Bild
Nästa artikel

Alfa Romeo Giulietta 2014 – rapport från provkörningen

Direktrapport

Har uppdaterade Alfa Romeo Giulietta vad som krävs för att utmana i den tuffa Golfklassen? Vi rapporterar från provkörningen.

Golfklassen är ett getingbo med stenhård konkurrens. Alfa Romeos representant i segmentet heter Giulietta och nu, efter tre år på marknaden, har den italienska modellen fått ett ansiktslyft. Vi Bilägares Marianne Sterner har provkört.

– Den har fått ett diskret ansiktslyft kan man säga. Dimljusen i fronten är nya och sedan har grillen gjorts om litegrann, ribborna har fått en delvis ny form och man har också tagit bort några kromlister, säger Marianne Sterner.

Är det allt?
– Nästan allt. Den har också fått nya stolar och en delvis ny dieselmotor som är tio hästkrafter starkare än tidigare, nu ger den 150 hästar i stället för 140.

Vad är första intrycket?
– Första intrycket är att dieselmotorn är väldigt trevlig och att man sitter skönt i stolarna, även om jag får en väldigt knasig körställning.

– Sedan kan man också säga att Alfa Romeo inte tillfört några nya säkerhetssystem, som adaptiv farthållare och autobroms, det finns fortfarande inte. När det gäller den aspekten är man inte i fas med de tuffaste konkurrenterna i Golfklassen.

När kommer den till Sverige och vad blir priset?
– Några priser är inte klara, men den kommer till Sverige under hösten.

Läs hela provkörningen av Alfa Romeo Giulietta i Vi Bilägare nummer 16/2013 som utkommer den 19 november. Den som prenumererar får dock tidningen tidigare och till ett lägre pris. Klicka här för att läsa mer om prenumeration.

Diskutera: Vad tycker du om uppdaterade Giulietta?

Kommentarer

#1
2013-10-24 15:57

Eftersom ingen redan har kommenterat, så låt oss börja med att redan nu sammanfatta diskussionen - Giulietta är en italiensk bil, och eftersom det är en italiensk bil så är den också, precis som franska bilar, sämst i världen. Den har sämst säkerhet, sämst vägegenskaper, sämst motorer, den är fulast och den går sönder bara man tittar på den. Vi får inte glömma bort besiktningsresultaten för den nya uppdaterade Giulietta som det redan finns statistik på som är 15 år gammal som visar att den nya uppdaterade Giuliettan är så dålig att den inte ens tar sig till besiktningen utan ägarna får åka buss!

Så, nu har jag redan förekommit flera av forumets skribenter med deras vanliga argument och nu har det redan sagts, så nu kan vi börja diskutera bilen istället för nu är kritiken redan skriven. :)

#2
2013-10-24 16:02

Bra Raphael, men du glömde lägga till att Alfa Romeo är prissatt i nivå med BMW och Mercedes

#3
2013-10-24 16:27

Giuliettan är en mycket bra bil med hög kvalitet - dock för den som är orolig så finns 5 års nybilsgaranti. Prisnivåerna på den icke-uppdaterade Giuliettan har legat som för Golf, jag vet inte om man kan kalla det för BMW och Mercedes pris. Med 1.6 liters dieselmotor har den legat på strax över 200 000 kr och då har man fått en bil med bra utrustning, låg förbrukning och fin komfort. Vad många missar tror jag, det är att Alfa gör riktigt komfortabla bilar - iaf när de inte är utrustade med sportchassi och stora fälgar. En Giulietta med det vanliga chassiet och 16" fälgar som max är en skön bil även på svenska dåliga vägar.

Men Giuliettan idag är inte den nyaste bilen, den har funnits med några år - dock håller den fortfarande stilen och är en bil som jag absolut skulle kunna tänka mig som andrabil. Inte första bil för den är för liten inuti för mina behov, men för den som letar en halvkombi i C-klassen så är Giuliettan ett av de mer personliga, trevligaste valen som man kan göra idag och dieslarna är mycket angenäma.

