Bild
Nästa artikel
Bilförsäljning minskar – Dacia ökar

Bilförsäljning minskar – Dacia ökar

Nyheter

De flesta bilmärken har upplevt minskad försäljning under första halvåret. Men Dacia har mer än fördubblat sin försäljning.

22 869 personbilar registrerades i juni, vilket innebär en minskning med 10,5 procent jämfört med juni förra året. Räknat på halvåret januari-juni är minskningen 9,6 procent, då 128 900 bilar har registrerats i år jämfört med 142 633 registreringar under motsvarande period 2012.

De flesta biltillverkare har minskat sin försäljning i Sverige under det gångna halvåret jämfört med motsvarande period förra året. Lexus har till exempel tappat 39,07 procent i försäljning. Citroën går miste om 26,76 procent och Mercedes minskar med 25,85 procent.

Dacia går däremot mot strömmen. Den rumänska tillverkaren har under det första halvåret ökat sin försäljning med så mycket som 132,72 procent jämfört med januari-juni 2012. Särskilt den sista månaden har det gått bra för Dacia – ökningen i juni motsvarar hela 524,32 procent.

Några andra märken, som Fiat, Subaru, Seat, Honda, och Mazda har också ökat sin försäljning, även om ökningarna är blygsamma (mellan 22,55-45,50 procent) jämfört med det rumänska märkets.

Statistiken är hämtad från Bil Sweden.

Diskutera: Varför ökar Dacia så mycket?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
2013-07-01 12:38

Det nya lågprismärket. Mycket bil för pengarna är nog svaret i alla fall om man nöjer sig med en enklare bil.

#2
2013-07-01 13:05

Dacia kommer snabbt att dubbla sin försäljning några gånger till och konstigt vore det annars.
Nu har ju bilarna åtminstone ESP och fler modeller har tillkommit.
Såg även att bilarna numera tydligen får vara i samma lokal som både Renault och Volvo hos Bilia. :)

#3
2013-07-01 14:20

De som skaffar tjänstebil plockar ju lätt ihop bilar för 300-400k. Men vanliga Svensson som köper ny bil - har ju inte råd med bilar i den klassen. Får man en bil som är bara är en generation bakåt för halva priset så är det ju ett stort incitament.

Finns ju ingen privatperson som skaffar en ny Volvo för en 400k - då kan de by köpa en ny Dacia varje år istället.

#4
2013-07-01 15:42

Kanske rentav "bil" inte längre är samma "förlängare" som tidigare?
När man råkar ut för en reparation ( inte OM, utan när) så springer den lätt upp i +10K då kanske många börjar tänka på stålarna?

#5
2013-07-01 16:30

Det är ju helt meningslöst att redovisa försäljningsökningssiffror för ett litet uddamärke som Dacia. Från 327 till 761... Big Deal! Det innebär att det inte finns 3 Dacia i varje kommun i landet (290 st). Att prata om procent gör bara saken ännu dummare. Om man har sålt en bil i fjol och 3 i år så torde man leda försäljningsökningslistan totalt med bred marginal om man redovisar i procent. När Dacia säljer 20.000 bilar om året så kanske det inte är så lätt att öka 132,72 %. Varför redovisa i hundradels procent? Ännu mer korkat.

#6
2013-07-01 17:42

Nya Dacia Lodgy som kom förra året fick ju bara Tre stjärnor i Euroncap. Det är ett Bedrövligt resultat för en ny bil.
Dacia sandero som fått en ansiktslyftning, har gått från Tre till Fyra stjärnor.
Alltid något iallafall. Men Renault borde verkligen Satsa på att öka krocksäkerheten på Dacias modeller.
Bilar sjunker så snabbt i pris, så man får mycket bättre bilar om man köper en som är ett par år gammal och gått några tusen mil. Dacia måste ha nåt att locka med. Nu känns det som man inte har nåt alls egentligen. Till och med säkerhetstesterna är Urusla

#7
2013-07-01 18:58

Dacia?Nej Tack.

