Bild
Nästa artikel
6 av 10 cyklister struntar i rödljus

6 av 10 cyklister struntar i rödljus

Nyheter

En majoritet av storstadscyklisterna struntar i rödljus, visar en ny undersökning. Dessutom är cyklister allt oftare inblandade i olyckor.

Allt fler sätter sig på cykeln och ger sig ut på vägarna, men många av dem bryr sig inte om trafikreglerna. Faktum är att en ny undersökning som Motormännens tidning, Motor, har gjort visar att hela sex av tio cyklister kör mot rött i Sveriges storstäder Göteborg, Stockholm och Malmö.

Motor har funnits på plats och observerat 900 cyklisters trafikbeteende vid rödljus i de tre städerna, bland annat på Sveavägen i centrala Stockholm. Undersökningen visar att hela 57 procent av cyklisterna som möter ett ilsket lysande rödljus struntar i det och cyklar vidare.

I Stockholm är situationen värst, där cyklar 63 procent av cyklisterna mot rött. Göteborgarna är bäst på respektera rödljuset, men även där cyklar hela 46 procent mot rött. I Malmö cyklar 60 procent mot rött.

Saknar trafikutbildning
Cyklister som inte har tagit körkort för till exempel moped eller bil kan enligt Motormännens vd Maria Spetz ha svårt att förstå hur andra trafikanter resonerar. Därför vill hon nu se att skolorna inför trafikutbildning på schemat.

– Det är dags att trafikutbildningen i skolorna prioriteras, om trafikolyckor där cyklister är inblandade ska minska. Idag är det bara de som tar förarbevis för moped eller körkort som garanterat får trafikundervisning. Detta innebär att vi har och får generationer av trafikanter som har mycket dålig kunskap om vilka regler som gäller i trafiken, säger Maria Spetz.

Enligt statistik från trafikverket ökar cyklisternas andel bland dem som skadas i trafiken. 1998 var 31 procent av de som skadades svårt eller dog i trafiken cyklister, 2010 var stod de för 34 procent.

Diskutera: Cyklar du mot rött?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
2013-04-16 13:05

Jag cyklar runt 250mil/år i Stockholm och är förvånad över att det inte är mer än 63% som ignorerar rödljus.
Personligen stannar jag alltid vid rödljus och en intressant iaktagelse är att det bara är ett fåtal som kör förbi när det står en cyklist vid rödljuset. Om det inte står någon cyklist där så struntar de flesta i rödljuset.

#2
2013-04-16 14:06

En variant såg jag häromdagen. Man hoppar av cykeln vid rödljuset, går några steg ut i korset, hoppar på igen och fortsätter cykla.

#3
2013-04-16 14:13

Rödljuscykling varierar troligtvis kraftigt mellan olika korsningar. Cyklister är väldigt nedprioriterade i många korsningar, tex långa väntetider, eller att man måste passera 2-3 osynkade rödljus för att bara cykla rakt fram i en enda korsning.

I min blogg lade jag ut en film från en korsning i Göteborg där cyklister ofta har rött i två minuter medan inga fordon passerar överfarten under hälften av denna tid. Ett skräckexempel en bit bort är en cykelöverfart där cyklister kan få vänta i 10-15 minuter på att få grönt. Hade cyklister prioriterats annorlunda i korsningar och längs cykelbanor i allmänhet hade troligtvis rödljuscyklingen minskat.

Hur som helst. Jag försvarar inte rödljuscykling. Jag cyklar inte mot rött. Rödljuscykling irriterar mig då det ger samtliga cyklister dåligt rykte eftersom cyklister ofta klumpas ihop i en grupp. Gör en cyklist fel så är det fel på alla cyklister. Gör en bilist fel så är det fel på bara den bilisten.

Men: Det finns FALSKA rödljuscyklingar.
I många fall cyklar cyklister för grönt även om det ser ut som rött för bilister. Det händer mig varje dag när jag cyklar. Ibland händer det att bilister som ska korsa min väg tutar på mig för att de tror att jag har rött, trots att jag har grönt. Jag lade ut en film om detta i går som bland annat visar två tutande bilister som jag mötte i mars i år. Se filmen i min blogg här:

FILM:
http://gbgcyklaren.com/2013/april/film-gront-ljus-for-cyklister-kan-se-ut-som-rott-for-bilister.html

#4
2013-04-16 14:58

Hmm! Detta innebär ju att 60% skulle bli av med körkortet (om don nu har nåt)

#5
2013-04-16 15:42

Intressant film.
Det måste ju innebära att det är fel på trafikplaneringen, det ska ju inte vara tillåtet för bilisterna att svänga förrän cyklisterna har rött!

#6
2013-04-16 16:39

sabbnisse, det är tillåtet eftersom båda har grönt samtidigt. Men bilisten ska släppa förbi passerande cyklister och fotgängare. (3 kap. 60§)

Det är annorlunda i korsningar där höger och vänstersvängande biltrafik har grön pil. Då har gc-trafiken rött.

#7
2013-04-16 17:01

Cyklar 70-100 mil per år och kan erkänna att jag någon gång faktiskt cyklar mot rött: Ofta vid en speciell korsning då cykelvägen korsar en tätt trafikerad 70-sträcka. Kommer jag då på kvällen/natten där och ska över och ingen bil är i närheten, (sikten är mkt god), struntar jag i rödljuset.

Alternativet är att stanna, trycka på knappen och vänta på grönt samtidigt som ev. bilar måste stanna. Jag och bilisterna sparar tid samtidigt som miljön vinner. Enkelt val för mig iaf. Olagligt javisst men ibland måste det sunda förnuftet styra. En nitisk Farbror Blå skulle kanske ha synpunker ändå men det får jag ta isof.