#4
2013-10-24 16:55

Bakljusen och avgasrören var rätt snygga..resten... njaää.

Men de sätter i gardinairbags i alla fall, alltid nåt. :)

#5
2013-10-24 17:04

När EuroNCAP testade Giuliettan så fick den högsta poängen i sin klass, högre än någon annan av konkurrenterna i C-segmentet.

#6
2013-10-24 17:06

Jag såg förresten en Giulietta idag när jag var på väg hemåt från kontoret. En mörkgrå. Jag tycker det är en snygg bil.

#7
Leif Larsson
2013-10-24 17:08

Jag och min sambo är väldigt nöjda med vår Giulietta.
Den duger gott åt oss.

#8
2013-10-24 17:45

Här i Göteborgsområdet säljs nästan ½ Giuiletta per månad. Hade jag inte så tråkigt praktisk fru, kunde jag gärna ökat försäljningen med 200% i november. Dels tycker jag den är överlägset snyggast i klassen, dels är det kul att ha nåt som man inte ser överallt alltid.

#9
2013-10-24 18:41

Jag gillar Alfa Romeo Giulietta .. Jag gillar nästan alla Alfor ...
Tråkigt att Raphael sågar den till fotknölarna .. Det hade jag inte väntat mej ;o)

#11
2013-10-24 19:11

He-he, javisst Jes, jag tänkte samma sak.
Men som gammal Alfisti är inte nutidens Alfa riktigt vad jag var van vid, på gott och ont.
Kvalite'n är säkert avsevärt bättre idag.
Minnet av de första var en väldig mängd plåt som oupphörligen måste ersättas mellan åkturerna, det finns fortfarande kvm plåt kvar i garaget.
Men det var roliga bilar med mycket trevliga minnen.
Jag har ändå inte känt mig helt tillfreds med de senaste modellerna, men jag ska kolla den här Giuliettan

#12
2013-10-24 19:17

Tyvärr är de flesta Giulietta som säljs i Sverige med sportchassi och 17" eller 18" fälgar...

#13
2013-10-24 19:29

Hade varit trevligt förr, men inte nu.
Nu gäller komforten, den kommer först!

#14
2013-10-24 19:48

Då blir det väl Alfas TCT-automat med launch control för dig då Saabnesse :)

#15
2013-10-24 20:37

Autobroms?

MVH AL

#17
2013-10-24 21:05

Autobroms saknas för Giuliettan är en modell som har funnits några år och Alfa finner knappast det lönt att investera sådana lösningar i den nuvarande modellen då den inte har blivit den succé som de hoppats på, utan det får vi vänta på tills nästa Giulietta som är under utveckling. Fiat-gruppen har autobroms, kallad City-brake, och detta finns i Fiat 500 L och Nuova Panda - men dessa är nyare modeller än Giuliettan.

#19
2013-10-24 21:49

VDC = Vehicle Dynamic Control. Det är Alfas antisladd och antislir system.
Prefill innebär att bromssystemet är förladdat med tryck så att när föraren trycker ner pedalen så reagerar bromsarna snabbare och kraftigare än utan prefill, och detta system är aktiverat i läge Dynamic på DNA-reglaget. DNA är ju Alfas system som kontrollerar bromsar, VDC, fjädring, styrrespons och styrservons inverkan och gasrespons (samt automatlådans växlingsprogram om man har en automatlåda). DNA = Dynamic, Normal eller All-weather. Dynamic ger tyngre styrning, hårdare inbromsningar, stötigare fjädring och snabbare gasrespons. Normal är komfortläget.

Exakt hur prefill fungerar rent tekniskt och vilka parametrar som bilen använder för att aktivera funktionen prefill, förutom att (D) läget ska vara valt, det vet jag faktiskt inte. Jag har inte trängt in i det.

#20
2013-10-24 21:50

Har alla Audi, BMW eller Mercor autobroms?

Nä, självklart inte och märkligt att vår självutnämnde överstepräst inte klagar på dom också?

