Bild
Nästa artikel
BMW 4-serie officiell – här är alla detaljer

BMW 4-serie officiell – här är alla detaljer

Nyheter

BMW har lanserat en ny generation av 4-serien som coupé. Den får en enorm grill i fronten och mildhybridteknik till flera motoralternativ.

Efter flera smygvisningar och bildläckor har BMW nu visat upp hur nya generationen 4-serie kommer se ut.

Precis som tidigare ska BMW 4-serie vara ett sportigare alternativ till 3-serien och den kommer enbart finnas som coupé, cabriolet och som fyradörrarscoupé kallad Gran Coupé. Mellan raderna är 4-serien ett smidigt sätt att öka försäljningsmarginalen jämfört med en vanlig 3-serie.

Skryter om grillen

Den största nyheten både bildligt och bokstavligt är ”grillfesten” i fronten som väcker mycket känslor – vissa gillar den maffiga och karaktäristiska fronten medan andra avskyr den. Klart är att grillen i fronten är så stor att registreringsskylten måste monteras mitt i.

Underligt nog väljer BMW också att försöka sälja in grillen genom att förklara hur mycket luft motorn behöver.

”De framträdande, vertikala BMW-njurarna följer traditionen från legendariska BMW-coupémodeller och reflekterar motorns höga krav på kylluft”, står det i pressmeddelandet.

– Njurarna är den tydligaste designikonen vi har. Det är den största skillnaden vi har jämfört med alla andra bilar där ute, säger designchefen Domagoj Dukec i en intervju med Autocar.

Han säger att designavdelningen inte kan lyssna på åsikter kring grillen i sociala medier och ta beslut utifrån det. Han beskriver sig som ”100 procent säker” på den stora grillen och tycker design innebär att göra något unikt och vågat.

– Det kommer inte hjälpa. Design är något som är så känslosamt, och alla har en åsikt och olika smaker. Det finns inget rätt eller fel. När man gör något kanske 50 procent älskar det och 50 procent hatar det, och det kommer inte ändras.

BMW 4-serie officiell – här är alla detaljer

Lägre bullernivå

I fronten finns även smala LED-strålkastare med laserljus som tillval. Bakpartiet och sidoprofilen är betydligt mer harmoniska och bjuder på svepande coupélinjer. Bilen ser längre ut än den är. Tyngdpunkten är två centimeter lägre än i förra 4-serien och viktfördelningen är 50/50 fram/bak.

BMW 4-serie har två baksäten och ska vara rymligare framtill. Sportstolar är standard och bullernivån ska vara betydligt lägre än i föregångaren tack vare vindruta med akustikglas.

Vid lanseringen finns BMW M440i xDrive Coupé som toppmodell med 374 hästkrafter, i väntan på BMW M4. 

Mildhybrid till dieslarna

Alla motoralternativ finns i rutan nedan. Två sexcylindriga dieselmotorer lanseras i mars 2021.

Samtliga dieselmotorer får mildhybridteknik med 48-voltsteknik för att sänka förbrukningen, liksom den sexcylindriga bensinmotorn. Även åttastegad automatlåda är standard, men som tillval finns en särskild sportautomatlåda med ett så kallat ”Sprintläge” för snabbare acceleration.

BMW 4-serie får också märkets senaste operativsystem till infotainmentsystemet som innebär att flera av bilens funktioner och finesser kan uppdateras trådlöst via nätet.

BMW 4-serie Coupé ska börja levereras i oktober 2020. Cabrioletversionen av BMW 4-serie kommer senare.

BMW 4-serie officiell – här är alla detaljer
Nya BMW 4-serie (2020)

BMW 420i: 184 hk, 300 Nm
BMW 430i: 258 hk, 400 Nm
BMW M440i: 374 hk, 500 Nm (xDrive är standard)
BMW 420d: 190 hk, 400 Nm (xDrive som tillval)
BMW 430d: 286 hk, 650 Nm (xDrive är standard)
BMW M440d: 340 hk, 700 Nm (xDrive är standard)

BMW 4-serie officiell – här är alla detaljer
Taggar: Nyheter, BMW 4-serie
BMW 4-serie officiell – här är alla detaljer
BMW 4-serie officiell – här är alla detaljer
BMW 4-serie officiell – här är alla detaljer
BMW 4-serie officiell – här är alla detaljer

Kommentarer

#1
2020-06-02 19:01

Hahahhhhahhahahhhah

Hahhahahahahahaha

Hahhahahahahahhahaha

#2
2020-06-02 19:54

Det är mig fler som behöver luft! Bland det mest korkade jag har läst! Dessutom är fronten ful som fan!

#3
2020-06-02 19:54

Det är mig fler som behöver luft! Bland det mest korkade jag har läst! Dessutom är fronten ful som fan!

#4
2020-06-02 20:22

Det är inte 1:a April eller? Hahahaha.. min Skoda grill är 1000% snyggare..fast den ändock är lite ful..

