Bild
Nästa artikel

Däcktest 2019: Dubbdäck

Däck

En ny däckstorlek, ny testanläggning och dessutom ny dubbteknik. Årets dubbdäckstest – med sju dubbdäck och en dubbfri joker i dimensionen 225/50 R17 – ska visa sig innehålla en hel del överraskningar.

I över 50 år har fordonsbranschen kommit till Arvidsjaurs kommun från hela världen för att testa i nordiskt vinterklimat. Vi är bara en i mängden. Efter flera år i finländska Ivalo sker årets stora vinterdäcktest i Norrbotten mellan svenska furor och meterdjupa snövallar.

Till dubbdäcktestet har vi samlat sju dubbade vintersulor från Bridgestone, Continental, Goodyear, Hankook, Michelin, Nokian och Sailun. Som joker har vi med det bästa friktionsdäcket från förra årets test. Tyvärr saknas Pirelli på startlinjen. Deras nya dubbdäck –IceZero2 – fanns inte i rätt dimension vid testtillfället.

Med på startlinjen är ny typ av dubb från Continental. Dubbkroppen är av gummi och endast ett smalt dubbstift är av metall. Den nya tekniken är döpt till FlexStud och sägs ge 20 procent lägre vägslitage samtidigt som isgreppet ökar. När krafterna på däcket ökar ”flexar” gummit och tillåter metallstiftet att penetrera djupare ned i isen. Så säger teorin ... vi återkommer snart till praktiken.

Den nya dubbtekniken erbjuds från 17-tum och större, i mindre storlekar har nya IceContact3 vanliga ståldubbar. För att fånga upp teknikutvecklingen valde vi dimensionen 225/50 R17 med Volvo V60 som testbil. Däckstorleken används på många mellanklassbilar, så som Audi A4, BMW 3-serie, Toyota Avensis med flera.

Avancerad GPS-styrd testutrustning borgar för noggranna och pålitliga testresultat.
Testdimensionen 225/50 R 17 kan Goodyear – mot ett tillägg – erbjuda bullerdämpande filtmatta i sitt dubbdäck.

Företaget IceMakers har i årtionden preparerat testbanor i Lappland. Tidigare har vi använt på banor på sjöis för att utvärdera köregenskaperna. Denna gång testar vi på isvägar på land, vilket gör att vi har kunnat önska en grövre typ av is – likt det underlag man oftast möter på vanliga vägar – för att testa däckens beteende när vägen svänger. För start- och bromsprov beställde vi en slät, hal isyta för att efterlikna de välpolerade isfläckar som ofta uppstår vid korsningar och övergångsställen.

Ju halare is är, desto större övertag har dubbdäcken. Men på den grövre land-isen i rejäla minusgrader visar det sig att friktionsdäcket är klart snabbast runt isbanan. Det mjukare gummit med sina täta, greppvänliga lameller är bäst på att anpassa sig på det ojämna underlaget.

Men mätdata är en sak. När greppet väl släpper har det dubbfria däcket svårare att hitta fästet igen. Frånvaron av dubbarnas mekaniska fäste ger en längre glidfas och väntan på att återfå styr- och bromsförmåga upplev oroväckande lång. Detta kan vara avgörande i en kurva när farten är för hög och ekipaget understyr ut mot mötande körbana. För en ovan förare är ett dubbdäck mer lättmanövrerat.

Barmarksronderna avgjordes i Gislaved. Den småländska inramningen är enkel, men funktionell. Till skillnad från vad många tror är det på asfalt som dubbdäcken har störst övertag på friktionsdäcken, förutom blankis. Då dubbarna ger bra vintergrepp behöver inte däckets utformning anpassas lika extremt för att ge fäste på snö och is. Därför är det lättare att erbjuda bra stabilitet på torrt samt ett grövre mönster som hanterar vatten och slask. Det finns dock stora skillnader dubbdäcken emellan.

Framhjulsdrivna Volvo V60-bilar användes för att utvärdera köregenskaperna på samtliga underlagstyper.

Kampen om testsegern står mellan nykomlingen IceContact3 och fjolårets debutant Michelin X-Ice North  4. Continental har tagit vintergreppet till nästa nivå med ett tydligt fokus på bästa möjliga vintergrepp, på bekostnad av barmarksegenskaperna.

