Bild
Nästa artikel

Därför bör bästa däcken sitta bak

Nyheter

Ny undersökning visar att 50 procent inte har koll på var de minst slitna däcken ska sitta. När du byter till vinterdäck – se till att du har de bästa baktill. Här förklarar vi varför.

Däckföretaget ABS Wheels har tidigare år gjort en undersökning som visade att 7 av 10 av deltagarna inte kände till att de bästa däcken borde placeras bak. I år har de tagit in färska siffror från en ny enkät.
– Hittills har 152039 svenska bilister deltagit, bland de svarande har vi exkluderat förra årets svarande för att få in färsk data säger Andie Lahdo, företagets vd. 

Den här gången trodde hälften av de svarande att de bästa däcken skulle sättas fram, medan den andra hälften trodde på att montera dem bak.
"Däcken med det största mönsterdjupet ska – undantagslöst – sitta bak. Med det största mönsterdjupet bak minskar risken att bakvagnen tappar greppet före framhjulen med svårkontrollerad sladd som följd", skriver ABS Wheels i ett pressmeddelande.

Även Vi Bilägares däckexpert Nils Svärd är inne på samma linje. 
– Jag hävdar att bästa däcken bör vara bak, trots antisladdsystem. De som kör med bästa däcken fram kommer alltid tro att de har bättre fäste än vad de egentligen har. När man sedan når greppgränsen så är det baken som släpper och du får sladd, säger han i ett avsnitt av Vi Bilägares podcast och fortsätter:
– Du vill inte ha en bil som sladdar ut med baken och krockar med sidan. Bättre då att träffa hindret rakt på med krockzonen. Rotera också gärna däcken så att du byter bak och fram ibland.


Funderar du på att köpa nya vinterdäck? Läs Vi Bilägares tester av dubbdäck och friktionsdäck för 2019. I år har vi dessutom ställt alla godkända typer av vinterdäck – dubb, nordisk friktion, kontinentalt och året runt – mot varandra för att du ska se skillnaden i olika vintermoment. Det testet kan du läsa om här.  

I videon nedan demonstrerar Vi Bilägare varför bästa däcken bör sitta bak. 

Diskutera: Har du bytt till vinterdäck än?
 
Regler vinterdäck

Ditt fordon ska ha vinterdäck från 1 december–31 mars om det är vinterväglag. Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober–15 april. Om det är eller befaras bli vinterväglag får du använda dubbdäck även annan tid.

Vinterväglag råder när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Polisen avgör om det råder vinterväglag på platsen där du befinner dig.

Mönsterdjupet på vinterdäck ska vara minst 3 millimeter, men av säkerhetsskäl bör det gärna vara mer. 

Tidigare har godkända vinterdäck haft märkningen M+S (Mud and Snow), men sedan 1 juli 2019 är det istället en globalt reglerad däcksymbol som bestämmer om ett däck är godkänt för vinterväg eller inte. Under en övergångsperiod är det dock tillåtet att använda befintliga vinterdäck, märkta med M+S och godkända för vinterbruk, till den 30 november 2024. 

Den nya märkningen är en symbol, ”alptopp/snöflinga”. 

Om bilar med en totalvikt upp till 3500kg har dubbdäck måste också en släpvagn som är kopplad till bilen ha dubbdäck vid vinterväglag. Har bilen odubbade däck får släpvagnen ha antingen dubbade eller odubbade vinterdäck.

20190811204304.jpg?itok=8sDQ8Kcu

Kommentarer

#1
2019-11-09 11:13

Bra test som ger ett empiriskt svar på denna fråga, vilken har stötts och blötts nästan i generationer! :)

.

#2
2019-11-09 10:53

O jag som trodde att de var tvärtom... spelar det roll om man har fyrhjulsdrift?

#3
2019-11-09 11:11

Ännu bättre vore om alla bilförare tränade att häva sladd på isbana,de flesta släpper gasen vid bakvagnssladd vilket förvärrar sladden på framhjulsdrivna bilar det ska sitta i ryggmärgen att behålla gaspådraget och styra emot alla borde träna sladd på is det skulle förhindra många olyckor

#4
2019-11-09 12:20

Hikum:
Ja det kan vara skillnad, beroende på vilket 4wd-system som man har. Kolla instruktionsboken.
Bäst är såklart att ha samma mönster fram/bak.