Hur som helst så är det synd att en sån här i de flesta avseenden härlig bil inte säljer mer. Är övertygad om att om bara folk skulle våga sig på att provköra så skulle många få alfa-viruset, (kan dock vara svårt att hitta en handlare....).

Tycker man om att KÖRA bil istället för att bara se bilen som ett transportmedel så gillar man oftast Alfa. (Därmed inte sagt att Giulietta är utan svagheter).

#21
2013-10-24 21:59

Som alla italienska bilar (och som alla franska bilar) så är givetvis Giuliettan världens farligaste bil och en bil som borde förbjudas i Sverige, det vet vi redan om att det måste man skriva i detta forum för att inte mobbas, men om vi bortser från detta "vetenskapliga faktum" för ett slag så är den faktiskt en väldigt snygg bil med många fina egenskaper, en bil som är lätt att tycka om och trivas med.

#22
2013-10-24 22:07

Och jag tycker det är en väldigt ful bil vars egenskaper jag inte kan uttala mig om då jag inte kört den eller läst någon broschyr.
Men ful är den, speciellt fronten(tycker jag)

#23
2013-10-24 22:17

Om man tycker att Golfen är snygg så förstår jag att man tycker att Giuliettan är ful, precis som att tycker man att Giuliettan är snygg så tycker man att Golfen är estetisk miljöförstöring. :) Fronten är klassisk Alfa och har hängt med i många år.. Det är en hommage till Giulietta-fronten från 1950-talet, en klassisk vapenskölds design. Dock placerad längre ner på nya Giuliettan än 50-talets modell.

#24
2013-10-24 22:25

Den här Alfan ser ju ut som en ledsen fisk av nåt slag i fronten.
Slamkrypare finns det väl nån fisk som heter, detta ser ut som en sådan.

Vad gäller estetisk miljöförstörelse så undrar jag om någon som äger en C3 Picasso borde uttala sig om det ;-)

Sedan har jag nog inte direkt sagt att Golfen är snygg så det e ditt påhitt Raphael :)

#25
2013-10-24 22:35

Peter E, jag har inte påstått att du tycker att Golfen är snygg så nu har du inte läst det jag skrev. Jag skrev "om man tycker" inte "om Peter E tycker". "man" var inte specificerat... Suck. :) Jag tycker den ser glad ut, inte ledsen ut. Men visst det är en retroinspirerad front. Alfa ska ha en front som en Alfa, inte som någon annan. Och vapensköldar är klassiskt italienskt. Alfa hade i princip samma front på 1950-talets Giulietta, den är bara längre ner och lite skarpare i formen.

#26
2013-10-24 23:33

Alfa kan fortfarande göra snygga inredningar med lite färg och inte bara svart plast som i VW koncernens bilar. Körglädje får man med på köpet vilket aldrig är fel.

#27
2013-10-25 08:30

Ja, man kan ju tycka vad man vill om utseendet. Dock tror jag inte försäljningen påverkas negativt av att somliga inte uppskattar looken. De som tycker att bilar ska se ut som Golf/Focus/Octavia/Megane m.fl. skulle ändå aldrig komma i närheten av att köpa en Alfa. Golfköpare och Alfaköpare bor på olika planeter. De som köper ett platt hus i mexitegel, tycker vanligen att arkitektritade hus är både konstiga och fula.

#28
2013-10-25 09:36

Förstår dock inte hur en sån front passar in i "knuffandet" vid parkering på trånga, italienska gator...:) Känns inte riktigt som den gjordes för Italiensk stadstrafik - i alla fall inte för att parkera längs gatorna med...:)

#29
2013-10-25 09:47

En Alfa parkeras inte på trånga italienska gator. Har man råd med en Alfa så har man råd att betala för parkering i ett parkeringshus, eller på en innergård eller så har man en parkering som företaget betalar åt en. En Alfa är en premiumbil.