Michelins dubbspäckade vintersula ger bra vintergrepp och adderar därtill testets bästa körstabilitet på torra vägar.

Vinnaren blev…

1,Continental
IceContact 3 FlexStud 

IceContact3 är säsongens stora nyhet. Det visar sig vara ett ganska extremt vinterdäck med ovanligt ensidigt fokus på vintervägar. Gummit är lika mjukt som på ett friktionsdäck, Shore-värdet är faktiskt mjukare än Nokians dubbfria däck! Att i princip vara ett dubbat friktionsdäck bidrar till att IC3 lyckas kamma hem full pott i alla snö- och isronder. De nya ”gummidubbarna” ger också lågt buller.

Likt ett friktionsdäck trivs inte IC3 lika bra på asfalt. Bromssträckorna är fortsatt korta, men det mjuka däcket har ett diffust och svårkört beteende. Dessutom verkar det slitas snabbt mot asfalten.

Men en ny standard för vinteregenskaper fäller avgörandet och ger IceContact3 segern.

FAKTA
Pris, kr 2 682 kr
Tillverkningsland Tyskland
Tillverkningsdatum Vecka 2, 2019
Antal dubb 192
Dubbutst. före snö/istest, mm 1,3
Dubbutst. efter snö/istest, mm 1,3
Last- & hastighetsindex 98T
Hårdhetstal, grader Shore 51
Montering Rotationsriktning
BETYG
Start is 5
Broms is 15
Körning is 15
Start snö 5
Broms snö 10
Körning snö 10
Broms väta 10
Körning väta 2
Vattenplaning 3
Broms torr 4
Körning torr 2
Bränsleförbrukning 3
Buller 4
Totalpoäng 88
SNABB-BETYG
Is 5
Snö 5
Buller 4
Våt väg 4
Torr väg 3

+ Hög greppnivå på is och snö, tyst.

- Mjukt och sladdrigt på
barmark.

2, Michelin
X-Ice North 4

Med sina 257 dubbar per däck sticker XIN4 bokstavligen ut i dubbsegmentet. Körmässigt har det en understyrd grundkaraktär som går igen på alla underlag, dock släpper det progressivt utan överraskningar.

Det placerar sig ständigt bland de bästa däcken på snö- och isronderna. Därtill lyckas Michelin med konststycket att kombinera högt vintergrepp med att ge bäst köregenskaper på torr asfalt.

Andra förtjänster är att XiN4 är det tystaste dubbdäcket samt det allra fräschaste efter att alla tuffa testmoment var avklarade.

Vi uppskattar Michelins däck för att de lyckas bäst med att balansera alla typer av underlag.

Det ger en andraplats med mersmak.

FAKTA
Pris, kr 2 392 kr
Tillverkningsland Ryssland
Tillverkningsdatum Vecka 24, 2018
Antal dubb 257
Dubbutst. före snö/istest, mm 1,1
Dubbutst. efter snö/istest, mm 1,2
Last- & hastighetsindex 98T
Hårdhetstal, grader Shore 57
Montering Rotationsriktning
BETYG
Start is 4
Broms is 12
Körning is 15
Start snö 4
Broms snö 8
Körning snö 8
Broms väta 6
Körning väta 3
Vattenplaning 2
Broms torr 4
Körning torr 5
Bränsleförbrukning 4
Buller 5
Totalpoäng 80
SNABB-BETYG
Is 4
Snö 4
Buller 5
Våt väg 3
Torr väg 5

 

+ Vintergrepp, stabilt på asfalt, tyst.

- Vattenplaning

3, Continental

VikingContact 7 (Nordiskt friktionsdäck)

För att jämföra dubbdäcken med det allra bästa friktionsdäcket tog vi med VikingContact7 från Continental, fjolårets testsegrare.

Tvärt emot vad många tror har det dubbfria vinterdäcket sina svagaste sidor på asfaltsronderna, speciellt är det dåligt på att hantera blöt asfalt. För att ge stabilitet och styrrespons på asfalt har friktionsdäcket ett tätt mönster som är dåligt på att leda bort vatten.

Istället plockar det många poäng på vintervägar, främst högt snögrepp men de nya friktionsdäcken hanterar även is förtjänstfullt. På grov is visar VikingContact7 hur bra ett modernt friktionsdäck har blivit.

Bra vintergrepp och lågt buller räcker till att knipa en bronspeng.