#8
2013-07-01 19:34

Lars58: OK, men varför?

#9
2013-07-01 21:17

Sedan 2012 har man gjort om bilen. En facelift, nya Renaut Clio motorn i Sandero 2, som drar 0,5 bensin blandat . Standard är, ABS) med elektronisk bromskraftfördelning (EBD)
Sidokrockkuddar i framsäten som skyddar huvud och ryggAntisladd ESP med antispinn ASR.

EuroNCAPs krockvärde har höjts till 4.

Den nya Sanderon har blivit väldigt snygg faktiskt, Inte så konstigt den ökar, känns som en mycket prisvärd WV golf för ca 100 000 och man har ju 3 års nybilsgaranti som många andra bilar..

#10
2013-07-02 05:18

Förstår om det blir en försäljningsframgång.

Jag tycker normalt att det är naturligt att jämföra med den relativa enheten procent, men med låga absolutvärden blir det ändå lite fånigt.
Ett i november nystartat företag som säljer ett enda exemplar av sin produkt det första året, ökar lätt sin försäljning med åtskilliga hundra procent nästkommande år.

#11
Leif Larsson
2013-07-02 08:14

Finns bilmodeller som är etablerade och säljer färre bilar än Dacia:s modeller, i Sverige.
Skall bli intressant att få veta om några år, och även nu. Vad de nyblivna Dacia-ägarna tycker om sina bilar.
Tror nog ochså att Dacias bilar kommer att bli "säkrare" allteftersom, och då att priset på dem justerars uppåt en aning.
Jag tycker Dacia är en bil som ivf jag skulle kunna mig äga.

#12
2013-07-02 11:27

Vet inte varför, men en Dacia Duster ser bra ut? :)
Tyvärr så räcker inte den till pga. ratten går bara att ställa i höjdled -> får inte en lämplig körställning.

#13
mcregor
2013-07-02 13:20

Kollade en vanlig, enkelt utrustad Sandero hos Bilia häromveckan men den gav väl inga bestående intryck direkt så "väldigt snygg" är nog inte vad jag associerar med den. Däremot så verkar ju Stepway-versionen att ge mycket bil för pengarna och vettig utrustning men den har dom tyvärr inte i hallen. Den har ju bl a lite högre frigångshöjd vilket inte är fel emellanåt.

PS: Kollade just nu aktuella priset på Stepway och det har "rusat" från 112.900 kr för inte så många veckor sedan till 120.900 kr idag hos Upplands Motor... Förmodligen gjordes prishöjningen igår av datumet på prislistan att döma. Men kollar man Dacia.se så kostar den 115.900 kr...snurrigt...

#14
2013-07-02 23:23

Tittade på en "Stepway" för någon vecka sedan men jag har för mig att priset på just den bilen var strax över 130.000kr.
Dock såg den faktiskt helt ok ut och jag tyckte att den verkade rejält höjd.
( så pass att det faktiskt gör en skillnad på snörika vägar )
Får överväga om jag kan kompromissa med allt som saknas i en Lodgy för i så fall får man mycket bil för under 100.000kr.
95000kr är inte mycket pengar för en ny bil men då saknas självklarheter idag som t.e.x AC och motorn är svagare än i en Passat -84.
Lägger man till sådant som oftast är standard i andra bilar och adderar en dieselmotor så rusar priset men ändå "saknas" en del och krocksäkerheten är bristfällig.

Duster är lite bättre utrustad ifrån början men har tyvärr inte mycket till utrymme.

#15
mcregor
2013-07-03 10:05

Mistro - med det priset på Stepway så var det säkert en diesel för den ligger på 130.900 kr. Kollade prislistan igen hos dacia.se och ser att man smyghöjt Stepway rätt rejält. Initialt kostade den 112.900 kr INKL metallic men nu kostar den 115.900 kr + 4.200 kr för metallic = 120.100 kr vilket är en avsevärd höjning på en billig bil....

