Bild
Nästa artikel

Topplista april 2013: Mest registrerade bilarna

Topplista

Volvo fortsätter att dominera topplistan över de mest sålda bilarna i Sverige. Volvo och VW har alla sex topplaceringar.

Volvo är fortfarande den största biltillverkaren på den svenska marknaden. Under en tid förra året såg det ut som att Volkswagen kunde vara på god väg att äta ikapp försprånget, men så blev det inte.

I april sålde Volvo 4 786 bilar, medan Volkswagen, som är näst störst i landet, sålde 3 592 bilar. Det innebär att Volvo hittills i år har sålt 16 226 nybilar, jämfört med samma period förra året, medan Volkswagen har sålt 11 419 bilar.

Volvo ökar dessutom sin försäljning i snabbare takt än Volkswagen. I april ökade Volvo med 13,73 procent, medan Volkswagen ökade med 6,20 procent. Hittills i år har Volvo backat med 6,46 procent, medan Volkswagen har minskat sin försäljning med hela 18,05 procent.

Volvo och Volkswagen är annars de två biltillverkare som dominerar topplistan över sålda modeller, då de båda biltillverkare innehar de sex främsta placeringarna. Volvo V70, S/V60, V40 och XC60 konkurrerar med Volkswagen Passat och Golf i toppen. Bland de tio främsta finns också två BMW, en Kia och en Audi.

Klicka här för att se hela topplistan med 287 modeller (pdf-dokument).

Diskutera: Vad tycker du om topplistan?

Nyregistreringar januari-april 2013

(Nyregistreringar januari-april 2012 inom parentes.)

1. Volvo V70, 5 925 (7 162)
2. Volkswagen Passat, 4 605 (6 153)
3. Volvo S/V60, 4 536 (4 325)
4. Volvo V40, 3 007 (–)
5. Volkswagen Golf, 2 780 (3 356)
6. Volvo XC60, 2 291 (1 796)
7. Kia Cee’d, 1 847 (1 965)
8. BMW 3-serie, 1 653 (1 521)
9. Audi A4, 1 554 (1 499)
10. BMW 5-serie, 1 481 (1 452)

Källa: Bil Sweden.

Kommentarer

#1
Leif Larsson
2013-05-02 11:40

Skulle vara intressant att få en topplista på vad våra nordiska grannar väljer att köpa.
I mellanmjölkens land toppar Volvo, och när Saab fanns så var även de med på listan.

#2
2013-05-02 12:39

Golf tappar trots ny modell. Eller har man bara inte fått igång leveranserna av sjuan?

#3
mcregor
2013-05-02 12:49

Skulle återigen vara intressant att veta hur försäljningen fördelade sig på företag/privat för resp modell. Det känns som att det kanske bara är Ceed och Golf av dessa toppsäljare som har nån större andel rena privatköpare - resten känns i stor utsträckning som företagsbilar.

#4
2013-05-02 12:53

Som jag trodde, nya V40 säljer mindre än modellerna som Volvo lagt ner, C30-S40 och V50.
Varför denna korkade manöver, när konkurrenterna tar fram allt fler varianter?

Ska bli intressant att läsa om hur det går för V40 "worldwide" kontra föregångarna.

#5
2013-05-02 13:05

Bara en tidsfråga när S/V 60 går om passat...!

#6
2013-05-02 13:46

Det finns så mycket att välja på i Golf-klassen idag att det kanske inte är självklart att det blir en ny Golf. Detta kan vara tappet.
Att Volvo säljer bäst är inte så konstigt eftersom Volvo är så djupt inrotat i den svenska folksjälen att det blir svårt att slå den i försäljning i Sverige.

#7
2013-05-02 14:40

Till Kia Ceed's siffra borde väl plussas 7 ... ?? De andra amatörbyggen alltså.

#8
2013-05-02 15:00

Tycker ju att t.ex. Dacia borde sälja mer så här i oroliga tider, det är ju inte direkt några billiga bilar på tio i topplistan.

#9
2013-05-02 15:12

Dåligare tider -> endast rikare har råd att köpa bil.

Hur ser ni att Golf tappar? Tycker den gått uppåt från i fjol om man jämför bara April månad eller ser jag fel?

