Bild
Nästa artikel
Provkörning

Provkörning: BMW i8 - Miljömärkt leksak

Publicerad 26 september 2014 (uppdaterad 26 september 2014)
Formen liknar ingen annan och i8 ser extremt futuristisk ut. Bilen rullar ljudlöst genom landskapet.
BMW i8 tänjer på gränserna för vad vi trodde var möjligt att åstadkomma på fyra hjul. Blixtrande prestanda, superlåg bränsleförbrukning, extrem design men också svindlande prislapp och ytterst begränsad användbarhet.

Strax intill vägen står tre killar i tioårsåldern. De hänger kring en cykel och diskuterar något livligt, kanske fotboll? Ljudlöst glider vi elektriskt fram i BMW:s extremt futuristiska laddhybrid/supersportbil i8. Ungefär jämsides med killarna tar jag tag i BMW:s typiskt kantiga växelspak på mittkonsolen och drar den mot mig. Instrumenten framför mig byter färg och form. Från svalt elektriskt blå blir de nu ilsket röda. Effektuttagsmätaren förvandlas till en varvräknare, rödmarkerad från någonstans strax över 6 000 v/min.
 
Bakom ryggen vaknar en trecylindrig bensindriven turbomotor och mullrar uppfordrande. En del av mullret är konstgjort då motorljudet förstärks av extra högtalare på utsidan samt av bilens ljudanläggning för att även passagerarna inuti ska kunna njuta av rätt motorljud.
 
Jag trampar gasen i botten, motorn vrålar, säkerhetsbältenas aktiva sträckare drar åt bältet över bröstet och den 96 kW starka elmotorn drar omedelbart iväg med full kraft. Något ögonblick senare är även bensinmotorn med i matchen. Tillsammans lämnar systemet 362 hk och låter i8 accelerera från stillastående till 100 km/tim på strax över fyra sekunder.
 
I backspegeln ser jag hur barnen jublande sträcker händerna mot himlen som om deras favoritlag just gjort mål.
 
Accelerationen är fenomenal. Elmotorns massiva och omedelbara vridmoment kompletterar den kraftfulla bensinmotorn så att det alltid känns som om bilen har oceaner av kraft tillgänglig när helst föraren önskar. Fyrhjulsdrift, låg tyngd-punkt och jämn viktfördelning borde också kunna ge utmärkta vägegenskaper men här imponerar inte i8. Styrningen är artificiell i känslan, däcken tjuter och kasar även vid mild provokation och den hårda fjädringen gör färden struttig på ojämnt underlag.
 
Måhända skulle i8 må bra av en omgång sportbilsdäck snarare än de lättrullande och punkteringsfria Bridgestone som testbilen var utrustad med.
 
Batteriet ger kapacitet för upp till 37 km körning på ren eldrift, under förutsättning att gasen inte trycks i botten och att hastigheten inte överstiger 120 km/tim. I8 kan också fungera i ett hybridläge där elmotorn ensam driver bilen i lägre hastigheter men bensinmotorn går in och stöttar över 60 km/tim. När man bromsar återförs en del av rörelseenergin till batteriet som sedan används för att stötta bensinmotorn vid snabb acceleration.
 
I Sportläget slutligen, ligger fokus inte på låg förbrukning utan på höga prestanda. Bensinmotorn används då till att ladda batteriet, förutom till dess vanliga uppdrag att driva bakhjulen. Detta för att se till att batteriet har kraft som räcker för att elmotorn ska klara att assistera vid flera snabba accelerationer på raken.
 
Konstruktionen bygger delvis på samma principer som i3. Chassit består av en aluminiumram där motorer, batteri, kylare och hjälpsystem monterats. Passagerarutrymmet utgör en egen cell, byggd i kolfiber som monteras ovanpå och slutligen kläs i paneler av termoplast och dörrar av aluminium. Konstruktionen ska ge mycket hög stabilitet kombinerat med låg vikt och är i princip rostfri.
 
Som så ofta i dessa sammanhang är räckvidden 37 km på el väl optimistiskt tilltagen. Vår provbil klarade strax över 20 km, låt vara med flitigt bruk av klimatanläggningen och en och annan snabb acceleration. Den i8-ägare som ordnar sig bra laddningsmöjligheter klarar många av de dagliga transporterna på enbart el.
 
Bagageutrymmet är ett löjligt trångt 154 liter litet fack bakom mittmotorn. Där ska dessutom laddsladden husera. Och att ställa matkassar där kan sluta illa då utrymmet blir rejält varmt på grund av motorn. I8 är 2+2-sitsig men baksätet är det lika bra att omedelbart glömma. Inte ens barn får plats. I framsätena är det desto rymligare men dörrtröskeln är hög och bred och de spektakulära måsvingedörrarna gör att man får böja sig rejält när man kryper/hasar/faller ned i sittbrunnen. Den dag ens i8 blivit smutsig finns det risk för att även byxbaken blir det.

