Bild
Nästa artikel

Dacia Duster premiärvisas

Nyheter

Nu visas för första gången produktions-bilen Dacia Duster. Det handlar om en fyrhjulsdriven crossover som enligt Dacia ska klara mycket och kosta lite.

Häromveckan kunde Vi Bilägare rapportera att Renaults lågprismärke Dacia tillverkat en tävlingsversion av den kommande produktionsbilen Duster.

Nu är det dags för den riktiga premiären.

"Prisvärd"
Dacia Duster är en fyrhjulsdriven crossover som enligt Dacia ska klara alla sortens vägar. Samtidigt är det en bil som inte ska bränna alldeles för djupa hål i plånboken.

Vad priserna blir i Sverige är fortfarande oklart.

Bilen är byggd på samma plattform som Dacia Logan och blir det rumänska märkets sjätte modell.

Dacia Duster mäter in på 4,31 meter i längd och 1,82 meter i bredd. Det kan jämföras mot Skoda Yeti som är 4,2 meter lång och 1,8 meter hög.

Tre motorer och två varianter
På motorsidan finns en bensinare och två dieslar.

Bensinmotorn är på 1,6 liter och ger en effekt på 110 hästkrafter, alltjämt som två dci-dieslar från Renault erbjuds med antingen 85 eller 105 hästar.

Den som inte känner behovet av fyrhjulsdrift kan också välja en tvåhjulsdriven variant.

Renault Duster
Fyrhjulsdrivna Dacia Duster, med dieselmotor, har ett koldioxidutsläpp på 150 gram per kilometer.

Samtidigt pressar tvåhjulsdrivna Duster utsläppen ner till 140 gram per kilometer.

I presentationen av bilen beskriver Dacia också utförligt hur de kommer att skydda bilen mot rost, en inte helt vanlig detalj i bilpresentationer.

Bilen börjar säljas i Europa under våren och kommer därefter att gradvis lanserats i resten av världen, men på vissa marknader som Renault Duster.
 
Diskutera: Skulle du kunna tänka dig en Dacia Duster?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Emilsson
2009-12-08 18:56

Självklart! Sandero är väldigt lyckad (framförallt med tanke på priset). Varför skulle Duster vara sämre? Bra med markfrigång och en unik design, varken för tuff eller för mesig. Rätt storlek dessutom. Vill ha!

#1
Larsson
2009-12-08 19:06

Billig? Absolut! Men det kommer märkas..Allt har ett pris

#1
Kapten Stofil
2009-12-08 19:18

Jag minns med välbehag Dodge Duster, en trevlig vagn med 340 kubiktums V-8 och 3 dubbla förgasare, men det var i början av 1970-talet.
Dacian verkar vara mer åt femårsplanshållet, men verkar ändå vara intressant åt Johansson.
Jag bekymrar mig annars mest om askkopparnas storlek, en bortglömd viktig säkerhetsdetalj i dagens bilar, förutom i min Bristol Blenheim som har askkoppar av 'Continental' -modell.
Dvs man kan korsa kontinenten UTAN att behöva tömma askkoppen innan man anländer till St Tropez och då röker jag på rejält, gammal nikotinist som jag är.

#1
Roland
2009-12-08 19:41

Härligt! Ännu en bil för gubbe med hatt. Konsumentupplysning: Bättre eller sämre än konkurrenterna? Value for money? Väntar på er test!

#1
Raphael
2009-12-08 20:45

Är det verkligen Logan-plattformen? För den stödjer ju inte fyrhjulsdrift utan en rejäl ombyggnad. Tidigare uppgifter har gjort gällande att det är samma plattform som i den första Nissan X-trail.

#1
Tobbe
2009-12-08 21:09

Ska bli kul att se vad priset hamnar på. Kanske den blir vettig för oss som bor på landet men kör "stadsbil" av ekonomiska skäl.

#1
Stig Berglund
2009-12-09 12:27

Japp-hoppas att den finns i elrensad version utan el-speglar, elhissar och sånt. Miljöskäl. Samt ha bra rostskydd, vara servicevänlig så olja o lampor kan fixas hemma. I så fall reservera en åt mig, ska kännas skönt som spark i magen åt volvo-saab-audi m fl

#1
Fredrik Diits, Vi Bilägare
2009-12-09 12:51

Raphael:
Om jag förstått det hela rätt så är det Loganplattformen.

Så här skriver Dacia i bilens presentationsmaterial:

"Like all the vehicles based on the B0/Logan platform, Dacia Duster has been engineered to deliver the hallmark strength and reliability motorists have come to expect of the brand."

#1
sober
2009-12-09 13:04

Stig Berglund 9 dec 2009
Japp-hoppas att den finns i elrensad version utan el-speglar, elhissar och sånt. Miljöskäl. Samt ha bra rostskydd, vara servicevänlig så olja o lampor kan fixas hemma. I så fall reservera en åt mig, ska kännas skönt som spark i magen åt volvo-saab-audi m fl
ett nykter inlägg !

#1
EMILsson
2009-12-09 15:42

Håller med, en enkelt byggd version vore toppen, dels av miljösjäl och ökad säkerhet då t ex lampor kan bytas direkt. Men också för att en bil känns mer bil utan en massa krafs. (Jag är bara 23 men tror många i min ålder håller med.)Provkörde en Sandero, är Duster lika trevlig blir jag småsugen.

#1
Larsson
2009-12-09 16:20

Sober: Drömma kan man alltid ;) Volvo V70 tex är Servicevänliga, kolla själv, vi bilägare testade ju hur lätt det var att byta lampor på olika bilar, V70 tror jag fick toppbetyg där. Att byta olja är inte svårare än det var för 20 år sen. Av med locket, av med bulten där nere och töm ut ;)

#1
JJ
2009-12-09 17:37

Hej,
Platformen är samma som övriga Dacia bilar men den är dock förstärkt för att klara av terräng körning. Förutom att den är förstärkt är den förlängd och breddad. Bakhjulsupphängingen på 4x4 modellerna kommer från X-trail så detta bådar gott för terrängkörning.

#1
BRUM
2009-12-09 17:40

Otroligt snygg! Bilar med svarta skyddslister m m ser så mycket tuffare, bättre och mer påkostade ut än de utan oavsett vanlig bil eller suv. Trist att Volvo kör utan förutom på "skogsmodellerna". Snyggt att inte grillen sitter inbyggd i stötfångaren på Duster (fränt namn på något sätt, passar till Dacia dessutom) som på vissa nya bilar, finns inget fulare, ser plastigt ut och huven ser konstigt liten ut.

#1
BRUM
2009-12-09 17:44

Tack för informationen JJ!
(Stötfångaren bak är dock lite väl hög och plastig för min smak, tillägg till mitt förra inlägg. Och en helst svart skyddslist även på sidan (dörrarna) hade inte skadat.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.