Nästa artikel
Brand stoppade svensk rallysatsning
Nyheter

Brand stoppade svensk rallysatsning

Publicerad 2 januari 2012 (uppdaterad 3 januari 2012)
Under första sträckan i Dakarrallyt började svenska Team Pewanos ombyggda Volvo XC60 att brinna. Bilen totalförstördes.

Team Pewanos satsning på Dakarrallyt fick ett abrupt slut. På nyårsafton – efter bara tre mil av rallyts första sträcka – tvingades föraren Alfie Cox och kartläsaren Jürgen Schröder att fly deras rallyanpassade Volvo XC60. Bilen fattade eld.

– Vi försökte omedelbart släcka elden, men det gick inte, säger Cox i en kommentar.

– Bilen gick upp i lågor, det finns ingenting kvar, säger teamchef Hans Sönksen. Vi visste att det här inte skulle bli lätt, men att bilen skulle fatta eld var inte ens ett tänkbart scenario.

Sydafrikanen Alfie Cox och tyske Jürgen Schröder klarade sig undan skador. Eftersom bilen totalförstördes har Team Pewano inte kunnat utreda brandorsaken, men man misstänker att servopumpen havererat.
 
Diskutera: Vad tycker du om branden?

HAMRON

Hamron från Jula är testets billigaste produkt. Processen är enkel i teorin, bara applicera och torka bort överskottet. Speciellt rent blir det dock inte om man inte gnider rejält och även om vi låter medlet verka en bra stund blir det ingen större skillnad förutom att det är svårare att få bort. På den bruna inredningen krävdes det en hel del avtorkning innan alla rester av medlet var borta från sömmar, veck och skarvar. Doften är svagt rengöringsmedelsaktig.

Artikelnummer 629358
Omfattning Ett steg
Typ Kräm
Storlek 300 ml
Pris 49,90 kr
Betyg 2
+ Inget utmärkande positivt.
- Låg effektivitet.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-01-02 17:25
adandersson (ej verifierad)

Hoppas detta inte sker med min XC60 !

#2 • Uppdaterat: 2012-01-02 18:45
saabnisse

Jes, det var inte ens skalet från XC60 som var från början, bara en parodisk kopia i kolfiberarmerad plast på en rörram och ett järnhandlarmärke.
Men så är ju alla bilar byggda som är med här och kör.

Men visst var det synd att den brann, jag hade sett fram mot att se den vid de verkliga strapatserna och den hade nog haft chansen till en bra placering.

#3 • Uppdaterat: 2012-01-03 08:50
Mr. T

Att Volvo skulle brinna oftare än andra märken är en myt som började på 90-talet. I och med denna myt gjorde Folksam en undersökning om vilka bilar som brann oftast och Citroën knep de tre förstaplatserna, första Volvon kom på 29 plats. Att man oftare ser Volvo som brinner i Sverige beror nog på samma sak som att man ser blev Toyota som brinner i Japan eller Mercedes som brinner i Tyskland, det finns er enkelt fler av dom. Här är ett utdrag ur Aftonbladets artikel om undersökningen.

 "Japanska bilar tycks stå emot bränder bäst (0,11 procent brandrisk/år) därefter svenska (0,18 procent), tyska (0,24 procent), italienska (0,27 procent), amerikanska (0,28 procent) och franska (0,43 procent)."

#4 • Uppdaterat: 2012-01-03 11:10
Meganmannen

Det händer att bilar brinner och alla biltillverkare har lagt ned ganska mycket arbete på att minska risken för att brand uppstår eller orsakar personskador. Exempel på detta är att det är ganska svårt att få ett bilsäte att brinna då klädseln inehåller brandskyddsmedel. En brand i soffan hemma i vardagsrummet skulle sprida sig mycket snabbare. En orsak till bilbränder, som tillverkarna inte kan göra mycket åt är anlagda bilbränder, exempelvis sådana som kan uppstå när en privatleasad bil ska lämnas tillbaka med ett restvärde som överstiger marknadsvärdet. Detta kallas visst försäkringsbedrägeri och drabbar troligtvis samma typ av ägare som får sin motorcykel stulen i Sepptember månad, när avbetalningarna för höst och vinter ska betalas och det inte längre är kul att åka MC.
Så vi vanliga bilägare kan lungt åka vidare, förvissade om att vi hinner stanna bilen och oskadda kliva ut, om bilen mot förmoda böra brinna.

