Nästa artikel
Årets Bil 2013 – därför vann Volkswagen Golf
Årets Bil

Årets Bil 2013 – därför vann Volkswagen Golf

Publicerad 4 mars 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
Volkswagen Golf är en komplett bil och den givna vinnaren av titeln Årets Bil 2013, det menar den svenska delen av juryn.

Vinnaren av utmärkelsen Årets Bil 2013 tillkännagavs på måndagen vid en ceremoni på bilsalongen i Genève. När alla röster från juryns 58 medlemmar var räknade stod det klart att Volkswagen Golf vunnit en jordskredsseger.

Volkswagen Golf tilldelades 414 poäng, mer än dubbelt så många som tvåan Toyota GT86/Subaru BRZ, som noterade 202 poäng. Svenska hoppet Volvo V40 placerade sig på tredje plats med 189 poäng.

Var och en av juryns 58 medlemmar – motorjournalister från 22 europeiska länder – fördelade 25 poäng mellan minst fem av de åtta finalisterna.

Vi Bilägares Tommy Wahlström, en av tre svenska representanter i juryn, tycker att rätt bil vann. Golf erbjuds med bensin- och dieselmotor och snart som gasbil, elbil och laddhybrid och dessutom i flera karossvarianter.

– Det är en styrkedemonstration när resten av världen inte har några pengar och knappt har råd att utveckla någonting alls, då kan Volkswagen utveckla en helt ny bil, massor av nya drivlinor, nytt chassi och flera karossformer. Det är ett otroligt styrkebesked, säger Tommy Wahlström, direkt från mässgolvet.

Erbjuder alla sorters drivlinor
Av juryns 58 medlemmar gav 45 flest poäng till Volkswagen Golf. Även Håkan Matson, Dagens Industri, hade den tyska modellen som förstaval.

– Därför att det är en komplett bil som erbjuder alla sorters drivlinor, flera karossversioner, bra kvalitet och bra säkerhet. Volkswagens MQB-teknik gör det också möjligt för fler att köpa mer avancerad teknik, säger Håkan Matson.

Lasse Holmström, Sydsvenskan, fördelade tio poäng till vinnaren Volkswagen Golf, nio till Volvo V40 och fyra till Ford B-Max.

– De övriga fem finalisterna är bra, nya bilar, men inte nydanade och inte bilar som för utvecklingen framåt. Jag tycker att Golf och V40 var i en klass för sig, med B-Max som klar trea, säger Lasse Holmström.

I Vi Bilägare nummer 3/2013, som just nu finns ute i butik, ställer vi Volkswagen Golf mot klassmotståndarna Seat Leon och Toyota Auris.

Missa inte bildspelet med Volkswagen Golf, klicka på bilden en bit ner i spalten till höger.

Läs mer om Årets Bil 2013:
Podcast: Därför vann Volkswagen Golf Årets Bil 2013

"Rätt bil vann!"

Diskutera: Vann rätt bil?

Relaterade bildspel

Poäng:

Var och en av jurymedlemmarna har fördelat 25 poäng mellan minst fem av de åtta finalisterna.

1. Volkswagen Golf, 414
2. Toyota GT86/Subaru BRZ, 202
3. Volvo V40, 189
4. Ford, 148
5. Mercedes A-klass, 138
6. Renault Clio, 128
7. Peugeot 208, 120
8.
Hyundai i30, 111

Tidigare vinnare:

2012: Opel Ampera
2011: Nissan Leaf
2010: Volkswagen Polo
2009: Opel Insignia
2008: Fiat 500
2007: Ford S-Max
2006: Renault Clio III
2005: Toyota Prius
2004: Fiat Panda
2003: Renault Mégane
2002: Peugeot 307
2001: Alfa Romeo 147
2000: Toyota Yaris
1999: Ford Focus
1998: Alfa Romeo 156
1997: Renault Mégane Scénic
1996: Fiat Bravo/Fiat Brava
1995: Fiat Punto
1994: Ford Mondeo
1993: Nissan Micra
1992: Volkswagen Golf
1991: Renault Clio I
1990: Citroën XM
1989: Fiat Tipo
1988: Peugeot 405
1987: Opel Omega
1986: Ford Scorpio
1985: Opel Kadett
1984: Fiat Uno
1983: Audi 100
1982: Renault 9
1981: Ford Escort
1980: Lancia Delta
1979: Chrysler-Simca Horizon
1978: Porsche 928
1977: Rover 3500
1976: Simca 1307
1975: Citroën CX
1974: Mercedes-Benz 450
1973: Audi 80
1972: Fiat 127
1971: Citroën GS
1970: Fiat 128
1969: Peugeot 504
1968: NSU Ro 80
1967: Fiat 124
1966: Renault 16
1965: Austin 1800
1964: Rover P6

 

Mazda Halvljus Helljus
Längd, m 83 183
Bredd, m 27 21
Betyg 3/5 3/5

Spolning: Ja.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-03-04 17:29
Gunnar Lindberg

Att rätt bil vann kan väl knappast ifrågasättas när den fick fler än dubbelt så många poäng av jury som tvåan. Inget behov av målfoto här.

