Bild
Nästa artikel
Nyheter

Volvo först med automatisk cyklistbroms

Publicerad 6 mars 2013 (uppdaterad 6 mars 2013)
Volvo fortsätter att vidareutveckla sitt automatiska bromssystem. Nu är man först i världen med att känna igen och bromsa för cyklister.

Enligt Volvo har man hela tiden varit först med alla automatiska bromssystem och deras vidareutvecklingar. På sin presskonferens på bilmässan i Genève visade Volvo igår upp ett system som automatiskt ska upptäcka och bromsa för cyklister, något som man är först i världen med.

Systemet fungerar med hjälp av en radar som placerats i grillen och en kamera som finns framför den inre backspegeln. Radarn upptäcker föremål och avgör hur långt avstånd det är till dem, medan kameran avgör vilken sorts föremål det är. Radarn upptäcker fotgängare och cyklister tidigt, medan kameran registrerar deras rörelsemönster.

Varnar och bromsar
Tack vare en central styrenhet, som hela tiden utvärderar trafiksituationen utifrån informationen från kameran och radarn, kan Volvobilarna upptäcka när en cyklist vinglar ut framför bilen. Då varnas föraren, samtidigt som bilen bromsar med full kraft.

Uppgraderingen av automatbromssystemet möjliggörs av att systemet nu är snabbare på att bearbeta data. Alla modeller med fotgängardetektering kommer även att få cyklistdetektering.

Systemet ska finnas tillgängligt i Volvo V40, S60, V60, XC60, V70, XC70 och S80 från mitten av maj.

Omkring hälften av alla dödsolyckor med cyklister beror på en kollision med bil.

Diskutera: Hur ser du på att Volvo upptäcker och bromsar för cyklister?

Kommentarer

#1 • 2013-03-06 13:05
KaptenOberkommando

"Omkring hälften av alla dödsolyckor med cyklister beror på en kollision med bil."

Detta må förvisso vara sant (kanske), men om cyklisterna bara lärde sig att följa trafikreglerna skulle siffrorna se annorlunda ut.

#2 • 2013-03-06 13:51
W1F1

Enligt VTI så beror de flesta trafikolyckor på medvetna felhandlingar. Om bara folk gjorde rätt istället för fel så skulle siffrorna se annorlunda ut.

Det är tur att Kapten (förhoppningsvis) inte jobbar med trafiksäkerhet.

#3 • 2013-03-06 14:29
Hackenbush

Detta systemet kan kanske förhindra olyckor som sker när en cyklist far ut från en cykelbana ut på en trafikerad väg men systemet kan inte förändra beteendet hos cyklister. I en stad med massor med cyklister som vinglar lite hit och dit så skulle väl bilen bromsa konstant och då lär man inte komma så långt med bil.

#4 • 2013-03-06 15:00
IngoS

Cyklister bör i största möjliga utsträckning separeras från bilar. Om ett sådant här autobromssystem skulle förhindra mig att köra över en enda cyklist skulle jag uppfatta det som väl investerade pengar. Skulle vara kul om incidenterna kunde samlas i svarta lådor för statistik och bearbetning hur många olyckor man undviker i verkligheten. Fungerar det är det väl inte helt fel att det får bidra till Eoro-NCAP-stjärnor.

#5 • 2013-03-06 15:13
KaptenOberkommando

Jag fortsätter: "Omkring hälften av alla dödsolyckor med cyklister beror på en kollision med bil."

Det här säger inte särskilt mycket egentligen. Jag efterlyser siffror som visar hur många av (döds)olyckorna som helt och hållet är cyklisternas eget fel. Om vi tar "hälften" och gör om denna till nya, friska 100 procent skulle jag inte bli förvånad om siffran som jag efterlyser är så hög som 90 procent. Alla som ids titta i trafiken med fullt öppna ögon kan ju inte gärna missa denna kaskad av cykla mot rött, cykla mot enkelriktat, cykla på gågator, cykla på övergångsställen, cykla utan lyse, cykla utan reflexer, cykla med hörlurar i öronen och andra direkt dåraktiga beteenden. Det konstiga är dock att så fort man andas om ansvar för cyklister - och gående! - utmålas man själv som någon slags trafikgalning. Märkligt.

#6 • 2013-03-06 16:18
Onehp

Antar att systemet har blivit snabbare och därmed kan urskilja cyklister och antagligen löpare med. Bra säger jag. Man behöver bara göra fel en gång...

Ang. den gamla diskussionen om dåraktiga "cyklister". Det stämmer att det finns (mycket) oansvariga cyklister, men från den ständigt ilskna tonen kan det uppfattas som om det är fel med ALLA cyklister. Om man inte redan på fullt allvar menar att inga cyklister skall finnas, som om inga dödsolyckor skulle ske då?
Trots min förkärlek till bilar, så vet jag mycket väl om att det är främst bilen som transportmedel som står för dödsolyckorna i trafiken i världen oavsett vems "fel" det är. Hårda, tunga, snabba bilar och mjuka människor går inte ihop särskilt bra oavsett vems fel det är. Och Volvo är världsbäst på att mildra dessa inbördes nackdelar.

Därför efterlyser jag mera ödmjukhet hos mina medbilister som på nåt märkligt sätt ständigt lyckas framföra slutsatsen att det är "den andras" fel... eller så låter det i alla fall...

#7 • 2013-03-06 17:08
Mythbuster

Oavsett vad man kan tycka om cyklister är det något man får lära sig att förhålla sig till. Med den politik som ligger kommer det bli fler cyklister. Och man får faktiskt inte köra på dem även om de beter sig dumt. Säker på att man kan tolka lagen så ;)

#8 • 2013-03-07 00:32
Roy J

Majoriteten av alla cykelolyckor är faktiskt singelolyckor.
Jag har faktiskt själv stått och tittat på de horder av cyklister som väller fram i innerstaden - och majoriteten cyklar helt korrekt. Men visst finns det idioter så att det räcker och blir över. Något som tyvärr även gäller bilister.
På gång- och cykelvägar i förorterna är det de gående som far omkring hur som helst med noll koll. Den absoluta majoriteten har inte en tanke på att de är trafikanter. Där är det faktiskt cyklisterna som får ta allt ansvar och väja, plinga och bromsa.

Att tekniken utvecklas och att bilarna kan detektera allt fler olycksmöjligheter kan knappast vara annat än utmärkt.

#9 • 2013-03-07 08:02
VW Polo 2012

Hatten av för Hackenbush. Jag håller med dig jag hade inte kunnat beskriva det bättre själv.

#a • 2013-03-07 10:46
W1F1

Kapten, du diskuterar fortfarande fel sakfråga. Vem som är vållande är intressant för skadereglerare och rättsskipare. Inom trafiksäkerhetsarbetet eftersträvas minimala antalet olyckor utifrån gällande förutsättningar.

Även om det vore tekniskt möjligt för utrustningen i artikeln att inte ingripa i fall då enbart cyklisten begår trafikbrott så skulle det inte vara aktuellt. Capito?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.