Bild
Nästa artikel
Nyheter

13 finesser som sticker ut i nya Mercedes EQS

Publicerad 2021-04-16 17:49 (uppdaterad 2021-04-16 17:50)
Automatiska dörrar, 350 olika sensorer och en ”hyperskärm”. Det är några av finesserna som flaggskeppsmodellen kan skryta med.

Efter flera år av spekulationer och smygvisningar har Mercedes nya elbil EQS visats upp. Den nya modellen blir i princip en eldriven S-klass och ska locka med tekniska finesser och komfort, men bygger på en helt annan teknisk plattform än S-klass.

Bland konkurrenterna finns Tesla Model S, Audi e-tron GT och Porsche Taycan.

Det som Mercedes lyfter fram som ett av de främsta köpskälen för EQS-modellen är helt klart tekniknivån. Det finns en mängd funktioner och finesser som ska samverka för att höja komforten och säkerheten eller sänka förbrukningen.

Lågt luftmotstånd

Till att börja med skryter Mercedes om att EQS blir världens mest aerodynamiska produktionsbil. Lågt luftmotstånd är inte bara viktigt för att sänka förbrukningen och förlänga räckvidden, som är upp till 77 mil enligt WLTP-körcykeln, utan också för att minska vindbruset.

Uppdateras trådlöst

Mercedes EQS kan uppdatera flera av bilens funktioner direkt via nätet utan att föraren behöver besöka en verkstad, men inte riktigt alla funktioner. I den första uppdateringen finns särskilda körlägen för yngre förare och servicepersonal samt några spel.

Trevlig kupédoft

Mercedes har i flera år haft ett system för att fräscha upp luften i interiören med särskilda dofter. Systemet utökas nu med ett så kallade hepafilter som rensar luften utifrån på partiklar och pollen samt minskar halterna av kväveoxider. Det finns ett särskilt läge för att rensa kupén innan föraren sätter sig.

Automatiska dörrar

Den kanske mest uppseendeväckande detaljen är att bildörren kan öppnas automatiskt när föraren närmar sig med nyckeln i fickan. När föraren sätter sig och trycker på bromsen stängs dörren automatiskt. Dörrhandtagen är infällda för att sänka luftmotståndet men fälls ut när någon närmar sig.

350 sensorer

Runt om bilen finns upp till 350 olika sensorer, beroende på utrustning, som ska hålla koll på hastighet, distans, acceleration, belysning, temperatur, förarens ögon, om någon sitter i stolarna, om någon pratar och trafiken runt omkring. Röststyrningen aktiveras bara för det säte som rösten kommer från – om vänster baksätespassagerare säger ”sätt på stolsvärmen” aktiveras den bara för vänster baksäte. Hur det fungerar i verkligheten återstår att se – bilarnas röststyrning är tyvärr inte alltid att lita på.

Tre ”ljudupplevelser”

En av de främsta fördelarna med elbilar är att drivlinan är tyst. Men i Mercedes EQS kan föraren välja mellan tre ljudlägen som låter på olika sätt och med olika intensitet i kupén. Fejkljudet skickas ut i ljudsystemet. Som tillval finns ljudsystem från Burmester. Passagerarna kan även aktivera tre olika ”energigivande ljudprogram” som avslappning.

Två olika fyrhjulsstyrningar

Som standard kan Mercedes EQS vrida på bakhjulen upp till 4,5 grader. Bakhjulen styr med i högre fart och styr mot i lägre fart för att ge bättre stabilitet respektive snävare vändradie. Som tillval finns bakhjulsstyrning med upp till 10,9 meter. Det är ingen teknisk uppdatering utan en mjukvarufix som kan aktiveras trådlöst över nätet.

Parkerar själv

Precis som i Tesla finns en funktion som själv kan parkera bilen i trånga utrymmen, samt köra fram bilen igen till föraren när det är dags att åka. Föraren behöver inte sitta i bilen utan kan styra funktionen med nyckeln.

Digitala strålkastare

Mercedes EQS har särskilda strålkastare som kallas Digital Light. De kan projicera meddelanden och varningssymboler i vägbanan tack vare 1,3 miljoner mikrospeglar. De kan även stänga av individuella pixlar och på sätt inte blända mötande bilister.

Kör själv – till viss del

I upp till 60 km/tim kan Mercedes EQS själv ta över körningen på motorvägar eller i kösituationer. I början finns funktionen bara i Tyskland. Föraren ska kunna ägna sig åt annat när systemet är aktiverat.

Hyperskärm

Största nyheten på insidan är onekligen det som kallas ”Hyperscreen”. Det finns digitala instrument, en stor pekskärm för infotainmentsystemet samt ytterligare en skärm för passageraren. Huvudskärmen böjs i en tillverkningsprocess med temperaturer på 650 grader. Systemet har en processor med åtta kärnor och 24 gigabyte internminne.

Sömnkoll

Trötthetsassistent har funnits i många bilar sedan flera år tillbaka. Men i Mercedes EQS analyseras förarens ögonlocksrörelser med en kamera. Om det behövs får föraren en tillsägelse att ta en paus.

Batterigaranti

Mercedes EQS har tio års batterigaranti, eller upp till 25 000 mil, men det är än så länge oklart exakt vilka villkor som gäller för garantin. När batteriet gjort sitt kan det användas för energilagring i storskaliga elprojekt.

Läs också: Världspremiär: Här är Mercedes eldrivna flaggskepp EQS

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.