Bild
Nästa artikel

Däcktest 2019: Friktionsdäck

Däck

Vinterfäste utan dubbar kräver kompromisser. Vi har testat sju nordiska och ett ”kontinentalt” friktionsdäck i dimensionen 225/50 R17 på fyra olika underlag i tretton ronder. Inget däck kan vara bra på allt.

Dubbfria vinterdäck växer i popularitet. Anledningarna är flera. Högre komfort, mindre vägslitage, lokala regler. Många upplever nog också att vintrarna blir allt blötare och snöfallen mer sällsynta. Speciellt i de södra delarna av vårt avlånga land kan det gå långa perioder utan snö och is på vägarna.

I årets test av dubbfria vinterdäck jämför vi däck i storleken 225/50 R17 som passar flera vanliga mellanklassbilar.
 

Alla tester sker på avlysta, välpreparerade testbanor. De repetitiva körmomenten pågår från tidig morgon till sen kväll.

Sju nordiska friktionsdäck står på startlinjen – Continental, Goodyear, Nokian, Nordman, Sava, Yokohama och Leao – samt ett ”kontinentalt” friktionsdäck som joker.

Bridgestone och Michelin är inte representerade då de har utgående produkter som snart byts ut. Pirelli IceZero FR fick en större uppdatering förra året, men den nya versionen fanns ännu inte när testet gjordes.

Istället har vi vänt blicken till två bekanta utmanare från mellanprissegmentet – Nordman och Sava. De baserar sig delvis på äldre premiumprodukter från Nokian respektive Goodyear, men hur står de sig i konkurrensen i dag?

Efter is- och snöronderna i Arvidsjaur och fem barmarksmomenent i klassiska Gislaved blir däckutvecklingen tydlig. De äldre däcken har karaktären ”one trick ponys” – vassa på vinterväg, sämre på asfalt (Nordman), eller bra på vått, sämre på is (Sava). Nokian och Goodyear har jämförelsevis förbättrat alla redskapen i verktygslådan. De har inte bara en bättre högsta nivå, den största skillnaden är att de nyare premiumdäcken har lyft sin lägsta nivå rejält till att prestera väl på alla typer av underlag. Men om plånboken har veto är dessa småsyskon till premiumdäcken betydligt säkrare val än ett okänt varumärke från en ren lågpristillverkare.

"Ute i verkligheten får man ingen andra chans."

Kinesiska Leao känns initialt som ett prisvärt däck. Styrkänslan är okej. Det har skapligt drivgrepp och inte oroväckande lång bromssträcka. Många skulle kunna åka flera vintrar på Leao Winter Defender i tron att de har hittat en guldfisk i budgetsegmentets grumliga vatten. Men våra tester avslöjar att däcket sviker sin ägare i en krissituation.

När högt väggrepp och ett behärskat, beteende är avgörande för utgången svarar Leao med att släppa greppet plötsligt och bryta ut i svårhävd sladd.

Under ett test är det bara att skotta fram bilen ur snödrivan, eller styra tillbaka till asfaltslinjerna och köra kurvan igen. Ute i verkligheten får man ingen andra chans. Den mötande långtradaren kommer emot dig och din familj hur mycket du än önskar något annat.
 

I däcktester används ett så kallat referensdäck som körs med jämna mellanrum för att fånga upp greppförändringar som beror på temperatur och andra yttre omständigheter.

På pallen hamnar tre däck från premiumtillverkare. Men inte heller de klarar av att prestera på topp i alla ronder och det finns viktiga karaktärsskillnader.

Ett nordiskt friktionsdäck är en kompromiss för att få högt vintergrepp. Kompromissen är våtgrepp. Många, täta sajpningar – för att kunna krama om isen – och tätt mönster – för att ge stabilitet och bra styrkänsla på torr väg – gör att vattnet har svårt att evakueras effektivt utan stannar kvar under däcket. I år adderade vi vattenplaningsprov, som även ger indikationer hur väl vinterdäcken klarar snöslask. Det visar att många vinterdäck vattenplanar tidigt. Det är värt att tänka på om man köper ett nordiskt friktionsdäck på grund av allt blötare vintrar.

Det är inte säkert att testvinnaren är det bästa valet för dig. Detaljstudera resultaten för att hitta det säkraste däcket för dina körvanor.