#30
2013-10-25 10:56

Jo då, Alfor parkeras visst på trånga italienska gator. i alla fall i Rom där jag sett ganska stora antal med egna ögon, både Giulietta och MiTo men även en del 159:or. Dessa och 156 körs ganska ofta av Carabinieri och finanspolisen.

#31
2013-10-25 11:45

FLAC, då är det förare som inte har läst instruktionsboken. Det står klart och tydligt i alla Alfas instruktionsböcker att parkering på små trånga gator är förbjudet. Detta är ju ändå en premiumbil. Det är förresten förbjudet att köra en Alfa om man inte är klädd i en italiensk kostym, det finns en mode-sensor i varje bil som varnar om man har fel kläder på sig och då går inte bilen att starta!

#32
2013-10-25 11:50

Klart att polisen i Italien skall åka premium - Mito, Giulietta, Punto och Panda.
Nåt annat duger inte där...:)

#33
2013-10-25 12:20

Det måste vara en väldigt ny sensor Raphael, när jag körde Alfa gick det bra med en skitig overall!
Ja förstås den var kanske ren när man satte sig i bilen, men skitig när man kom hem. :o)
Men det var då det, nu är det bättre.

#34
2013-10-25 20:34

Bilen i sig är snygg men gillar inte grillen. Eller snarare all lackad yta mellan lamporna och grillen. På den gamla GTV'n hade man en normal grill, med den där trekanten som en symbol bara. Skulle troligen vara snyggare så här än den där konstiga näbben. Det blir så himla mycket lackerad naken yta så här. Hade man gjort grillen mindre framträdande hade man kunnat sätta regplåten som folk med. Som de sitter nu är de bara snäppet bättre än när folk sätter fast dom med buntband i hönsnätet som täcker intercoolern på deras Nissan 200 ;)

Uppskattar inte heller att de fortfarande "gömmer" bakdörrarnas handtag. Man ser liksom att det är en fyrdörrars bil. Det ser bara konstigt ut när det inte finns några handtag där.

#35
2013-10-25 21:01

Gråter över designen:-( Alfa kan ju bevisligen göra snygga bilar. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Alfa_Romeo_159.jpg

#36
2013-10-26 11:16

Här har ni information om den första Giuliettan från 1950-talet och visst är den vacker!
http://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_Giulietta

Och den har samma grill, i princip. Det vi ser att den nya Giuliettan har, det är att grillen är placerad längre ner och luftinsläppen på sidan om grillen i den gamla Giuliettan är också placerad längre ner och nu innebär "under" stötfångaren (som inte finns). På 1950-talet så hade bilarna inte lika slimmad design som nu utan var bulligare. Jag tycker översättningen av fronten från 1950-talet till ett modernt designspråk är både lyckat, snyggt och harmoniskt. Det är klassisk Alfa i en modern tappning, Alfa som återvänder till sina rötter och vågar stå för sin stolta vapensköld som förr istället för att vara undangömd som den var på 1970-talet och in i 90-talet.

Man kan även finna vissa likheter med Saab 93, den upprättstående grillen hos Saab kan mycket väl ha inspirerats av italienska vapensköldar - om än i ett mjukare utförande och placerad "upp och ner". Men vänd på den på Saaben och gör den lite spetsigare och ni ser likheterna.

#37
2013-10-26 11:20

Alfa Giulietta Spider har förresten också nummerskylten sidmonterad, fronten på den versionen är den som nya Giuliettan har hämtat mest inspiration från. Största skillnaden är att nya Giuliettan har sidogälarna placerad längre ner och att stötfångaren i krom är borttagen. :) Och istället för blinkers i sidogälarna så sitter nu dimljus.
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Alfa_Giulietta_Spider.JPG

#38
2013-10-26 13:20

Dom gamla versionerna var ju i alla fall gjorda för att klara lite småknuffande i den Italienska trafiken. Med den nya så blir det kostsamt, tyvärr...

#39
2013-10-26 15:21

De gamla versionerna hade plåt, nya Giuliettan har kompositmaterial med viss eftergivlighet.

