Bild
Nästa artikel

Cadillac utmanar med lyxsedan

Nyheter

Cadillac har bestämt sig för att utmana de europeiska drakarna i premiumsegmentet. Nu presenteras modellen ATS.

När det gäller sportiga lyxsedaner domineras marknaden av europeiska tillverkare. Nu blandar sig dock amerikanska Cadillac in i leken. Med premiummodellen ATS verkar det som att man vill utmana om marknadsandelar från och med modellår 2013, då den nya bilen ska lanseras.

Modellen kommer att finnas tillgänglig med ett antal olika motorer. Bland annat kommer köpare att kunna välja en fyrcylindrig tvålitersturbo som ger 271 hästkrafter. Förbrukningen kommer att landa på mindre än 8 liter/100 kilometer. Bilen kommer att finnas med både manuell och automatisk växellåda och med möjlighet till både bakhjuls- och fyrhjulsdrift.

Cadillac har lagt ner arbete på att se till att ATS väger så lite som möjligt, samtidigt som man har använt sig av stabil metall för att bygga bilen. Resultatet är en av segmentets lägre tjänstevikter, 1 542 kilo.

Kameror och sensorer
Cadillac har också utvecklat ett system för underhållning och information, kallat Cadillac User Experience eller kort och gott CUE, som låter användaren ansluta upp till tio mobila enheter via Bluetooth. Dessutom finns röststyrning tillgängligt och systemet har så få som fyra knappar.

På säkerhetssidan kommer ATS att få Cadillacsystemet Control and alert, som med hjälp av radar, kameror och sensorer ska hjälpa förare att undvika olyckor. Bland annat finns flera system som själva tar kontroll över bromsning, för att till exempel undvika krockar i låga hastigheter.

Cadillac ATS har testkörts på den berömda banan Nürburgring i Tyskland samt på vägar, banor och i laboratorier världen över. Bilen kommer att finnas som standardmodell, lyxmodell, prestandamodell och premiummodell.

Diskutera: Vad tycker du om Cadillac ATS?

Kommentarer

#1
2012-01-09 16:29

Om den ser ut i verkligheten som den verkar göra på bilderna undrar jag hur ful en lyxbil får bli. Hur många köpare av tyska tungviktare tror de att de ska kunna sno med den här härdsmältan?

#2
2012-01-09 16:51

Istället för att försöka formge europeiska bilar, om än i något större storlek, så anser jag det är dags att amerikanarna kör amerikansk formgivning igen. Kör på med extravaganser, excesser, flärd - vi talar ju ändå om ett amerikanskt lyxmärke. En Cadillac ska synas och märkas och stå för något speciellt.
Gör om, gör rätt! Plocka fram lekfullheten både exteriört och interiört!

#3
2012-01-09 17:31

Cadillac och lyx hör inte ihop. Till och med Skoda har bättre passform på grejorna.

#4
2012-01-09 17:59

Saablar också, verkar bättre än BLS.

#5
2012-01-09 18:01

Kul att man återvänder till bakhjulsdrift efter flopparna med Saab 9-3/Cad och Ascona/Cad.

"...använt sig av stabil metall för att bygga bilen"
Det där lät lite kul! Ger en smak av Google Translate... ;-)

#6
2012-01-09 22:16

Vem är köparen? Jag tror inte det är en BMW ägare, inte en Audi heller, några Mercedes ägare som gillar att glida kan nog lockas över. Men har den inte det där extra i fjädringskomfort tillsammans med stabila motorvägsegenskaper så floppar den även där. Jag tror inte kunderna finns bland tyska premiumägare.

#7
2012-01-09 22:27

Ekerfälgar med navkapslar, Cadillac-märket med kransen som kylarprydnad på huven, kromade stötfångare och sidospeglar, lyxig interiör med träinfattningar och pösiga stolar, och en viskande motor som knappt hörs, mjuk fjädring och skönväxlande automat och ett baksäte som man kan sitta i utan att böja huvudet på grund av för lågt skuren taklinje - hallå Cadillac, kom igen och återvänd till rötterna! Cadillac är ingen BMW och ska inte vara BMW. BMW finns redan. Cadillac ska vara Cadillac! En bil för excentriker med egen stil som söker det yppersta i flärd och komfort. Glöm försöken till sportbilar, gör bilar för folk som vill glida och cruisa - som ni gjorde en gång i tiden. En "me too"-bil vinner ni inga kunder på.

