Nästa artikel
Bilägare vill återförstatliga besiktning
Nyheter

Bilägare vill återförstatliga besiktning

Publicerad 18 november 2015 (uppdaterad 18 november 2015)
Efter att privata aktörer tagit över besiktningen känner bilägare brist på tillit.
Ny statistik visar att 39 procent av svenskarna vill att bilbesiktningen återigen ska hamna under statlig kontroll. Men med viss osäkerhet.
Det är sajten bythjul.com som har genomfört en enkät med 1020 deltagande bilister som fått svara på frågor om vad de tycker om bilbesiktningen efter att privata aktörer tog över den.

Det var den 1 juli 2010 som staten valde att privatisera bilbesiktningen. I den nyligen publicerade undersökningen svarar var fjärde bilist att de känner brist i tillit på utförda kontroller och mer än var tredje upplever att man letar efter fel som inte finns. 39 procent lutade åt att bilbesiktningen bör förstatligas igen. Men då svarsalternativen inte bara innehöll ja eller nej uttryckte många av deltagarna en osäkerhet kring vad de tyckte i frågan. 22 procent tyckte att besiktningen kanske borde återgå till statlig kontroll och en fjärdedel svarade ”Det tycker jag nog inte”.

– Jag tycker faktiskt att det är anmärkningsvärt att bilisterna är osäkra i frågan på om bilbesiktningen bör förstatligas eller inte. Att mer än var tredje bilist upplever att bilbesiktningen ibland eller ofta letar efter fel som inte finns tror jag säkert bidrar till osäkerheten, säger Torkel Hallander, vd och bilsäkerhetsexpert på Bythjul.com.

Däremot är bilisterna mer säkra på vad de tycker om hur ofta bilen ska in på kontroll. 72 procent svarade att de är nöjda med det intervall som gäller idag.
 
Diskutera: Borde besiktningen återförstatligas?
Tycker du att bilbesiktningen bör förstatligas?

Ja, absolut: 24,4 %
Ja, i hög grad: 14,6 %
Kanske: 22,1 %
Nej, det tycker jag nog inte: 25,2 %
Nej, absolut inte: 8,1 %
Vet ej: 5,7 %

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-11-18 10:28
PREVIA

Frågan är väl varför man överhuvudtaget besiktigar bilar. Att 72 % tycker att det bra med besiktningsintervallet man har idag speglar mer att som man frågar får man svar. Om man istället frågade om man kunde nöja sig med att besiktiga bilen varannat år om det visade sig att besiktningen av bilen har 0 eller någon promille påverkan på hur många olyckor med bilar som sker skulle nog svaret från bilägarna vara ett annat än de 72 % som enligt enkäten tyckte att dagens intervall var tillfyllest. Nu har vi ingen statistik längre som kunde vara bilköparna till hjälp när man väljer bil där man kunde se typfel för vissa biltillverkares modeller och som tack för det så fick vi skattebetalare låna ut pengar för att privatföretag skulle kunna konkurrera med Svensk bilprovning. Medborgarna fick som vanligt inte göra sig hörda ifrågan om privatiseringen i vår demokrati. Lika klokt som när man gav ett företag ensamrätt på tågtrafiken till Arlanda i 40 år när man kunnat åka på månadskortet om våra politiker inte varit så mycket för privatiseringar.

#2 • Uppdaterat: 2015-11-18 10:37
saabnisse

Benols, alla bilprovningar är kontrollerade
http://www.swedac.se/Box/Dags-for-besiktning/Fordonsbesiktningsstationer/

Att 39% av de tillfrågade tror sig vilja ha en återgång till statligt ägande beror nog mest på bristande vetande. En statlig kontroll förekommer ju redan, men det tycks vara något som inte är allmänt känt.

#3 • Uppdaterat: 2015-11-18 11:12
Bortom

Det är snarare förarna som borde besiktigas, inte bilarna, eller åtminstone inte lika ofta. En besiktning efter 5 år, sen vid 10, sen vartannat år räcker (Eller besiktningsintervallet ska kopplas till körsträckan och inte till kalendern). Den absolut överväldigande delen av olyckor beror på föraren. Att man får sälja rent ut sagt skitdäck är också fel. Likt att självrisken på vagnskadeförsäkringen är för låg. Och att 70-80-åringars körförmåga anses motsvara det som krävs på en uppkörning.

#4 • Uppdaterat: 2015-11-18 12:23
PMP

Verkar som en del har glömt hur det förr. Där jag bor har det blivit betydligt lättare att få tid till besiktning och flexiblare öppettider. På 80 och 90 talet var det nästan omöjligt och göra en spontan besiktning.
Har man monopol slipper man "tävla" med konkurrenter med service, pris och öppettider.

#5 • Uppdaterat: 2015-11-18 12:33
Henrik_gbg

Håller med PMP, väldigt svenskt att glömma. Allt var bättre förr, tills man börjar skrapa o ställa frågor.
Det är upp till bilägaren att hålla koll när det är dags. Men de flesta skickar ut en påminnelse. De vill ju ha dig som kund. Enligt min mening är det absolut bättre nu. Det går alltid få en tid hur krisigt man en ligger till .

#6 • Uppdaterat: 2015-11-18 12:39
107Carlsson

Har under rätt många år bara haft en bil som krävde besiktning och det var just efter att man öppnat för privata aktörer. Det innebar att jag bara behövde åka 5 km till besiktningen, året innan hade jag behövt åka 3,5 mil. Och dom hittade inget fel på bilen.

#7 • Uppdaterat: 2015-11-18 12:53
saabnisse

Bortom, det är helt riktigt. Naturligtvis borde det införas någon typ av obligatorisk förarkontroll, något liknande som finns i ett flertal stater i USA.
Som det är nu kan en bilförare som tog körkort t.ex. på 1940-talet och som är halvblind och väck i kolan ändå köra bil om inte en läkare kommer på det och ingriper.
De allra flesta olyckor orsakas av människan, de som orsakas av dåliga bilar måste vara väldigt lätt räknade. Ändå är det bilarna som kontrolleras!

#8 • Uppdaterat: 2015-11-18 17:21
Eric H

Gamla ASB funkade utmärkt. Har bes en kväll kl 23.00. Jo det gick bra, då, fast det var iofs i Sthlm...

#9 • Uppdaterat: 2015-11-18 18:03
GDS

Ja Maria Dahlin, SBP bör återuppstå. Ordnade former och en liten vinst in till statskassan.
Vi behöver inga fler rännilar ut ur landet. Om man är rädd att stadskassan ska svämma över kan man ju alltid koppla på ett breddavlopp :)

#a • Uppdaterat: 2015-11-18 18:08
Focus

Finns få saker som sätter fart på skrönor som bilbesiktningen, det skulle i så falla vara polisen. Det finns så många som anser sig vara duktigare än dessa yrkesgrupper, och vet allting så mycket bättre. Beträffande bilförare som är 70 till 80 år kan man inte generalisera, idag är pensionärerna mycket friskare och piggare än förr och faktiskt finns det sådana som kör bra mycket bättre många yngre som inte lekt av sig.
Men jag har inget emot att besiktningen åter förstatligas, den nya ordningen har i alla fall inte blivit bättre.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.