#40
2013-10-26 16:25

Men den har ändå en av de fulaste fronterna på en ny bil...komposit eller inte :)

#41
2013-10-26 16:27

Det tycker inte jag, jag tycker den har en av de snyggaste framdelarna som vi kan hitta på en ny bil idag. Den har en front, den har ett ansikte, det syns att det är en Alfa och den vågar vara en Alfa. Den bär sin vapensköld med stolthet i trafiken.

#42
2013-10-26 16:31

Ja, fördelen är ju att man slipper se så många av dem.
Och det beror nog inte bara på den fula fronten.

#43
2013-10-26 16:47

Svenskar är konservativa när det gäller design, det ska vara medelvägen, inget som sticker ut, och helst inte ska synas alls. Men Alfa är inte svensk bil. Det är en italiensk bil och den ska se ut som en italiensk bil. Det är meningen det. Extrovert, uttrycksfull, elegant, tydlig, den syns, den tar plats, det är raffinemang och det är smakfullt och väldigt synligt. En Alfa som inte ser ut som en Alfa är ingen Alfa. Att klaga på att en Alfa ser ut som en Alfa, ja det är som att klaga på en Ferrari för att den inte tar en barnvagnsinsats eller för att den har för låg släpvagnsvikt för en Kabe husvagn med barnkammare. Meningen med en Alfa är att det är en Alfa, och att klaga på en Alfa för att det är en Alfa, ja det verkar ju en aning märkligt. :)

#44
2013-10-26 16:48

Konservativa? Bara för att man hellre vill ha en bil som inte ser ut som en ledsen fisk i fronten?
Kallas det för raffinemang? :)

#45
2013-10-26 16:50

I ett tidigare inlägg nämndes Alfa 159...DET var/är en snygg bil det.
Den här ser bara allmänt missnöjd ut

#46
2013-10-26 16:52

Alfa 159 har samma vapensköld som Giuliettan, faktum är att jag tycker Giuliettan ser ännu gladare ut. Det som skiljer är ögonen.

#47
2013-10-26 17:12

Jag kunde inte komma på var jag sett nyllet förut, men NU fick jag uppenbarelsen. Monstret Stay Puft Marsmallow Man från Ghostbusters!

http://www.toyqube.com/product/75/5082.html#.Umvd-RDGfds

#49
2013-10-26 21:04

Inredningen ja det har ju nämnts lite här och ja visst, jag tycker den är snygg inuti. Men den har inte riktigt samma mysfaktor som förr - jag tänker på träratt och en ljusgrå plyschklädsel med fluff fluff även i dörrarna. Med tanke på Alfas tradition av snygga, läckra rattar så är ratten i Giuliettan en besvikelse - och den uppdaterade versionen får en ny ratt som jag tycker ser sämre ut än den gamla. Jag förstår inte detta. Fiat har ju börjat göra snygga rattar nu till Panda och 500 och 500 L.

En klassisk Alfa ska ha en klassisk träratt. 156 hade träratt och airbag, det fungerade ju. Men ok. Det är svart och silver och rött som gäller i år. :)

#50
2013-10-26 21:13

Jag vet egentligen inte om bilen är så ful, eller snygg, utan att ha sett den i verkligheten. Men vem i sjutton gubbar har ritat Hitler-mustaschen till grill? Den ser ju inte klok ut.

MVH AL

#51
2013-10-27 18:21

Grillen är en karikatyr av en klassisk Alfa-Romeo grill, det har funnits vackrare, men den är ändå betydligt trevligare än järngrindarna från Ingolstadt och de asiatiska skräckkopiorna.

#52
2013-10-28 21:38

Grillen är en aning spetsig ... Men därutöver tycker jag nog Alfa lyckats hålla i sin grillprofil riktigt bra ... Nästan lika bra, eller rentav lika bra som BMW ..

#53
2013-11-23 14:40

Det är en fräsh och sportig design, det som anstår en Alfa. IRL så faller designen på plats, den är mycket snygg!!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.