Bild
Nästa artikel

Så klarar Dacia Duster terrängkörning

Webb-tv

Vi Bilägare har testat nya Dacia Dusters egenskaper som terrängbil. Se film om hur lågpris-suven klarar mjuk sand, stockar och tvära krön.

Kommentarer

#1
Gösta
2010-07-01 11:23

Verkar vara en vettig bil med "rätt" pris. Tänker definitivt provköra så småningom.

#1
Roy
2010-07-01 11:33

Smått imponerande!
Men så var det det där med körnng och komfort på vanliga vägar - där man trots allt nästan uteslutande befinner sig. Hur står den sig där? Hörselskydd och njurbälte?

#1
Emme - den riktiga som inte skriver FUD
2010-07-01 12:12

Roy: Finns att läsa i nya Vibilägare. ;)
Men det ska gå bra om man vänjer sig med fjädringen och vad jag läste så var testet överlagt positivt.

#1
duster
2010-07-01 15:01

xc60 killer !

#1
Jarl
2010-07-01 17:08

Köp en Toyota Rav4:a istället - för man får mycket gratis kaffe när man är på verkstaden för att åtgärda alla garanti/återkallnings-fel!

#1
Andreas
2010-07-01 20:13

Äntligen en billig bil med lite x-tra terränkopetens och mindre el.

#1
Erik Rönnblom
2010-07-01 23:35

Ber om ursäkt. Hörde nu att jag uttalade Dacia "Dasia" - korrekt uttal är "Datja".

#1
Roger N
2010-07-02 10:41

Överraskande positivt. Jag skall definitivt provköra.
Läs även inlägg i nya ViBilägare där man uppmanas att inte backa förmycket/hårt med Volvo XC70 av senaste modellen för lamellerna "är mjuka" och brinner lätt. Tillåt mig skratta åt DEN bilens terrängkompetens. Lycka till med att trixa med släpvagn/husvagn eller köra i tung snö/sand/lera med en manuell haldex volvo...

#1
Anders
2010-07-02 12:06

Roger N XC70 bilarna har alltid varit ett skämt. Har också hört att de har problem med kardanaxlarna till driften och att många råkat ut för det. Ska det vara fyrhjulsdrivet ska det vara Subaru på personbil. Alternativt en Toyota Landcruiser eller liknande.
Denna Dacia verkar vara en vettig bil till vettig peng. Bara grejorna håller ihop när Renault står bakom.

#1
Roy
2010-07-03 16:03

Jorå, Emme (du som är äkta vara), jag läste testet efter att ha skrivit mitt inlägg. Märker att Erik känner för bilen och hanterar bristerna på ett ganska snällt sätt. Och jag kan förstå honom. Det är lite befriande med en bil som i all enkelhet faktiskt är riktigt kompetent.

#1
jarl
2010-08-05 22:51

Är det nån form av mopedbil? Eller har jag missat nåt...?

#1
Berth
2010-08-07 21:09

Har redan bestämt mej för en Duster, men att beställa går ej i skrivande stund, enl. Helmia, men nästa vecka fungerar beställnings.systemet.
Jag har provkört och Ok, lite mer vägljud än min Santa Fe. men kvickare, och med ett pris som jag tjänat ihop på 5 år (10.000 mil 2.000mil/år för mej) som garantin gäller, i jämförelse med att behålla Santa Fen.

#1
Jan Österberg
2010-08-29 22:59

Har kört Duster på E 45an och på mycket dåliga vägar i norra Värmland och Norge ca: 40 mil, är mycket nöjd med komfort och framkomlighet.
Kan bli en Huster vid nästa bilbyte.

#1
Jan Österberg
2010-08-29 23:05

Har kört Duster på E 45an och på mycket dåliga vägar i norra Värmland och Norge ca: 40 mil, är mycket nöjd med komfort och framkomlighet.
Kan bli en Duster vid nästa bilbyte.

#1
Maud iklund
2010-09-13 17:02

Fråga.Hur är då Ducian 4x4 på snö/isiga vägar som annars är svåra i sin lutning att ta sig fram på och då menar jag med lastad hästtransport?Vill komma fram säkert.

#2
JB
2010-09-25 07:11

Hej. Är det någon som kört en bensinare och kan tala om vad den faktisk bränsleförbrukningen är? Tjänar man mycket på att koppla om till framhjulsdrift m.m. Tycker förbrukningen i specen inte är sådär lysande. Tack för ev. svar.

#3
Akeng
2010-10-07 10:49

Måste vara ett av de bästa SUV-alternativen. Har visserligen bara gjort en provkörning men intrycken är "MYCKET BRA". Visst finns det mer utrustade bilar MEN Duster är enligt min uppfattning oslagbar när man tar hänsyn till helheten i förhållande vad man får för pengarna!

#4
Thomas E
2010-10-30 09:01

Har nu ägt min Duster i 3 veckor och är jätte nöjd! Bilen har ett lite högre varvtal än vanliga bilar. Men det beror på att bilen har 4x4 och även är avsedd för teräng körning. Jag har fått väldigt mycket bil för pengarna. Bilen är enligt tester bättre än Q7 xc90 i terängen och har grövre kardan och drivaxlar än dom med....

#5
2010-11-07 16:01

Diagonalspinnande bil ser man här.


Vinteregenskaper som här skulle vara intressant att se med dom nya fyrhjulsdrivna bilarna som i den här filmen.

