Bild
Nästa artikel
Nyheter

Bakslag för Mercedes efter fusk med utsläppen

Publicerad 2021-02-09 07:02 (uppdaterad 2021-02-09 09:52)
Mercedes har i flera års tid trixat med utsläppen i dieselmotorerna, hävdar tyska myndigheten KBA som slår ifrån sig förklaringarna.

Efter att Volkswagens dieselskandal avslöjades började även utsläppen från andra bilmärken att granskas. Mercedes är en av flera biltillverkare som hamnat i hetluften på grund av utsläppen.

Den tyska myndigheten KBA har testat flera dieseldrivna Mercedesmodeller de senaste åren och hittat stora avvikelser mellan hur stora utsläppen är i testlaboratorium och ute i verklig trafik. Mercedes har hela tiden hävdat att det inte rör sig om fusk, och att resultatet från testerna ska överklagas.

Mercedes har även tvingats återkalla hundratusentals dieselbilar för att installera en uppdatering som sänker utsläppen. Återkallelsen har av Mercedes beskrivits som en ”frivillig serviceåtgärd”.

Efter att KBA testat utsläppen i flera modeller har Mercedes hävdat att skillnaderna i utsläpp mellan testlabbet och verklig trafik är inom godkända gränser och att inget fusk förekommit. Men KBA har avfärdat nästan alla Mercedes överklaganden, uppger tyska nyhetsbyrån DPA.

Läs också: Uråldrig Mercedes renare än många moderna dieselbilar

KBA har avfärdat nästan alla Mercedes överklaganden

Mercedes har stängt av systemet för utsläppskontroll på ett förbjudet sätt i suven GLC 220 CDI, hävdar tyska myndigheten KBA.

Att myndigheten nu hävdar att utsläppen manipulerats på ett olagligt sätt i 1,4 miljoner bilar mellan 2008 och 2018 – från A-klass till S-klass – försvagar Mercedes ställning om fallet går till domstol.

”KBA har avvisat nästan alla de invändningar som tillverkaren Daimler gjort mot våra besked”, uppger tyska transportministeriet till Der Spiegel.

Det finns särskilda regler för hur systemen för utsläppskontroll ska fungera under olika förhållanden, och nu vill Mercedes klargöra exakt vilka regler som gäller. Systemet får till exempel stängas av under vissa förhållanden – till exempel i kallt väder – för att förlänga motorns livslängd. Beslutet från KBA är inte heller juridiskt bindande, även om det ändå väger tungt i domstol.

”Vi undersöker beslutet just nu och avgör sedan om vi ska överklaga”, uppger en talesperson på Mercedes för Bayrischer Rundfunk.

Läs också: Ola Källenius nya huvudvärk: Högre utsläpp efter uppdateringen

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.