#5
2019-11-09 12:46

Spelar noll roll om du har fyrhjulsdrift eller inte, bästa bak gäller!
Generellt gäller för fyrhjulsdrift att du bara står längre ut på åkern vid en avåkning för greppet blir inte bättre med fyrhjulsdrift däremot framkomligheten blir bättre.

#6
2019-11-09 13:57

Re #3. För ca: 20 år sedan var jag en kväll på en frivillig kurs i halkkörning på Gillingebanan utanför Stockholm och då fick vi lära oss att koppla ur vid sladd i halka, inte att hålla kvar gasen. Jag har praktiserat det vid några tillfällen och det har fungerat. Den tekniken fungerar ju i.o.f.s. inte på automatväxlade bilar som numera är allt vanligare.

#7
2019-11-09 15:11

Gasa eller frikoppla vid sladd, det är en debatt jag som gubbe känner igen sedan åtminstone 60-talet. Den debatten tar aldrig slut...

#8
2019-11-09 15:49

Folk behöver inte träna, de har fyrhjulsdrift och då får man aldrig sladd... hahahaha

#9
2019-11-09 17:46

Alternerar hjulen mellan fram/bak varje år så slitaget är relativt lika på alla däck. Den lilla skillnad som eventuellt kan förekomma anser jag vara helt ofarlig. Slitaget brukar hursomhelst vara väldigt jämnt på mina däck.

#10
2019-11-09 17:49

Det beror ju helt på vad man vill göra med bilen! Bland det roligaste på vintern är ju att kunna sladda (kontrollerat) med bilen, och då underlättar det ju avsevärt med de sämsta däcken bak!

#11
2019-11-09 19:00

Olle Öberg - har du kört en modern bil med väl fungerande antisladd-system ?

#12
2019-11-09 19:09

@junkers Mctar har rätt du har fel, om vi som han/hon påpekar så står det i instruktionsboken i de fallen och då med hänsyn till fyrhjulsdriften, inte med hänsyn till att inte få sladd. Jah har själv haft en V70 AWD, där det uttryckligen står att däcken inte får ha olika omkrets/diameter, är de ojänmt slitna ska de mer slitna sitta bak. Hur känsligt systemet var vet jag inte, men jag tror mer på Volvo än på dig, om du ursäktar.

#13
2019-11-09 20:26

Jag kan ha fel om tillverkaren uttryckligen skriver så ja helt klart.
Dock är det intressant att Volvo bygger en bil som ska ha trafikfarlig placering av däck.

Det jag avsåg var främst att fyrhjulsdrift eller inte saknar betydelse trafiksäkerhetsmässigt vad gäller däckens placering.

#14
2019-11-09 20:32

Volvo rekommenderade max 2-3 mm skillnad i mönsterdjup och jag tror att rekommendationen att bästa ska vara fram bygger på att bilen till 95% är framhjulsdriven vilket betyder att om man såtter bästa däcken bak kommer framdäcken snabbt att vara mer än 2-3mm mer slitna eftersom de slits snabbast. Sätter man däcken med 2 mm mer fram så kommer skillnaden att minska istället.
Fyrhjulsdrivningen tål inte mer ån 2-3 mm skillnad innan den tar skada på vissa modeller alltså och då måste man såklart följa tillverkarens anvisningar.

#15
2019-11-10 11:20

Junkers: Det var just därför jag skrev som jag gjorde. Volvo (och andra tillverkare) har haft viskokoppling vilka kan nötas ut vid för stor skillnad mellan fram och bakhjul. Då skall den större sitta fram om bilen normalt är framhjulsdriven.
Har för mig att tidiga Audi med torsendiff också skall ha de "bästa" däcken fram då de annars kan lägga över mer och mer kraft till bakhjulen och därmed tappa styrförmågan.
I så fall står det i instruktionsboken.

#16
2019-11-10 14:30

Som sagt, vill jag häva en bakhjulssladd med en framhjulsdriven bil så kommer jag att gasa och då vill jag kunna få fäste med framhjulen.
Detta bygger på min egen empiri.

#17
2019-11-10 16:26

Axa, helt rätt.. när bakvagnen kommer.... full gas framåt så fixar det till sig. Tyvärr kommer nog flertalet att bromsa, och därmed förstärks sladden...

#18
2019-11-10 17:35

Sen har vi åter antisladd-systemet som tar över kontrollen i många fall - vilket antagligen är tur.

#19
2019-11-10 21:51

"Däcken med det största mönsterdjupet ska – undantagslöst – sitta bak." Verkligen INTE undantagslöst och definitivt inte "klart som korvspad" överhuvudtaget.