#5 • Uppdaterat: 2012-01-03 11:47
Jan-E.

Ev bekymrade Volvoägare kan nog lugna ner sig ang sin ev egna bil map TV-bilderna med Volvon i lågor. Dylika tävlingsbilar har inte mycket att göra med den egna bilen där hemma. Det är knappast troligt att ens stålet i rören är från ett stålverk som finns i en endaste vanlig Volvo. Vissa plastbitar är från en "normalbil" såsom ev märkesemblemet, men inte mycket annat. Motorblocket är i vissa fall något sånär från en originalbil till grovdesignen men sen...Näe! Alla bilar kan ta eld och det gör de ibland, om inte föraren är på alerten och har släckare med sig + kan hantera en sådan. Man kan ju undra om inte rätt personer (handlingskraftigare d:o + rätt släckare) skulle fixat det hela (ang DAKAR TV-bilderna) på ett bättre sätt. Tyvärr är somliga förare ganska bortklemade personer som väntar på att någon annan skall göra allting åt dem (typ kliver ur & står & tittar bara), ända sedan barnsben. Detta fenomen kan man här & där även som lekman ganska snart notera bland alla racingteam, samt inom alla tävlingsformer & tävlingsgrenar." Pappa, mamma hjälp" ungefär, och då i dylika fall, kan det i långa loppet aldrig gå bra tyvärr. Sedan har vi ju det här med otur samt Murphys 1:a lag osv. Har man inte turen med sig en dag så, hjälper ingenting knappt, & vise versa. /Jan-E.

#6 • Uppdaterat: 2012-01-03 13:15
saabnisse

Jan-E, det var en överhettad servopump och en läckande slang som anses ha förorsakat branden.
Det fanns brandsläckningsutrustning enligt reglementet, men den var otillräcklig när det tog sig i den kolfiberarmerade plasten.
Och om du anser att Dakarförarna är bortklemade personer har du nog inte fattat vad tävlingen handlar om.

#7 • Uppdaterat: 2012-01-03 16:59
Jan-E.

Att ALLA Dakarförare skulle vara bortklemade har aldrig påståtts, och att påstå det är naturligtvis felaktigt. En så hopplös brandorsak som Du beskriver är också hart när omöjlig att stoppa förståss. Visst är det så. Lätt att uppfatta tidigare inlägg som generell åsikt vilket ju ej är meningen allmänt map just idrottsfolk , sorry där!.
Synd hur som helst att det gick åt pipan med denna satsning. Volvo har ju varit med förr men då med en militär terrängbil tgb11, eller var det en 13 ?. (Det större syskonet till 60-tals Volvo L3315). Den höll ändå in i mål och man fick väl en hyfsad placering dessutom. Antagligen mera av original på den tiden och inte heller någe eldfängd plast som nu, och ej heller de farter/prestanda som krävs för att hänga med idag heller.(Då mera av original mekanik, stål & grovplå)t./ I alla fall om man vill placera sig bra i tävlingen, men sett som "tillförlitlighetsgrej" skulle en typ dylik tgb-satsning nog hålla gott. /Hej!

#8 • Uppdaterat: 2012-01-03 21:36
Hackenbush

Volvo är en bil man brinner för.

#9 • Uppdaterat: 2012-01-04 15:04
saabnisse

Jan-E, välkommen in på forumet, jag har öppnat en tråd där om just Dakarrallyt.
Jag hoppas att fler intresserade vill komma dit och diskutera vad som händer.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.