Bild
Nästa artikel

Dacia Duster: Rapport från provkörningen

Nyheter

Dacia Duster är en ny fyrhjulsdriven bil som kostar endast 134 900 kronor. Men håller den måttet? Läs direktrapporten från Vi Bilägares provkörning av Dacia Duster.


Vi Bilägares testförare Erik Rönnblom provkör just nu nya Dacia Duster.
 
Vi får tag på Erik Rönnblom via telefon.

Var är du, Erik?
- Jag är utanför Uppsala och kör Dacia Duster, säger Erik Rönnblom.

- Jag har kört i terräng och på småvägar och kör nu bensinversionen. 1,6 liter, 105 hästar och fyrhjulsdrift.

- Den finns också som diesel, 1,5 liter med 107 eller 109 hästar. Den svagare dieseln är tvåhjulsdriven.

- Den värsta, värsta versionen kostar 192 900 men det finns också en variant för 134 900.

- Och det är nog den billigaste bilen man kan hitta av den här typen.
 
Vad är intressant med Dacia Duster?

- Det är just det att den är billig. Dock i ordets fulla bemärkelse.

- Bilen är byggd i Rumänien på samma plattform som Dacia Logan. Växellåda och motor kommer från Renault och fyrhjulsdriftsystemet från Nissan.

Billig i ordets fulla bemärkelse. Hur menar du?
- Tänk på vad folk är vana med i dag, till exempel elektriska fönsterhissar.

- Den billigaste versionen av Dacia Duster har ingenting av det här. Här får man istället fönstervevar.

- Inte heller radio eller ställbar ratt är standard.
 
- Men det som är bekymmersamt är att Dacia tar extra betalt för antisladdsystem.

- Man ska inte sälja bilar utan antisladdsystem i dag. Inte på nya bilar, inte ens på en Dacia. Det säger lite om hur man tänker.

- Istället får du lägga till 4 000 kronor. Men till bensinversionen går det inte att få antisladdsystem över huvud taget.


Men hur är den att köra?
- Fyrhjulssystemet verkar skapligt. När jag körde i terräng tog den sig fram över stenar och åtminstone ganska höga branter.

- Man ska inte säga att det är en terrängbil, men den har ändå en markfrigång på 21 centimeter.

- Sen tycker jag att vägkänslan är lite diffus, den känns lite mjuk. Men det är bara funderingar, det ska vi prova. Test kommer i Vi Bilägare nummer 10.

Hur är den på insidan?
- Stolarna fram är lite för korta för att jag ska kunna sitta bekvämt. Men baksätet har ett väldigt bra insteg, bra höjd och ett rejält säte med bra stöd för benen.
 
- Man sitter bättre bak än fram.

Några andra plus eller minus?
- Designen tycker jag är helt okej, detsamma gäller kvalitetsnivån.

- Sen är den ju också relativt lätt, ungefär 1 300 kilo, och får då en ganska låg dragvikt på 1 500 kilo.

Hur står sig Dacia Duster mot konkurrenterna?
- Ja, det är frågan det. Prismässigt, absolut.

- För den som funderar på att köpa en begagnad bil i den här klassen, typ Skoda Yeti eller Nissan Qashqai, kanske Duster kan vara ett alternativ.

- För den som bara vill ha en bil och kan stå ut med lite hårdplast på instrumentpanelen kan Duster också vara ett alternativ.

- Det som dock kan sätta käppar i hjulen är krocksäkerheten. Vi får se vad Euro NCAP säger så småningom.

- Säkerhetsegenskaperna sätter jag frågetecken för.

När kommer den till Sverige?
- Någon gång under juli eller augusti ska bilen presenteras. Då ska man kunna provköra bilen, men den går att beställa redan nu.
 
Missa inte testet av Dacia Duster i Vi Bilägare nummer 10, tidningen finns i butik från 6 juli.

Diskutera: Vad tycker du om Dacia Duster?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
jarl
2010-06-09 18:48

Snacka om dynga. Ingen vettig person köper denna "bil".

