Bild
Nästa artikel

Besiktning privatiseras

REGERINGEN MEDDELAR:

Regeringen slopar nu monopolet på fordonsbesiktning. Från juli nästa år kan privata företag utföra kontrollbesiktningar. UPPDATERAD: Finskt företag förbereder etablering i Sverige.

- Det här är ett mycket välkommet besked för landets fordonsägare. Slopandet av monopolet ger förutsättningar för fler besiktningsstationer, längre öppettider och ett bättre serviceutbud, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson i ett pressmeddelande.

Beslutet innebär att Svensk Bilprovning, Svensk Maskinprovning och Inspecta från och med 1 juli nästa år får konkurrens av privata företag om att utföra besiktningar.

Krav på besiktningsföretagen
För att få starta ett besiktningsföretag måste bolag först ansöka om ackreditering, sedan kommer Transportstyrelsen vidare att ansvara för att verksamheten hos de privata aktörerna håller hög kvalité.

- Nu ges förutsättningar för fler och växande företag, nya produkter och tjänster som ger ökad sysselsättning och ekonomisk tillväxt. I Finland har avskaffandet av monopolet på besiktningsverksamheten lett till att antalet besiktningsstationer har tredubblats, säger Åsa Torstensson.

Finskt bolag blickar mot Sverige
På torsdagen meddelade finska A-Katsastus att företaget förbereder en etablering på den svenska besiktningsmarknaden. Bolaget bedriver i dag fordonsbesiktning i Finland, Belgien, Estland, Danmark, Lettland, Polen och Ryssland. I Finland är man enligt egen utsaga störst - med 65 procent av marknadsandelarna.

- Regeringens besked öppnar för en sund konkurrens som kommer att gynna de svenska fordonsägarna. I Finland ledde avregleringen till fler besiktningsstationer och utökade öppettider. Vi hoppas förstås att samma utveckling ska komma till stånd i Sverige, säger Juha Tukiainen, vd för A-Katsastus, i ett pressmeddelande.

Vad tycker du om denna privatisering? Kommentera!
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Heino Gröhn
2009-07-09 12:54

Ta även i beaktande att i Finland har också besiktningsavgiften tredubblats, efter att två multinationella bolag köpte upp 80% av besiktningsstationerna (de två största kedjorna).
Nu försöker staten korrigera misstagen genom att ändra lagar så att även mindre bilservicebolag skall få rätt att besikta - och att besiktningsbolagen inte behöver alla ha utrustning för att kunna besikta lastbilar.
Så första 10 åren har det innburit bara problem för oss bilister i Finland, men kanske det ljusnar i framtiden...

#1
Johnny Wiklund
2009-07-09 13:38

Det är ingen bra ide, det kommer att bli som med bensinpriserna, alla har så gott som samma pris. Bilprovningen fungerar bra som det är nu och en privatisering leder bara till bekymmer för oss bilägare.

#1
HAx
2009-07-09 13:48

Med tanke på hur det gått med besiktningsavgifterna i Finland så borde det sättas ett maxbelopp för avgifterna då avregleringen införs här.
För övrigt tycker att bilprovningen har fungerat bra som den är nu, den enda anmärkning jag har är att det är alldeles för lång väntetid för oförutsedda besök som tex att godkänna en dragkrok.

#1
Rune Axelsson
2009-07-09 14:11

Myndighetsuppgifter bör inte privatiseras. Det är inte troligt att avgifterna blir lägre. Finlands lösning verkar inte bra.

#1
Per Pettersson
2009-07-09 14:24

Jag tycker att nuvarande system fungerar bra, i alla fall i tätort! Vad är sannolikheten att de som bor i glesbygd får det bättre? Jämför med alla nedlagda bensinstationer i glesbygd. Finns ingen anledning att avreglera denna myndighetsuppgift.

#1
Peo
2009-07-09 15:19

Nu kan vi räkna med tredubbla priser på en öppen marknad.
En annan fråga är hur ska man kontrollera att olika besiktningsföretag ska ha samma bedömning? Ackreditering är ingen garanti för detta.
Men vad som händer med nuvarande Bilprovning som ägs till 48 % av Staten borde man redovisa.
Ska den delen säljas ut eller?
Vi Bilägare kanske skulle ha en artikel om dessa frågor?

#1
Peter
2009-07-09 15:23

Två saker som jag tror påverkar är priset och kötider.. Jag tror nog inte det är bra ide alls. Jag tycker det är bra som det är.. för jag vill helt gärna alla ska betala samma pris så det blir demokratiskt.

#1
Hans Larsen
2009-07-09 15:24

Det är stor skillnad på el, tele, apotek å ena sidan och bilprovning å den andra. Bilprovningen är att betrakta som en myndighet och myndighetsutövning skall inte vara privat.
Jag tycker också att dagens avgift för besiktning är låg. Är det någon som verkligen tror att det blir billigare nu?
Och vad händer med ägandet? Stor risk att det "plockas russin ur kakan", några gör sig stora pengar och skattebetalarna sitter kvar med Svarte Petter på hand.

#1
Roland
2009-07-09 15:46

Nu blir det synd om de besuttna spaniensvenskarna som genom Sv bilprovnings försorg fått bilen besiktigad i Spanien för några hundralappar. Sv Bilprovning AB har aldrig varit nån lysande affär, så nu blir det dyrare!!