#5
2020-06-02 20:23

Skall man reg skylten mitt i grillen?? Alltså.. har de fått hjärnsläpp i Tyskland av all Corona, eller vad händer?

#6
2020-06-02 20:25

Förbränna kolväten fortfarande? Det är ju ändå 2020 nu.

#7
2020-06-02 20:32

En av få bilar som bara är snygg rakt från sidan.

#8
2020-06-02 20:34

Fy skäms BMW! Hela fronten ser för dj... ut, den enorma grillen och hemska gälarna bredvid. Hoppas BMW spekulanter röstar med plånboken och väljer ett annat märke. Trist med ett bilmärke som tidigare uppskattats av många för snygg design. Tycker inte heller att stötfångaren bak är snygg. Är det någon gammal designer som jobbat med Hyundai för typ 20 år sedan som är den skyldiga?

#9
2020-06-02 22:02

"Det finns inget rätt eller fel.", lustigt med det är ett argument som ständigt används av de som har fel, de som har rätt använder aldrig det argumentet.

Bakre sidorutan påminner om Nissan och Volvo, ingen BMW känsla där, nej det är ingen skicklig designer som gjort detta, att han själv anser sig vara ett geni, gör inte saken bättre.

Inredningen är dessutom tråkig.

#10
2020-06-02 22:25

En repris på Fords fiasko med Edsel 1958? Den grillen var ju också "lite" kontroversiell.

Inte bara grillen utan bilen är ju verkligen inte snygg nånstans! BMW's design har verkligen totalt spårat ut på senare år.

#11
2020-06-02 23:40

Riktigt snygg förutom... ja vad det nu är, det galna i fronten...

#12
2020-06-02 23:49

Måste ändock säga att för att vara ett forum för bilälskare, det utgår jag ifrån att detta är, vad gör man annars här, så är det alltid taggarna utåt från samtliga skribenter när ett märke lanserar någonting som sticker ut från den grå massan...

Undantaget då givetvis när det egna favoritmärket kommer med en ny designdetalj som bryter normen.

Personligen gillar jag BMW:s nya grill, problemet blir när man sätter dit nummerplåten, symmetrin förstörs en smula, precis som på Alfa-Romeo.

Där hade man behövt tänka till, som t.ex. Lexus enorma spindel-grill som tonas ner av nummerplåten, man gör plåten i sig till ett designelement.

Men gillar man bilar som knappt går att skilja från varandra utan att först se märket, så förstår jag att man blir upprörd av en utböling som denna...

#13
2020-06-03 04:54

Bara att titta på Audi med sina hemska gapande fronter! År efter år! Gammalmodigt och verkligen trist!

#14
2020-06-03 05:01

Dessutom även där nummerplåten mitt i ”nyllet”! Gräsligt fult!

#15
2020-06-03 08:32

Även Edsels designchef var övertygad om att bilen skulle bli en succé.....

#16
2020-06-03 08:32

När får vi se rullande grillar i stället för bilar?

#17
2020-06-03 08:51

Måste tyvärr hänga på de som ogillar den här designen.
Ser inget snyggt från någon vinkel.

#18
2020-06-03 09:10

I tävlingen om fulaste grillen ligger ju den här ganska bra till

#19
2020-06-03 11:30

"Njurarna är den tydligaste designikonen vi har. Det är den största skillnaden vi har jämfört med alla andra bilar där ute"

Personligen finner jag den dramatiska bristen på BMW-känsla som det stora problemet, från b-stolpen och bakåt är det bara bakljusen som säger BMW, och aktern är för klumpig för en Coupe, klumpiga akterparti är visserligen typiskt BMW på senare år men snyggt är det inte.

Om det är gjort av någon som anser att grillen är det enda designdrag man äger av värde, då förklarar det allt, ett märkligt nedsättande uttalande om det egna bilmärket från en designchef.
Men så som BMW misshandlat sitt designarv de senaste åren så ligger det nog en del i uttalandet.

#20
2020-06-03 16:45

Typisk flört med marknaden i Asien, ser ut att vara en japan/korean.

#21
2020-06-03 22:06

Litet kupé utrymme och bagageutrymme.

#22
2020-06-04 13:11

Man kan bara hoppas på rasande försäljningssiffror, så att man slipper möta den vulgära och otroligt fula fronten alltför ofta.
Ska jag bli bilsjuk blir jag det hellre av kurviga vägar - inte av åsynen av de jag möter...
Jag ansluter till ovanstående liknelser med Edsel.

#23
2020-06-04 17:57

Njurar?
Det ser mer ut som ett... gristryne.

Som tidigare nämns, asiatisk design.
Kommer ihåg när Subaru (tribeca?) kom ut med en kontroversiell front.
Där backade designavdelningen. Gillar inte våra kunder fronten ritar vi en ny.
Ödmjukt.

#24
2020-06-04 20:53

Vet inte vad jag ska tycka men snygg front går nog i alla fall bort,någon nämnde Subaru Tribeca och javisst

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.