#1
Håkan i Borgholm på Öland
2010-06-09 19:00

En bil från Rumänien låter ju lite suspekt. Tacka vet ja svenskt o tyskt. Priset låter toppen o att bilen saknar elektriska fönsterhissar o istället har manuella fönstervevar låter underbart... jag HATAR elektriska fönsterhissar!!!
Återstår att se vad Euro NCAP ger den för bedömning!? Men jag tror trots allt att jag behåller min 11 år gamla Skoda Felicia Kombi... den kostar mig bara bensin, skatt, försäkring, besiktning... i princip NOLL i värdeminskning. :-)

#1
Tobbe
2010-06-09 19:23

Tycker den ser fräck ut och priset är fantastisk. Men man riskerar att känna sig lite dumsnål i längden är jag rädd.

#1
Raphael
2010-06-09 19:43

Fabriken är toppmodern och Renault äger märket.
Euro NCAP ger Logan/Sandero 4 stjärnor med full säkerhetsutrustning.
Dynga? Varför då? För att den i sitt billigaste utförande saknar massa finesser som el-fönsterhissar, el-styrda sidospeglar, stereo och A/C? Nu kan man ju faktiskt köpa dyrare versioner, det går att utrusta den här bilen till "svensk" normalstandard. Inga problem.
Sen att "ingen vettig person"... ja. Dacia sålde 58 000 bilar under första kvartalet i år. Hur många bilar sålde SAAB under motsvarande period? 58 stycken?
Dacia Duster är ett ihopkok av delar med motorer från Renault och 4-hjulssystem från Nissan. I grunden samma som finns i Nissan X-Trail. Chassiet bygger på plattformen från Nissan Note/Renault Grand Modus, men rätt mycket förändrad.
Låga löner i Rumänien ger låga priser, samma med Skoda.

#1
Raphael
2010-06-09 19:46

I en undersökning gjord av tyska ADAC, så är Dacia det femte bästa märket enligt tyska ägare, mätt på hur nöjd man är med sin bil. Och tyskarna är ju rätt kräsna av sig har jag hört...

#1
Logan¨förare
2010-06-09 20:04

Efter att ha kört Dacia Logan ett bra tag, ser jag fram emot Duster.
Min erfarenhet av Dacia är bra ekonomi, bästa driftsäkerhet och acceptabla vägegenskaper, vilkt räcker bra för mig och säkert för de flesta.
Jag ser verkligen fram emot Duster !

#1
Roy
2010-06-09 20:05

Visst är det lyxigt med äkta ledur och så, men plast som försöker se ut som aluminium eller något liknande som oftast repas lätt och med tiden nöts av så att den gråbruna plasten inunder tittar fram - det är inte charmigt. Jämför med en nött gammal läderfåtölj kontra någon med imitation typ Eursosoft där väven inunder lyser igenom - inte charmigt!
Metall ska vara metall och skinn ska vara skinn.
Men handen på hjärtat - hur viktigt är egentligen det här taktila, att instrumentpanelen är klätt med ett mjukt plastmaterial som känns behagligt att smeka. Jag menar, hur många sitter verkligen och smeker panelen? Dessa ytor är ju omöjliga att få snygga om de repats sönder! Hellre då en hårdare plast som tål en del - och går att slipa och putsa upp.
Jag tror helt visst att Dacia är på rätt väg. Vem trodde att små bränslesnåla motorer skulle bli ett viktigare försäljningsargument än effekt och noll till hundra? Och har man väl börjat tänka förnuftigt så finns det ju en risk att man fortsätter och ser mer till de verkliga behoven.

#1
Lägerleffe
2010-06-09 21:09

När man inte hittar nån Vaz Niva längre, verkar Duster vara ett alternativ. Eller hur Erik?