#1
Harry
2009-07-09 16:14

Det är ju en välsignelse om köerna försvinner.
Privatisering i all ära men tyvärr kommer det med stor sannolikhet att även utvidga korruptionen. Det är ju ändå "bara människor" som besiktigar bilarna. Men å andra sidan så kommer kanske inte det att synas i statistiken att det med stigande antal besiktningsstationer blir fler olyckor på vägarna på grund av det.
Jag tror heller inte att det kommer att bli billigare att besiktiga, det har ju alla annan privatisering i samhället visat att det inte blir billigare.

#1
Lasse J
2009-07-09 17:37

Har inget att göra med ökad servicegrad, bättre tillgänglighet och positiva förändringar i allmänhet, för fordonsägarna.
Handlar uteslutande om politisk ideologi

#1
Bengt olsson
2009-07-09 17:52

I Finland är det dubbelt så dyrt.Man kan ju kolla alla avregleringar inte har det blivit billigare.

#1
Göte
2009-07-09 17:57

Bilbesiktningen har fungerat bra även om det förvisso har förekommit stolligheter, mutor och (när dom fanns till) chefer som sålde kontrollmärken. Men på sådana grejor blir det i såfall bara värre och "kompis"besiktningar kommer att öka.Verkar ju som det blivit mest skit av det i Finland och så blir det här. En mycket,mycket dålig "reform", tycker jag.

#1
Nalle
2009-07-09 18:44

Nu vet jag inte om besiktning direkt på verkstan är det man tänkt sig med privatisering, men nog vore det smidigt om man bara kunde lämna in bilen på service och samtidigt få besiktningen gjord på köpet på någon verkstad som redan nu är ackrediterad att släcka 2:or. Jag är helnöjd (men inte köpt av) med Bilia Västerås som sedan länge garanterar att bilen klarar besiktningen och bjuder på besiktningsavgiften bara de får göra servicen innan och det utan att ta igen det i form av något extra besiktningstillägg utöver det som märkesservice kostar. Ganska onödigt att åka till bilprovningen då verkstan redan gjort jobbet men illa tvunget då de inte fått godkänna formellt. Flere stationer som bara besiktar och trissar upp priserna utan att erbjuda något mer än bilprovningen vill jag däremot inte se.

#1
Saabnisse
2009-07-09 18:48

Hurra!
Det här har jag väntat på länge.
Det är lustigt att läsa alla "mörkermän" och deras kommentarer.
Flera utländska besiktningsföretag står i kö för att komma åt den svenska marknaden och en anmälan till EG-domstolen ligger säkert till grund för det här beslutet.
Sverige hade inte haft en chans att få behålla bilprovningen i den modell som nu föreligger.
Att det skulle bli dyrare är alls inte säkert, det beror helt på hur besiktningsreglerna utformas.
Om de företag som utför service på bilen också får godkänna den kommer det ju automatiskt fram en konkurrenssituation som bör gynna bilägaren.
De har ju redan idag tillstånd att släcka "tvåor".

#1
S-E S
2009-07-09 18:51

Auktorisera bilverkstäder och låt dom besiktiga till vanlig timtaxa. Det behövs ingen speciell organisation för besiktning.

#1
Saabnisse
2009-07-09 19:18

Helt rätt S-E S
Naturligtvis ska det vara så!

#1
Saabnisse
2009-07-09 19:25

Igår fick jag ett meddelande från BP att de bokat en tid åt mig.
En tid som absolut inte passade och om jag inte avbokade skulle jag debiteras halva besiktningskostnaden.
Det är jag som bestämmer när det passar mig att besiktiga bilen, inte BP. Det är jag som bestämmer var jag vill besiktiga bilen, inte BP.
Det ska bli skönt att slippa detta myndighetsövergrepp som fått fortsätta i allt för många år.
Leve friheten.

#1
Bilbesiktare
2009-07-09 19:45

Visst kommer det att bli dyrare och så kommer även kvaliteten att bli sämre, det ser man bl.a exempel på i Danmark. Man får hoppas att det blir hård koll på alla företag som kommer att få besikta i framtiden. Men för oss som jobbar inom SBP kan det bli bättre. Det hoppas man på i alla fall. SBP är ingen attraktiv arbetsgivare för fem öre, man jobbar på ett löpande band hela dagen och känner sig som en robot. Jag tror inte att det är många som vet hur stressigt det är. Pressade produktionstider och en arbetgivare som totalt skiter i oss som sliter i hallarna. Vi får aldrig någon uppskattning, det ska bara matas fordon. Ledningen har glömt att med fordonet följer en människa som man kanske ska prata lite med och ha tid att vara trevlig med på alla sätt. Men i ett stressigt tempo där det ska spruta fordon till höger och vänster blir tyvärr kundvården därefter. Blir det några ändringar inom företaget så blir det alltid till det sämre. Det satsas ingenting på att man ska trivas inom detta företag. Nej, jag hoppas verkligen att denna förändring i alla fall kommer att bli bra för oss som besiktar. Att våra löner stiger tack vare konkurrensen så att vi får en riktig lön som står i proportion till det ansvar och den utsatthet vi har.

#1
jörgen
2009-07-09 19:54

Många kommentarer handlar om hur det kommer att bli med privatbesiktning mutor, olika bedömmning o kompisbesiktning osv.Jag undrar är det inte så redan nu?Jag hade gamla skrotbilar förr och jag viste vart man skulle åka o besikta för att få igenom den.I en mindre stad är det väl stor chans att man känner besiktningsmannen.