FAKTA
Pris, kr 2 059 kr
Tillverkningsland Tyskland
Tillverkningsdatum Vecka 47, 2018
Antal dubb -
Dubbutst. före snö/istest, mm -
Dubbutst. efter snö/istest, mm -
Last- & hastighetsindex 98T
Hårdhetstal, grader Shore 49
Montering Rotationsriktning
BETYG
Start is 2
Broms is 9
Körning is 15
Start snö 5
Broms snö 10
Körning snö 10
Broms väta 6
Körning väta 2
Vattenplaning 2
Broms torr 5
Körning torr 2
Bränsleförbrukning 3
Buller 5
Totalpoäng 76
SNABB-BETYG
Is 4
Snö 5
Buller 5
Våt väg 2
Torr väg 3

+Snögrepp, kurvgrepp på grov is, tyst.

- Våtgrepp, körning torr asfalt, vattenplaning.

4, Nokian
Hakkapeliitta 9

HKPL 9 uppskattas för sina fina köregenskaper med ett neutralt och lättkontrollerat beteende på alla underlag. Det är alltid med i toppen på is och snö, samtidigt som det är kvickast runt den kurviga handlingbanan när det är vått. Dess svaga sidor är torr asfalt, med medelmåttlig stoppsträcka och diffus styrkänsla. Därtill är motståndskraften mot vattenplaning låg och vägbullret relativt högt.

Totalt sett är HKPL 9 en trygg men ändå körglad reskamrat på vintervägarna med tydligt fokus på snö- och isronderna. Men de nyare produkterna från Continental och Michelin har sprungit förbi Nokian i utvecklingen. HKPL 9 är numera det tredje bästa dubbdäcket och fyra totalt i testet.

FAKTA
Pris, kr 2 436 kr
Tillverkningsland Finland
Tillverkningsdatum Vecka 45, 2018
Antal dubb 196
Dubbutst. före snö/istest, mm 1,2
Dubbutst. efter snö/istest, mm 1,3
Last- & hastighetsindex 98T
Hårdhetstal, grader Shore 54
Montering Rotationsriktning
BETYG
Start is 5
Broms is 12
Körning is 12
Start snö 4
Broms snö 8
Körning snö 8
Broms väta 8
Körning väta 5
Vattenplaning 2
Broms torr 3
Körning torr 3
Bränsleförbrukning 3
Buller 2
Totalpoäng 75
SNABB-BETYG
Is 4
Snö 4
Buller 2
Våt väg 4
Torr väg 3

+ Körglädje, trygga köregenskaper, vintergrepp

- Buller, vattenplaning.

5, Hankook
Winter i*Pike RS2 W429

Generation två av i*Pike kom under fjolåret. Sedan det här testet genomfördes har i*Pike RS2 fått en uppdatering. Vi får hoppas att de förbättrat bromssträckan på torrt och vått, som vi fann vara bland de längre i testet, dock godkänt resultat. Desto bättre gick det i vattenplaningsprovet där Hankook var bäst av dubbdäcken.

I*Pike RS2 hade det kortaste dubbutsticket i gänget, vilket gav sämre isfäste än förväntat. Grundkaraktären påminner om Nokian med en körglad, neutral balans som kan bli lite överstyrd vid provokation.

Det här är ett ganska körglatt däck som kammar hem en total femteplats.

FAKTA
Pris, kr 1 702 kr
Tillverkningsland Sydkorea
Tillverkningsdatum Vecka 30, 2018
Antal dubb 198
Dubbutst. före snö/istest, mm 0,9
Dubbutst. efter snö/istest, mm 1,0
Last- & hastighetsindex 98T
Hårdhetstal, grader Shore 61
Montering Rotationsriktning
BETYG
Start is 4
Broms is 9
Körning is 9
Start snö 4
Broms snö 8
Körning snö 8
Broms väta 6
Körning väta 4
Vattenplaning 4
Broms torr 3
Körning torr 3
Bränsleförbrukning 4
Buller 3
Totalpoäng 69
SNABB-BETYG
Is 3
Snö 4
Buller 3
Våt väg 4
Torr väg 3

+ Körglädje, hög lägstanivå, vattenplaning.
- Buller, bromssträcka våt asfalt.
 