#16
2013-07-03 12:10

Tittade nu på prisbilden/utrustning även på Sanderon och såg då att "Stepway" är höjd med 4 cm,men det ser absolut mer ut vid en första anblick.
För 116.000kr får man alltså en tuffare och höjd Sandero som har Renaults nya 90Hk motor,farthållare,AC,färddator,pekskärm med navigator,skinnratt,backsensorer,alufälgar m.m

Tyvärr kan man inte få en vanlig Sandero med all denna utrustning men de 25000kr som skiljer mellan "Ambiance" och "Stepway" gör skillnaden mellan en dåligt och bra utrustad bil.
Kan nog tänka mig att en del som absolut ratar märket faktiskt skulle kunna ändra sig om det tittar på vad som ingår i en "Stepway"
Säkert kommer Clio att tappa en del kunder till Sandero.

Lägg till 10.000kr och bilen får även metallic lack och läderklädsel ,...inte illa alls och det till ungefär samma pris som en föråldrad Aygo.

#17
2013-07-03 19:34

Dacia är en kompetent och förnuftig bil. Fyra stjärnor är inte uselt idag. Som jag flera gånger har kritiserat journalister för så tror de att skalan bara är tvågradig - Godkänt eller uselt, men den har faktiskt 5 värden. Skalan har dessutom förändrats genom åren vilket gör att de inte är jämförbara mellan åren.

Dacia konkurrerar med begagnade bilar från andra tillverkare, jag tycker det är helt okej bilar. För mitt behov så är den vanliga Sandero lite för liten i bagageutrymmet så den går bort. Kommande Logan MCV, som finns till försäljning utomlands och som bör dyka upp i Sverige efter sommaren, är en rymlig kombi med mer traditionellt stuk än den tidigare modellen som var mer skåp-kombi. Jag uppskattade funkisstilen hos den tidigare modellen mer...

En Dacia kombi skulle jag kunna tänka mig.

#18
2013-07-03 19:41

Ja, det det var ju lite spännande att de ökat med 132,72%, och inte bara ynkliga 132,7%. Jag har en i grunden positiv inställning till märket. Hyrde en Logan1 vecka på madeira. Den kändes lite billig. Den var mycket prisbillig.. Men de flesta Dacia-modeller är ordentligt överprisade och underutrustade i Sverige. Dacia är ett stort märke i en del länder (t.ex. Tyskland) nere på kontinenten. Men där försöker dom inte lura på bonnläppar en Sandero med handdrivna backspeglar. Och har oftast betydligt bättre priser.

#19
2013-07-03 20:03

Måste tillägga: Sanderon är ju löjligt överprisad i Sverige. Men en Lodgy, med rätt val av version, kan nog vara ett rätt bra köp. Förutsatt att man behöver utrymmena. Och helst behöver fler än 5 platser då och då.

#20
2013-07-03 20:21

Överpris kan jag då inte hålla med om. Du får Sandero med "Ambience" paketet för 100 000 kr , eller 105 000 kr med metallic lack.,

Då ingår AC, nya Renaut Clio motorn i Sandero 2, som drar 0,5 bensin blandat . Standard är, ABS) med elektronisk bromskraftfördelning (EBD) Sidokrockkuddar i framsäten ,Antisladd ESP med antispinn ASR. Den nya Sanderon har blivit väldigt snygg faktiskt, Inte så konstigt den ökar, känns som en mycket prisvärd WV golf för ca 100 000 och man har ju 3 års nybilsgaranti som många andra bilar..

#21
2013-07-03 21:08

Att det är lägre priser i Tyskland med flera andra länder i Europa är inget ovanligt, och gäller inte bara för Dacia. En anledning är att Sverige-bilarna är dyrare att tillverka på grund av extra värmepaket med mera. Då man slår ut denna kostnad på ett fåtal bilar (för Dacia är fortfarande ett litet märke i Sverige) så blir det högre kostnad jämfört med om man kör med samma grejjer överallt.