På en konstbevattnad skogsslinga utanför Gislaved får vinterdäcken visa hur de hanterar blöta vintervägar. Foto: Erik Rönnblom.

1. Continental
VikingContact 7 

VC7 lanserades i fjol och blev en testvinnare direkt. Årets test visar att det inte var en tillfällighet. Continental har valt den mjukaste gummiblandningen i gänget (uppmätt Shorevärde på 49) och VC7 imponerar med ovanligt högt isgrepp för att vara ett dubbfritt däck.

Även på snö placerar det sig i topp. Det är lättkört i kritiska situationer, klarar snäva kurvor bäst och släpper greppet progressivt med en lätt understyrd balans.

VC7 har lyckas kombinera ett mjukt vinteroptimerat gummi med skaplig styrrespons och godkänd stabilitet på torr asfalt. Svårast har däcket på väta och vattenplanar tidigast av alla. Det är en av få plumpar i protokollet. Totalt blir det en testseger – igen.

FAKTA
Pris, kr 2 058 kr
Tillverkningsland Tyskland
Tillverkningsdatum Vecka 47, 2018
Last- & hastighetsindex 98T
Hårdhetstal, grader Shore 49
Montering Rotationsriktning

BETYG

Start is 5
Broms is 15
Körning is 15
Start snö 5
Broms snö 10
Körning snö 10
Broms väta 8
Körning väta 3
Vattenplaning 2
Broms torr 5
Körning torr 3
Bränsleförbrukning 3
Buller 5
Totalpoäng 89

 

SNABBBETYG

Is 5
Snö 5
Buller 5
Våt väg 3
Torr väg 4

+ Hög greppnivå på is och snö, tyst.

- Vattenplaning.

2. Nokian 
Hakkapeliitta R3 

HKPL 3 levererar högt vinter-grepp och erbjuder de mest kurvglada körupplevelserna bland friktionsdäcken. Det svarar kvickt på förarens order, släpper greppet progressivt och är lättkört även när man blir övermodig på snö och is.

Nokian är tillsammans med Continental det bästa däcket i vinterronderna. På torr asfalt har HKPL 3 lite diffus styrkänsla, men klarar undanmanöverproven bra utan att hitta på hyss. Nokian hanterar våt asfalt snäppet bättre än Continental och i nollgradigt väder har HKPL 3 kortast stoppsträcka av de nordiska friktionsdäcken när det är blött.

Jämn, hög nivå med ett extra fokus på de viktiga vinterronderna ger en slutlig andraplats.

FAKTA
Pris, kr 2 178 kr
Tillverkningsland Finland
Tillverkningsdatum Vecka 30, 2018
Last- & hastighetsindex 98R
Hårdhetstal, grader Shore 53
Montering Rotationsriktning

BETYG

Start is 4
Broms is 15
Körning is 15
Start snö 4
Broms snö 8
Körning snö 8
Broms väta 10
Körning väta 4
Vattenplaning 2
Broms torr 4
Körning torr 3
Bränsleförbrukning 4
Buller 3
Totalpoäng 84

 

SNABBBETYG

Is 5
Snö 4
Buller 3
Våt väg 4
Torr väg 4

+ Vintergrepp, körglädje.

- Vattenplaning, styrkänsla torrt.

3. Goodyear 
Ultra Grip Ice2 Sound Comfort 

Goodyear är en av få tillverkare som erbjuder bullerdämpande teknik – SoundComfort – till vinterdäcken. Det är annars vanligast på sommardäck med låg profil. Ice2, som redan tidigare varit rätt tyst, har med SoundComfort det lägsta vägbullret i testet.

Barmarksegenskaperna är också klassledande. Ice2 är ett av få nordiska friktionsdäck som trivs på våt asfalt. Det är klart snabbast på den bevattnade handlingbanan och är överlägset bäst i klassen mot vattenplaning. Det är även stabilast på torr asfalt.

Trots relativt hårt gummi hävdar det sig väl i vinterronderna, men saknar Nokians och Continentals höga kurvgrepp. Totalt ger det en ohotad bronspeng.