#1
Lasse
2009-07-09 20:12

Har Saab Nisse inte läst hela texten i brevet från pb eller en vanlig surkart ? Jag har också fått ett brev med en "reserverad tid" och passar inte den så är det bara att boka som vanligt på önskad plats i landet. Och att det skulle bli billigare tror jag inte ett ögonblick på, se vad som har hänt med andra avregleringar. Nä "privatägt fungerar mycket bättre" och några utländska företag skall plocka ut några godbitar ur kakan. I glesbyggden blir det väl som vanligt. Pengarna som de tjänar försvinner givetvis ur landet. Nä ta mej i dalen!!!!

#1
Krille
2009-07-09 20:22

Problemet om verkstäderna genomför både service och besiktning gör att det inte finns någon oberoende instans som kontrollerar bilen. När jag lämnade in min bil senast så ville min bilverkstad byta ut servostyrningen a 17500kr, pga ett litet oljeläckage. Jag tyckte att det lät horribelt så jag besiktade bilen i alla fall och den gick igenom. Besiktningsmannen tipsade om att peugeot-bilarnas olja är tätande och jag började använda den och läkaget upphörde. Detta har aldrig VAG upplyst om och ifall VAG också skall besikta min bil! då är jag helt i händerna på dem och får vackert betala onödiga reparationer.

#1
Saabnisse
2009-07-09 21:18

Lasse
Jag tror att det är du som inte läst bestämmelserna från BP.
Du måste själv avboka den tid du blivit tilldelad och aldrig begärt. Gör du inte detta får du betala halva besiktningskostnaden!
Jämför med att du blir utsedd som prenumerant på en tidning du absolut inte vill ha och för att slippa prenumerationen måste du själv vara aktiv och avsäga dig den.
Den här typen av marknadsföring är faktiskt helt olaglig och BP gör sig skyldiga till ett lagbrott.
Om de vore laglydiga skulle de ge ett förslag till en tid och om den passar kan bilägaren ge ett positivt svar.
Det är den här typen av lagvidrig myndighetsutövning som jag hoppas att vi slipper mer av i framtiden.

#1
Kjell-Åke
2009-07-09 22:56

Krille slår huvudet på spiken. Skall verkstäderna besiktiga bilen också, kan man förvänta sig att bilägaren utsätts för påtryckning om alla tveksamma brister som är helt onödiga att reparera. Bilbesiktares kommentarer tycker jag verkar märkliga. Kan man verkligen höra hemma i denna yrkesgrupp om man skriver "besikta" och inte besiktiga som är det rätta.
Det finns tydligen personer som är så naiva att man tror att det skulle bli bättre med privatisering.
Vad har hitills blivit bättre vid privatisering?

#1
Blir dyrt för oss bilister
2009-07-09 23:02

Nu kommer besiktningarna bli som i Finland Norge och Danmark.
Priserna kommer att stiga mer än de dubbla om ca 3 år. 600:- 900:- kr som granländerna tar nu. Regeringen kommer att sätta pristopp på de 3 första åren Så nu blir många bilägare glada som har önskat konkurrenter till ASB.
Och så försvinner opartiskheten totalt. För det har ASB varit strålande bra på.
Där har Finland Norge Danmark misslyckats med.
Bilverkstäder kommer ej att kunna besikta fordonen så är reglerna. Och glesbygden får långa avstånd till sina besiktningsstationer, Med avregleringen så skall alla stationer löna sig. Ingen vill driva en station som ej är lönsam.

#1
Bildoktorn
2009-07-09 23:29

Blir rädd när jag ser att en del här tycker att det skulle bli bra att kunna lämna bilen på servis och bilen blir besiktad samtidigt.
*Skrämmande* som det är nu så missar värkstäder så alvarliga fel att fordonet blir underkända hos bilprovningen.
*Saabnisse* En tid som absolut inte passade och om jag inte avbokade skulle jag debiteras halva besiktningskostnaden.
Det ska bli skönt att slippa detta myndighetsövergrepp som fått fortsätta i allt för många år.
Där är du ute och cyklar. Det är tillåtet så kan det vara hos frisören ,läkaren och tandläkaren m,m,

#1
Herr Larsson
2009-07-10 01:10

Saabnisse har nog fel när det gäller brevet från BP, det står att BP RESERVERAT en tid, som måste betalas senast ett visst datum för att bli en BOKAD tid, och det är bara en BOKAD TID som debiteras med halva avgiften om den inte utnyttjas.

#1
Saabnisse
2009-07-10 09:21

Ja Herr Larsson, du har helt rätt. I min upprördhet över myndighetsutövande missade jag det finstilta.

#1
Lasse J
2009-07-10 11:31

Saabnisse, S-es
Låta verkstäderna besikta till timtaxa???
Det tycks ha undgått herrarna att denna tidning under åren som gått, utfört ett antal verkstadsundersökningar, som resuterat i ytterst genanta avslöjanden avseende arbetets kvalitet och utförande.
Denna branch är alltså att anse som kompetent att utföra opartiska trafiksäkerhetskontroller på våra fordon???
Till timtaxa, dessutom??
Kostnaden för en vanlig besiktning torde då hamna i prisläget 800-1000 kronor.
Det var alltså inget bra förslag!

#1
Rikard
2009-07-10 12:03

Timmtaxa i Stockholm på dom större verkstäderna är 1500-2000:-
Ska vi betala efter timmtaxa, så ska vi oxå betala för den tid det tog.

