man i de flesta nyare bilar ett meddelande om den låga batterinivån.

#25
2020-03-26 13:02

"Intelligens": Tack för upplysningen. Jag har bara haft en bil med dieselvärmare och drabbades av just det jag beskrev, men det var en Citroen av 2006 års modell vill jag minnas.

#26
2020-03-26 17:53

Glimma-48 @ Det är inte värmaren som tar mycket ström (vattencirkulationspumpen och förbränningsfläkten förbrukar obetydlig energi). Det är Kupéfläkten som tar enormt mycket ström om man kör den med hög hastighet under lång tid.
På V70 2001 kan jag justera kupéfläktens hastighet och har aldrig behövt ladda detta batteri, nu 16 år gammalt. (Original batteriet byttes efter 33 månader vid 10066 mil). Jag kör värmaren före varje start tills motortemperaturen blir minst 50 gr C året runt.

#27
2020-04-01 13:29

Det har gjort en doktorsavhandling eller specialarbete på just detta ämne, för ca 10-15 år sedan. Kan dock inte hitta den nu.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.