Bild
Nästa artikel
Provkörning: Volkswagen E-Golf

Provkörning: Volkswagen E-Golf

Provkörning

I subventionsglada Norge blir nya elbilen Volkswagen e-Golf snudd på folklig. På svenska sidan gränsen är förutsättningarna helt annorlunda, men e-Golf gör sitt bästa för att övertyga.

De slipper avgifter och moms, de får köra i bussfilerna, parkerar fritt, behöver inte betala vägtullar, får gratis elektricitet.
Det är med andra ord, ursäkta ordvalet, en jäkla fördel att köpa och köra elbil i Norge och det har norrmänen förstått – var tionde ny bil går på el.
I Sverige sponsrar staten elbilsköp med 40 000 kronor, men ärligt talat: spelar det någon roll om elbilarna ändå kostar uppåt 300 000 spänn?

I den trakten, runt 300 000 kronor, kostar nya Volkswagen e-Golf efter att supermiljöbilspremien räknats bort.
Tankad med bensin och diesel har Golf ställt upp i fyra test i Vi Bilägare och kört hem med segern i allihop. Är elvarianten av samma virke?
Tja, själva bilen känns som en vanlig Golf, men med några avgörande skillnader:

Det första som slår en är tystnaden, nästan ljudlöst svischar bilen fram genom stan. Det är rogivande och mest på gott, men utan motorljud blottas också en del vindbrus (och att många andra bilar låter närmast som skördetröskor).
Det andra är hur snabb bilen är från stillastående. En tå på gasen räcker för att e-Golf ska slungas iväg. All kraft går direkt till hjulen och oftast är man snabbast iväg från rödljusen.
Det tredje är att bilen bromsar ganska rejält (så kraftigt att bromsljusen tänds) så fort foten flyttas från gaspedalen. Motorn blir då en generator som laddar batteriet med bromsenergi. Som förare räcker det att bromsa sista biten innan stopp.


Annars känns e-Golf mer eller mindre som en Golf. Den är genomtänkt i det mesta, bekväm att åka, och rymlig för både passagerare och last (även om 38 liter försvunnit från bagageutrymmet). Den har bra finish, modern säkerhetsteknik, och kvicka köregenskaper.
Gradskillnader finns möjligen  i uppträdandet på vägen. Känslan av att bilen ligger nära asfalten är ännu tydligare hos e-Golf, vilket kan tillskrivas batteriet som med sina 318 kilo ger en låg tyngdpunkt.

Ändå är e-Golf allt annat än en vanlig Golf. Precis som andra elbilar är den hiskeligt dyr och i grunden en kompromiss eftersom räckvidden är begränsad.

Enligt körcykeln ska e-Golf rulla 19 mil på el, men det är en siffra som ska tas med en skopa salt. 13–15 mil är mer realistiskt av provkörningen, som ägde rum en vårdag när termometern visade 15 plus, att döma.
Ytterligare en bit kommer den som knappar in körläget Eco+ som gör bilen söligare och stänger av fläkt och värme, men vem vill egentligen köra på det sättet förutom i nödfall?
Frågan är hur långt bilen går vintertid. Givetvis kortare men Volkswagen har i alla fall installerat en värmepump som har uppgiften att värma kupén utan att dränera batteriet.
Men värmepump eller inte, räckvidden ställer krav på någorlunda fasta rutiner och korta körsträckor. Sedan behövs också någonstans att ladda.

Proceduren tar 13 timmar med ett vanligt vägguttag, åtta timmar med en särskild väggbox (tillval), eller en halvtimme för att tanka 80 procent av kapaciteten vid en snabbladdningsstation (var de nu finns?).
Frågetecken finns också kring andrahandsvärdet och vad som händer med batteriet efter att garantitiden (8 år) gått ut.
Som kompensation får alla som skaffar en e-Golf rabatt på hyrbil och två fria bärgningar som är tacknämligt vid ”eltorsk”.

Men med rätt förutsättningar för att köra elbil kan e-Golf vara rätt. Grundmaterialet är starkt och det gör bilen till den kanske vettigaste eldrivna just nu.
Hur många svenskar som kommer att nappa är svårt att sia om, men lika vanlig som i Norge blir den inte, långt därifrån.