#6
David.G
2010-11-18 10:36

Vilken jäkla skitbil, noll kvalitetskänsla. Borde vara förbjudna att sälja i Sverige. Går ej att få en bensinare med antisladd. Vilken smörja.
Min vän ville kika o provköra så jag följde med och aldrig har jag skrattat så mycket så bilen får ju ett humorpris i alla fall.

När vi skulle gå frågade säljaren är det din Mazda CX-7 utanför? Ja svarade jag. Säljaren:- Du är inte sugen på att sälja den?
Nope svarade jag är helnöjd med min bil.
Ok synd sa han jag har tröttnat på min och är sugen på en mazda.
Jaha sa jag vad har du för bil du är missnöjd med då?

Säljaren en Dacia Duster

Kunde inte låta bli att asgarva igen.....

Dacia Duster får 10 skrattpoäng!!!!

#7
Lars Hedenström
2010-11-21 12:13

Jag är sugen på en Duster. Nu har jag en Skoda Fabia årsmodell 2001 som går som en klocka, men då jag har ont i ryggen är det jobbigt att komma i och ur i en bil med vanlig markfrigång. Jag behöver alltså en bil med HÖGRE INSTEG. Därför tror jag på *Duster* och hoppas naturligtvis att samarbetet med Renault ska få lika gott resultat som mellan Skoda och Volkswagenwerke. Vad tror ni?

#8
Duster 4X4
2010-11-30 10:33

Har provkört Dustern både på väg och i terräng och tycker den är helt genialisk! På väg går den tyst och bekvämt för biltypen och i terräng är den bra mycket dugligare än ALLA andra små 4X4 jag testat. Detta är mer än riktig terrängbil än de andra frisör/posörbilarna typ RAV 4 mfl. Enkla och beprövade komponenter från Renault/Nissan borgar för att detta kommer att bli ett riktigt bruksfordon med låga ägandekostnader.

Trist i sammanhanget är att priset är enormt överdrivet i Sverige. I vårt grannland Polen kostar dieseln i 4X4-utförande motsvarande 120.000 kr.

#9
Cash is king
2010-11-30 10:57

Haha! Intressanta kommentarer!
Det måste kännas oerhört surt att ha blivit lurad på en Mazda CX-7 för över 300000 och bli ifrånåkt både när det gäller terrängduglighet och vägkomfort av en bil som Dacia Duster som kostar ungefär hälften. Surt sa räven! Haha!

Har testat både Duster, CX-7 och en rad andra semiterrängbilar. Sett till egenskaperna borde prislapparna varit ombytta!

Så länge det gäller att cruisa omkring i villaområdet så kanske de andra låtsasjeeparna duger om man INTE försöker besegra allt för höga trottoarkanter. Men ska du ta en tur utanför 50-skyltarna i sosseträsket där riktiga bilar är riktiga bilar och riktiga män är riktiga män ta för tusan Dacian för då tar du dig både fram och tillbaka även om vägen tar slut.
Tänkte köpa en bättre begagnad 4X4 men har nu köpt en diesel-Duster kontant istället! Det känns helrätt!

#10
Jocke J
2010-12-09 10:48

Dacia Duster diesel 4x4 är dyrare i Tyskkland än i Sverige intressant.

#11
Ted Alvarsson
2011-01-11 22:39

Är ute efter en 4wd inte över 250 000, så jag har provat de kring den prisklassen och billigare beg.
Skitlätt svar om du står ut med dumbo grannen.
4wd som tål att "boxa" lite hårda snökanter men ändå inte går som en dyngtrilla på vägen, köp en Dacia direkt. Tar lite diesel, bra komfort, känns otroligt säker i terräng. Att leva med......konsolen och stolarna

#12
Ted A
2011-01-11 22:48

Måste bara nämnas. Grannen satte sin Rav på underredet, innan han var loss så knirkade det skumt baktill på motorn.
Den "kaffepausen" på verkstan kostade 21,000 Skr

#13
2011-02-25 13:30

På grund av tekniska problem har filmen om Dacia Duster inte kunnat visas under den senaste tiden. Vi får ursäkta oss för det. Nu är felet i alla fall åtgärdat.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#14
2011-03-04 10:49

"David" ....själv blir jag mest "skrattsugen" på att ni trodde att ni skulle få en jämförbar bil med CX-7 för halva priset!?

#15
pejve
2011-03-05 09:26

Bara grejorna håller ihop när Renault står bakom. :)
År 1966 startades Dacia tillsammans med Renault och huvudfabriken stod klar 1968 i Colibaşi, idag Mioveni. Renault 12 skulle tillverkas men innan den produktionen startade tillverkade man Renault 8 under licens med namnet Dacia 1100. Den första Dacia 1300 lämnade fabriken 1969. Under 1980- och 1990-talen vidareutvecklades Dacia 1300-modellen. Under 1990-talet utvecklade man också en helt ny modell, Dacia Nova som senare vidareutvecklades till Dacia SupeRNova och Dacia Solenza. De sista bilarna i 1300-serien tillverkades 2004.

År 1999 köpte Renault Dacia för att stärka sin närvaro på marknaderna i Central- och Östeuropa. Under 2002 sålde Dacia 53 000 bilar och hade nästan 50 procent av den rumänska bilmarknaden. År 2007 såldes det 172 834 stycken Dacia-bilar, vilket gjorde Dacia till det årets europeiska bilmärke med den näst största försäljningsökningen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.