Till detta kommer högre moms och ett allmänt högre kostnadsläge i Sverige, alltså högre skatter, högre hyror och så vidare - Detta ökar bilarnas priser. Och en till faktor är den högre reklamkostnaden i Sverige. Eftersom Dacia är ett litet märke, men som satsar mycket på reklam för att växa - så blir reklamkostnaden per bil högre än om man sålde fler bilar.

Det är inte billigt att etablera ett nytt märke i Sverige och Dacia ligger fortfarande i uppbyggnadsfasen, men det är ett märke jag tror på för framtiden.

#22
2013-07-03 21:13

JohnyB, jag jämförde inte med andra småbilar i Sverige, utan med t.ex. tyska priser. Och i Tyskland är det det betydligt större prisskillnad mellan en Sandero och en Polo eller Clio än hos oss. Därför är Dacia ett stort märke i Tyskland. I Sverige säljs den bara till de som handlar småvaror på Jula och ÖB. Jag tror, köper du en Audi A1 och behåller den i 5 år, så har du haft bil lika billigt som om du kört en Sandero. Finns nåt som heter 2:a handsvärde. Sen kanske somliga Sandero-ägare är lyckligare, för att dom tror sej köra billigt.

#23
2013-07-03 21:29

Audi är inte kända för att ha billiga reservdelar. Behåller man sin bil till 15 000 - 20 000 mil innan man byter, då tippar jag på att man har förlorat mindre pengar i kronor räknat om man väljer en Sandero för 100 000 kr istället för en A1 för 220 000 kr. Största värdefallet sker efter 10 000 mil enligt handlare jag har pratat med som menar att det finns ett "psykologiskt motstånd" mot att köpa bilar som gått längre än 10 000 mil, så de betalar sämre efter detta - vilket även gäller en A1. Men eftersom A1 kostar över 100 000 kr mer ny så menar jag att risken finns att den faller mer i kronor när den har gått 15 000 - 20 000 mil än en Sandero har gjort som har gått lika långt. Och då har man i praktiken inte vunnit ekonomiskt på att köpa en A1 istället.

#24
2013-07-03 21:45

Raphael, nu föreslog jag ju inte 15-20.000 mil (10-15 år). Utan jag nämnde exemplet 5 års ägande. En A1:a har ett listpris på 165.000 kr. En ungefär motsvarande Sandero 99.000 kr. Och 165.000 minus 99.000 blir inte drygt 100.000, hur gärna man än vill att ens siffror ska halka den egna önskade vägen. (Så får man ändå leva på stenåldern och ställa om sina backspeglar för hand i Sanderon.) Men jag instämmer, behåller man sin Dacia i 15 år kan den kanske bli betydligt billigare än t.ex. en A1:a. Och är man en änkling, så behöver man ju bara ställa om speglarna en gång.

#25
2013-07-03 21:53

Nu tror jag nog att du är ute och cyklar här lite Raphael. Momssatsen är samma i Sverige, som resten av EU, eller 25%. Hyrorna på vadå? Vi har en reglerad hyresmarknad för privatpersoner (med följden att hyrorna ligger lägre än marknadspriset=köer) men företag som hyr betalar marknadspriserna och där ligger jämviktspriset väl i paritet med tillgången och efterfrågan. Jag har inte sett några exempel på övervinster i fastighetssektorn kopplad till höga hyror för företag. Men det är svårt att veta vilket land som Raphael jämför med.

Sedan har vi företagsbeskattningen som nyligen sänkts (till vilken nytta är omdebatterat) och kostnader för anställda är inte väsentligt högre i Sverige (åter beroende på vad Raphael jämför med). Reklamkostnaden har jag inga direkta kunskaper om. Men vilken reklam då? Annonser i tidningar är bara en liten del av reklambudgeten och i övrigt används sociala medier allt mera, de senare är inte dyrare i Sverige än andra länder.