#1
Harry
2010-06-09 21:45

Verkar vettig. Avsaknaden av antispinn är nog bra men mer en fråga om hur man kör, vilket omdöme man har. Är det vinter så behöver man ju inte betvivla att det KAN vara halt och att man därför inte BEHÖVER köra som om det vore torrt sommarväglag.
Jag tycker det är bra att det finns biltillverkare som vågar sänka ribban. Kvalitén verkar man ju inte ha prutat mycket på. Det borde krävas mer av omdöme och körförmåga för att få körkort.
I dag verkar det som om man ska kunna en massa onödig statistik också, statistik som man ändå vill ska bli noll. Vad tjänar den statistiken till att man kan?

#1
Harry
2010-06-09 21:47

Ursäkta min "tidningsanka" i föregående "tyck till". Jag skulle ha skrivit:
Verkar vettig. Antispinn är nog bra men mer en fråga om hur man kör, vilket omdöme man har. Är det vinter så behöver man ju inte betvivla att det KAN vara halt och att man därför inte BEHÖVER köra som om det vore torrt sommarväglag.
Jag tycker det är bra att det finns biltillverkare som vågar sänka ribban. Kvalitén verkar man ju inte ha prutat mycket på. Det borde krävas mer av omdöme och körförmåga för att få körkort.
I dag verkar det som om man ska kunna en massa onödig statistik också, statistik som man ändå vill ska bli noll. Vad tjänar den statistiken till att man kan?

#1
Bilnisse
2010-06-09 22:08

ÄNTLIGEN en vettig bil

#1
IQ
2010-06-09 22:58

xc60 dödare !

#1
eco suv
2010-06-09 23:09

http://www.dacia.de/dacia_duster_technische_daten.php

#1
Per
2010-06-09 23:19

Säga vad man vill men det är inte alla som kan köpa en Dacia, på grund av minimal prestige.
Vill man ha en driftsäker bil är Dacia ett mycket bra alternativ.
Om man vill ha en bil med högre säkerhet får man mycket bil för pengarna i nya Renault!

#1
LEAHPAR
2010-06-09 23:27

Lägerleffe:
Lada Niva finns visst att köpa i Sverige (runt 110000:-,www.ubbo.se), dock är nog Dacia Duster flera ljusår modernare.

#1
Thor
2010-06-09 23:31

"...Säga vad man vill men det är inte alla som kan köpa en Dacia, på grund av minimal prestige."
min halva prestige sitter i mina byxor och den andra halvan går hyggklackar och vricer på stjärten-änbart åt mig.
en bil = en transport madel och ingeting annat !

#1
Namn
2010-06-10 00:05

Köp en Fiesta för 125' istället. Vem behöver 4WD? Ingen!

#1
Tompa
2010-06-10 05:02

Diffus vägkänsla, plastig inredning och svag surrig motor. Låter som vilken Toyota som helst ju! Och alla pensionärer är ju helnöjda med dom. Kommer säkert att sälja.

#1
Dman
2010-06-10 09:45

Helt ok design. Få se om den håller i längden.

#1
Pelle
2010-06-10 13:40

Ingen nybilsköpare bör tumma på säkerheten dvs avvakta krockprovet + kräva/antispinn t ex. Detta ansvar har du mot alla som senare kommer att ta över din beg-bil. Sen ska bilen naturligtvis vara miljvariant dvs släppa ut ubder 120 mg Co2 - inget annat bör säljas 2010!!

#1
Sebastian
2010-06-10 14:25

Hehe du Pelle, du lever i en fantasivärld. Du kan ta din 120g gräns och stoppa upp i...

#1
Gösta
2010-06-10 16:17

Mycket intressant bil, måste provköras i höst. Att antisladd går att välja bort är en stor fördel, detta går oftast inte ens att välja bort på de flesta andra bilmärken. Ju färre elektriska saker som kan gå sönder desto bättre. Det sunda förnuftet har försvunnit hos de flesta biltillverkare i takt med att nytt elektriskt "lull-lull" installeras i bilarna, se bara på Toyota. Dock verkar Dacia ha en sund och jordnära inställning till bilbyggande.