#2 • Uppdaterat: 2013-03-04 17:40
Raphael

Fel bil vann! Golfen är kompetent, men att den skulle föra utvecklingen framåt och vara nydandade - nej, det ser jag inte. Den ser nästan ut som den gamla både inuti och utanpå. Jag ser inte något nytt tänk i den, bara förfinat gammalt tänk. Ingen revolution, inget eget, speciellt eller unikt. Mellanmjölk helt enkelt, bilen lagom för konservativa köpare som inte vågar välja nya spår. Juryn föll tydligen för invanda, om än förfinat renoverade, skor framför att prova något nytt.

#3 • Uppdaterat: 2013-03-04 17:56
mcregor (ej verifierad)

Raphael - det har under åren varit en hel del sydeuropeiska vinnare och då frågar jag mig vad t ex Fiat 500 och Renault Clio hade för kvaliteter som gjorde att dom var mycket mera värda titeln än t ex Golfen detta år. Jag ser det som en seger för helheten och ett koncept som uppenbarligen har gillats av bilköpare över hela världen eftersom Golf/Jetta vad jag har sett i nån länk för nån vecka sedan var särklassigt mest sålda bilmodell under 2012.
Vi skall inte nedvärdera köpare i hela världen.

#4 • Uppdaterat: 2013-03-04 18:05
JorgenE

"Att rätt bil vann kan väl knappast ifrågasättas"...
Nej precis, årets-bil juryn har verkligen känn på vad som är den bästa bilen. Eller hur?
Några smakprov på deras träffsäkerhet, en grupp mellanstadieelever skulle gjort klokare val.
1979 Simca-Chrysler Horizon
1984 Fiat Uno
1990 Citroën XM
1998 Alfa Romeo 156
2003 Renault Mégane
2009 Opel Insignia
Och så vidare....

#5 • Uppdaterat: 2013-03-04 18:11
V8-Power

Helt fel bil vann och det hade även Toyota/Subaru varit, Volvo ligger närmst beskrivningen med all ny säkerhetsteknik.
Lägg ned denna tävling för inbördes beundran.

#6 • Uppdaterat: 2013-03-04 18:22
Raphael

McGregor - nu jämför du mellan flera år och det kan vara värt för dig att känna till att journalisterna som utser Årets Bil endast har att välja mellan de nyaste bilmodellerna som har introducerats under föregående år och finns på ett visst antal marknader. De väljer alltså inte bland hela bilutbudet, utan de har ett visst antal modeller att välja på.

Talar vi Renault Clio som blev Årets bil för många år sedan så vann den på grund av att den hade en nyskapande och modern design för sin tid, den hade klassens bästa köregenskaper i kombination med klassens bästa komfort, det var en småbil med satsning på hög säkerhet vilket var ovanligt på den tiden, och den erbjöd en hög utrustningsnivå. För sin tid var den nyskapande och innovativ.

Fiat 500 när den kom hade en nyskapande design, även om den byggde på former från 60-talet, i den meningen att detta var inte en småbil som försökte vara en vanlig bil, utan det var en småbil som var en assecoar. Fiat 500 var en livsstilsbil i den minsta klassen som var tillgänglig för vanliga människor. Med rolig yttre och inre design, stort utbud av motorer, klassens bästa säkerhet, och hög driftsekonomi och låga driftskostnader så satte den en ny standard. Men framförallt - den såg väldigt trevlig och rolig ut.

Årets Bil handlar inte om vilken bil som är mest såld eller mest populär. Bilar är gjorda för att passa alla och därmed inte sticker ut på något sätt, de säljer bra men det är inte bilar som ska premieras av Årets bil-juryn. Årets bil ska handla om innovationer, om nyskapande design, om ekonomisk familjebil tillgängligt för vanliga människor.

Volkswagen Golf är inte på något sätt nyskapande. Den ser nästan likadan ut som den förra modellen. Några nya motorer och ett nytt chassi, det håller inte för Årets bil. Golf är en blek och konservativ bil, och därför passar den många människor för den sticker inte ut på något sätt. Det är bilen lagom. Men bilen lagom ska inte vinna Årets bil, bilen lagom brukar inte vinna Årets bil. Det är ett svaghetstecken att en så oinspirerad bil vinner och därför har utmärkelsen spelat ut sin roll.