Men åter till Dacia. Personligen tyckte jag att Renault blivit tokiga när man satsade på märket. Men jag hade uppenbarligen fel. Dacia är nog en helrätt satsning tror jag, speciellt i Sverige där beg-priserna ligger såpass högt som de gör....

MVH AL

#26
2013-07-03 22:04

Jag glömde nämna att att Dacia-säljarna har sin typ av spekulanter. Och tutar i dom att bilen är så billig att nån rabatt kan det inte bli tal om. Medan en Audi-handlare slår av 10.000 kr på bas-A1:a utan att man behöver fråga. Så blir nettoskillnaden ännu mindre.

#27
2013-07-04 09:38

Pender, om vi ska räkna på manuellt inifrån inställbara sidospeglar så hamnar vi på 78 900 kr för Sandero. Nu ser jag inte detta som ett problem, Mina två första bilar hade manuellt inställbara sidospeglar och jag var inte en änkeman. Jag var alldeles för ung för att gifta mig då. Din kommentar om en bil för "änkling", dvs en man vars maka har dött, ser jag som både oseriös och onödig i en saklig diskussion. Sandero passar även för kvinnor, inte bara män. Och även för människor med olika typer av relationer och sexuella preferenser.

Du talar om andrahandsvärde och räknar på år, men du glömmer bort miltalet. Miltalet är ju väldigt viktigt. Bilar som Dacia köps av människor som inte har så mycket pengar, vi kan därför på goda grunder anta att det är bilar som man köper för att behålla i flera år. Därför ser jag det som rimligt att räkna på en 15 000 - 20 000 mil. Och vid de miltalen kan felen börja komma, och då är en Audi inte en billig bil. Nu talar vi om lite dyrare förbrukningsvaror (jämfört med torkarblad och glödlampor) som avgassystem, bromsar m m. En Dacia innehåller väl beprövade Renault-delar och är en enkel konstruktion med mindre elektronik och färre grejjer som kan gå fel, den kan därför i längden bli en betydligt billigare bil än en Audi. Jag är absolut inte övertygad om Audis kvalitet, min åsikt är att Volkswagen-gruppen har seriösa kvalitetsproblem sedan ett par år tillbaks. När Teknikens Värld testade begagnade småbilar så fick VW Polo sämst betyg för kvaliteten, då Audi A1 bygger på samma teknik så kan man därför på goda grunder anta att den har lika dålig kvalitet. Och nu talar jag om kvalitetsmissar som inte upptäckts av bilprovningen utan faktorer som hör till motorns konstruktion m m (sådant som Bilprovningen inte kollar). I samma test var även Renault Clio med och den ansågs ha högre kvalitet än VW Polo. Eftersom Renault håller en högre kvalitet än Volkswagen-gruppen på sina småbilar så kan vi därför anta att detta även gäller för Sandero. Sandero må vara billig, men den är rejält byggd bil och jag litar mer på Dacia / Renault när det gäller kvaliteten än Volkswagen-gruppen. Audis senaste blunder med styrproblem som det har skrivits mycket om i tidningar styrker min uppfattning om VAG:s kvalitetsproblem.

Jag själv kör mina bilar tills de har gått över 15 000 mil och sen byter jag. Jag kör ca 2 500 mil om året på grund av att jag bor på landsbygden med stora avstånd och ett dåligt utbyggt nät av kommunala transportlösningar.

Här där jag bor finns en hel del Dacia, flera Sandero men även MCV Logan. Däremot har jag inte sett en enda Audi A1 här...

Sandero kostar mindre än VW Up men är ändå en större och rymligare bil.

För 160 000 kr köper jag mig hellre en C3 Picasso än en A1, och får ett bagageutrymme på 500 liter under insynsskyddet och en flexibel interiör, och då är det ingen naken bil utan den har A/C, el-hissar och annat. Men om jag var på jakt efter en mindre bil så skulle absolut en Sandero vara mer intressant för mig än en A1, för jag känner inte för att betala mer för att få en mindre bil. Prutmånen baserar sig procentuellt sett på bilens pris, detta innebär att ju dyrare en bil är desto mer prutmån i kronor jämfört med en billigare bil. Och desto mer värdefall i kronor på en dyrare bil.

