Bild
Nästa artikel
Seel ratades i Dakar-satsning

Seel ratades i Dakar-satsning

Nyheter

Det blir inget Dakar-rally i Team Pewanos Volvo XC60 för Annie Seel. Svenskan ersattes i sista stund av sydafrikanen Alfie Cox.

Mc-tjejen Annie Seel fick beskedet häromdagen när hon kom hem från Australien efter sitt sista (?) officiella ökenrally på två hjul.

– Klart jag blev besviken, säger Annie till Vi Bilägare. Det var en sjukt bra chans jag fick, men nu hoppas jag att jag kan komma igen och få köra bilen i Dakar-rallyt 2013 i stället.

Annie Seel berättar att hon i fortsättningen helt och hållet vill satsa på bilkörning. Mc-åkandet på riktig tävlingsnivå har hon lämnat bakom sig.
 
Jutta Kleinschmidt – i par med Tina Thörner – mc-tjejen Annie Seel och sydafrikanen Alfie Cox stod på Team Pewanos lista över tänkbara förarkandidater till Dakar-rallyt 2012. I sista stund föll kvinnorna bort och valet föll i stället på Cox tillsammans med tyske kartläsaren Jürgen Schröder.

"Inget som jag gråter för"
Från början var det tänkt att Pewanos satsning skulle vara just helskandinavisk, men nu får det helsvenska bygget, baserat på Volvo XC60, i stället en sydafrikansk/tysk besättning.

– Alla tre som vi fört förhandlingar med har imponerande Dakar-meriter, säger teamchefen Hans Sönksen. Alfie Cox som det nu blev är en enormt skicklig förare vilket ger tävlingsbilen bästa förutsättningar för att prestera på topp.


Alfie Cox har genomfört elva Dakar-rallyn, och de tre senaste med bil. Annie Seel med enbart mc-erfarenheter från Dakar – fem rallyn – föll bort bland annat av det skälet. Huvudorganisationen ASO hade här, enligt Hans Sönksen, också ett finger med i spelet.

– Jag förstår också att jag inte hade tillräckligt med privata sponsorpengar på fickan, säger Annie. Men det är inget som jag gråter för just nu. Det är så det fungerar i den här branschen. Nu kommer vi att jobba långsiktigt med en rallysatsning.

Pewano Volvo XC60 RR

Motor: Femcylindrig turboladdad 2,4-liters dieselmotor.
Effekt: Närmare 300 hk.
Vridmoment: Närmare 700 Nm.
Växellåda: SADEV, 6-växlad sekventiell.
Differentialer: Xtrac.
Chassi: G-REX Rörram.
Kaross: TeXtreme kolfiber.
Hjulbas: 2 900 mm.
Spårvidd: 1 750 mm.
Markfrigång: 330 mm.
Vikt: 1 750 kilo.

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
Håkan A
2011-10-09 09:39

Ökenrally, snacka om tråkigt. 0 kommentarer, haha! Min dotters låtlista är nästan mer spännande...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.