Nästa artikel
Saab PhoeniX – framtidens form
Nyheter

Saab PhoeniX – framtidens form

Publicerad 1 mars 2011 (uppdaterad 2 mars 2011)
Så här ser en Saab ut i framtiden. Nya chefdesigner Jason Castriota har tagit ut svängarna. Tekniken är också intressant.

UPPDATERAD MED NYA BILDER OCH MER INFORMATION

Varsågod, här har du Saabs framtid. Victor Muller var mycket stolt när han lyckades knyta Jason Castriota, meriterad sportbilsdesigner bland annat skyldig till Maserati GranTurismo, till nya oberoende Saab.

Saab PhoeniX Concept visar en helt ny sida av bilmärket. Fronten ska mer eller mindre kunna implementeras rakt av på en personbil för produktion. Strålkastarna bär isblocksinspiration men vindrutan är inte fullt så konkav som flygplansarvet kräver.

De friliggande takstolparna är häftiga designelement. Viss inspiration från Ferrari 599 GTB märks i dessa. Och det är naturligt, Jason Castriota jobbade även med den bilens form.

De turbinformade fälgarna har tagit till en ny nivå och bakpartiet är klätt med en rejäl ramp av röda lysdioder.

Saab beskriver själva PhoeniX på följande vis: "Den har ett formspråk som kan beskrivas som ”aeromotional design - en visuell tolkning av det aerodynamiska designtänkande och den passion för innovation och nyskapande som inspirerade männen bakom Saabs första bil, Ursaaben."


PhoeniX har en drivlina med eXWD, alltså elektrisk bakhjulsdrift plus en 200 hk stark 1,6-liters turbomotor som driver framhjulen. Elmotor producerar för övrigt 25 kW (motsvarande 34 hk). Tillsammans skapar motorerna hybrid-fyrhjulsdrift, likt det Peugeot presenterat i 3008 HYbrid4.  

PhoeniX förbrukning är 0,5 l/mil och CO2-utsläppet 119 g/km. Bilen är försedd med en sexväxlad manuell låda.

Föraren kan välja mellan tre lägen på eXWD. Eco-läget ger mest effektiv bränsleförbrukning då elmotorn hjälper till att minska belastningen på bensinmotorn vid låga farter. Sportläget ger maxeffekt i bakaxeln för mera körglädje och bättre väggrepp medan Traction-läget ger bättre framkomlighet och fäste på halt underlag.


Diskutera? Är du nöjd med det nya formspråket för Saab?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-03-01 11:58
Jan Andrén (ej verifierad)

Superläcker! Speciellt häftigt, att hela bilen har formen av en Eldflamma! :-) :-) :-)

#2 • Uppdaterat: 2011-03-01 12:25
Micke R (ej verifierad)

Ur Saab
De flesta, mej inkluderat, väntade säkert sej att PhoeniX skulle ha drag av klassiska 900. Istället tar den idéer av Ursaaben - det som Muller och Castriota talat så mycket om. Se på ursaabens motorhuv, den har tydligt skulputererad huv. Dess sidorutas bakdel är väldigt böjd, helt som konceptet (och inte hockeyklubban som 900). Bak-taket är väldigt rundat - "teardrop" - helt lika på PhoeniX. Fronten är mycket lugnare och elegantare än vid första inblick, och instrumentpanelen ser ut att böja sej mot föraren. Enda problemet är röd instrumentbelysning - det skall vara grönt i en Saab! Bakens plåtform lånar mycke av Aero-X också. Som någon sa- det ser ut som ett otroligt strömlinjeformat skal/skjöld ovanpå ett kolfiberskelett. Jag gillar det, men väntar på riktiga bilder.

Detta är vad Saab behöver, ett tillräckligt utmanande koncept för att få folk - utanför Sverige - att börja tala om Saab igen.

#3 • Uppdaterat: 2011-03-01 12:29
mnja (ej verifierad)

Gäsp!

Vad är det för bil?
Något för Batman?

Nya 9-3? ja eller hur....

#4 • Uppdaterat: 2011-03-01 12:41
jan edman (ej verifierad)

den har gamla saab 92 i formen och den ar snygg det ar ett concept .nya saab 9-3 kommer att lana lika mycket av formen som saab 9-5 lanade av conseptet aero

#5 • Uppdaterat: 2011-03-01 12:56
Kalle S (ej verifierad)

Castriota really delivers!!!
Supersnygg!

#6 • Uppdaterat: 2011-03-01 14:10
Peter Sahlin (ej verifierad)

För mycket av experimentlusta har gjort Saaben klumpig och oharmonisk i linjerna. Tråkigt att det ser ut så här när man hoppats på nordiskt rena former, ser inte italienskt ut heller, utan vulgärt... jag vet inte vad? Aero X var vacker vilket även nuvarande 9-3 är. Gå tillbaka rensa bort det alldeles för överdrivna formspråket sök er till rötterna till Ursaabens rena linjespråk.

#7 • Uppdaterat: 2011-03-01 14:10
Peter Sahlin (ej verifierad)

För mycket av experimentlusta har gjort Saaben klumpig och oharmonisk i linjerna. Tråkigt att det ser ut så här när man hoppats på nordiskt rena former, ser inte italienskt ut heller, utan vulgärt... jag vet inte vad? Aero X var vacker vilket även nuvarande 9-3 är. Gå tillbaka rensa bort det alldeles för överdrivna formspråket sök er till rötterna till Ursaabens rena linjespråk.

#8 • Uppdaterat: 2011-03-01 15:16
skoda prisvärd (ej verifierad)

ful ful ful ful kräks lite grann

#9 • Uppdaterat: 2011-03-01 15:24
Eriks (ej verifierad)

haha skall en skodaägare prata design....

#a • Uppdaterat: 2011-03-01 15:32
Dejjo (ej verifierad)

Har aldrig hatat en bil mer. Var är saab? det ser ut som en subaru. Man kan se det i Jan-Åkes ansikte att han hatar den oxo. Ser ut som en Spyker, d.v.s. helt 100% smaklös design.....Victor pratar om saab design och DNA, det har han bara skit i. inget av den bilen säger att det är en saab.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.