#9
2013-04-16 19:15

Jag har hela tiden hävdat problemets omfattning men har ofta stött på uppkäftiga motinlägg. Även jag förvånas över att det inte är fler än 60 procent som struntar i rödljuset. Här på småorterna är det betydligt vanligare. För övrigt har jag också påpekat vikten av trafikkunskap i skolorna, något som även Maria Spetz talar om. Det säger sig självt att cyklister som inte har tagit körkort för till exempel moped eller bil har svårt att förstå den samlade trafikbilden. Och allt färre tar körkort, så problemet lär bli ännu större.
Rent generellt förfasas jag över den urusla moralen och disciplinen hos dagens trafikanter - och då särskilt hos cyklisterna, som verkligen anser att "det gör väl inte så mycket". Vet hut!

#10
2013-04-16 19:25

Jag är som mest orolig när jag som fotgängare ska gå över ett övervakat övergångställe! Flera gånger har det varit nära och en gång blev jag överkörd av en tant som inte alls förstod systemet med grönt och rött ljus! Hon blev faktiskt förvånad av att jag blev arg av att få ett styre i magen!

#11
2013-04-16 19:46

Jo men nu är Motormännens undersökning gick ut på att bevaka ett! Rödljus i Stockholm, Malmö och Göteborg. Sen anser man att man kan med stor säkerhet säga att en majoritet av storstadscyklisterna kör mot rött!
Vilket fullkomligt uselt underlag att göra den bedömningen på.

Där jag cykeljobbpendlar varje morgon i Stockholm så är resultatet snarare 5-10%.

#12
2013-04-16 19:52

Jag gick runt i Stockholm city i söndags och roade mig med att kolla alla cyklister jag såg vid rödljus. Tre av fyra körde mot rött så jag skulle nog säga 75%!

#13
2013-04-16 21:06

Välkommen till Lund! Denna lärdomens stad! Cyklister är ett folk för sig i denna stad! Kör mot enkelriktat, kör mot rött ljus, kör på trottoarer, kör utan lyse och reflexer, kör i fyllan, kör i villan, kör i hastigheter som man inte tror vad möjliga.Cykelhjälm? Varför det? Man tror sig helt enkelt vara odödliga! Och vem vet...kanske de är det!I denna lärostad skapas alltså framtida advokater, läkare, VD:ar! Jaja, inte undra på att världen ser ut som den gör! Men skôj är det,..... tycker somliga! ;==))

#14
2013-04-16 21:09

Det börjar faktiskt bli riktigt irriterande, förra veckan höll jag bli på-cyklad på Sveavägen i Sthlm två ggr. Många cyklar dessutom extremt fort och skulle inte ha minsta chans om nån gångtrafikant kliver ut.
Det spelar ju knappast nån roll om det är mitt i natten och det är tomt på trafik. Men vid rusningen på morgon och kväll är det ju fullkomligt idiotiskt.

#15
2013-04-17 04:55

Gbgcyklarens kommentar var en av de intressantaste på länge.
Inget löst tyckande, utan fakta och eftertanke.
Det där med korkat placerade signaler för cyklisterna är inget jag tänkt på i Stockholm - har väl heller inte haft någon anledning att göra det på sistone.

Det är aldrig lyckat att följa lagar lite som man tycker.
Här i Tyresö var det ett övergångsställe som var sällsynt segt och högprioriterade bilar framför gående. Det ändrades från dåligt till uselt. Som gående kunde man inte tro annat än att signalen var helt ur funktion och tvingades gå mot rött. Det är dock nu fixat och signalerna följs också.
Naturligtvis ska inte trafiksignaler negligera cyklister, vilket dessvärre kan ske mitt i natten. Sånt ska påtalas och ändras. Att cykla mot rött löser inte problemet.

Som jag skrivit några gånger tidigare, så är fotgängare egentligen ännu sämre trafikanter, vilket kanske inte märks så mycket så länge det finns trottoarer. På kombinerade gång- och cykelvägar märks det desto mer.
Jag ska inte här fördjupa mig i det aningslösa beteende som flertalet gående uppvisar i total avsaknad av trafikmedvetenhet - det är en annan diskussion.

Där jag själv iakttagit cyklister - några ställen runt Slussen i Stockholm - har jag inte märkt att en så stor del cyklat mot rött. Gissar att den raka Sveavägen är värre, och är det endast där man kollat, så...

#16
2013-04-17 12:58

De flesta cyklister i lärdomens stad( fortfarande Lund), tycks tro att övergångsställen även är till för dem och vräker sig med dödsförakt ut i vägbanan! Så visst behövs det upplysning och kontroll! Ingen lag är verksam om inte kontroll och påföljd finns!

#17
2013-04-17 20:47

Att de kör mot rött ljus är en sak och inte alls bra men vad som skrämmer mig mest är de cyklister som i en korsning skall till höger väldigt ofta kör rakt ut och svänger till höger utan att ens bemöda sig om att kasta en titt till vänster för att se om det är någon trafik på den körbanan de svänger ut i. Jag ser detta dagligen och hoppas förstås att jag inte kommer att bli en av dem som kör över en cyklist som har detta idiotiska beteende.

#18
2013-04-17 21:27

Räcker inte med att folk kör mot rött, åk in till Stockholm City så har vardagsglidarna inga lampor, det är för tufft för hipsters med en rostig kronancykel att köpa lampor så att dom syns.

#19
2013-04-20 19:20

Som cyklist i Umeå känner jag mig ganska ensam om att invänta grönt ljus, cyklister och gående (skulle tro fler gående än cyklister ) väntar tills första körfältet blivit glest, passerar över till mittrefugen o inväntar näst glesa förekomst av bilar, tidsvinsten för dessa är minimal, passeras ofta.