#1
S-E S
2009-07-10 12:57

Läste nyss at det i Danmark, som har avreglerad bilbesiktning, kostar 290-450 DKR att besiktiga och att antalet upptäckta fel på bilarna hade ökat jämfört med tidigare. Några ängstar sig över vem som ska kontrollera bilverkstäder som besiktigar. Det finns i dag "kontrollerade bilverkstäder". Låt dessa även besiktiga.

#1
S-E S
2009-07-10 13:04

LASSE J, åk utanför tullarna och besiktiga, det går säkert att genomföra på en söndag om du vill när det blir en konkuranssituation. 20 minuters jobb á 1200 kr per timme utanför storstäder blir 400 kr. inte speciellt dyrt jämfört med i dag. Kombinera med en söndagsutflykt med familjen.

#1
Lasse J
2009-07-10 13:32

S-ES
Vilka tullar??
Bor i landsbygd-glesbygd och här tar en vanlig bilverkstad inte under 500 kr/tim.
En ackrediterad verkstad tar betydligt mer, om dom ens existerar.
Gå in på bilprovningens hemsida och kolla av antalet stationer och särskildt antalet besöksstationer i orter som du knappast ens hört namnet på.
Ta en funderare på hur många av dessa som kommer att överleva en privatisering.

#1
Sune S
2009-07-10 13:44

Bilbesiktningen är en myndighet som kan utfärda körförbud. Den är inte lämplig att privatisera.
En fungerande marknad kan möjligen fungera i storstadsregionerna, i övriga delar av landet blir det ett oligopol eller monopol. Det enda man kan vara säker på är att det blir dyrare. Dyrast och längst blir det för de som bor i glesbygden.

#1
Björn
2009-07-10 14:43

Det här är direkt ett politiskt beslut, det är inte bra att privatisera allt och allra helst inte en verksamhet som har med vår säkerhet att göra.
Det är klart att det kommer att bli dyrare, mycket dyrare, nej politiskt röstfiskeri är vad det är.

#1
Ingmar
2009-07-10 15:04

I Tyskland är det sedan länge en privat verksamhet och där är priserna de dubbla mot Sverige, så vem gynnar privatisering?
Skall bilägarna verkligen behöva drabbas av detta.

#1
Ragge J
2009-07-10 17:24

Detta är det senaste av Åsa Torstenssons idiotförslag. Att det skulle gynna någon annan än multinationella företag som snart kommer att se till att skaffa sig monopol eller oligopol i storstäderna och aldrig vara intresserade av den svenska glesbygden som trots allt ännu inte är helt avfolkad är helt osannolikt. Hur skall ett privat företag kunna utöva en myndighetsuppgift, som kan medföra stora inskränkningar för den enskilde. I dag kan man överklaga ett beslut för ASB, kommer det att vara möjligt i fortsättningen. (F ö är besikta en godkänd stavningsform).

#1
Norrlänning
2009-07-10 17:32

Det är väl svårt att klaga på bilprovningen. Snabbt, billigt och bra öppettider. Vem tjänar på en privatisering? Jo, giriga affärsintressen! Se hur illa det gått med privata vårdhem för äldre. Jag blir vansinnig på alla privatiseringar. Apoteken, sjukvård, ålderdomshem, SJ, friskolor... listan kan göras lång. Det värsta är att det inte lär gå att vrida klockan tillbaka. Har privatiseringen genomförts en gång är det kört! Men för att återgå till bilprovningen. Tänker regeringen sälja ut bilprovningen? Då är det riktigt kört. Se hur det gått i Finland!

#1
Norrlänning
2009-07-10 17:36

Jag glömde eländet med elpriserna. Det skulle ju bli SÅÅ billigt med fri konkurrens. Titta på elräkningen och jämför med priserna för några år sedan... Nej till privatiserad bilprovning!

#1
Lasse J
2009-07-10 17:51

Vissa tycks leva i övertygelsen om att allt statligt ägande är av ondo.
Nu ligger det emellertid till så här.
Staten, samhället, det är du och jag och det är våra under lång tid uppbyggda,gemensamt ägda resurser man försnillar genom utförsäljning.
Som nämndes nedan , sjukvård, SJ, apoteket och inte minst Posten.
Jag läste en blänkare om att under 1920-talet kunde man t.ex posta ett brev i Gävle på förmiddagen och detta brev delades ut i Huvudstaden samma eftermiddag.
Man kunde posta ett brev i Stockholm ena dagen för utdelning i London nästa dag.
Det är förståss mer än 80 år sedan.

#1
S-E S
2009-07-10 18:17

LASSE J, jag tyckte du lät som en Stockholmare därav "tullarna". Med 15 minuter per besiktning blir det i dag svårt att komma över 500 kr per besiktningstillfälle vid en verkstad. Passar man på att kombinera service och besiktning så är många av kontrollerna gemensamma. Detta möjliggör billigare besiktning eller service.

#1
Norrlänning
2009-07-10 18:30

Jag lät en ackrediterad kontrollerad verkstad göra en förbesiktning på min Saab. Verkstaden hävdade att båda framhjulslagren var defekta, byte var nödvändigt. Jag blev tveksam och undersökte lagren bl a med stetoskop. Inget missljud hördes. Sedan dess har bilen gått 11 000 mil, framhjulslagren är fortfarande inte utbytta. Att kombinera bilverkstad och besiktning öppnar ju för liknande bedrägerier. Nej till privat bilprovning!