Volkswagen E-Golf

PRIS: Inte fastställt, men första indikationen är att det hamnar kring 340 000–350 000 kronor.
MODELL: Femdörrars halvkombi.
SÄLJSTART: Maj.
MÅTT, CM: L 425/B 180/H 145.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 585.
MOTOR: Elmotor, effekt 115 hk (85 kW), vridmoment 270 Nm (från start).
BATTERI: Litiumjon, 24,2 kWh.
KRAFTÖVERFÖRING: Enstegad växellåda, framhjulsdrift.
PRESTANDA:Toppfart 140 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,4 s.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 12,7 kWh/100 km.
DEKLARERAD RÄCKVIDD: 190 km.
CO2-UTSLÄPP: 0 g/km.
KONKURRENTER: Nissan Leaf, BMW i3, Ford Focus Electric.

Vad nytt? Das Auto med eldrift.
För vem? Myndigheter, miljövänner med fasta körvanor, eller de som har norskt pass.

PLUS: Inga lokala utsläpp, tyst, pigg, billiga elmil, känns som en vanlig Golf.
MINUS: Begränsad räckvidd, högt inköpspris, få laddställen, osäkert andrahandsvärde.

Kommentarer

#1
2014-05-07 11:38

Detaljerna i "minusrutan" är tillräckligt för att avskräcka för köp men jag tvivlar inte på att bilen är en bra elbil för övrigt.

#2
2014-05-07 12:44

TÄNKVÄRT!
"Som kompensation får alla som skaffar en e-Golf rabatt på hyrbil och två fria bärgningar som är tacknämligt vid ”eltorsk”. "Va konstigt" att vanliga bränsledrivna Golfar inte har samma förmån vid soppatorsk! Eller finns det någon hake med eldrift?! ;)

#3
2014-05-07 12:55

Hur kan ni påstå "Elmotorn med tillhörande elektronik tar liten plats"?! Den upptar ju hela motorrummet! Ta en titt på Tesla Model S som har bagageutrymme både bak och fram.

#4
2014-05-07 15:03

Ja priset kan vi ju diskutera hur länge som helst men varför detta eviga tjatet om andrahandsvärdet?
Vad är en vanlig Golf värd efter 8 år och vad har den då kostat i fasta utgifter och bränsle?
Priset måste nog ner ca 100.000kr för att folk skall våga/vilja köpa men oviljan för elbilen har ju alltid främst funnits hos tillverkarna.

#5
2014-05-07 17:16

Vem köper en Prius nu? Ingen!

#6
2014-05-07 18:01

En grej som jag tycker tillverkarna av elbilar är lite dåliga på är att lista krav för laddning.
Visst, superduper specialladdare 30 mins osv.
Men för mig som parkerar vid ett hyreshus utanför storstaden, med motorvärmaruttag (säkring på 6A), kan jag ladda denna bil i detta uttag?
Visst, det står 13 timmar i ett "vanligt" uttag, men det måste väl finnas lite krav ett "vanligt" uttag?
Vissa tillverkare specificerar ju tex 16A osv.

#7
2014-05-07 18:50

@SiggeNn
e-Golfen får knappast Toyota att darra då Prius har en obegränsad körsträcka som är viktigt för många. Men Golf-GTE kan bli en hårdare nöt.

#8
2014-05-07 18:57

Ang. motorvärmaruttaget som är avsäkrat med 6A innebär det att du kan plocka ut 1380W, det i en timme är 1,38 kWh, och kan batteriet ta emot allt lär en laddning, om jag räknat rätt, ta ca 17,5 timmar. Bilens batteri var på 24,2 kWh. Och jag är inte 100 på att jag räknar som man ska, men resultatet verkar rimligt.

Med 10 A säkring 10 timmar, förutsatt att den kan ta emot 2,3 kW under en timme.
Med 16 A, och om det klarar att ta emot 3,68 kW, tar en laddning 6,5 timmar.
Detta förutsatt att laddaren är avsedd för enfas 230V.

Men lek med tanken att det är en trefasladdare som får sitt genom 16A avsäkring och elektroniken klarar av att ta emot 11,04 kW, då tar en full laddning strax över två timmar, DÅ börjar det bi värt det.

Men tiderna är nog rimliga om man ser till att ett litiumbatteri tack vare övervakningen aldrig blir urladdat helt och hållet, sedan räknar de säkert med batteriets återhämtning. Dessutom är de sista 20% det som tar mest tid, delvis för att batteriövervakningen fördelar ut så spänningen ska bli exakt samma i alla celler.

