Bild
Nästa artikel
BMW:s nya logotyp väcker känslostorm

BMW:s nya logotyp väcker känslostorm

Nyheter

BMW har visat upp en ny logga som väcker en hel del känslor. Den ska dock inte användas på bilar.

BMW har lanserat en uppdaterat variant av den klassiska logotypen, och den har väckt en hel del känslor i bilvärlden.

Den nya logotypen har samma stil som Volkswagens uppdaterade logga. Den ”tredimensionella” effekten som fanns tidigare med exempelvis skuggor, för att skapa ett djup i logotypen, är nu ersatt av en betydligt enklare design utan skuggor.

När Volkswagen bytte till den enklare logotypen var tanken att den skulle kommunicera ”öppenhet och transparens”, vilket koncernen tyckte var viktigt efter utsläppsskandalen. Tanken är densamma när nu även BMW går över till en enklare logotypdesign.

Den klassiska blåvita propellern finns kvar i mitten, och det gör även bokstäverna ”BMW” ovanför den. Men där är bakgrunden numera genomskinlig.

Känslostorm

Den uppdaterade loggan har som sagt rört upp känslorna hos många. När logotypen hade visats upp trodde många att den skulle användas även på BMW:s bilar, men nu har företaget gjort klart att den nya logotypen bara ska användas för ”kommunikation online och offline” – till exempel på brev och hemsidor samt på mässor.

”BMW:s nya logotyp står för allt som är fel med modern logotypdesign. Varför skulle man göra logotypen svårare att läsa?”, frågar sig en skribent på sajten The Verge. Även på bilsajten Jalopnik går diskussionen om logotypbytet varm och där har en av skribenterna ett förslag på hur loggan kan göras om för att bli tydligare.


BMW har skickat ut ett pressmeddelande som förklarar att den nya logotypen ska ”skapa en mer öppen inbjudan än någonsin för att kunderna ska gå med i BMW-världen”. Om det stämmer överlåter vi åt er läsare att avgöra.

Även logotyperna för BMW:s M-division för prestandabilar och i-divisionen för elbilar och laddhybrider har uppdaterats enligt samma tema. M-logotypen ger tydliga 1980-talsvibbar med sin enkla design och när det gäller i-logotypen har de kromade detaljerna försvunnit till förmån för ett enklare utseende.

BMW startade som tillverkare av flygplansmotorer och många tror därför att logotypen föreställer en flygplanspropeller. Men det stämmer faktiskt inte. Istället ska den blåvitrutiga delen av logotypen symbolisera Bayern, som har en liknande design på sin flagga.

Taggar: Nyheter, BMW

Kommentarer

#1
2020-03-06 17:22

De kan gott sätta den nya loggan på dagens BMW-modeller som snart är el-bilar. Låt den gamla fina loggan stå för de gamla `själfulla´ körglade fossil-bilarna ;)

#2
2020-03-06 18:04

@ Sabud  Ja, då blir ju den nya loggan ännu mer en symbol för ett totalt fiasko; ett katastrofalt och av europeiska politiker påtvingat, misslyckande samt ett irreversibelt tapp i marknadsandelar (och då främst till asiater). Emedan den gamla får stå som symbol för konsumentens fria vilja, utan marknadspåtryckningar i form av bonus-malus, groteska utsläppsböter och liknande. Den gamla lär stå som symbol för europas försvunna storhet. Vi äldre, vi kommer att se den och gråta. För våra barns skull, kanske ännu mer än för vår egen. Vi förtjänar väl det, ty man får ju de politiker man förtjänar, sägs det. Men förtjänar våra barn dem? 

.

#3
2020-03-06 18:05

Det är lika bra att lägga ned BMW? När de inte en kan göra en bra logga.

#5
2020-03-06 18:36

Faller inom kategorin, folk som har för mycket fritid...

Tre upprörda kommentarer på Twitter är en "storm", lex Aftonbladet.

Den som inte följer med och förändrar sig med tiden stagnerar och dör sedemera sotdöden.

Till och med de förhatliga asiaterna ändrar sina loggor, hur nu vissa får ihop det med sina konspirationsteorier...?

Toyota och Mazda t.ex. hade inte ens de loggor de har idag för ungefär 25 år sedan.
De hittade helt enkelt på helt sprillans nya för att hänga med i tiden, och det har väl inte skadat dem, eller?

#6
1
2020-03-06 18:52

Klarsynt, som uppenbarligen har en mycket dimmig bild av vekligheten kan vara helt lugn med att framtidens människor enbart kommer vara glada för de försök till bättring av livsvillkoren för allt liv på jorden som de flesta av oss nutida människor kämpar för. Ingen kommer då att sakna vare sig de gamla bilarna som luktade och bullrade eller den gamle farbrorn som tyckte om dessa bilar så mycket att han inte såg klart på tillvaron.

#7
1
2020-03-06 18:53

Vad gäller logan, som detta faktiskt handlar om, så blir det nog bra med det.

#8
2020-03-06 20:05

Hur orkar en del bli upprörda över ingenting?

#9
2020-03-06 20:17

Det är inte en propeller i mitten, det är ett utdrag av Bayerns blå-vit-rutiga flagga.

#10
2020-03-06 20:30

Uffeeh: Du menar med andra ord att det är precis så om det redan står i texten?! Nähä...kunde vi ju aldrig ha anat.....

#11
2020-03-06 22:38

BM..wad?

#12
2020-03-07 00:38

Jag skriver under på vartenda ord i Klarsynts inlägg!

I övrigt är jag ingen vän av BMW, så för mig blir det jättebra med loggan till vänster - med det röda krysset över! :)

#14
2020-03-07 10:32

Detta kan vara veckans icke-fråga. Spelar loggan så stor roll måste produkten vara tveksam.

#15
2020-03-08 11:41

Om logga fungerar eller inte beror numera på bakgrunden. Inte så smart.

#16
2020-03-09 14:09

BMW-fans är känsliga. De blir jättearga så fort något inte är precis som det alltid varit - dvs sist. En BMW av senaste snitt är ju inte en riktig bil om den inte hade den motorn som den innan hade. Och när nästa kommer är den ingen BMW för den har ju inte den motorn som den förra hade - som det alltid varit! XD

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.