6, Goodyear
UltraGrip IceArctic SoundComfort

Beprövade IceArtic går att få med bullerdämpande teknik, i utvalda dimensioner, kallat SoundComfort. Vi känner IceArtic som ett relativt högljutt däck men med en dämpande filtmatta i däcket blir bullerbetyget snäppet bättre än tidigare år.

Med bara 130 dubb har Goodyear svårt att hävda sig i vinterronderna. Bäst presterar det på start och broms medan det är sämre på kurvgrepp och lider av påtaglig understyrning i tvärare kurvor. Bäst presterar IceArctic på asfaltsronderna med ett stabilt uppträdande och korta bromssträckor på både vått och torrt. Därtill är det bra mot vattenplaning.

Sammanlagt räcker det till en sjätteplats.

FAKTA
Pris, kr 2 172 kr
Tillverkningsland Polen
Tillverkningsdatum Vecka 28, 2018
Antal dubb 130
Dubbutst. före snö/istest, mm 1,2
Dubbutst. efter snö/istest, mm 1,3
Last- & hastighetsindex 98T
Hårdhetstal, grader Shore 60
Montering Rotationsriktning
BETYG
Start is 3
Broms is 9
Körning is 9
Start snö 4
Broms snö 8
Körning snö 4
Broms väta 8
Körning väta 4
Vattenplaning 3
Broms torr 4
Körning torr 4
Bränsleförbrukning 3
Buller 4
Totalpoäng 67
SNABB-BETYG
Is 3
Snö 3
Buller 4
Våt väg 4
Torr väg 4

+ Barmarksegenskaper, start och broms på snö.
- Kurvgrepp på is och snö, rullmotstånd.

7, Bridgestone
Noranza 001

Beprövade IceArtic går att få med bullerdämpande teknik, i utvalda dimensioner, kallat SoundComfort. Vi känner IceArtic som ett relativt högljutt däck men med en dämpande filtmatta i däcket blir bullerbetyget snäppet bättre än tidigare år.

Med bara 130 dubb har Goodyear svårt att hävda sig i vinterronderna. Bäst presterar det på start och broms medan det är sämre på kurvgrepp och lider av påtaglig understyrning i tvärare kurvor. Bäst presterar IceArctic på asfaltsronderna med ett stabilt uppträdande och korta bromssträckor på både vått och torrt. Därtill är det bra mot vattenplaning.

Sammanlagt räcker det till en sjätteplats.

FAKTA
Pris, kr 2 302 kr
Tillverkningsland Ryssland
Tillverkningsdatum Vecka 16, 2018
Antal dubb 198
Dubbutst. före snö/istest, mm 1,1
Dubbutst. efter snö/istest, mm 1,2
Last- & hastighetsindex 98T
Hårdhetstal, grader Shore 62
Montering Rotationsriktning
BETYG
Start is 4
Broms is 9
Körning is 9
Start snö 3
Broms snö 6
Körning snö 6
Broms väta 6
Körning väta 4
Vattenplaning 2
Broms torr 2
Körning torr 4
Bränsleförbrukning 4
Buller 3
Totalpoäng 62
SNABB-BETYG
Is 3
Snö 3
Buller 3
Våt väg 3
Torr väg 3

+ Rullmotstånd, köregenskaper barmark.
- Broms torr väg, vattenplaning.

8, Sailun
IceBlazer WST3
(varning)

 Kinesiska Sailun gör oss besvikna redan innan testet börjar. Efter 50 mils lugn inkörning har IceBlazer kraftiga variationer i dubbutstick. Flera dubbstift hade redan gått av. Och sämre skulle det bli.

Det nästan sommardäckshårda gummit saknar allt vad fäste heter på vintervägarna. Inte bara jämfört med dubbdäcken, det kan inte ens mäta sig med ett sommarorienterat AllSeason-däck på snö och is! Det här borde inte få kalla sig för vinterdäck – rena lurendrejerierna!

Det hårda gummit borde passa bättre på asfaltsronderna men även här uppvisar Sailun ett svårkört beteende på greppgränsen.

Sistaplatsen i given – undvik!

