Nästa artikel
Barn farligare än mobiltelefon i bilen
Nyheter

Barn farligare än mobiltelefon i bilen

Publicerad 6 december 2013 (uppdaterad 6 december 2013)
Att åka med barn i bilen kan vara betydligt farligare än att prata i mobiltelefon bakom ratten, det menar forskare i en ny studie.

Forskarna vid Monash University Accident Research Centre i Melbourne, Australien, monterade kameror i bilarna som kördes av tolv flerbarnsfamiljer. Under tre veckor registrerades tillfällena där förarna släppte blicken från vägen i mer än två sekunder.

Resultatet visar att förarna blev distraherade av olika orsaker under 90 av 92 analyserade bilresor. Den genomsnittliga föraren släppte blicken från vägen i tre minuter och 22 sekunder under 16 minuters bilkörning. Forskarna kom också fram till att barnen i bilen stod för tolv gånger så mycket distraktion jämfört med mobilprat.

Den 1 december skärptes de svenska reglerna mot användning av mobiltelefon i samband med bilkörning. Studien från Australien visar att det kan finnas andra uppenbara störningsmoment i bilen som är betydligt värre.

Diskutera: Vad tycker du om studiens resultat?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2013-12-06 13:50
Mattse

Av tonen i artikeln att döma verkar ViB lite småputta på lagskärpningen för mobiltelefoner :-)

Men bara för att barn (enligt studien) är värre störningsmoment betyder inte per automatik att användandet av mobiltelefoner helt plötsligt blir ofarligt.

#2 • 2013-12-06 14:57
Rålle G.

Jag hade kunnat berätta denna självklarhet nästan gratis. En fika på närmaste kafé hade jag varit nöjd med och då hade dessa forskare istället kunna ägnat sig åt något mer nyttigt.

#3 • 2013-12-06 15:42
EnannanRobban

Håller med Kapten!
Frakta telningar ingår i konceptet bil, men att kappra på telefonen är inte någon som MÅSTE göras.
Ja, jag startar navigatorn när jag kör, men skriver inte in sök om jag inte kan stanna.
Ja, jag pratar i telefon, men med måtta och helst bara svara och gör det med HF för att det är enklare och för mig säkrare (alla autonoma funktioner i behåll med två fria händer)
Nej, jag läser/skriver inte SMS/FB/Twitter osv

Men hur som helst, det är det totala ointresset för framförande av bil som är den största faran i trafiken, allt för många har hamnat längst fram i bilen men förstår inte riktigt varför och vad som förväntas...

#4 • 2013-12-06 15:50
argotik

Är denna forskning beställd av regeringen som så länge motsatte sig ett mobilförbud som i Europa? Den ena faran förtar inte den andra och ska således ej jämföras. Denna typ av forskning svarar ej mot akademiska krav på forskning!
Idioti!

#5 • 2013-12-06 17:42
Bortom

Grunden till trafiksäkerhet är att minimera de största farorna. Nu vet vi att det finns faromoment som är 12 ggr. värre än mobilprat. Så att förbjuda mobilprat är att sila mygg... den svenska (och tydligen den australiensiska) lagen är bra. Resten av Europa är inskränkta i ämnet.

#6 • 2013-12-07 11:02
Hackenbush

Varför försöker man hela tiden att framställa mobilfepplande under körning som något ofarligt? Prata med barn, folk i bilen kan man göra med ögonen på vägen och händerna på ratten men skall man kolla facebook har man ju ögonen på telefonen under körning, är detta mindre farligt än att prata med barnen? Vilken forskare är det som kommit på detta?

#7 • 2013-12-08 13:07
Roy J

Resultatet visar bara det jag redan hävdat - det finns många olämpliga saker att ägna sig åt i en bil. Jag har bland annat nämnt hamburgarslaskande.
Lagen om vårdslöshet borde istället skärpts så att den tillåter ingripande när en vårdslöshet sker istället för endast när den lett till en olycka. Vårdslöshet är vårdslöshet även om man har tur.
Till de värre vårdslösheterna hör givetvis fipplandet med en smartphone eller surfplatta och ska självfallet beivras - men det behövs ingen särskild lag och definitivt inte en så luddigt formulerad som den blev.

Att barnen tar mest uppmärksamhet är väl förhoppningsvis knappast förvånande. Dock kan man planera sin körning. Man behöver inte kolla efter telningens napp just när man ligger för omkörning.
Och med silvertejp och spännband kan man få småligisterna i baksätet att hålla sig lugna. (Skojar!)

Var för ett antal år sen på väg ut mot Tyresö Brevik då jag mötte en van (eller liknande) som milt sagt skar igenom den första lite knixigare kurvan. jag körde ner i diket med ena sidans hjul, men blev ändå av med backspegeln som förstörde sidorutorna plus diverse annat smått och gott.
Föraren skyllde på att grabbarna i baksätet bråkat.
Det enda roliga i sammanhanget var damen som kom ut från en tomt och gick fram till mig med bestämda steg. "Jag vittnar!"

Hej igen på er alla, förresten!

#8 • 2013-12-08 13:19
Roy J

Låt oss titta lite närmare på den här studien.

Man har alltså filmat endast tolv familjer. Hur representativa är just dessa? Tänker då framförallt på telefonanvändandet.
Sen framgår det ju inte alls när man släppte blicken från trafiken. Man kan ju oftast välja ögonblicken.
Lite skrämmande är det dock att förarna i genomsnitt under 16 minuter (udda siffra, förresten) släppte blicken under hela tre minuter och 22 sekunder. Det är hela 21 procent av tiden!
Nu framgår det ju föralldel inte heller i vilken trafikmiljö bilarna kördes.

Kort och gott - en väldigt ofullständig rapport.

#9 • 2013-12-09 10:23
1storstark

Prova att blunda i "mer än 2 sekunder"! Det är en fruktansvärt lång tid, om man kör bil. Att svara i telefon tar bara en bråkdel av den tiden. Däremot kan samtalet göra en lika distraherad som bråkande ungar i bilen. Oavsett hf eller inte.
Roy: Jag hoppas att "grabbarna i baksätet" lärde sig någonting!

#a • 2013-12-09 10:55
LC4ever

Kanske skulle förbjuda barn sittandes bakvända fram?
Har själv blivit prejad av vägen av en mamma som under omkörning var tvungen att fixa med sin unge.
Barn skall alltid sitta där bak!
Och varför skulle en farlig sak het plötsligt legitimera en annan sak?
En undersökning från USA visade att mobilprat hade samma påverkan som alkohol, skall vi då tillåta att köra påverkade???

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.