#1
Lars Olof Gustafsson
2009-07-10 18:47

Risken är att de stora BOLAGEN tar över och ger körförbud om DU inte UTFÖR underhåll/reparation AV DOM ANFÖRDA FEL OCH BRISTER som aktören listar upp. Nu kan Du välja vem som skall justera felen hur blir det sedan...............

#1
Kjell-Åke
2009-07-10 18:51

På en verkstad med någorlunda självaktning kostar det minst 1.000 kr att öppna porterna. Hur det då skulle bli billigare än besiktning på Bilprovningen är en utopi.
För det andra: Att ordet "Besikta" används i tid och otid av personer som även annars har svårt med stavning, innebär inte att det är godkänt i språkbruk, se Svenska Akademins ordlista NE eller Wikipedia.
Vad gäller möjlighet att överklaga beslut, jämför privata parkeringsbolag där man måste gå via civil domstol och riskera att själv få betala rättegångskostnader om man ej får rätt, i motsats till Kommunens parkeringsövervakning.

#1
Lasse J
2009-07-10 19:03

Snälla S-ES, hur låter en stockholmare, inte minst i skrift.
Jag har väldigt svårt att ta till mig att verkstäderna skulle "köpa" dina tidsangivelser för besiktningsarbetet.
Det handlar om vinstdrivande företag!!
Inte heller är dom danska priser du presenterat speciellt lockande; 435 till 675 sv kronor.
Klart över bilprovningen som sannolikt har lägst priser inom EU.

#1
Benny Berglund
2009-07-10 21:27

Så mycket nonsens att ni bara orkar!Jag bor i Finland och jag kan hålla med om en punkt det har blivit ngt dyrare,men jag behöver inte åka 5 mil för en besiktning,jag får klart bättre service inga kötider,trevlig personal som tar sig tid och kommer med goda råd om fortsatt god vårdnad om bilen.I Sverige tycks ni känna er som kontrollerade,och det vill ni fortsätta med verkar det som.Ni blandar in privatiseringar kors och tvärs som har misslyckats bla apoteksmonopolets avskaffande i Norge som ett exempel,där har ni helt fel,överväldigande majoritet av Norrmännen är mer än nöjda med monopolets avskaffande.Albanien tror jag är drömlandet för många av insändarna,lycka till!

#1
Lasse
2009-07-10 21:33

Saab Nisse läs hela texten från BP. Andra stycket, du måste alltså betala för att den reserverade tiden skall gälla, om inte så försvinner reservationen ut i det blå, och du behöver inte betala något alls. Inte så krånglig text men kanske svår för en del.
Och billigare blir det inte, garanterat,min reserverade tid kostar 300:- kom ihåg detta för framtiden.

#1
Mattias
2009-07-10 23:02

När borgarna (ibland med stöd från s) konkurrensutsatte tele, el, post osv osv så FÖRSÖKTE man ju i alla fall hävda att det skulle bli billigare, effektivare osv.
Hur det gick vet vi ju. Det enda som blivit billigare är tele, men där finns teknikutvecklingen som förklaring. I övrigt har det blivit dyrare, och mer differentierade priser (storkunder kan fixa rabatter, Svensson betalar mer).
Se tex Regelutredningen SOU 2005:4.
Det är närmast bisarrt att man nu ger sig på Apoteket och Bilprovningen. Två utmärkt skötta verksamheter där ingen vettig människa kan klaga på varken service, kunskap, oberoende eller prisbild.
Betecknande är att borgarna numera knappt ens försöker hitta på motiveringar till privatiserandet. Nu är det BARA ideologiskt betingat. Man ger bort allt - bara för att man hatar gemensamt ägande.
(Läs "Sälj hela skiten", Ordfront förlag 2009 och bli lika förbannad som jag...)

#1
AL
2009-07-10 23:14

Det hela är egentligen ganska enkelt. Det råder utbudsunderskott, dvs BP klarar inte av att möta efterfrågan och köerna är en realitet (inom ekonomisk teori är det ett faktum när priset ligger under jämvikt). Genom att öka antalet bilverkstäder som kan erbjuda samma tjänst löses detta problem och köerna försvinner. Men att det samtidigt kommer bli billigare är en fullkomligt orimlig tanke. Med fler aktörer och därmed högre kostnader måste priset till slutkund, dvs vi bilkonsumenter, på tjänsten öka (eller så sjunker lönenivåerna vilket ju inte är så sannolikt).
Så det kommer bli dyrare, därom råder inga tvivel.
MVH AL

#1
Roy
2009-07-10 23:35

Här återfinns några "frisinnade" personer som lider av kronisk kommunistskräck och gör våldsamt motstånd om någon nämner eller skriver ordet "stat" eller "statsägt". Tack och lov ser jag även förnuftiga inlägg.
Privatisering måste inte gå rakt åt helsike - men chansen är stor att döma av utfallet inom andra områden. (Jag vet dock också fler exempel på bra verksamheter.)
I Finland råder en nära monopolsituation. 65 % av marknaden betyder att man är den som sätter priserna. (Det brukar vara det som är den främsta drivkraften till att ligga etta på marknaden, inte själva bedriften eller prestigen.)