#28
2013-07-04 09:46

"Raphael" : Tyvärr är inte krocksäkerheten på nya Lodgy ( en för övrigt betydligt vettigare bil än Logan ) så bra som den borde eller kunde ha varit och tyvärr handlar det om bilens uppbyggnad och inte tekniska hjälpmedel vilket blir väldigt dyrt att ändra. ( enligt Vib )
Dock tror jag inte att den egentligen är sämre än en hyllad 5 stjärnig bil med typ 10 år på nacken.

Tidigare var Clio lll ett klart bättre val än Sanderon då den är så mycket säkrare och bättre utrustad.
Dessutom såldes Clion ofta med 20-30.000kr i rabatt.
Med Clio 4 på marknaden så tror jag att många äldre Clioägare satt maten i fel strupe och avvaktar sitt bilbyte.
Dels för att den nu är så mycket dyrare och dels för sitt nya formspråk.
Dessa kunder tror jag nu kommer att titta på nya Sandero istället.
Största problemet för Dacia tidigare var säkert dess avsaknad utav ESP.

"Pender" : Tyvärr förstår jag inte alls hur du tänker då du nämner A1 vs Sandero. ( har jag missat något? )
Absolut ingen står och väljer mellan det i särklass billigaste till det i särklass dyraste alternativet.
Klart som tusan att en A1:a är så enormt mycket mer bil men om den är värd sitt överpris får ju var och en bedömma.
Den som köper en Audi bryr sig troligtvis också betydligt mindre om ägarkostnader än den som väljer en Sandero men du får gärna förklara hur sjutton en bil för över 200.000kr kan bli billigare att äga än en bil för 100.000kr.
Bara värdeminskningen är långt högre än vad Dacian kostade som ny,..försäkringskostnader är högre liksom reservdelarna.
Månne det vara så att den som köper en Dacia får lägga till några tiotusenlappar för att kunna sälja den?
Nä,..en billigare bil faller mindre i värde än en dyr i kronor räknat och även om man ger bort sin 100.000kr Dacia efter 5 år så är den fortfarande ett billigare alternativ.
Hur man justerar sina backspeglar,hur ont man har i häcken efter 20 mil,hur bilen ter sig på parkeringen o.s.v är däremot något helt annat men då det handlar om just kostnader ... = Dacia 1 Audi 0 ;)

#29
2013-07-04 12:13

Mistro, jag gör ett försök att förklara: Om du inte vore så lat, skulle du vetat att en A1:a, 5D har ett listpris på 165.000 kr. Netto högst 155.000 kr. En ungefär lika utrustad Sandero, brutto och netto ca 99.000 kr. Och 56.000 kronors prisskillnad blir snart skillnad 0, eller nära 0. På 3-4 år? Vidare din idé att det "finns absolut ingen som väljer mellan det i särklass dyraste alternativet och det i särklass billigaste alternativet", är nog mer ett uttryck för dina fördomar, är en beskrivning av verkliga bilspekulanter. Dessutom finns dyrare än A1. Mini med liknade utrymmen är dyrare. För att inte tala BMW 1-serie, som visserligen är större utanpå. Men det handlar mest om en lång nos, och inte ett dugg bättre innerutrymmen. Vidare, talar vi om nettopriser istället för listpriser, så kan du t.ex. få en bättre utrustad Punto för exakt 99.000. Vidare finns flera andra bilar i klassen som ligger 10-20.000 kronor högre än Sanderon. (netto, ej listpris.) Och tycker man det är en "särklassigt" stor skillnad, så kan jag ju inte förbjuda. Men särskilt omdömesgillt låter det inte.