FAKTA
Pris, kr 1 023 kr
Tillverkningsland Kina
Tillverkningsdatum Vecka 13, 2018
Antal dubb 139
Dubbutst. före snö/istest, mm 1,0
Dubbutst. efter snö/istest, mm 1,1
Last- & hastighetsindex 98T
Hårdhetstal, grader Shore 68
Montering Rotationsriktning
BETYG
Start is 1
Broms is 3
Körning is 3
Start snö 2
Broms snö 4
Körning snö 2
Broms väta 6
Körning väta 1
Vattenplaning 2
Broms torr 2
Körning torr 2
Bränsleförbrukning 3
Buller 1
Totalpoäng 32
SNABB-BETYG
Is 1
Snö 2
Buller 1
Våt väg 2
Torr väg 2

+ Inget.
- Uselt vintergrepp, köregenskaper barmark.

Poängsammanställning
  Maxpoäng Continental Michelin Friktion Nokian Hankook Goodyear Bridgestone Sailun
Start på is 5 5 4 2 5 4 3 4 1
Broms på is 15 15 12 9 12 9 9 9 3
Körning på is 15 15 15 15 29 9 9 9 3
Poäng på is 35 35 31 26 29 22 21 22 7
Start på snö 5 5 4 5 4 4 4 3 2
Broms på snö 10 10 8 10 8 8 8 6 4
Körning på snö 10 10 8 10 8 8 4 6 2
Poäng på snö 25 25 20 25 20 20 16 15 8
Broms på våt väg 10 10 6 6 8 6 8 6 6
Körning på våt väg 5 2 3 2 5 4 4 4 1
Vattenplaning 5 3 2 2 2 4 3 2 2
Poäng på våt väg 20 15 11 10 15 14 15 12 9
Broms på torr väg 5 4 4 5 3 3 4 2 2
Körning på torr väg 5 2 5 2 3 3 4 4 2
Poäng på torr väg 10 6 9 7 6 6 8 7 5
Bränsleförbrukning 5 3 4 3 3 4 3 4 3
Buller 5 4 5 5 2 3 4 3 1
Totalt 100 88 80 76 75 69 67 62 32
Plats   1 2 3 4 5 6 7 8
                   

 

I över 50 år har fordonsbranschen kommit till Arvidsjaurs kommun från hela världen för att testa i nordiskt vinterklimat. Vi är bara en i mängden. Efter flera år i finländska Ivalo sker årets stora vinterdäcktest i Norrbotten mellan svenska furor och meterdjupa snövallar.

Till dubbdäcktestet har vi samlat sju dubbade vintersulor från Bridgestone, Continental, Goodyear, Hankook, Michelin, Nokian och Sailun. Som joker har vi med det bästa friktionsdäcket från förra årets test. Tyvärr saknas Pirelli på startlinjen. Deras nya dubbdäck –IceZero2 – fanns inte i rätt dimension vid testtillfället.

Med på startlinjen är ny typ av dubb från Con

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Så har vi testat

Is- och snömomenten genomfördes på testbana utanför Arvidsjaur, Sverige, i slutet av februari 2019. Dubbdäckstesterna ägde rum parallellt med test av friktionsdäck (publiceras i nästa nummer).

Alla subjektiva moment gällande köregenskaper är gjorda med Volvo V60. De elektroniska hjälpsystemen ABS och antisladd har varit inkopplade, med antisladdsystemet i sportläge för att tillåta lite mer hjulspinn och sladdvinkel för att förstärka däckens karaktär samt ge bättre flyt i körningen.

Vid broms- och accelerationstesterna startade och slutade mätningarna vid 5 km/tim istället för 0 km/tim för att minimera felmarginaler skapade av bilens teknik (ABS respektive antispinn). Dessa prov gjordes med Ford Focus.

Alla mätningar på torr och våt asfalt, utom för vattenplaning och förbrukning, gjordes på en testbana i Gislaved, Sverige, i slutet av april. Även då användes Volvo V60 och Ford Focus som testbilar.

Förbrukningsmätningarna gjordes på en ovalbana utanför Hannover, Tyskland, i konstant fart 80 km/tim med en Ford Focus 1,0T EcoBoost 125. Där utfördes även vattenplaningsprovet.

Alla däck har dimensionen 225/50 R17.
Hastighetindex T = 190 km/tim.

Betygskala: 5 = Utmärkt. 4 = Bra. 3 = Medel. 2 = Mindre bra. 1 = Dåligt.

Prisuppgifterna kommer från Vanadis Gummi AB i Stockholm.

Priserna på däck kan variera mellan olika köpställen – jämför innan köp!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.