Bild
Nästa artikel

Provkörning: Alfa Romeo 8C Competizione

Provkörning

Det är svårt att säga vad som är mest upphetsande med Alfa Romeo 8C Competizione – när bilens våldsamma acceleration pressar kroppen mot den hårda racerstolen, det melodiösa vrålet ur fyra avgaspipor, de blixtsnabba smattrande växelbytena eller G-krafterna som tänjer halssenorna i svängarna.

Alfa Romeo 8C Competitzione är en bil som skruvar upp alla sinnen och som till och med gör namnet Ferrari lite blekt.

Bilen visades som konceptbil för första gången på bilsalongen i Frankfurt 2003. Förra året togs besultet att tillverka
500 exemplar av bilen. Snabbt blev kön full och ordentligt övertecknad.

1200 personer, varav åtta svenskar ville köpa en 8C. Från Alfas sida ställde man som krav att man var en älta "Alfisti" med lång erfarenhet av märket och att man inte hade för avsikt att överlåta köpekontraktet.

Det var inga problem att sälja dem. Sveriges tilldelning blev noll bilar.

Bilen är vacker och kraftfull på samma gång. Ljudet från den längsplacerade V8: an är enligt Marianne Sterner en skönsång som borde spelas in på CD och säljas till alla entusiaster.

-Bastoner blandas med hårda frekvenser i en melodi som stiger till ett vibrerande vrål uppåt 7 000 varv. Då är det dags att snärta till med fingrarna på växelplattan för att smälla i nästa växel. Under den bråkdel av sekund som gasen släpps och motorn frikopplas skjuter ett ursinnigt smatter ur avgaspiporna - så kan bara en Alfa låta!

De 450 hästarna kickar iväg bilen till 100 km/tim på 4,2 sekunder. Toppfarten är 292 km/tim. I rätta händer skenar 8C ifrån det mesta, men den är ändå lika lättkörd som en liten shoppingbil.


Den sexväxlade lådan styrs antingen automatiskt eller manuellt med plattor på rattstången. Det finns fyra körprogram. På läge normal/automat lunkar bilen beskedligt med lågt hummande motor, svarar mjukt på gasen och växlar upp tidigt. Även det manuella normalprogrammet är till för stillsammare körning med lugna växelbyten.

-Jag gör vad jag kan, gasar fram mot svängarna längre än jag egentligen vågar, står på bromsen, växlar ned, bryter in bilen och stampar hårt på gaspedalen. 8C lyder allt - balansen är enastående och karossen ligger helt platt mot banan. Bara när jag är riktigt brutal med högerfoten skriker bakhjulen till och glider iväg lite i utgången av svängarna. Men det behövs bara en liten knyck med ratten så har bilen rätat sig och är i full acceleration på väg mot nästa kurva.

Läs hela provkörningen i Vi Bilägare nr 17 som kommer ut i handeln 20 november.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Alfa Romeo 8C Competizione

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Alfa Romeo 8C Competizione

Pris: 162 550 Euro, eller 1 527 000 kr.
Modell: Tvåsitsig, tvådörrars sportkupé.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 438/B 189/H 134 cm.
Kaross: Kolfiber på stålbotten.
Motor: Längsmonterad V8 på 4 691 cm3. 450 hk vid 7 000 v/min. Vridmoment 480 Nm vid 4 750 v/min.
Transmission: Transaxel till sexväxlad låda vid bakaxeln. Bakhjulsdrift.
Prestanda: Acc 0-100 km/tim på 4,2 s. Toppfart 292 km/tim.
Bränsleförbrukning, bl körning: 15,8 l/100 km.
CO2-utsläpp: 377 g/km.
Konkurrenter: Audi R8, Ferrari 430, Lamborghini Gallardo, Maserati Coupé.

Kommentarer

#1
Leif
2007-11-12 14:17

Finns ingen som slår Italienare när det gäller design. Bilen är urläcker och nu finns kvalitet i både Alfa och Fiat. Kanske snart dags för Svenskarna att upptäcka det.

#1
fredrik
2007-11-13 18:47

bilen är ruskigt snygg, och vilket ljud i den. hittade detta på youtube
http://www.youtube.com/watch?v=vX93trcL57o

#1
säl
2007-11-26 13:29

jo, och nu när 159:an prissätts mer aggresivt kan jag bara rekomendera att ta det valet istället för tåkiga och könlösa V70/mondeos/Passat/A4.

OBS köp den med skinnet och Ti paketetoch med fördel med den lilla dieseln.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.