Diskutera: Vad tycker du om BMW i8?

BMW i8 Pure Impulse

PRIS, FRÅN KR: 1 359 000.
MODELL: 2+2-sitsig sportladdhybrid.
SÄLJSTART: Nu.
MÅTT, CM: L 469/B 194/H 129.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 560.
MOTOR: Trecylindrig turboladdad bensinmotor. Cylindervolym 1 499 cm3. Max effekt 231 hk vid 5 800 v/min. Max vridmoment 320 Nm vid 3 700 v/min. Elmotor på 131 hk. Max vridmoment 250 Nm från 0 v/min. Litiumjonbatteri 7,1 kWh. Total systemeffekt 362 hk. 
KRAFTÖVERFÖRING: 6-stegs automatlåda. 4-hjulsdrift. 
PRESTANDA: Toppfart 250 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 4,4 s.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING:
2,1 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 49 g/km.
KONKURRENTER: Tesla Model S, Porsche 911, Porsche 918 Spyder.

Kommentarer

#1 • 2014-09-26 23:04
Sven E

Lite slö tyckte Bilsport... så nu kommer i9. Lite mer racer..

#2 • 2014-09-27 13:20
Axelman

Kul bil. Men är inte rubriken en motsägelse? Leka med en bil kan väl aldrig bli positivt för miljön? Inte ens om det är en elbil. All energi har omvandlats och är på ett eller annat sätt negativt för miljön. Den energi som inte användes är den enda miljövänliga.....
....
En annan osmart ordanvändning är ordet naturgas. Som om bensin i gasform skulle plötsligt vara "natur"...... ord är förädiska.

#3 • 2014-09-28 16:36
Sven E

@ SiggeNn
Du har rätt i att skämta om Bilsport. Men BMW:en kostar ju 1,4 miljoner och då kanske man vill ha lite "racingkänsla" för pengarna?

#4 • 2014-09-28 16:41
Reverend Benny

Läste en kul kommentar rörande i8 på ett annat forum.

"This is a BMW i8. It looks like it's trying to shit out a silver porsche 911."
http://i.imgur.com/SN1NtUG.jpg

Och jag är nog benägen att hålla med faktiskt.

#5 • 2014-09-28 17:11
Hackenbush

De har tagit i för mycket med denna, blir mest komiskt förutom själva drivlinan.
Bara det med måsvingedörrar, wow-potential på parkeringsplatsen? Nä mest pinsamt.

#6 • 2014-09-28 18:06
Sven E

@ Reverend Benny
"skita ut en 911 " Det bästa jag läst nånsin om i9 !!! :) Klockren bild !

#7 • 2014-09-29 15:23
doktor olle

Undrar varför denna bil tänjer på gränserna för vad ViB anser möjligt? Tesla säljer ju sedan två år P85 som är ännu miljövänligare, lika snabb, bekvämare, har bättre väghållning, är 7 sitsig och är billigare.

#8 • 2014-10-02 18:24
Onehp

doktor Olle: du har delvis en poäng och visst är en Model S fantastiskt, men du börjar ta i rejält om du tror att den Model S har bättre väghållning, det är nog tvärtom. Sen är det ju olika biltyper där en jämförelse är svår. En model S må vara snabb, men en riktig sportbil som i8:an som skiter i praktiska aspekter är nog en helt annan sak att köra ändå. Tycker man om design så är en i8:an en konstverk, en Model S... om jag inte uppmärksammar mina icke-bilnörd kompisar på den så har de aldrig sett den. men det är ju lite fånigt förstås men för vissa är det viktig ;)
Men för att nämna en till praktiskt skillnad. Med en Model S kommer man 50mil om man tar det väääldigt lugnt, och sedan får man tanka i några timmar vid en stolpe om man hittar en. i8:an tar sig 60mil om man tar det lugnt och sedan kan man på drygt 5 minuter tanka 40l bensin och fortsätta resan... Inte så ofta det har betydelse heller, men det är skillnad...

#9 • 2014-10-04 14:04
doktor olle

@onehp: svenska Automotorsport har gjorde ett stort test av i8, Tesla P85+ och Porsche 911 Carrera 4S med ett flertal förare. Teslan fullkomligt krossade de övriga två enligt samtliga testförare. Läs testet. http://www.automotorsport.se/artiklar/biltester/20140906/test-bmw-i8-tesla-model-s-och-porsche-911-c4s

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.