Det framgår inte om verkstäder ska kunna bli ackrediterade att utföra besiktning av sina egna reparationer - vilket ju vore horribelt!
Konsekvenserna är lätta att förutse. Företaget kan hävda behovet av diverse reparationer som det sen inte behöver utföra alltför väl eftersom det även godkänner dem och därmed även ökar chansen för merjobb inför nästa besiktning.
Jag antar att galenskapen har sina begränsningar och att endast rena besiktningsstationer kommer att tillåtas.

Från andra verksamheter som befriats från det tunga statliga oket (ironi) kan man se att det alltför ofta blivit väldigt virrigt, svårt med tillämpningen av ett alltför luddigt reglemente och behovet av att profilera sig.

Att Saab-Nisse och andra i sin upphetsning över statliga myndigheter inte ens klarar av att läsa de tydliga anvisningarna innantill - något som min nyblivna körkorts- och bilinnehavande dotter klarade galant vid första försöket - kan inte tas som intäkt för att Svensk Bilprovning är ett djävulens påfund.
Jag anses vara en påhittig person som kommer med nya och fungerande idéer, men i det här fallet ser jag ingen anledning till förändring - i vart fall inte till privatisering.

#1
Lasse J
2009-07-10 23:58

AL
I detta fall lär väl köerna knappast bero på pris under jämvikt, då besiktningen är "tvingande"enligt lag.
Bristande kapacitet hos aktören, outnyttjad kapacitet pga svårighet att styra flödet(folk bokar inte i tid) med säsongsbundna (MC, husvagnar)tillskott som ytterligare belastning, är för mig tänkbara faktorer till en kanske onödig kösituation.

#1
Lasse J
2009-07-11 00:29

Kjell-Åke
Besikta är helt OK enligt Svenska Språknämnden.
Besiktiga eller Besikta.

#1
Kjell-Åke
2009-07-11 12:14

Lasse J
Egentligen var det inte detta den här bloggen skulle handla om, men eftersom Du för det på tal bör Du söka på "besikta" på Svenska språknämndens hemsida. Där får Du liksom på Sv. Akademins ordlista och NE svar:0 träffar. Alltså finns det inget som heter så. Därmed avslutas denna konversation för min del.

#1
Lasse J
2009-07-11 12:26

Gå in på bilprovningens hemsida.
Där finner du en mindre "utredning" om Besikta-Besiktiga

#1
Saabnisse
2009-07-11 12:48

Apropå timkostnader.
Jag lät besiktiga en bil med släpkärra.
Tid för besiktning inkl. utskrift av protokoll 8 min!
Kostnad 600:-
Det är högre kostnad än hos tandläkaren.

#1
RAGGE J
2009-07-11 17:26

Om att besikta enligt Sv Språknämnden:
Besikta är en rekommendation av Svenska Språknämnden.
"Såväl besikta som besiktiga har gammal hävd i svenskan. Båda är inlånade från lågtyskan. I dagens tyska lever bara den längre formen besichtigen kvar med substantivformen Besichtigung. Det såg under en period ut som om den korta formen besikta skulle försvinna även i svenskan. Men den har levt upp igen. Och det är just den formen som Svenska språknämnden rekommenderar, eftersom den är kortare och hör ihop med det substantiv som man oftast använder: besiktning. Det finns också ett substantiv bildat till den längre formen, besiktigande, men besiktning är långt vanligare. Det skall också sägas att besikta kan användas som efterled i sammansättningar: ombesikta och efterbesikta. Det finns en parallell till besikta/besiktiga, nämligen förplikta/förpliktiga. Även där rekommenderar vi den kortare formen."
Bilprovningen använder sig av båda formerna av ordet.

#1
RAGGE J
2009-07-11 17:49

Om att besikta enligt Sv Språknämnden:
Besikta är en rekommendation av Svenska Språknämnden.
"Såväl besikta som besiktiga har gammal hävd i svenskan. Båda är inlånade från lågtyskan. I dagens tyska lever bara den längre formen besichtigen kvar med substantivformen Besichtigung. Det såg under en period ut som om den korta formen besikta skulle försvinna även i svenskan. Men den har levt upp igen. Och det är just den formen som Svenska språknämnden rekommenderar, eftersom den är kortare och hör ihop med det substantiv som man oftast använder: besiktning. Det finns också ett substantiv bildat till den längre formen, besiktigande, men besiktning är långt vanligare. Det skall också sägas att besikta kan användas som efterled i sammansättningar: ombesikta och efterbesikta. Det finns en parallell till besikta/besiktiga, nämligen förplikta/förpliktiga. Även där rekommenderar vi den kortare formen."
Bilprovningen använder sig av båda formerna av ordet.

#1
Saabnisse
2009-07-11 19:28

Att ni orkar...!

#1
Jag
2009-07-11 20:54

Som ide är det inte helt fel. I Tyskland fungerar det mycket bra, men Sverige är inte lika stort/tättbefolkat/mm.
Jag skulle tro att en privatiserad bilbesiktning skulle fungerna bra Från Mälardalen och söderut. Norrut är det nog värre med lönsamheten för privata besiktare. Kanske bilförsäljarna skulle konna he det som ett extraknäck? Hur man än vrider och vänder på det hela så innebär det nog en statlig besparing att minska servicen i Norr. (Precis som det är nästan omöjligt att åka fast för fortkörning i Norr).
I korthet, lägg ner besiktningsmonopolet, det tjänar de flesta på.
Jag

#1
Saabnisse
2009-07-11 21:57

Har det någonstans påståtts att BP ska upphöra?
De som vill fortsätta att gynna denna institution kan ju förmodligen fortsätta med det utan problem, eller?