#9
2014-05-07 20:00

Jag förstår inte varför elbilar inte har växellåda. Men det är klart dom blir ju ännu dyrare då.

#10
2014-05-07 20:39

Om nu den deklarerade räckvidden (glädjekalkyl?) på 190 km stämmer så betyder det att om man bor utanför storstäderna där laddstationerna i bästa fall finns, så kommer man då ca: 9 mil innan det är dags att vända hem igen och "tanka".

Ingen semesterbil således, blir nog en sällsynt bil på landet.

Om företag bidrar med laddstationer på arbetsplatser så kan den dock fungera som pendlarbil kanske...

#11
2014-05-07 21:02

Om man inte bedriver taxiverksamhet så räcker Golfens batterikapacitet om man har bilen som en andrabil då huvuddelen av oss oftast bara kör några mil per dag och bara behöver ladda in motsvarande elenergi vilket är några kWh.
Men som enda bil i familjen så fungerar ladd-hybriden mycket bättre där man kan köra huvuddelen av alla mil på el från batteriet men till skillnad från rena elbilen så behöver bilisten inte planera sin bilresa i detalj när man har ett ärende längre än några mil och man behöver inte gratis bärgning som följer med elbilen, man kan även parkera bilen vid något av våra hotell som nästan utan undantag inte har någon laddningsmöjligheter för elfordon.
Så för den som lever i en värld som sträcker sig längre ut än sju mil från hemmet och ändå vill köra eldrivet i huvudsak så är ladd- hybriden som till skillnad från rena elbilar att föredra , då kan man även få varmt i bilen på vintern och i bilkön när det hänt en olycka där det bildas långa stillastående köer där bilbärgaren inte når fram.

#13
2014-05-07 22:11

@Lason1

Tack för uträkningen, nästan så man blev sugen att gräva fram el-lära boken från gymnasietiden ;-)

Hade jag haft möjlighet till ett 10A uttag så hade jag lätt övervägt denna bil, den täcker in 98% av alla mina resor. Resten så funkar ju faktiskt hyrbil.
Men så var det ju det där med priset igen....tycker våra politiker kan snegla lite på Norge, det är aldrig fel att låna bra ideer.

#14
2014-05-08 12:35

Alla vi som kört en eldriven motviktstruck på jobbet vet att det är inte bara bromskraftsåtervinningen som ger den mycket kraftiga motorbromsen. Det är så med alla rena elfordon. Ta bort drivningen helt och farten försvinner.

Krävdes en hel del invänjning precis när jag tagit truckkortet. 4 ton motviktstruck som kommer i cirka 10 km/h (inte jättesnabbt jag vet) som bokstavligt talat tvärstannar (stoppsträcka 1-2 meter) utan att man använder bromsen...

Så man fick tänka sig för och inte släppa gasen helt i kurvorna!

Bra att VW tänkt på att bromsljusen tänds i det läget!

#15
2014-05-08 15:47

Tror tyvärr inte att fossilbilar som byggts om till rena elbilar blir speciellt bra och det är väl E-Golfen ett klockrent exempel på.

En tung plattform som är optimerad för förbränningsmotor med kringutrustning kan inte vara en optimal att placera batterier i. Resultat = kort räckvidd.

På motsvarande sätt hade en Tesla (enda bilen som från grunden konstruerats för eldrift) nog blivit rätt dålig om man i efterhand slängt ut batteriet och satt in bensinmotor, tank avgasrör mm

#16
2014-05-08 17:20

Teslaföraren...Golfen är redan vid ritbordet konstruerad för eldrift. Att en Tesla har längre räckvidd (och otroligt hög vikt) har mycket fler batterier. Detta leder till ett tramsigt högt pris.

#17
2014-05-08 18:39

Jag skulle nog säga att Nissan Leaf är konstruerad för eldrift från start!

#18
2014-05-09 00:15

Första elgolfen kom på sjuttiotalet så VW har nog en del knowhow,kommer garanterat bli en succe,inte minst i norge.
1500 kilo "lätt" är den dessutom,väger väl hyfsat likt dieselversionen.

#19
2014-06-02 16:14

Man kan ju undra hur länge de ska fortsätta med sin dåliga service ?

http://www.expressen.se/motor/inbyggt-fel-pa-nya-volkswagen-bilar/

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.