Nästa artikel
BMW först med laser i strålkastarna
Nyheter

BMW först med laser i strålkastarna

Publicerad 11 februari 2014 (uppdaterad 12 februari 2014)
Bilar med laserljus är inte science fiction – redan i höst börjar BMW sälja en bil som utrustas med laserdioder i strålkastarna.

BMW i8 rullar ut i trafiken under hösten 2014 och blir då den första produktionsbilen med den nya ljustekniken, som får halogen och xenon att framstå som omodernt.

Laddhybriden i8 får LED-strålkastare som standard, men den som har tillräckligt tjock plånbok kan också utrusta bilen med laserdioder som används till helljuset.

Laserdioderna är tio gånger mindre än vanliga lysdioder och lyser betydligt starkare. Helljusets räckvidd blir 600 meter med laser, jämfört med 300 meter utan. Dessutom är laserlamporna 30 procent mer energieffektiva, enligt BMW:s uppgifter.

För att inte blända den mötande trafiken med det intensiva ljuset använder BMW kameror som upptäcker mötande bilar för att automatiskt blända av.

I8 blir först med laserlyktor, men under de kommande åren ska tekniken göras tillgänglig för fler BMW-modeller. Vad BMW däremot inte avslöjar är hur mycket strålkastarna kommer att kosta. Gissningsvis en rejäl slant…

Audi är en annan tillverkare som utvecklar laserbelysning, vilket konceptbilen Quattro Laserlight demonstrerade tidigare i år.

Diskutera: Är laser framtiden för bilens strålkastare?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-02-11 17:44
N-iklas

Bländar Av vid möte?

I jämförelse med Matrixstråkastare som inte bländar av utan går på helljus ständigt förefaller detta inte som en direkt praktisk förbättring.

#2 • Uppdaterat: 2014-02-11 18:05
Krister_L (ej verifierad)

Detta måste väl innebära att den bländar av långt mycket tidigare också, om nu helljusbilden är dubbelt så lång, och man kör ännu mer på halvljus.

// Krister

#3 • Uppdaterat: 2014-02-11 18:05
Roy J

Matrixstrålkastare är tydligen inte helt invändningsfria och dessa starka strålkastare kräver en perfekt automatik - eller avbländning.

#4 • Uppdaterat: 2014-02-11 18:09
Gäst (ej verifierad)

Säkert bra men vad kostar härligheten?

#5 • Uppdaterat: 2014-02-11 19:30
Hackenbush

Om det kostar 2500:- i en del fall att byta xenonlampa på en bil, vad kommer då dessa laserlampor att byta?

#6 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Till Audi A8 kostar LED-strålkastare 19.500:- och Matrix-Led 29.200:- vad laserljusen kommer att kosta vågar man inte ens gissa.

Men det är som med all ny teknik, först kommer den som svindyrt tillbehör för top-of-the-line modellerna för att sedan sjunka i pris då den hamnar bland de billigare svenssonbilarna.
Förhoppningsvis kommer detta med Led och Laserljus också att medföra en prissänkning på Xenonlampor då dessa inte är bäst längre.

#7 • Uppdaterat: 2014-02-11 23:14
Roger Skagerström

Eftersom den har LED som standard (redan inbakat i grundpriset) behöver inte prisökningen till laser bli så mycket högre än Matrix-LED kostar på Audin.

Fortfarande hutlösa pengar för något som är rätt onödigt. Vad som händer 600 meter längre bort är i de flesta fall på gränsen till orelevant :P Tillfällena när man överhuvudtaget har 600 meter fri sikt utan kurvor eller krön är lätträknade.

Att kunna se 300 meter på helljus kanske kan vara värt de där 20-30 000 extra om man nu ändå betalar 8-900 000 kr för bilen. Där får man man ju den dynamiska ljusbilden med som man inte får med vanliga Xenons. Laserljusen känns dock bara onödiga...

#8 • Uppdaterat: 2014-02-12 00:24
N-iklas

Jag körde en Gammal Renault Megane förra modellen som hade fantastiska strålkastare, de lyste lätt 500-600 meter på helljus, i jämförelse är detta dåligt om laser inte klår en gammal Renault…

I Västergötland kan man köra rakt fram i mil efter mil utan mycket till kurvor och backar, där har man stor nytta av bra strålkastare.
Som på Insignia som hamnar bra nära dessa prestationer redan i dag med sin nuvarande teknik.

Matrix är bäst eftersom det fungerar hela tiden under alla förhållanden medan denna BMW:s teknik måste stängas av så snart man kör ikapp en bil eller möter någon och vad är då vinsten?
Väldigt lite.

Opels var nästan färdiga förra året men kommer gissningsvis först 2016, man hoppas på ett maxpris på 12 000.

https://www.youtube.com/watch?v=9aJPZWhg8BY
Opel

https://www.youtube.com/watch?v=9aJPZWhg8BY
Audi
Dock tycks Audi ha anlitat en mindre erfaren fotograf med en sämre kamera för filmen är inte över sig.

#9 • Uppdaterat: 2014-02-12 09:29
sackese

Jag undrar om det är äkta laser, eller "marknadsförings"-laser.

Ur Wikipedia:
"Laser är en akronym för engelska Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation ("ljusförstärkning genom stimulerad emission av strålning"). Det är en teknik som genom stimulerad emission skapar ljusstrålar som är enfärgade (monokroma), koherenta (ljusvågorna är i fas), har en riktning och har stark intensitet."

Detta innebär att ljuset kan inte vara vit, eftersom vit finns inte som enskilt färg utan är en blandning av alla färger. Sedan så är också laserns egenskap att den sprids inte, vilket är förkastligt i samband med körning, där man vill ha stor spridning för att täcka körbanan.

#a • Uppdaterat: 2014-02-12 09:32
Swemba

Hela vitsen med laserljus trodde jag var att man med hjälp av radar kan rita en perfekt ljuskägla som inte bländar mötande. Verkar konstigt att BMW's laserljus skulle fungera som vilken ljuskälla som helst med automatisk avbländning.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.