Bild
Nästa artikel
Nyheter

Nya uppgifter: BMW i8 läggs ned – ingen ersättare på plats

Publicerad 19 januari 2020 (uppdaterad 19 januari 2020)
Sporthybriden med "framtidsdesign" läggs ned – och den får ingen ersättare.

Det var nog många som reagerade på ett eller annat sätt när BMW lanserade hybridsportbilen i8 för sex år sedan – modellen väcker definitivt känslor.

Men nu kommer uppgifter om att modellen läggs ned. Produktionen ska enligt uppgifterna upphöra i april och det finns ingen direkt ersättare på plats.

Anledningen verkar vara att BMW ska koncentrera sig på kommande elbilar som exempelvis nya i4, och att modellen också lär ha varit dyr att utveckla och bygga eftersom den inte använder så mycket teknik från andra BMW-modeller.

BMW i8 lanserades ungefär samtidigt som elbilen i3, båda två med kontroversiell design med många intressanta detaljer för att förlänga räckvidden – exempelvis smala däck och udda karosslinjer för bättre aerodynamik. Modellen har eldrift kombinerat med en trecylindrig bensinmotor.

BMW i8 finns fortfarande kvar på BMW:s svenska hemsida. Prislappen för coupémodellen ligger på 1,5 miljon medan cabrioletmodellen i8 Roadster kostar 158 000 kronor mer.

Kommentarer

#1 • 2020-01-19 16:05
L. Mäkinen

Tråkigt!
Jag blir glad varje gång jag ser en.

#2 • 2020-01-19 16:26
Hackenbush

Jag kommer inte att gråta

#3 • 2020-01-19 16:31
Henrik M

Enda intressanta BMW jag känt nåt som helst intresse och villhakänsla av de sista åren! Läcker som bara den, håller med Mäkinen att man blir glad när man ser dem. En bil som stack ut ur den grå massan och kommer vara saknad!

#4 • 2020-01-19 16:42
Maisch

Tråkigt, men det är större marginal på stora slagskepp med monstruösa frontgrillar.

#5 • 2020-01-19 16:51
Klarsynt

Såg den på BMW Welt och var väl inte så jätteimponerad, precis. Men visst, den hade i vart fall ett eget utseende, även om det kanske inte föll just mig på läppen.

.

#6 • 2020-01-19 19:11
Styggavargen

Bra beslut, varför ta fram en bil som nästan ingen vill och kan köpa?

#7 • 2020-01-19 19:16
Henrik M

Vargen, jag tror de har sålt alla de kunnat bygga med den kapaciteten de haft till det, så jag tror inte den läggs ner pga dålig efterfrågan, utan för att frigöra produktionskapacitet till andra rena elbilar de visar strax och som de kommer ha större nytta av att sälja.

#8 • 2020-01-19 20:13
Raphael

Vargen, för att BMW är en lyxbil. Själva idén med lyxbilar är att nästan ingen kan köpa dem. Exklusivitet gör att man kan ta extra mycket betalt för att kunden ska få en unik bil.

#9 • Uppdaterat: 2020-01-19 21:10
L. Mäkinen

Det är alltid intressant med nya sätt att göra saker. Alla kan bygga en mittmotorbil med överladdad V8. Här gjorde BMW något eget.

#a • 2020-01-20 15:50
Mr_hjalmar

Grp, i så fall är det väl väldigt bra!
https://www.motormagasinet.se/article/view/417827/dacia_tappar_minst_i_varde

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.