Bild
Nästa artikel
Är detta nya Saab 9-3?

Är detta nya Saab 9-3?

Nyheter

Svenska dagbladet har kommit över en skiss på den kreation som tros vara planen för Saabs nya 9-3-modell.

Svenska dagbladet har tagit del av Saabs rekonstruktionsplan och fått med en skiss på vad man tror kan vara nya Saab 9-3. Bilden finns med i Saabs affärsplan, där mycket information har strukits över för att hålla affärshemligheter fortsatt hemliga. Dock var inga bilder överstrukna.

Svenska dagbladet skriver att det står i rekonstruktionsplanen att nya Saab 9-3 blir en combicoupé.

Enligt Svenska dagbladet ska nya Saab 9-3 laseras 2013 eller 2014 och bilen blir troligtvis den första modellen som baseras på konceptbilen PhoeniX, som Vi Bilägare tidigare har skrivit om. PhoeniX är en konceptbil med hybrid-fyrhjulsdrift och har bland annat ett nytt formspråk, elektrisk bakhjulsdrift och en förbrukning på 0,5 l/mil.

Klicka på bilden till höger för att se en större version av skissen.

Diskutera: Vad tycker du om skissen?

Taggar: Nyheter, , Saab, Saab 9-3

Kommentarer

#1
Raymond K
2011-11-01 12:28

Jädrans, där kom de konstiga vecken och bakrutor som handflator. Bläää

#2
2011-11-01 14:14

Ja varför inte? ...Ännu en sedan/combicoupe är ju precis vad Saab behöver nu ....eller inte!
Ser ju även ut,precis som i 9-5:an att bli rikligt med plats för baksätesåkarna,åtminstone om man är kortare än 170cm
Kan nog fungera fin-fint i Kina!

#3
2011-11-01 17:37

Ja, tänk vilka "misstag" man kan göra, att skicka med en skiss på en kommande bilmodell till en tidning!

#4
2011-11-01 18:20

Enligt en initierad källa, är det inte en skiss som beskriver nya 9-3. Det är en äldre skiss som härstammar från 2010 och innan konceptbilen visades. Jag är böjd att hålla med. Det där är ingen bil för produktion. Just for show... Vilket det blev i.o.m. PhoeniX.....

Däremot stämmer säker formspråket ganska bra med vad man vill åstadkomma.

#5
2011-11-01 18:53

Den här "elektriska fyrhjulsdriften som nämn i texten, E de fortfarande haldex som gäller? Eller har saab nåt eget? :)

#6
2011-11-01 19:03

@Erik T
"...Eller har saab nåt eget?"
Det är: e-AAM e-AWD/Hybrid system with Torque Vectoring

Exempel: http://www.youtube.com/watch?gl=SE&v=njo5zBeFtr0

#7
2011-11-01 19:06

Jag har sett chassit till nya 9-3. Det ser inte ut så här, men det blir en halvkombi.

#8
2011-11-01 19:34

En till e-AAM: http://www.youtube.com/watch?v=wvrQmTvDd5w

#9
2011-11-01 19:51

Erikt N:

Tack för svaren, Noterade att du bytte just din profilbild från "toyota" till "saab loggan". De e inte så att senaste tidens posetiva händelser kan ha spelat in i bild valet :D ;-) Inte mig emot dock,inte mig emot......

#10
2011-11-01 20:41

SAAB - företaget som vägrade dö...

#11
2011-11-01 22:01

jag håller med sportback, bilden är enligt uppgift från januari 2010, Jason Castriota som väl inte ens hade börjat då, designade ju om bilen. Kanske finns vissa drag kvar. Det var inte längesedan jag pratade med en Saab-anställd som sa att designen fortfarande inte var riktigt färdigspikad.

#12
2011-11-01 22:18

man kan nog förvänta sig mer skulpterad huv, som på phoenix, fronten sägs ju vara väldigt lik phoenix-fronten. Men hoppas att den är clam-shell, det tycker jag är en riktigt snygg saab-linje.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.