#30
2013-07-04 12:36

Raphael, om du orkat läsa en prislista, så skulle du vetat att billigaste Sanderon med el.-speglar kostar 116.000 kr. Och att det förr fanns de som köpte bilar utan el.-speglar, har ju sina rutiga och randiga skäl. Kan du gissa Raphael? En liten ledtråd: Det fanns förr svenskar som köpte bilar utan ESP. Även nyligen fanns några få som avstod ESP. Dacia-kunder. Ditt filosoferande kring änklingar, får mej att tänka på ordspråket: "Slå knut på sej själv". Att jag nämnde, typ änklingar, var för att påvisa vilka som är en sannolik kundkategori för en Sandero med manuella speglar. Dom är ok om man är ende föraren för bilen ifråga. Unga ensamstående väljer inte Sandero. Änkor är också en grupp med nära noll innehav av Sandero. Jämför med änklingar är änkor inte lika dumsnåla. (OBS, generalisering är väl bäst att påpeka, så inte nån speciell blir upprörd.) Jag föreslår dej Raphael, och även Mistro att korta era kommentarer något, och ägna mer tid åt faktainsamling. Därvidlag borde ni inspireras av t.ex.. AL

#31
2013-07-04 12:47

PS. Apropå påståendet att A1 är det i särklass dyraste alternativet: Jämför A1, 5D, listpris 165.000 med en likvärdigt utrustad Polo. Då får man byta epitetet "särklass dyraste" mot "något dyrare".

#32
2013-07-04 15:09

Lägger ner mina försök att tillägga något eftersom att det ändå inte fungerar och uppfattas som drygt.
För din kännedom "Pender" så försöker jag inte kasta sten eller kanske ägg på dig med tanke på din reaktion.

#33
2013-07-04 19:26

Nej, Mistro, du uppfattas inte som dryg. Men när du påstår att 165.000 kr är 200.000 kr, riskerar du uppfattas som havande något svagt siffersinne.

#34
2013-07-05 00:00

Ok "Pender",..blev lite konstigt där men jag svarade på något som du själv hade skrivit och när du sedan reagerade som du gjorde så kunde jag inte hitta något inlägg ifrån dig som förklarade mitt inlägg.
??? Antingen är jag sinnesförvirrad eller så har du raderat ett inlägg!?
Fortsatt debatt utan underlag blev därför grundlöst.
Oavsett vilket så var inte min mening att kasta skit på någon eller något fabrikat.
Vill dessutom minnas att en A1 Tdi kostade runt 230.000kr för ett par år sedan då min syster köpte en A3:a och det var nog även de siffrorna som jag tänkte närmast på.

#35
2013-07-05 05:54

Om man jämför en välutrustad A1 diesel med en snålt utrustad bensin-Dacia, så bör man nog hålla sina jämförelser borta från biltidningar. Hemma vid köksbordet finns säkert nån som sväljer sånt.

#36
2013-07-05 09:53

?

#37
2013-07-05 10:51

Mistro, ett kanoninlägg ditt sista. Särskilt glad är jag att du tagit till dej mitt råd, om att ibland korta dina kommentarer. Från det ena till det andra: Dacia kunde, om t.ex. Mazdas eller Toyotas utrustnings-specare, även i Sverige varit det stora märke de är nere på kontinenten. (Dacia större än Kia i t.ex. Tyskland.) Samtidigt som man tidigare gjorde dyra reklamkampanjer dödade Dacia självt alla möjligheter att sälja i Sverige, genom att komma tomtande med bilar utan ESP. Numera säljer Dacia riktigt uselt i Sverige. Och det faktum att dom tidigare bara sålde demo-bilar, motiverar inte ViB:s positiva artikel.

#38
2013-07-05 21:18

"Om du inte vore så lat..."
"...om du orkat läsa en prislista..."
Bra argument, där!

