Nästa artikel
Skoda Vision D – nästa Octavia
Nyheter

Skoda Vision D – nästa Octavia

Publicerad 1 mars 2011 (uppdaterad 1 mars 2011)
Skoda nöjer sig inte med konceptbilen som avslöjar nästa generation Octavia. Man byter även logotyp. Till det bättre?

Skoda slår på stora trumman på Genève-salongen. Under parollen ”The New Power of Skoda” presenteras en ny logotyp och CI (Corporate Identity) samt designkonceptet VisionD. Den här bilen ger en föraning om nästa generation Octavia.

Men Vision D är också bärare för den nya design som flera andra kommande modeller från Skoda ska få tal del av.

Detaljerna kring Vision D är knapphändiga. Men det är tydligt att axelavståndet är väl tilltaget vilket borgar för en rymlig interiör. Karossen är ett fräckt halvkombistuk, vilket ger läcker form och stor volym. En praktisk kaross, ungefär på samma tema som Superbs sedankaross som döljer en halvkombilucka.

Interiört är det lika stramt och återhållsamt som på utsidan. Det rena och enkla blir rätt avslappnat och skönt i bilvärlden övriga formhysteri.

Det sägs inget om nya motortekniker men räkna med att VW-koncernens motorer som är tillgängliga i Golf-klassen lär vara aktuella.

Logotypen
På Skodas nya märke har den bevingade pilen lyfts fram, blivit större och mer visuell. Texten Skoda Auto plockas bort från logotypen samtidigt som ett nytt typsnitt presenteras. Märket har även ny färg där den gröna tonen lättas något och får en fräschare framtoning. Den bevingade pilen omges av en kromad ring som ramar in logotypen.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-03-01 16:09
skoda prisvärd (ej verifierad)

gillar inte det jag skådar. dagens är mkt snyggare.

#2 • Uppdaterat: 2011-03-01 16:51
emellertid (ej verifierad)

Har aldrig ägt en Skoda och denna får mig att ännu mindre vilja äga en Skoda.

#3 • Uppdaterat: 2011-03-01 17:04
Andreas M (ej verifierad)

Blähä! Fulaste Tjecken hittills! :-(

#4 • Uppdaterat: 2011-03-01 17:09
skoda lågpris (ej verifierad)

kräktes precis på mitt prisvärda tangentbord.

#5 • Uppdaterat: 2011-03-01 18:39
Joakim Dyredand

@ truebeliver: Jag har nu gett dig TRE varningar. Du blir mer och mer hotfull. Samtliga dina inlägg i denna stil kommer att raderas så det är lika bra att du ändrar attityd nu. Snälla, för allas skull!
tf webbredaktör

#6 • Uppdaterat: 2011-03-01 19:32
Pender

Verkligen på tiden att "Ur-Octavian" går i graven. Utseendet på den nya verkar måttligt. Men Octavia är ju mer en bil som mer satsar på att vara praktisk, och mindre på att vinna skönhetstävlingar..

#7 • Uppdaterat: 2011-03-01 19:49
Lasse Q (ej verifierad)

Dags för Octavia III alltså. Ser bra ut, trots att den liknar Seat men de är ju kusiner. Att den är stram och återhållsam lär den vinna på, det är det många gillar med Skoda, VW och Audi.
Jag köper den gärna om de har fått bukt med fuktproblemen, jag känner många som kör Fabia och Octavia som får in vatten i kupén... därför köper jag absolut inte Skoda idag.
Vad gäller logotypen så är den ful, både nya och gamla.

#8 • Uppdaterat: 2011-03-01 19:55
truebeliever (ej verifierad)

Skoda number one b-märke, "hej, nej jag hade inte råd med en vw..."

#9 • Uppdaterat: 2011-03-01 20:16
Roger Skagerström (ej verifierad)

Känns mer som en fyrdörrars "Corrado"-typ av bil. Ser inte så praktisk ut med det lilla bagaget. Men nu får ju karossen plats på hjulbasen iallafall :P

Inte ful, men väldigt steril och trist.

#a • Uppdaterat: 2011-03-01 21:56
Roger Z (ej verifierad)

@truebeliever

ja du är det därför de sålde drygt 800000 bilar förra året?? ;)
MVH Roger

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.