Bild
Nästa artikel

Skoda gör om symbolen

Nyheter

Skoda presenterar nu vad man själva kallar "en facelift för hela företaget". Här är Skodas uppdaterade märkessymbol.

Största förändringen på den nya märkessymbolen är att den bevingade pilen lyfts fram och blir större. Dessutom har texten ”Skoda Auto” lyfts bort från emblemet som även fått en ny, klarare grön färg.

Utöver det har den bevingade pilen fått en kromad yttre ring som, enligt Skoda, ger den nya loggan en modern framtoning.

På bilsalongen i Genève som just nu pågår visar Skoda även konceptbilen VisionD. Läs mer om bilen här.

Diskutera: Vad tycker du om Skodas nya logotyp?

Taggar: Nyheter, , Skoda

Kommentarer

#1
j a r l the man
2011-03-09 09:29

Ser ut som en snorre med vingar. Inte snyggare på något sätt. Typsnittet känns också tråkigt.

#2
Pelle E
2011-03-09 10:24

Fult som tidigare. Skriker öststat..

#3
Flux
2011-03-09 10:41

Jag gillar när saker ser lika dant ut, symetriska. Mercedes-stjärnan, Toyota-emblemet och alla andra i samma stil.. Därför tycker jag att vingen kunde tas bort helt och istället låta själva pilen växa genom ringen så att den sticker ut lite på varje sida. Men men, detaljer.. Det skulle i vilket fall inte vara något som avgör om jag köper en viss bil eller inte. Förnyelse är oftast av godo.

#4
bertil karlsson
2011-03-09 11:50

Det är ingen vinge. Det är örnfjädrar för att hedra den
indianske betjänt som följde Emil Skoda efter hans praktik hos Henry Ford

#5
DeN
2011-03-09 12:41

ser biliigare ut än den gamla...kasst.
säkert samma reklambyrå som även nyss gjorde audis typsnitt billigare...

#6
Pelle Hedlund
2011-03-09 16:30

Tidningen Teknikens värld hade för ett antal år sedan en omröstning på redaktionen om vilken bilsymbol som var den vackraste.
Skoda vann !.

#7
Steen Sörensen
2011-03-09 18:58

Ang loggan så finns det full info här:http://www.skoda-auto.com/com/about/tradition/logo/Pages/Logo.aspx

#8
Kapten Stofil
2011-03-09 19:00

Bättre att installera askkoppar värt namnet i de tjeckiska bilarna än att tramsa runt med nya logotyper!

Kan det vara så att systermärket Audi inte marknadsför större askkoppar och då får inte lillebror Skoda det heller?

#9
S-E S
2011-03-09 19:07

Det är fortfarande "en grön tupp med hål i huvudet" som Robin Hood fällde.

#10
Roger Skagerström
2011-03-09 22:29

Gillar typsnittet i Skoda. Hoppas de börjar använda det på bilarna så det står SKODA på ena sidan och modellnamnet på andra sidan (av bakluckan that is).

#11
Hobb
2011-03-10 12:08

Tror dom att det hjälper med att ändra märkessymbolen.......bilarna är lika neutralt kassa i a f ! Varför ett hål i den stackars fågeln? Hål i huvvet - eller!?

#12
jeager
2011-03-10 14:53

snyggare med lite mer stilrent snitt. Det sjuka är väl mest att förmodligen har det kostat x antal miljoner bara för att strama upp en befintlig logotype... har från säker källa att när SAAB en gång i tiden skulle ta bort ordet Scania från gripsymbolen (den nuvarande) tog konstnären som äger rättigheterna ett fint antal tiotusenlappar bara för att radera 6 bokstäver... bara för GM att slanta upp.

#13
Roger Skagerström
2011-03-10 20:29

Hobb: Det är en pil, inte en fågel ;)

Hålet är dock inte mindre lustigt för det. :p

Fick lite tid över på jobbet idag och var inne hos en Skodahandlare mest av nyfikenhet. Tyckte inte alls de var så kassa. Skulle hädanefter knappast kunna tänka mig en Passatkombi när Superb finns.

#14
Roger Z
2011-03-10 22:38

Läser man statistik från både SBP och andra "Bil Index" så verkar ju Skoda klara sig bättre än de övriga koncernsyskonen....både efter 3 och 6 år....hmm..

#15
2011-03-10 22:55

Wow vad häftigt!!!
VW koncernen kan verkligen förnya sig!!
Man tror inte det är sant vilket kliv de har tagit in i framtiden!!!

#16
Simon no 1
2011-03-10 23:18

Köp Toyota...:)

#17
2011-03-11 12:31

Bry er inte om inlägget under för det är inte jag utan nån som lånar mitt nick...

#18
Gert Andersson
2011-03-11 23:31

Sluta trolla med dig själv nu Simon.

MVH Gert Andersson

#19
2011-03-13 17:17

Om denna logga har redan informerats om tidigare.
Brist på material?

Vad ska man tycka?
Vad föreställer symbolen egentligen. VAd står den för?

Kapten Stofil, vem vill ha askkoppar i sin bil?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.