Bild
Nästa artikel

Chevrolet Volt – rapport från provkörningen

Direktrapport

Chevrolet Volt – Årets Bil i Nordamerika – kommer till Sverige senare i år. Vi provkör bilen som sägs klara sex mil på el.

På onsdagen fick Vi Bilägares Fredrik Diits Vikström bekanta sig med General Motors nya affischnamn – Chevrolet Volt.

Vad är Volt för bil?
– Det kan diskuteras. Volt drivs alltid elektriskt men får stöd från en bensinmotor som producerar elström när kraften i batterierna tagit slut. Chevrolet kallar den en elbil med räckviddsförlängare, andra skulle kanske beskriva den som en laddhybrid, säger Fredrik Diits Vikström.

– Volt är också syskonbil till Opel Ampera som Vi Bilägare tidigare har provkört.

Hur skiljer den sig gentemot Ampera?
– Båda byggs i samma fabrik utanför Detroit och tekniken under skalet ska vara densamma. Det som skiljer är detaljer i inredningen, till exempel olika växelspakar, och inslag av märkesidentitet på utsidan.

– Ampera har en sportigare framtoning, se bara på fronten. Volt är lite mer diskret.

Vilket var ditt första intryck?
– Att Volt känns som en vanlig bil som inte kompromissar bort viktiga egenskaper bara för att den kan drivas av el. Det är helt enkelt en bil som kan köras med nollutsläpp och samtidigt klara längre resor med hjälp av förbränningsmotorn.

– Volt är också hyfsat praktisk, med en halvkombikaross och ett bagageutrymme som rymmer 300 liter. Baksätet är dock bara tvåsitsigt eftersom batterierna är placerade mellan bakstolarna.


Hur är Volt att köra?
– Eftersom vridmomentet är med från start känns Volt riktigt pigg. Den är också tyst och faktiskt lite avslappnande att köra, eldriften märker man bara genom ett visslande, vinande ljud när man gasar.

– När batteriet är urladdat startar bensinmotorn automatiskt. Först märker man det inte, sedan stör man sig lite på motorbullret eftersom man vant sig med tystnaden.

Hur långt kommer man på en laddning?
– Enligt Chevrolet ska räckvidden på el vara 60 kilometer. När jag satte mig bakom ratten visade laddningsindikatorn att jag kunde köra 22 kilometer. Men med fem minusgrader ute klarade jag bara lite mer än hälften.

– Att fylla batterierna tar fyra timmar från ett vanligt vägguttag.

När kommer Volt till Sverige?
– Bilen kommer hit i slutet av året, några priser är ännu inte klara.

Diskutera: Vad tycker du om Chevrolet Volt?

Taggar: Nyheter, , Chevrolet Volt

Kommentarer

#1
789
2011-01-27 12:24

Helt klart en snygg och fräsch bil dock är jag lite tveksam hur bra det är miljömässigt eftersom om man tankar bilen med importerad kolproducerad el eller med kärnkrafts eller oljekraftsel flyttar man bara utsläppen från bilen till produktionskällan vilket gör att miljövinsten blir försumbar. OM man däremot köper vindkraftsel blir miljövinsten enormt mycket större. Men som sagt var en snygg och troligen bra bil, det är det!

#2
Joakim A
2011-01-27 12:34

Ja, man kan inte nog påpeka vikten av grön el i dessa elbilstider. Superviktigt!

#3
Sweeny
2011-01-27 12:56

Frågan är hur elmarknaden kommer att se ut och om statsmakterna har någon plan för en stor ökning av laddbehov... känns som om den väldigt svängiga elmarknaden annars kan hämma övergången till elbilar...

#4
Dirk
2011-01-27 14:03

Kommer både Volt och Ampera marknadsföras här?
Oftast säljs ju Chevrolet och Opel i samma bilhallar.

#5
2011-01-27 14:05

Med tanke på vad tidigare hybrider kostat kommer säkert även denna att vara saftigt prissatt. El-bilar kan säkert vara ett alternativ i storstäderna. Men för oss som lever ute i verkligheten är det inget alternativ. Att den bara tar sig 11 km på batteri vid -5 grader är beklämmande dåligt. Vad kommer batteriräckvidden då vara i -35 grader? Sannolikt kommer man ingenstans utan den gamla hederliga förbränningsmotorn. Nä, el-bilar och hybrider är kraftigt överskattade. Men visst, något skall väl borgare och direktörer kunna köpa för att döva sitt samvete.

#6
Kenneth Drake
2011-01-27 14:16

Grymt bra bil. Bättre än Prius!

#7
2011-01-27 14:32

Dirk:
Ja, båda bilarna kommer hit.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#8
Ö.S
2011-01-27 14:34

Jag hävdar bestämt att El-bilens framtid ligger långt bort i framtiden innan den är ett uns av dagens små snåla effektiva bilar som kostar en knapp spottstyver av vad en El-bil eller laddhybrid kostar. Hur långt ska bilen kunna gå med tex. Dubbdäck, värmefläkt osv. eller Aircodition på sommaren. Det hela liknar mest ett ekonomiskt idiotprojekt som tillfredställer en del - men Nej tack till El.

#9
Anonymous.....
2011-01-27 17:21

Varför drar den 0,75 liter milen när batteriet är slut efter ca 3 mil i svenska förhållanden? = Blir riktigt dyrt att åka några längre sträckor med denna bil.

#10
DeN
2011-01-27 18:02

Perfekt bil för normalkörningarna, man tar sig fram och tillbaka till jobbet, samt kan svänga förbi mataffären på bara EL, utan laddning emellan.

Jag skulle uppskattningsvis köra cirka 80-90% av tiden på EL, blir billigt!