#1
AL
2009-07-13 16:22

Lasse J. Det finns många företeelser som är tvingade enligt lag, eller männskligt nödvändiga, som ändock måste prissättas i samhällsekonomiska kalkyler. Bilbesiktningen är en, sjukvården en annan, investeringar i infrastruktur en trejde. Så jo, köer är en direkt konsekvens av felaktig prisättning, inom all ekonomi.
MVH AL

#1
Bluffasigfram Bilskrot AB
2009-07-13 21:23

Hej!
Vill redan nu göra lite reklam för min firma. Från o med 1 Juli nästa år så ska vi utöka vår verksamhet bilskroteri med bilbesiktningsservice. Vi kommer att har de senaste utrustning och verktyg från Biltema. Hos oss arbetar de mest nitiska och opartiska tekniker i landet. Vi besiktar alla fordonslag. Från gräsklippare till rullator.
Vårt motto är EJ GODKÄND BESIKTNING PENGARNA TILLBAKA. Pris ex. Vanlig besiktning 299:- Telefon besiktning 199:- SMS besiktning 99:-
Hjärtlig välkomna

#1
Nissanägare
2009-07-13 23:33

Det behövs inte så värst många utlägg om privatiseringen ( fd Besiktingsteckniker SB)
samantaget = kvalificerat vansinne är en lämpligt svar, på ett sådant oövertänkt förslag.

#1
Roy
2009-07-16 20:32

Jag har inget emot att uttrycka mig korrekt, så tack, Ragge J, för ditt förtydligande beträffande användandet av ordet "besikta". Vi har ju annars en förkärlek för otympliga ord i svenskan. Fortfarande säger och skriver säkert många "grammatikalisk" istället för det lika korrekta och behändigare "grammatisk".
Lite kul är det att just SaabNisse är den som reagerar på den språkliga avvikelsen från ämnet, med tanke på det prov på sin egen läsförmåga han tidigare visat.
SaabNisses tandläkare verkar dock vara att rekommendera. Fast det framgick ju förstås inte vad som kostade vad.

Al, att bilköer är en konsekvens av felaktig prissättning kan väl endast gälla marknadsekonomi?
Jag var i Riga ett par dagar några år innan muren föll. Där var långa köer till köttmarknaden. Kött var milt sagt en bristvara. Hade man följt den "fria" konkurrensens lagar så hade man naturligtvis höjt priserna så att endast de besuttna haft råd med kött och, vips, gjort sig av med köerna.
Ska man vara cynisk så har du alltså rätt.
Förresten, heter du Al eller är AL dina initialer?

#1
Mikael
2009-07-16 21:17

Dyrare besiktning blir resultatet, frågan är om resultatet blir sämre också.
Varför dyrare besiktning? Sverige har bland de billigaste besiktningarna i Europa och går med förlust, inte vinst.
Ska ett privat bolag in på marknaden vill de inte gå med förlust, utan vinst.
Genom att använda marknadsknep kan de erbjuda rabatter och erbjudanden för att få kunder att lämna Bilprovningen, Bilprovningen som är ett statligt bolag kommer inte kunna följa den trenden.
När de sedan har sin kundbas kommer priserna stiga, Bilprovningen läggs ner p.g.a för lite inkomster kontra utgifter.
Så va de klart!
Sen finns det ju naturliga risker med korruption, missbrukande att underkänna bilar för att de ska komma och laga felen hos deras märkesverkstad.
Varningar om "saker som kommer gå sönder snart" i protokollen för att skrämma folk att laga bilen hos dem.
Allt är inte bättre privat, och bara för att "alla andra har de så", så betyder det inte att det är en kanonväg att gå.

#1
AL
2009-07-17 03:51

Hej Roy. Det du tänker på kallas för ett marknadsmisslyckande (marknaden kan själv inte nå jämvikt pga externaliteter) och det omfattar många företeelser i samhället (naturliga monopol, som vägnätet, är ett exempelvis). Mina initialer är AL men vill du skriva Al eller al går det fint också. Jag är inte så noga med formalian utan mer intresserad av innehållet....
MVH AL

#1
AL
2009-07-17 03:58

Jag glömde en sak angående det där med köttet Roy. På en marknad där priset bestäms centralt, såsom i ditt exempel, är konsekvensen köer (eller att bara några få har råd med köttet). I fallet Riga skulle givetvis en rejäl prishöjning bli den kortsiktiga effekten. Men redan efter ett litet tag skulle en fri etableringsrätt locka in fler producenter på den marknaden och priset på kött skulle, förutsatt någorlunda homogen konkurrens) sjunka. Den ökade tillgången skulle på det viset möta efterfrågan ända tills jämvikt uppnås.
MVH AL

#1
Roy
2009-07-18 00:57

Det är lite löjeväckande, och också lite oroande, när nationalekonomer upphöjer vad som på sin höjd är en tes till lag. Hur ofta används inte uttrycket "marknadens lagar" och likande som om dessa väldigt förenklade modeller verkligen innehöll all sanning. Nya samband upptäcks och nya hypoteser framkastas. De arbeten som gav Gunnar Myrdal sitt Nobelpris anses väl inte längre som så speciella. (Ja, jag vet att det inte var Alfred, utan Riksbanken som skapade det.)
Denna jämvikt är ju essentiell inom företagsekonomin - dock i praktiken sällan något så påtagligt som i modellerna.
Dock, fri etableringsrätt (efter godkännande) för olika bilbesiktningsföretag skulle med all sannolikhet driva upp priserna (tills jämvikt i ekonomisk mening uppnåtts).