#7 • Uppdaterat: 2013-03-04 18:22
Audi A5 SB

Inte ett dugg förvånad, värdig vinnare enligt mig. Raphael tippade helt fel, men det är kanske hans vurm för det latinska som förblindat honom. I alla fall här: http://www.vibilagare.se/video/volkswagen-golf-kandidat-till-arets-bil-2013

Golfen är nydanade inom något så tråkigt som kompetens. Intressant att en så övervägande del av professionen kom till just denna slutsats. Jag tycker det var klarsynt.

#8 • Uppdaterat: 2013-03-04 18:33
Raphael

JorgenE, jag håller inte med dig. Många gånger har Årets Bil-juryn valt helt rätt bil.
"1979 Simca-Chrysler Horizon"

Var faktiskt en alldeles utmärkt bil. En praktisk design, skön komfort.

"1984 Fiat Uno"

Helt rätt val. Fiat Uno var första bilen i småbilsklassen som var högbyggd. Mesta möjliga utrymme i minsta storlek. Förutom en innovativ yttre design så hade den även en nyskapande inre miljö. Fiat Uno var den mest praktiska småbilen år 1984 och dessutom rätt fräck. Utmärkt komfort, utmärkta utrymmen. En utmärkt Giugiaro design som förde småbilsklassen framåt. Designen är vågad även sett med dagens mått, så designen håller fortfarande.

"1990 Citroën XM"

Återigen ett utmärkt val. XM introducerade det innovativa Hydractive II fjädringssystemet, den kom även med en extra mellanruta bakom baksätespassagerarna för att skydda dem från vind och blåst när man öppnade bakluckan på denna halvkombi. Utmärkta stolar och en nyskapande och innovativ, mycket modern, Bertone-design gjorde bilen till en vinnare.

"1998 Alfa Romeo 156"

Ett solklart val av juryn. Walter de Silvas design bildade skola och har inspirerat många bilmodeller sedan dess, exempelvis Seat som har tagit mycket intryck av "dolt handtag" för bakdörren så att bilen mer skulle se ut som en 2-dörrars kupé fast det var en 4-dörrars. Detta grepp fick många efterföljare. En bil som inspirerar andra tillverkare och sätter avtryck på designen fortfarande 14 år efteråt, hur mycket mer rätt kan Årets Bil vara än det?! Fortfarande görs bilar som är inspirerade designmässigt av Walter da Silvas mästerverk.

Dessutom var det en Alfa med mycket hög kvalitet, trevlig inredning och en bil som blev succé på marknaden.

"2003 Renault Mégane"

Ännu ett soklart val. Nyskapande och spännande design, bakänden för halvkombiversionen såg inte ut som någon annan bil. Detta var en mycket personlig och egensinnig design signerad Patrick Le Quement. Detta var första bilen i sin klass som fick 5 stjärnor i Euro NCAP och dessutom med högsta poängbetyget det året för storleksklassen. Flera innovativa lösningar med nyckelkort med mera. Ja jag tyckte mycket om min Mégane för den var just speciell.

"2009 Opel Insignia"

Detta var däremot en flopp. En utslätad, utsmetad design som innebar trånga innerutrymmen trots stor utanpå. En design behöver vara funktionell, och är den både funktionell och vacker är det fantastiskt. Är den varken funktionell eller vacker, då ska inte en sådan bil bli Årets Bil - och i mitt tycke så var Insignias design varken funktionell eller vacker. Bara utsmetad, utflytande design som väller över som en överjäst sufflé.

#9 • Uppdaterat: 2013-03-04 18:40
Raphael

"Inte ett dugg förvånad, värdig vinnare enligt mig."

Enligt kriterierna för Årets bil så ska bilen vara nyskapande och innovativ. Det är inte Golfen, så juryn har inte följt sina egna instruktioner.

"Raphael tippade helt fel, men det är kanske hans vurm för det latinska som förblindat honom."

Nej jag är inte förblindad. Jag trodde bara att juryn skulle följa de egna instruktionerna och urvalskritierierna. Det var en miss från min sida att jag inte tippade på att juryn skulle strunta i sina egna instruktioner.

#a • Uppdaterat: 2013-03-04 18:44
Raphael

"Värdig och förväntad vinnare ... !"

Det håller jag inte med dig om. Det är inte värdigt att låta bilen tråkig vinna.

"Raphael .... Du är en Shogun i latinkostym ... Tröttsam läsning!"

Jes_, för att besvara dig med samma trevliga ton som du använder mot mig så säger jag att det är tröttsamt att läsa dina inlägg. Dessutom tycker jag att du har valt fel kostym. Kom ihåg - slipsen ska matcha skorna.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.