Bild
Nästa artikel
BMW smygvisar nya iDrive – och kontrollvredet blir kvar

BMW smygvisar nya iDrive – och kontrollvredet blir kvar

Nyheter

Snart kommer en helt ny generation av BMW:s infotainmentsystem iDrive med böjd pekskärm. Men kontrollvredet blir kvar.

Så här års brukar biltillverkarna tävla med varandra på mässgolvet i Las Vegas där den årliga pryl- och teknikmässan CES hålls. Men inte i år. På grund av coronapandemin hålls mässan däremot digitalt.

BMW har smygvisat hur nästa generation av infotainmentsystemet iDrive kommer se ut, och det görs i nya elbilen iX som blir först ut med det nya systemet.

Faktum är att iDrive-systemet fyller 20 år i år – den allra första generationen lanserades i 7-serien i september 2001. Systemet möttes av hård kritik, delvis på grund av att det på vissa sätt var före sin tid, men till stor del på grund av den långsamma processorn och de krångliga menyerna.

Pekskärmen är böjd och större än någonsin
Det fysiska kontrollvredet blir kvar trots att många andra bilmärken går över mer mot pekskärmslösningar.
Det fysiska kontrollvredet blir kvar trots att många andra bilmärken går över mer mot pekskärmslösningar.

Premiär senare i år

Grundtekniken med ett fysiskt kontrollvred kopierades dock av många biltillverkare och det tänker BMW behålla, även om systemet nu också kan styras med pekskärm, röststyrning eller så kallad geststyrning där föraren viftar med handen i luften.

Målet med det nya iDrive-systemet är att ”minska skillnaden mellan analogt och digitalt”. Pekskärmen är böjd och större än någonsin.

Några av nyheterna är att systemet kan ta emot varningar om väglaget och trafiksituationen från andra bilar och visa hur många parkeringsplatser som är lediga när föraren kommer fram.

Processorn i BMW iX kan hantera 20 gånger mer data än i tidigare modeller (men det avslöjas inte exakt vilka modeller som jämförelsen gäller). Systemet blir förberett för 5G-uppkoppling.

BMW ska visa upp det nya iDrive-systemet i sin helhet senare i år.

Läs också: Test av infotainmentsystem: Tyska premiummärken bäst

BMW iX blir först ut med det nya systemet.
BMW iX blir först ut med det nya systemet.
BMW smygvisar nya iDrive – och kontrollvredet blir kvar
BMW smygvisar nya iDrive – och kontrollvredet blir kvar
Taggar: Nyheter, BMW

Kommentarer

#1
2021-01-12 16:58

Tack för att vredet får vara kvar.

#2
2021-01-12 17:06

Finns inte något alternativ till vredet!
Geststyrning och pekskärmar i en bil är leksaker som skulle förbjudas!

#3
2021-01-12 17:12

Helt rätt

#4
2021-01-12 17:40

Min Mercedes har car to x info om väglag osv. och den är redan över ett par år gammal. Jag bor ut efter en väg med ringa trafik och känner till vad de flesta grannar har för bilar och när de åker till och från jobbet. Med det så vet jag vem det var som fick lite hjulsläpp i kurvan.

Sedan tycker jag att man måste ta tjuren vid hornen och ligga för sin tid och ta bort analoga vred. Att inte ta bort det nu är en miss. Jag börjar känna samma vibbar för BMW idag som när Mercedes satt kvar i sitt konservativa tänkande. Då gick köparna till BMW. Känns som vi är påväg åt andra hållet nu..

#5
2021-01-12 19:34

Vad vore en bil utan all bling-bling?
Just det.... en bil och inte ett tivoli!

#6
2021-01-12 20:02

Tycker grillen påminner om en apröv!

#7
2021-01-12 20:07

Men visst är det bra med fysiska styrdon istället för att kladda på en skärm, vifta obscena rörelser eller ryta befallande order åt bilen.

#8
2021-01-13 03:56

Instrumentskärmens grafik är väldigt mycket DS, fransk känsla.

#9
2021-01-13 04:52

Tydligen någon chef på BMW som tyckte bilarna var för strama och återhållsama i designen. Har haft BMW och det gillade den enkla och snygga designen. Nu ser det ut som franskt rymdskepp. Tiderna förändras.

#10
2021-01-13 09:00

Det räcker inte med att de platta digitala skärmarna är betydligt billigare för biltillverkaren att producera än tidigare analoga mätargrupper. Nu vill de även visuellt visa upp hur långt det går att spara in på teknik- och materialkostnad.
En ”svävande” montering av den stora skärmen ovanför instrumentpanelen hade varit ok. Men genom det kraftiga trekantiga staget i änden på skärmen ser det nu ut som att någon ställt dit en digital fotoram från Ullared a 199 kr.

#11
2021-01-13 14:44

Ja, inte var det vackert!
Lite som en hemmakopia av mbux.

#12
2021-01-13 15:19

Thommys, vem är lycklig över en bil utan fysiska vred? Innan du har hunnit säga "Hej Mercedes" har jag ändrat det jag ska med min fysiska knapp, dessutom så mycket mer trafiksäkert än om jag ska pilla med en stor liggande Iphone på instrumentbrädan. Så länge jag kan få tag på en bil med riktiga knappar till de viktiga funktionerna kommer jag att köpa den. Bra gjort BMW, sen kan man väl diskutera designen en stund.

#13
2021-01-13 16:34

#12 Pekplattan finns kvar. Aktiveringsknapp till röstkommando finns kvar. Det är bara vredet som är borta. Vredet kräver lika stor uppmärksamhet som en pekplatta. Du måste se vilken rad du hamnar på. Om man väljer gester, pekskärmen, pekplattan, rattknappen eller röststyrningen beror mer på vad man vill göra. Zooma en karta går fint på skärmen, byta låt går snabbt med pekplattan. Medan du snabbt finner oljetemp, batterispänning, kW och Nm genom att bara trycka till på rattknappen och säga motordata så visas det.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.