#11
Anonymous.....
2011-01-27 18:36

DeN:
Nja, räkna med 3kr per mil i elkostnad och batterikostnaden blir nog minst 5kr milen om man räknar på att dom kostar 100000kr och håller 20000mil

#12
2011-01-27 20:41

Så bra att båda kommer hit. Ingen behöver avstå för att det är fel märke. Jag längtar tills dessa bilar blir dominerande. Att kunna åka bakom en bil utan att behöva inandas dennes avgaser.

Jag säger som Tage Danielsson. Att avgasröret borde sitt fram så att den som kör får i sig sina egna avgaser. Då hade inte 740 maffian plockat bort katalysatorerna. Och fler kört elbil.

Hur elen produceras är av betydelse, men så länge vi kör på bensin eller diesel är det i varje fall inte sämre.

Laddhybrider är den bästa lösningen tills vi fått bättre batterier. Som både räcker längre och laddas snabbare.

Jag tycker att de nackdelar som finns, som t ex vid kyla är överkomliga så länge det finns en hjälpmotor. Men priset är nog det som skrämmer mest. Sen är det ju frågan om den kommer att kunna fås med dragkrok.

#13
Johan Kjellén
2011-01-27 22:38

Borde blivit Årets Bil! Räckvidden med enbart el duger för dagliga transporter, och en otroligt låg bensinåtgång vid längre sträckor!
Nissan Leaf är i jämförelse rena skämtet, en trång småbil för över 300.000 kr, teoretisk räckvidd på 16 mil, i praktiken ofta hälften, sedan måste den laddas i flera timmar....

#14
Anonymmous
2011-01-27 22:58

Johan Kjellén
"och en otroligt låg bensinåtgång vid längre sträckor!"

Tillås mig småle :-)

#16
2011-01-28 10:40

Nja nu har ju GM i viss mån bundit ris åt egen rygg.
Det finns de som tror att Chevrolet är ett koreanskt bilmärke.
Häpp.
Nu tycker jag nog att Ampera är lite snitsigare formgiven än Volt.
Men det spelar ingen roll, det kommer att dröja mycket länge innan dessa seriella laddhybrider kommer att finnas i något större antal, det ser nog priset till.
Kom ihåg att de fanns redan för 110 år sedan och då föll de också på priset.
Men det kanske blir någon form av subventionering som medför att de som inte har någon möjlighet att köpa dessa ändå får vara med att betala.

#17
mctar
2011-01-28 13:47

405.000:- är väl bara att snyta ur näsan? ;-)

#18
Mr Fong
2011-01-28 16:08

Vi konsumenter kommer garanterat inte tjäna några pengar på att åka elbil i slutändan.
Har du elbil/laddhybrid och bor ex. i Kalifornien, så kommer du troligtvis att konsumera mera ström än din granne som åker bensinbil pga din nattliga uppladdning. Vilket i sin tur gör att du kommer straffas med ett högre kilowattpris av elbolagen. Vänta bara tills Maud för höra om detta!

#19
Johan Kjellén
2011-01-29 12:29

Enligt körcykeln ska den klara 1,6 liter bensin på 100 km, det är "otroligt snålt".
Läste dock i dagens SvD att den i testkörning drog 3,9 l på 100 km, snålt, men i paritet med Toyota Prius.

#20
2011-01-30 09:19

De första 100 km ja, men vad blir förbrukningen på nästa 100 km?

#21
2011-01-30 15:58

Johan Kjelle'n.

Visst 0,39 är snålt, men nog är det snålare än Prius!
Vibilägares blandade förbrukning för Prius är 0,50l/mil Och fresten är de uppgivna 0,39 vad färddatorn visade upp eller mätt vid pumpen? Och är det blandad förbrukning? Färddatorn kan vara en glädjemätare. Men visst är det snålt även med Prius som drar 0,50l/mil i blandad förbrukning med bekväm automat/CVT växellåda. De flesta andra bilar som har så låg förbrukning (dieselbilar) i Prius storlek kan inte fås med automatlåda om de är miljöklassade som Prius är.

Ska bli spännande att följa Chevrolet Volt tycker jag som är ett steg längre än nuvarande Prius. Dock betydligt dyrare.

#22
Uno Lööv, miljösamordnare
2011-01-30 16:27

Denna bil kommer att brukas av många som istället borde åka kollektivt alltså mer miljövänligt, ekonomiskt och trafiksäkert.

Jag bilpendlar 13 mil om dagen.
E85 går bort då det bara är ett hinder för försäljningen av biogas.
El går inte, tar bort bilkänslan och är för tyst.

Mer biogas tack!

#23
Sweeny
2011-01-30 19:58

Re Uno Lööv, Mytoman: hur kan det vara ett problem om bilen är tyst?? har du kört elbil så du kan uttala dig om "bilkänslan"?

#24
Uno Lööv vet.
2011-01-30 21:12

En bil ska låta som en bil, det är viktigt för känslan. Dessutom är för tysta en trafikfara.

#25
Sweeny
2011-01-30 21:31

många moderna, speciellt turbobilar, är nog så tysta redan idag och elbilar är inte helt ljudlösa. De låter bara annorlunda och däckbrus hörs lika väl som på vilka andra. Om ljudet vore avgörande för bilkänslan skulle väl alla åka V8?

#26
Omberg
2011-12-06 17:56

Jag har nog kommenterat Amperan tidigare, vill bara först nämna varför vi ska ha el drift: Sverige producerar faktiskt stora mängder elenergi, däremot inte en droppe bensin, biogas är möjligen mer miljövänlig än el men kommer troligen inte att räcka till.
Det betyder att vi om tio år inte behöver importera några större mängder bensin och diesel. Våra bilar kommer att drivas av el för det mesta och vi laddar från solceller på våra tak.
Billigt och bra.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.