#20
2019-11-11 06:45

Skifta fram mot bak varje byte/år då är det inget problem alls och skillnaden blir max en mm eller två.

#21
2019-11-11 10:33

Precis som jag skrivit tidigare mso 1000 - och detta är för de flesta ett icke-problem om man gör på det sättet. De som kör väldigt långt kanske får göra annorlunda men jag kör runt 2000 mil/år och skillnaden i slitage mellan fram- resp bakhjul är minimal som du påpekar. Möjligen 1 mm eller däromkring efter en vinter men knappt det heller.

#22
2019-11-11 12:02

@Pi - man kan få punktering på halvnötta däck och inte känna för att byta alla fyra - och vips måste man tänka på hur man placerar däcken.

#23
2019-11-11 15:54

gmogmo - jag skrev "för de allra flesta" men vill man hitta saker att anmärka på så går det alltid.

#24
2019-11-11 18:20

Skiftar alltid främre och bakre hjulpar vid vart vinter-sommarhjuls-byte så detta blir en ickefråga vare sig jag kör fram, bak eller 4-hjulsdrivet. Men i dag har väl de flesta däcken på ett däckshotell och låter verkstad montera hjulen, gissar att de har noll koll (intresse) på vad som händer med svålarna ;) Det fina med att byta hjul själv är att man samtidigt kan inspektera bromsarnas status, göra rent, etc,etc.

#25
2019-11-11 19:21

Jag sätter däcken efter var slitaget är störst har gjort så i mer än 50 år nu med 2000-4000 mil om året Bakhjulsdrivet bästa bak och framhjulsdrivet bästa fram Sgälvklart Fyrhjulsdrivet så de slits jämnt Alla 4 Däcken slits ju jämnare hela tiden istället för ojämnare Självklart för bästa däcksekonomi - Byter man däcken systematiskt på det sättet blir det ingen större skillnad under året då skillnaden utjämnas och däcken slits rätt Att byta alla däcken på en gång är överlägset bättre än att hatta med att byta 2 åt gången
Teoretiskt trams kallar jag det finns alltid besserwissrar som alltid hävda bätsa däcken bak Den pragmatiska verkligheten gäller Kör efter omständigheterna istället och ut och träna halkkörning eller ställ bilen hemma när det är halt Ingen konst att häva en sladd om man vet hur man gör och tränar på det. Sladden kan komma oberoende av mönsterdjup fram o bak och antisladdsystem som inte alltid är så bra.- Älgmercan för nåra år sen och testversion av KIA eniro jan 2019 i som några exempel på dåliga antisladdsystem

#26
2019-11-11 19:31

Jag förstår inte att denna fråga fortfarande är ouppklarad. Detta stöttes och blöttes för ett par år sen och endast några halsstarriga galningar levde kvar i det gamla tänkandet att de bästa däcken ska sitta fram. Jag hörde till och med en erfaren förare säga att om han fick välja bromsverkan fram eller bak, skulle han välja bak, för då kunde han styra med framhjulen som inte var låsta. Han hade uppenbarligen noll koll på fysikens grundlagar. Min erfarenhet stämmer för övrigt utmärkt med dessa lagar. Hur skulle annat kunna vara möjligt?

4WD är oftast mycket känsliga för olika däcksdiametrar, vilket flera betonat. Jag kan på goda grunder förmoda att detta inte gäller elbilar.
Jag kan förstå att de 4WD-system som normalt är tvåhjulsdrivna bör ha de större däcken på de hjul som normalt driver bilen, vilket oftast är fram. Ur säkerhetssynpunkt är det dock förkastligt om de bästa däcken hamnar fram.

Observera att ABS inte kan trolla med fysiken.

#27
2019-11-12 09:20

Jag kan enbart instämma med dig här Roy. Fysikens lagar gäller. Bästa däcken skall sitta bak för att få en stabil bil. Sätter man sämre däck bak än fram riskerar man att bakhjulen vrider sig runt framhjulen, d.v.s att bilen gör en piruett. Detta kan ske redan vid väldigt små sidoaccelerationer.

Kolla gärna på filmen ovan där ViB visar skillnaden. Och då är det alltså frågan om nya däck - med ett identiskt mönsterdjup - men där det ena däcket har ett något sämre sidogrepp. Snurren är då ett faktum - när de sämre däcket sitter bak.

MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.