#8
2012-01-09 22:39

Inte för att det spelar roll…
Men samtliga kommentarer hittills i Sverige tycks helt präglade av instinktiv motvilja och fördomar, man tycks tro att året är 1989 och inte 2012, vann inte Cadillac en utmaning på en bana för något år sedan som världens snabbaste 4-d sedan?
Sopar inte Astrabaserade Cruze mattan med all konkurrens på tävlingsbanorna?
En gammal trött glidare för farfar Gusten är nog det sista det här är.

Det här är den första amerikanska bilen någonsin som inte har en vidrig inredning.
Det är knappast amerikanska GM som ligger bakom insidan.

#9
2012-01-09 23:58

Raphael : Det är väl dock Cadillac som lyckas bäst med sina sportigare bilar av de amerikanska märkena (utöver Corvette då...). Så låt dom hållas. Tror marknaden för den typen av bil du beskriver inte riktigt finns längre. Tex försvann ju Buick som märke.

De exklusivare "lyx"-varianterna av STS osv har nog en del av det du beskriver ändå.

Gillar Cadillac... Eller jag tycker bilarna är rätt fula överlag, men de har hittat sin grej och gör faktiskt bilar man inte fnyser åt. Vilket inte är så vanligt när det gäller USA-bilar.

#10
2012-01-10 02:56

När jänkarna är som bäst, så lyckas de få ihop självklara linjer på samma sätt som de bästa italienarna, dock också med en viss pondus.
Den här modellen har moderna linjer, men ändå syns det faktiskt att det är en amerikanare.
Vulgotiden med kromöverlastade mastodonter som på sin höjd gick att åka rakt fram på jämna asfaltvägar med, är förbi - tack och lov.
Jag kan ha ett visst överseende med dem som gillar att glida omkring i sina bjässar - men själv gillar jag att köra bil, inte bara åka.
Nu när de fått till interiörerna och även börjat få fason på karosspassningarna, så kan för första gången även jag tänka mig en Cadillac. Troligen lär den bli prisvärd - och förhoppningsvis inte rosta bort på nolltid, som de tidigare.

#11
2012-01-10 08:24

Vad jag tycker om den nya Cadillacen? Svaret e: Grymt snygg och skulle gärna vilja ha!!!!

#12
2012-01-10 12:36

Upppiffad BLS med högre prislapp, nej tack.

#13
2012-01-10 13:22

Förutom mina åsikter om Cadillac och lyx så måste jag nog ändå erkänna att denna bilen är ganska snygg, speciellt i den röda färgen som ser ut att vara metallic.

#14
2012-01-10 15:17

strudla:
Inte är väl det här en uppiffad BLS..?
ATS är längre, längre, bredare och har längre hjulbas och bakhjulsdrift.
Inte mycket stämmer.

#15
2012-01-10 17:43

Ful, ful, FUL bil!!!! EN sån vill man inte åka omkring med. Det är som att ha en ful kostym på sig. Obehagligt!

#16
2012-01-10 17:44

dubblett

#17
2012-01-10 19:50

Jätteful! Jag får ingen lyxkänsla alls.Det höga korta överhänget bak liknar en A traktor.Märkligt att en så stor bilbyggarnation inte kan prestera snyggare bilar.

#18
2012-06-10 22:37

Designmässigt tycker jag nog att den här bilen sopar mattan med såväl BMW:s 3-serie som Audi A4! Den har en tydlig egen identitet (det hade ju iofs Ssang Yong Rodius också...) som tilltalar mig. Sen återstår ju att se om den också är nånting att köra. Den potentiella köparen tror jag man hittar bland kunder som gärna vill ha en lite lyxigare bil men tycker att BMW:ar blivit alldeles för vanliga. Det förutsätter dock att bilen lyckas i tester och en lite stabilare återförsäljarorganisation än hittills.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.