Bild
Nästa artikel
Bilfrågan

Bilfrågan: Varmkörning bättre än bränslevärmare?

Publicerad 25 mars 2020 (uppdaterad 2 november 2020)
"Varför är det olämpligt att låta bilen stå på tomgång för att bli varm, men helt lagligt att starta en diesel- eller bensindriven motor- och kupévärmare före avfärd?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.


Fråga:
Ni kanske kan förklara varför det är miljömässigt olämpligt/olagligt att låta bilen stå på tomgång i 30 min, för att den ska bli varm och behaglig innan avfärd. Men det är helt lagligt att starta en diesel- eller bensindriven motor- och kupévärmare före avfärd. Kupévärmarens avgaser går orenade ut i luften. Bilens avgaser passerar den avgasrening som alla bilar har vid tomgångskörning. Kan någon förklara varför det ena är skamligt och förbjudet och det andra är tillåtet utan diskussion?
Ola Gynäs

Svar:
Nej, det kan jag inte. Jag har letat efter mätningar och tester på bränslevärmare, men kammat noll. Kallfasen vid start är ett miljöproblem som vi delvis löser med förbud mot tomgångskörning mer än en minut. Komfortproblemet löser man om möjligt med elektrisk motorvärmare, bra stolsvärme eller gott sittfläsk. Själv skrapar och borstar jag om nödvändigt och kör sedan direkt. En bränslevärmare kan heller inte vara någon hälsokur för miljön. Tänk på vad man brukar säga om motordrivna gräsklippare (utan katalysator). Jag tror att orenade bränslevärmare är ett förbiseende eller en kunskapslucka hos våra myndigheter. Vi får se om den tätas till innan elbilarna helt tar över?
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om svaret?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2020-03-25 07:24
bejje

Innan jag hade garage så var jag tvungen att tomgångsköra bilen oavsett om man får eller inte. Detta för att tidigare bil med åren fick repor i rutan av isskrapning. På nya bilen försökte jag beställa den med bränslevärmare, men det gick igen ens, så då fanns det inte mycket till val om man ville ha en varm bil att sätta sig i och dessutom inte skrapa sönder rutan.

Men fick tag i garage så problemet löste sig på det sättet. Kan tillägga att i södra Sverige finns inte elstolpar för motorvärmare.

#2 • 2020-03-25 07:49
PREVIA

Bilmotorer som är kalla har ingen bra förbränning av bränslet så som parkeringsvärmare och inomhuskaminer har vilket är en avgörande skillnad.
http://www.mynewsdesk.com/se/kgk/pressreleases/reducera-miljoepaaverkan-med-parkeringsvaermare-837025
Exempel på kamin som får användas inomhus som är godkänd.
https://www.nimaab.se/fotogenkamin-3-kw3603199.html

#3 • 2020-03-25 07:51
mso 1000

Nja jag har två bilar med exakt samma motor, en med bränslevärmare och en utan.
Jag kan konstatera att det är en markant skillnad på motorförbrukningen första milen eller två mellan dessa två bilar.
Och då går den utan värmare helt utan rening första 10-15 minuterna innan motortempen blivit normal.
Och bränslevärmaren tar ca 1-3 dl vid varje kallstart för mig beroende på utetemperaturen.
Och då sätter jag mig alltid i varm bil och driftsvarm motor i den ena bilen.

Jag törs nog garantera att det är ett bättre läge för miljön med värmare som används optimalt.

#4 • 2020-03-25 07:56
L West

När jag kallstartar (typ -5 och kallare) min 16 år gamla bil sker dubbla insprutningspulser 30-45 sekunder och katalysatorn blir förvånansvärt snabbt varm även i sträng köld. Hemma med elektrisk motorvärmare (halvusel kontaktvärmare på 300W) händer inte detta utom när det är riktigt svinkallt och motoroljan är ca +15 grader, då kan motorn varva högre en kort stund. Eftersom användningen av motorvärmaren ingår i hyran för bilplatsen sätter jag i kontakten från +5 grader och kallare. Har noterat att grannarna är lata och knappt någon bryr sig att sätta i kontakten förrän det blir mot -10.

#5 • 2020-03-25 07:57
johnkommentar

Men hallå Erik, du som är bilreporter måste väl ha ett litet hum om skillnaden på förbränning under kompression i en motor och öppen förbränning i en brännare? Och faktor två antar jag är hur långsamt katalysatorn går igång vid tomgång jämfört med att belasta motorn (lagom) från start.

#6 • 2020-03-25 08:10
christer_1

Ja det var ett väldigt okunnigt svar av en biljournalist. Man tar sig för pannan. Däremot kommentarerna är väldigt kunniga i jämförelse.

#7 • 2020-03-25 08:25
Kricko

Bränslevärmaren som till skillnad från motorn förbränner utan kompression och under fri andning har samma miljöpåverkan som den lokala scoutkåren när de kokar linsgryta på sina stormkök.

#8 • 2020-03-25 08:28
Maisch

En modern bil har väldigt snabb tänding av CATen, det är lite det man jobbad med senaste 30 åren i branschen, annars har man inte en chans att klara certcykeln som är relativt kort, dieselmotor med SCR har det lite svårare utan last på motorn dock. Bränslevärmare har rätt usla ustläpp (men lite annorlunda eftersom det är låg temp/tryck jämfört med en mootr)och ingen verkar bry sig om dom märkligt nog, det kommer helt klart bli dyrare om det blir emissionskrav även för dom.

#9 • 2020-03-25 09:43
1

Dagens ”moderna” dieselbilar med värmare som står och brummar och luktar är riktigt äckligt. Detta i kombination med kallstartad diesel som åker iväg orsakar en dimma och odör över parkeringsplatser överallt vintertid. Blir skönt när elbilarna tagit över.

#a • 2020-03-25 11:23
L. Mäkinen

Jag har inga mätvärden att gå på, men startar man bensinvärmaren i hustruns Skoda i carporten så luktar det rejält illa efter några minuter. Då är det en carport med öppet i båda ändarna och bara spjälor på ena sidan av bilen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.