För många är känslan att köpa en ny bil väsentlig. Man tror sig köpa en oförstörd och felfri bil, även om en lätt begagnad bil kan vara mer felfri eftersom den fått nyfelen reparerade.
Frågan är också om man ska köpa en bil som är gammal redan som ny eller alltså en bättre begagnad.
Nu är ju inte Dacia dåligt utrustad om man väljer rätt. Komfort och prestanda får väl var och en avgöra.
Värre är det med krocksäkerheten. Tittar man närmare på resultaten, så är det ju just själva krocken som ger dåliga poäng - så det håller inte riktigt att påstå att det är utrustningsdetaljer som skiljer.

Kombatanterna krigar med prisnivåer hit och dit.
Beträffande kostnaden i kronor räknat torde en ny Dacia stå sig väl mot vilken ny VW som helst. Jämför man en ny Dacia med en ett par år begagnad, så är det inte lika självklart. I vart fall inte om bägge har samma prislapp.

Vore jag intresserad av ett bilköp för ett pris omkring Dacias olika modeller, så skulle jag förvisso titta på dem - men definitivt även titta på begagnade andra bilar.

#39
2013-07-06 07:49

Visst Roy, men eftersom vi lever i samhälle med låga räntor, där de flesta nybilsspekulanter har god kreditvärdighet, så kan man också ställa Dacian mot ett dyrare nybilsalternativ. Jag har i princip inga pengar, och är relativt lågavlönad. Har en mindre än 2 år gammal Scenic. Funderar på köpa en småbil. (Ändrade behov). Köper av princip ej begagnat nuförtiden. Mina nyköpsalternativ spänner från ca.100.000 kr (REA-Punto) upp till ca 155.000 kr (netto för Audi A1). Om jag får 20-30.000 kr i handen eller en mindre skuld, är mej ganska egalt. Och tror att med 2:a-handsvärde medräknat (behåller bilen 3-6 år.), så spar jag inte många kronor på t.ex.Punton.

#40
2013-07-06 18:59

Ny teknik får man ju i Sandero2. Du tänker nog på de modeller som kom före 2012, som var utan antisladd ,ac, mm. Tyvärr hänger detta med i folks medvetande, den största blunder de gjort.

I Sandero Ambience paketet för 98 000 får du Clio3 motorn, Energy TCe 90 (en pigg 90 hästars tubro) http://www.renault.se/bilar/personbilar/clio/nya-clio-4/motorer/ sidokrock kuddar mm...

#41
2013-07-06 23:09

JohnyB, inkluderar du manuellt inställbara backspeglar i begreppet "ny teknik"? I så fall är du på rätt spår.

#42
mcregor
2013-07-06 23:10

JohnyB - jag klagar inte på nya Sandero som sådan men var hittar du "ny teknik" ? Ja, möjligen på motorsidan men t ex dess säkerhetsutrustning har väl funnits på de flesta bilar de senaste 10 åren ungefär - även om den kanske är "ny" för Dacia. Eller i alla fall ny som standardutrustning.

#43
2013-07-07 09:32

Vad gäller "ny teknik", så anser jag att detta mest är en fråga för tekniker. Då allt finns som finns i andra bilar, som ac ,antisladd, sidokrock kuddar, 4 stjärnor hos EuroNcaps krocktest mm finns så saknar jag inget.. Det kanske bara är bra att vissa delar är gammal beprövad teknik som inte går sönder. Vi köpte en Sandero Ambience med metallic lack till sambon för ca 105 000. Hon gillade mest designen, och kvinnor ofta är inte så insnöade på märken. De går kanon och ärligt talat känner jag ingen skillnad mot wv golfen eller Volvon jag kör på jobbet. Vi kan åka fint 4 personer och lastutymmer på 320 liter är rätt bra. Jag tror mest det handlar om märkes fetischism hos vissa personer. Jag har själv en Audi. Dock är dessa klumpar till Volvo och Audi på tillbakagång bland kvinnliga tjänstemän i europas storstäder, man vill ha snygga bilar i mindre mellanklass...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.