Ska vi inte ta och släppa vägnätet fritt också när vi ändå håller på? Det är ju så trevligt med små pittoreska tullar var och varannan mil. Att vägstandarden skiljer i samma omfattning gör väl inget. Omväxling förnöjer, heter det ju.
Kan man inte lägga ut allt riksdagsarbete på ett gäng konsulter?

#1
AL
2009-07-18 15:54

Det är en intressant reflektion du gör Roy, även om du verkar använda begreppen lite annorlunda än vad jag gör. Företagsekonomi är ett exempel du tar upp och där menar du såvitt jag förstår att jämviktsteorin är användbar. Men företagsekonomiska principer är ju som disciplin direkt härledda utifrån den nationalekonomiska mikroteorin (analys av enskilda marknader), där jämvikten är en central del. Om företagsekonomer skall kunna använda denna teori borde ju verkligen de "riktiga" ekonomerna också kunna göra det, i alla fall om teorin skall kunna hålla. Den neoklassiska jämviktsteorin ifrågasätts med all rätt, därom är vi eniga. Men den kan fortfarande användas vid analys av olika företeelser, det måste vi ju ändock kunna enas om?
Fri etableringsrätt för bilbesiktningsföretag kommer sannolikt driva upp prisnivåerna, i alla fall om det hela skall fungera på samma sätt som idag. Detta eftersom det föreligger en högre betalningsvilja för tjänsten (folk vill slippa köerna) - eller så möjliggör synergier, dvs att verkstäderna kan samköra tjänsten med annan verksamhet, att den kan erbjudas på ett sätt som gör den billigare. I det senare fallet kommer nog dock kvaliteten drabbas negativt, men det bryr sig sällan politikerna så mycket om.
Avslutningsvis finns det redan exmpel på privatfinansierade vägar i Sverige. Titta exempelvis på Öresundsbron eller den planerade tunneln under älven i Göteborg. Totalt sett brukar sällan sådana satsningar bli billigare än om det hela sköts i statlig regi. Vägnätet är ett så kallat naturligt monopol och det bör skötas av staten. Denna uppfattning stödjer även de mest marknadsliberala och neoklassiska anhängare. Till och med gamle Smith insåg detta.
MVH AL

#1
Roy
2009-07-20 19:35

Den fria marknaden, som sällan är riktigt fri, kan ta sig märkliga uttryck. Jag är inte ett dugg lyckligare av att kunna välja bland alla dessa tandkrämsvarianter (som alla är bäst) jämfört med tidigare då ett färre antal tillverkare hade en enda sort var.
När mobiltelefonerna var i sin linda så byggdes tre oberoende nät över landet. En kapitalförstörelse utan like. Ändå är jag säker på att denna konkurrens medfört lägre priser.

Jämviktsteorin är naturligtvis användbar i en utbildning som ett försök att förklara sammanhangen. Verkligheten är oftast mer komplex.
I fallet med bilbesiktning, så får man inte glömma en väsentlig sak: Det finns inget helt fritt val! Som bilägare är du ju faktiskt tvungen att låta besikta din bil. Därför finns en risk för samarbete av det slag som bensinbolagen ibland anklagas för, vilket naturligtvis höjer priserna.

AL skriver "...också kunna göra det, i alla fall om teorin skall kunna hålla." Vem är intresserad av att anpassa verkligheten till en teori?

#1
AL
2009-07-20 23:15

De allra flesta människor och val faller under en tvingande lagstiftning, så även marknader. Ingen marnad är helt fri från störande inslag som motverkar fullständig jämvikt (patent, varumärken, lagstiftning och politiska beslut osv). Att misskreditera jämviktsteorin utifrån detta är därför inte riktigt korrekt, även om jag förstår och i viss mån instämmer i Roys grundresonemang. Speciellt att verkligheten är mer komplex är något jag särskilt håller med om.
Bilbesiktningen är en tvingande lag ja. Men det är inget som motsäger jämviktsteorin i sig. Däremot är jag övertygad om att det antingen kommer påverka kvaliteten negativt (dvs trafiksäkerheten) eller så blir tjänsten dyrare.
Avslutningsvis: En teori som inte följer verkligheten får nog anses vara en hypotes, inte en teori. Även de mest prövade fysikaliska teorierna testas ständigt och i möjlig mån, justeras och anpassas efter nya rön. Ser inget fel i detta utan ställer mig tvärtom bakom det.
MVH AL

#1
pg
2009-07-30 22:58

Det här tar priset. Det här kommer att leda till stora prishöjningar för den enskilde konsumenten. I dag är bilprovningen ett oberoende företag, som besiktar bilar utan hänsyn till modeller.
Hur blir det nu, när man lämnar in bilen till märkesverkstaden? Kommer de att påstå en massa fel som måste rättas till för att bilen ska klara merkesverkstadens besiktning?
Jag har själv erfarenhet av detta, både som privatbilist och bilprovare.
Jag är rädd för att många bilägare kommer att bli lurade till dyra reparatioenr. jag inte vara tror, jag är helt övertygad. Detta är just vad som hänt i vårat grannland Finland, där bilprovningen redan privatiserats.
Och hur blir det med vidareutbildning av bilprovare, när privatiseringens vinstintressen med all sannolikhet kommer att medför indragningar av utbildningsinsatser????

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.