FAKTA
Pris, kr 1 796 kr
Tillverkningsland Polen
Tillverkningsdatum Vecka 12, 2018
Last- & hastighetsindex 98T
Hårdhetstal, grader Shore 61
Montering Rotationsriktning

BETYG

Start is 4
Broms is 9
Körning is 9
Start snö 4
Broms snö 8
Körning snö 8
Broms väta 10
Körning väta 5
Vattenplaning 5
Broms torr 4
Körning torr 4
Bränsleförbrukning 5
Buller 5
Totalpoäng 80

 

SNABBBETYG

Is 3
Snö 4
Buller 5
Våt väg 5
Torr väg 4

+ Vattenplaning, köregenskaper på asfalt, tyst.

- Medelmåttligt kurvgrepp på is.

4. Nordman 
RS2 

Nordman RS2 är gamla Nokian Hakkapeliitta R som lever vidare under nytt namn. Trots att däcket har några år på nacken visar det sig ännu konkurrenskraftigt i vinterronderna.

Jämfört med Nokian har Nordman inte lika vassa köregenskaper, det släpper tidigare och är inte lika lättkontrollerat. Nordman har svårare att hävda sig i asfaltsronderna, speciellt på väta tappar däcket många poäng med den längsta bromssträckan i testet och presterar – likt flera andra nordiska friktionsdäck – dåligt resultat mot vattenplaning. På torrt väglag har det sävliga reaktioner.

De goda vinteregenskaperna räcker slutligen till en hedrande fjärdeplats.

FAKTA
Pris, kr 1 771 kr
Tillverkningsland Ryssland
Tillverkningsdatum Vecka 44, 2018
Last- & hastighetsindex 98R
Hårdhetstal, grader Shore 55
Montering Rotationsriktning

BETYG

Start is 4
Broms is 15
Körning is 12
Start snö 4
Broms snö 8
Körning snö 6
Broms väta 4
Körning väta 3
Vattenplaning 2
Broms torr 3
Körning torr 2
Bränsleförbrukning 4
Buller 4
Totalpoäng 71

 

SNABBBETYG

Is 4
Snö 4
Buller 4
Våt väg 2
Torr väg 3

+ Vintergrepp, trygga köregenskaper snö och is.

- Vattenplaning, våtgrepp, stabilitet på torr asfalt.

5. Sava 
Eskimo Ice 

Sava ägs av Goodyear och precis som sin ”storebror” har Eskimo Ice sina starkaste sidor på våt asfalt. Den tar sig enkelt igenom kurvkombinationerna på den bevattnade handlingbanan och har hög motståndskraft mot vattenplaning, bara Goodyear är bättre av de nordiska friktionsdäcken.

Likt Goodyear är Sava lättrullat, har lågt vägbuller och ett stabilt uppträdande på torr asfalt. Sava har nästan lika hård gummiblandning som det kontinentala friktionsdäcket och presterar sämre i vinterronderna.

Acceleration och broms får godkänt, men inte sidogreppet. På både snö och is är det svårkört och kräver låg fart för att svänga in i kurvorna. Det ger en slutlig femteplats.

FAKTA
Pris, kr 1 579 kr
Tillverkningsland Tyskland
Tillverkningsdatum Vecka 23, 2017
Last- & hastighetsindex 98T
Hårdhetstal, grader Shore 63
Montering Rotationsriktning

BETYG

Start is 3
Broms is 9
Körning is 9
Start snö 4
Broms snö 8
Körning snö 4
Broms väta 6
Körning väta 4
Vattenplaning 4
Broms torr 3
Körning torr 4
Bränsleförbrukning 4
Buller 4
Totalpoäng 66

 

SNABBBETYG

Is 3
Snö 3
Buller 4
Våt väg 4
Torr väg 4

+ Vattenplaning, köregenskaper på asfalt.

- Kurvgrepp snö och is.

6. Yokohama 
IceGuard IG60 

IG60 är en nyhet från japanska Yokohama och efterträder IG50. Det är det enda av friktionsdäcken som har ett asymmetriskt mönster med bestämd in- och utsida. Resultaten i vinterronderna är godkända, inte mer än så.

Balansen är tydligt understyrd och däcket kräver låg ingångsfart i svängarna. Vid högre sidokrafter kan det också ge bakvagnssladd vid provokation.  

Det blir även godkänt i asfaltsronderna. Styrkänslan är god, det klarar snabba filbyten bra men bryter ut i sladd vid upprepade svängar. Sämre går det på väta med lång bromssträcka, lågt kurvgrepp och tidig vattenplaning. Genomgående medelnivå utan toppar ger sjätte plats.