#1
Pelle
2010-06-10 18:50

Sebbe; "Vi äger inte vår jord, vi bara lånar den av våra barn". Fundera på det - om du har någon intellektuell kapacitet!?
Tro mig ALLA fordon kommer inom kort vara miljö-typ - inget annat blir säljbart!

#1
Gösta
2010-06-10 19:13

PELLE: Tror du har hamnat lite fel. Detta är en hemsida för en biltidning som riktar sig till bilintresserade personer. Adressen till miljöpartiet är "miljopartiet.se". Där tror jag du kan finna fler personer med samma grundvärderingar som du. Hoppas du hittar rätt. Lycka till.

#1
Thor
2010-06-10 23:34

en fråga bara,har motorn kädja eller rem ?
ifall nå´n av de går av-finns dett säker spel mellan kolvarna och ventilerna ? - motorn är ju två ventilig ...

#1
Patte
2010-06-11 09:33

Det var på tiden,en billig bil med 4hjulsdrift utan finess kan bara bli en succe !

#1
Pelle
2010-06-11 11:47

Gösta; Just för att vi ska kunna köra bil framöver bör vi ha så rena utsläpp som bara går, ganska enkelt tycker jag. Sen är jag INTE miljöpartist, vacklar mellan borgligt o socialdemokrati, dvs som Svensson! Kör drygt 3 000 mil/år och har kört nästan prickfritt, förutom ett par fortkörningar och x antal P-böter, under i 40 år! Kör leasing/förmånsbil sedan -89. Är nog bara lite före sådana som dig när det gäller miljötänk! Men det är bara för er att försöka hänga med lite!

#1
Raphael
2010-06-11 12:54

Istället för att kritisera Duster för vad den inte är, se vad den är. Det är en av extremt få 4 hjulsdrivna bilar på marknaden med Co2 utsläpp på 145. Detta är extremt lågt för en 4 hjulsdriven bil. Det finns inga miljöbilar bland 4 hjulsdrivna dieslar, för ingen klarar Co2 målet på 120 i Sverige. Men 145 är bra nära det europeiska målet på 140 Co2.
Så Duster är en av de minst skitiga 4 hjulsdrivna bilarna på marknaden och varför är det nu så väldigt fel Pelle?
Sen är det ju bra för miljön med en enkel konstruktion som är lätt att plocka ner och återvinna istället för en hyperkomplicerad konstruktion med mängder av elektronik som kommer ge återvinningsbolagen stora problem. Hur återvinner man en Toyota Prius?
Det jag skulle önska är en biogasdriven 4 hjulare, men det finns inte än.
För människor som behöver en "no-nonsense" arbetsbil och transportfordon så tror jag Duster absolut kommer att vara en framgång. Och visst är den modernare än Lada Niva, Jeep och Land Rover Discovery...

#1
Raphael
2010-06-11 13:01

Pelle, vad kör du för bil och vad kör du på för bränsle? Du skriver att vi behöver så rena utsläpp som bara går.
Ja, bland bränsledrivna bilar så är det vägtasdrivna bränsleceller som producerar vattenånga, som är det renaste - förutom elektricitet. Eller biogas.
Varken bensin eller diesel eller etanol ger rena utsläpp. Inte ens med Co2 på 120.

#1
ali kerim bey
2010-06-11 13:47

Raphael 11 jun 2010
Hur återvinner man en Toyota Prius?
-----------------------
Varför återvinna en evighetsmaskin ???

#1
Emme
2010-06-11 14:28

ALI KERIM BEY:
Det finns ingen evighetsmaskin då du aldrig kan få ut mer än vad du stoppar in.
Prius:en är inte heller någon evighetsmaskin men vill man försöka vara lustig så. :)

#1
Pelle
2010-06-11 14:54

Raphael; Här snackar vi realism - dvs med införd o fungerande teknik. Men när vi försöker efterfråga rena bilar så flyttas focus långsamt men säkert åt det hållet! Annars kör jag min andra etanolbil, totalt har det blivit 7 år nu - var nog därmed tidig! Får se vad det blir vid nästa bilbyte om 2 år. Beror på bäst teknik / ekonomi då.