#10
2013-05-02 15:31

@hultarn, att nya V40 säljer sämre en föregångarna behöver inte innebära att det var ett dåligt drag av Volvo. Precis som Hackenbush är inne på så är ju konkurrensen enormt mycket hårdare i detta segment idag än det var för bara 5-6 år sedan. Koreanerna kommer starkt och på bred front.

#11
2013-05-02 21:13

Bara en tidsfråga när S/V 60 går om passat...!

Tror inte det! Frågan om när (inte om) Passat går om Volvo...

#12
2013-05-02 22:32

Volkswagens verkstäder jublar, ännu mer jobb för dem. De tjänar bra pengar på att byta DSG-lådor. Audi A4 på listan? Härligt för verkstäderna, ägarna börjar redan strömma in med trilskande styrningar. Tyvärr ingen Mercedes på 10 i topp men verkstäderna hoppas givetvis på att fler köper Mercedes så det blir fler rostskador att laga.

#13
2013-05-03 00:02

Har du något franskt alternativ att föreslå Raphael? :o/

#14
2013-05-03 07:01

Tja, varför inte en Renault Jes, så kan vi hålla liv i en extra besiktningsstation-kedja eller två....

Snacka om resursslöseri. Statligt ägt bolag som konsekvent tillverkar bilar med tveksam kvalitet. Har man inte hört det innan? DDR, Nordkorea, Kuba eller varför inte gamla Sovjetunionen???

Fast det där är ju inget Raphael vill kännas vid......

MVH AL

#15
mcregor
2013-05-03 08:16

Nåt gångbart franskat alternativ tycks ju inte finnas - i alla fall inte bland de svenska köparnas tio-i-topp-lista. Fast franska premium-bilar har väl som vanligt inte blivit upptäckta av oss vanliga, svenska bilköpare ännu...:)

#16
2013-05-03 09:37

Raphael, du kanske missat att Audi A4 toppar DEKRAs kvalitetsrapporter?

#17
2013-05-03 11:19

Listan är väldigt känslig då modeller byts ut o.s.v då utgående modeller tappar i försäljning men sedan tar fart igen då den nya kommer men jag tycker nog att en större förändring har skett nu.
Mot tidiga billiga bilar som Megane och Clio på topp tio så hittar vi nu istället Bmw 3-serie,Audi A4 och Bmw 5-serie ???
Enbart Ceed lyckas att hålla sig kvar ibland de allra bäst säljande och skall man se enbart till listan så känns det väl inte direkt som att vi befinner oss i tidernas värsta lågkonjuktur?

Även småbilarna kommer en bra bit ner på önskelistan ....är det inte mindre och billigare bilar som trenden går mot?

#18
2013-05-03 11:31

I Volvolandet är det inte lätt att slå sig in på tioitopp. Men, jag vill minnas att 307 låg så högt som 5-6 plats för några år sen.
Väldigt stor andel av de som ligger på tioitopp är också tjänstebilar, och även om 508 kommer starkt så är det nog inte många andra modeller som får skjuts så.

#19
mcregor
2013-05-03 12:04

Mistro - Ceed kan man knappast beteckna som "billig bil" längre - den är ju närapå i Golf-klass prismässigt även om jag är medveten om att utrustningsnivån gör det svårt att jämföra olika bilmodeller. Och alla dessa extraerbjudanden gör ju prisjämförelser närmast omöjliga att göra för priserna kan ju raskt förändras av den orsaken.
Sen håller jag med dig helt i det du skriver om "lågkonjunktur"... Men en stor del av bilarna på tio-i-topp är antagligen företagsbilar.

#20
2013-05-03 14:23

ViB:
När får vi se en lista delad på privatköp och företagsköp ?

#21
2013-05-03 20:05

Det är rätt "mcregor" att Ceed inte är så billig längre nu med ny modell och en massa utrustning som inte fanns tidigare,men jag tänkte närmare på vad bilarna kostar i snitt på topp 10 och då är ju Ceed klart billigare.
Listan blir ju som sagt inte heller riktigt "rättvis" när även alla tjänstebilarna finns med.

#22
mcregor
2013-05-04 10:05

Hej igen Mistro - Ja, jämfört med de flesta övriga på listan är nog Ceed klart billigare men jag tror faktiskt att detta även gäller Golf. Så troligen är väl detta de 2 bilar på topplistan som säljer mest till privatpersoner...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.