FAKTA
Pris, kr 1 978 kr
Tillverkningsland Japan
Tillverkningsdatum Vecka 15, 2018
Last- & hastighetsindex 94Q
Hårdhetstal, grader Shore 51
Montering Rotationsriktning

BETYG

Start is 3
Broms is 9
Körning is 9
Start snö 3
Broms snö 8
Körning snö 6
Broms väta 4
Körning väta 3
Vattenplaning 2
Broms torr 3
Körning torr 3
Bränsleförbrukning 4
Buller 4
Totalpoäng 61

 

SNABBBETYG

Is 3
Snö 3
Buller 4
Våt väg 2
Torr väg 3

+ Bromsar bra på snö.

- Våtgrepp, vattenplaning, medelmåttlig greppnivå.

7. ContiWinterContact
TS860 

Kontinentalt friktionsdäck

Dubbfritt eller dubbfritt? För att visa på skillnaderna mellan nordiska och kontinentala friktionsdäck har vi med ett av de bästa kontinentala alternativen.Det är optimerat för regnvåta vägar kring ”nollan”. I barmarksronderna är det också överlägset bäst, speciellt på blöt asfalt där nordiska friktionsdäck har sin stora akilleshäl.

Desto sämre presterar det på snö och framför allt is. Men jämfört med de sämsta nordiska däcken varnar det kontinentala premiumdäcket föraren att det närmar sig greppgränsen tidigt, vilket gör det förutsägbart och lättkört trots låg greppnivå.

Ett bra val för den som mest kör på snöfria motorvägar, men inget för riktig vintermiljö. Näst sist. 

FAKTA
Pris, kr 1 856 kr
Tillverkningsland Tyskland
Tillverkningsdatum Vecka 40, 2018
Last- & hastighetsindex 98H
Hårdhetstal, grader Shore 64
Montering Rotationsriktning

BETYG

Start is 2
Broms is 3
Körning is 6
Start snö 2
Broms snö 4
Körning snö 4
Broms väta 10
Körning väta 5
Vattenplaning 5
Broms torr 5
Körning torr 5
Bränsleförbrukning 3
Buller 2
Totalpoäng 56

 

SNABBBETYG

Is 2
Snö 2
Buller 2
Våt väg 5
Torr väg 5

+ Tryggt och säkert på barmark.

- Grepp på is, buller, rullmotstånd.

8. Leao
Winter Defender Ice I-15 

Kinesiska Leao ägs av Linglong och lockar med lågt pris. I vintermomenten presterar Leao överraskande nära de mer etablerade däcktillverkarna. Förvisso sämst av de nordiska friktionsdäcken, men bättre än det kontinentala friktionsdäcket från en premiumtillverkare. Dessutom klarar det relativt grova mönstret vattenplaningsmomentet bra.

Svagheterna visar sig snabbt vid pressade situationer. På is och snö tappar Leao greppet plötsligt och har svårast att återfå fästet igen. I undanmanöverproven på torr asfalt kan den inte hantera sidokrafterna och sladdar vilt redan i lägre hastigheter. På våt asfalt tar den varje kurva på lite sladd.  

Sistaplatsen är välförtjänt. 

FAKTA
Pris, kr 932 kr
Tillverkningsland Kina
Tillverkningsdatum Vecka 34, 2018
Last- & hastighetsindex 98T
Hårdhetstal, grader Shore 57
Montering Rotationsriktning

BETYG

Start is 2
Broms is 6
Körning is 6
Start snö 3
Broms snö 6
Körning snö 4
Broms väta 4
Körning väta 3
Vattenplaning 4
Broms torr 3
Körning torr 1
Bränsleförbrukning 3
Buller 3
Totalpoäng 48

 

SNABBBETYG

Is 2
Snö 3
Buller 3
Våt väg 3
Torr väg 2

+ Skapligt grepp i längsled (acc, broms) på vinterväg.

- Allmänna köregenskaper, tappar greppet plötsligt.