#1
Mats uven bosson
2010-06-30 20:41

När ni pressenterar en ny bils fakta så borde det ingå hur mycket den får dra det är dåligt av er att undanhålla oss läsare dessa uppgifter. avr på väg i dag å provköra en men när inte återförsäjaren hade uppgifter på det så avstod jag. Så jag åker vidare i min svenska 245 deisel den kan dra den.

#1
Teddan
2010-07-08 23:49

Ja det är roligt med nya utomlands grejer i stora europa-centret Sverige. Vi vet och kan allt, (volvo) äkta svenskt märke, (saab) ett annat äkta svenskt märke, (skf) ännu ett äkta svenskt märke,(vattenkraften) oxå nått äkta svenskt ehe eller? ....ja hur var det nu........meen vi har ju utländska ägare där oxå.....vaa!! Så visst vet vi med säkerhet att Duster är en skitbil för den e ju inte svenskbyggd ; )

#2
angela
2010-11-17 22:09

den har rem

#3
pekka heino
2010-11-25 17:25

När man tar körkort i finnland så får man lära sig att hantera sk. köra på sladd , jag har inget problem med att bilen inte har antisladd ,jag blir förbannad när detta system inte går att koppla ur .

#4
Daniel Ivarsson
2010-11-27 00:12

Intressant bil verkligen.
Här kommer dom viktigaste frågorna!

1.Hur är karossen säkerhetsklassad i euro ncap(antal stjärnor) ?

2. Hur är rostskyddet, är karossen galvad?

3. Är det kamkedja eller kamrem och i såfall vilket intervall vid byte?

4. Serviceintervall kostnad?

5. Vad kostar dieselmodellerna i skatt ?

OBS viktiga frågor för en seriös intressent!

Daniel I

#5
Weste
2011-02-24 22:12

Antispinn i hal backe e skit, motorn lägger av, skapar panik. Elfönsterhissar e skit när datorprogrammen pajar i kylan. Äntligen en bil utan en massa onödigt skit.

#6
2011-02-27 16:07

Daniel här får du några svar:

Euroncap: 3 stjärnor Fattar det som att hade ESP varit standard så hade det lätt varit 4

Rostskydd: Stark 4

Kamrem på dieseln 8år eller 15000 mil

Serviceintervall: 1500 mil Kostnad vet jag ej men borde vara humana då bilen är enkel att "hålla reda på" så att säga:

Skatt Diesel 4wd : drygt 2400/år

#7
2012-02-15 23:23

Hej!
Jag har haft min Duster i ca 1 vecka och testat den på oplogade vintervägar och på okörda skogsvägar med 30 cm lössnö och bilen är fantastisk än så länge. 0.57/milen dessutom. Ska man vara cool i fjollträsk är det kanske fel bil även om den ser frän ut.

#8
2012-02-16 01:41

Svenskt eller tyskt!
Den bil jag har haft flest fel på och störst värdeminskning på är en Volvo V50 D2 2012. den bilen hade jag endast 1200 mil! Numera kör jag en Duster 4x4 dci som än så länge känns underbar.
Den drar 0.57/mil, klarar 30 cm ospårad lössnö och förvandlar riktig vinterväg till torr asfalt.
Volvo i Dalarna har esp på alla dieslar.
Att kritisera den låga 1:an visar endast vilken inkompetent motorjournalist man är då den växeln är anpassad för terräng, båtupptagning, start i backe och liknande! Tack Dacia för den låga 1:an, något jag saknat på alla bilar med 4wd utan riktig hög och låg växellåda.

Om testbilen i Euro NCAP hade haft esp (vilket de flesta bilarna i Sverige har) hade Dustern fått en 4:a. Sen fick den kritik för dåligt fotgängarskydd vilket alltid är sämre på höga bilar, dessutom köper jag inte en bil för att den ska vara säker för de utanför bilen.
INNAN NI DÖMMER UT BILEN TESTA DEN & IGNORERA MARIANNE & TOMMY PÅ VB.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.