Bild
Nästa artikel
Alfa Romeo 4C: Lätt, nätt och rätt

Alfa Romeo 4C: Lätt, nätt och rätt

Nyheter

Vem ska få mest uppmärksamhet i Genève? Alfa Romeo 4C har nog redan stulit föreställningen. Köp den nästa år.

Alfisti – nu är julafton flyttad till 1 mars! Pinfärska Alfa Romeo 4C ser ju ut som en dröm från första sekund – och den blir sann redan nästa år! Då startar produktionen av den sanslöst läckra, lätta mittmotorsportbilen.

Salongsexemplaret är lackerat i matt "Alfa Rosso" och försett med 1,7-litersmotorn med turbo från Giulietta, samt dubbelkopplingslådan "Alfa TCT".  

Accelerationen 0-100 km/h ska ta "under 5 sekunder" och toppfarten är ca 250 km/h, enligt den information som släppts i montern. Fyrtio procent av vikten ligger på framvagnen, 60 procent på bakvagnen. Visst låter detta som ett drömrecept för underhållning bakom ratten – en äkta Alfa Romeo!

Alfa Romeo 4C är en liten rackare, knappt fyra meter lång och med knappt 240 cm axelavstånd.Vikten är knappt 850 kg. Tvåsitsig förstås och med en vikteffekt under 4 kg/hk. Karossen är gjord av kolfiberarmerad plast och det finns gott om aluminium i hjulupphängningar och övriga chassidetaljer. 

Kommentarer

#1
fartälskaren
2011-03-01 13:27

Jävlar vad frän! och specen var sjukt rolig!
Den ser kanske lite för "sportskosaktig" ut men till produktionsstart blir den nog lite mer städad.. *like*

#2
2011-03-01 13:50

Gunde Svans klassiska uttryck "ståpäls" är rätt ord just nu.

Oerhört läcker och helt rätt väg för Alfa att satsa på låg vikt vilket lär göra att körglädjen i denna blir suverän. Hoppas bara att den vilda inredningen fixas till vid eventuell serieproduktion.

#3
Jager
2011-03-01 13:52

Lotus Exige, akta rygg! Hoppas de ändrar så lite som möjligt till produktionen!

#4
skoda prisvärd
2011-03-01 15:58

saab, se och LÄR!!!!

#5
mendefera
2011-03-01 17:06

Skoda är iaf de sämsta bilarna som finns tyska kopior!

#6
Roger Skagerström
2011-03-01 20:21

Inte så imponerad av designen. Ser ut som en ... Lotus Elise med Alfa-front. Säkerligen trevlig att köra dock :p

#7
2011-03-02 09:44

Jag tycker den är riktigt vacker, men vi får väl se mer när det är dags för produktion.
Alfa-Romeo har gjort många vackra bilar (och några fula).
Det här är nog en väldigt onödig, men underhållande bil.

#8
2011-03-02 10:26

Visst känns VW-koncernens motsvarigheter (som ju också är på gång) så mycket pålitligare - och ändå är det Alfan man vill ha!

#9
Jager
2011-03-02 12:54

det blir en itressant klass framöver, men VW-koncerens bidrag blir väl roadsters? Denna verkar ju ha fast tak som Lotus Exige.

#10
Nithin01
2011-03-02 21:15

Jag tror att taken är här för att stanna även i denna "klass".
Säsongsbetonade fordon är inte miljövänligt. (kräver 2 bilar)
Bilar utan tak kräver även, på ett eller annat sätt, förstärkningar = mer vikt = inte miljövänligt.

Det dom kan göra från concept till färdig bil är hitta "standard lösningar" på slitage detaljer och allt annat som "kostar".

Kombinera mer att bra utgångspris och det är hemma.

#11
2011-03-02 21:45

Vill inte ha !!!!!

#12
simon_d
2011-03-04 10:33

Verkar vara en kul bil! Snygg framifrån, lite för lik Lotus snett bakifrån, tyvärr

För övrigt fungerar annars tygsuflett utmärkt även på vintern, i alla fall här i Skåne

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.