Poängsammanställning
  Maxpoäng Continental Nokian Goodyear Nordman Sava Yokohama EU-friktion Leao
Start på is 5 5 4 4 4 3 3 2 2
Broms på is 15 15 15 9 15 9 9 3 6
Körning på is 15 15 15 9 12 9 9 6 6
Poäng på is 35 35 34 22 31 21 21 11 14
Start på snö 5 5 4 4 4 4 3 2 3
Broms på snö 10 10 8 8 8 8 8 4 6
Körning på snö 10 10 8 8 6 4 6 4 4
Poäng på snö 25 25 20 20 18 16 17 10 13
Broms på våt väg 10 8 10 10 4 6 4 10 4
Körning på våt väg 5 3 4 5 3 4 3 5 3
Vattenplaning 5 2 2 5 2 4 2 5 4
Poäng på våt väg 20 13 16 20 9 14 9 20 11
Broms på torr väg 5 5 4 4 4 3 3 5 3
Körning på torr väg 5 3 3 4 2 4 3 5 1
Poäng på torr väg 10 8 7 8 5 7 6 10 4
Bränsleförbrukning 5 3 4 5 4 4 4 3 3
Buller 5 5 3 5 4 4 4 2 3
Totalt 100 89 84 80 71 66 61 56 48
Plats   1 2 3 4 5 6 7 8
                   

 

Poängsammanställning

I alla enskilda moment får däcken betyg i skala 1–5. Vi viktar några testmoment som mer kritiska än andra och multiplicerar därför betyget i vissa deltester med två eller tre, exempelvis när det gäller körning på is respektive snö som viktas upp till maximalt 15 poäng. Därmed uppnås ett testresultat som prioriterar de kritiska vinteregenskaperna högre än asfaltsronderna, där greppnivån generellt är högre och skillnaderna mellan däcken mindre. Vår rekommendation är ändå att inte bara titta på totalpoängen, utan att också jämför däckens egenskaper på de vägförhållanden man oftast kör i själv eller anser vara viktigast. Maximal poäng är 100. Ett tänkt medelvärde är 60 poäng vilket innebär att däcket i så fall fått betyget 3 i alla tester. Snabbbetygen sätts i skala 1–5.

Dubbfria vinterdäck växer i popularitet. Anledningarna är flera. Högre komfort, mindre vägslitage, lokala regler. Många upplever nog också att vintrarna blir allt blötare och snöfallen mer sällsynta. Speciellt i de södra delarna av vårt avlånga land kan det gå långa perioder utan snö och is på vägarna.

I årets test av dubbfria vinterdäck jämför vi däck i storleken 225/50 R17 som passar flera vanliga mellanklassbilar.
 

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Så har vi testat:

Is- och snömomenten genomfördes på testbana utanför Arvidsjaur, Sverige, i slutet på februari 2019.

Alla subjektiva moment gällande köregenskaper är gjorda med Volvo V60. De elektroniska hjälpsystemen ABS och antisladd har varit inkopplade, med antisladdsystemet i sportläge för att tillåta lite mer hjulspinn och sladdvinkel för att förstärka däckens karaktär samt ge bättre flyt i körningen.

Vid broms- och accelerationstesterna startade och slutade mätningarna vid 5 km/tim istället för 0 km/tim för att minimera felmarginaler skapade av bilens teknik (ABS respektive antispinn). Dessa prov gjordes med Ford Focus.

Alla mätningar på torr och våt asfalt, utom för vattenplaning och förbrukning gjordes på en testbana i Gislaved, Sverige, i slutet av april. Även då användes Volvo V60 och Ford Focus som testbilar. Förbrukningsmätningarna gjordes på en ovalbana utanför Hannover, Tyskland, i konstant fart 80 km/tim med en Ford Focus 1,0T EcoBoost 125. Där utfördes även vattenplaningsprovet. Alla däck har dimensionen 225/50 R17. 

Hastighetindex T = 190 km/tim, R = 170 km/tim, Q = 160 km/tim.

Prisuppgifterna kommer från Vanadis Gummi AB  i Stockholm. Priserna på däck kan variera mellan olika köpställen – jämför innan köp!  

Betygskala:
5 = Utmärkt
4 = Bra
3 = Medel
2 = Mindre bra
1 = Dåligt

Kommentarer

#1
2019-10-09 09:28

Det jag undrar är ju var en uppsättning två-tre år gamla premiumdäck skulle hamna vid samma test. Är det i nivå med Leao eller ännu sämre? Självfallet "omöjligt" att veta eftersom däck körs olika och förvaras olika, men det är nog ofta där man gör valet. Ett år till på de gamla eller nya kinesiska.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.