Flera populära bilmodeller som sålts under lång tid har lagts ned under året. Inget varar för evigt, och när bilköparnas beteende ändras behöver biltillverkarna anpassa kostymen.
Bland de modeller som vi fått säga farväl till under året finns bland andra Ford Focus som tackar för sig efter nästan tre decennier. Det gör även Nissans prestandabil GT-R och storsäljaren Volvo V90.
Audi A4
En av bilvärldens absoluta storsäljare har försvunnit i tysthet. Det handlar om Audi A4 som inte längre är med oss, och som sålts i fem olika generationer sedan 1990-talet.
Den sista A4-modellen byggdes i tio års tid, och kändes hyfsat modern in i det sista. Komfort och vägegenskaper fick bra betyg i vår provkörning.
Helt slutkört är det dock inte för den som vill ha en mellanklass-Audi med förbränningsmotor. Ersättare är nämligen Audi A5 som dock är dyrare och inte har samma höga kvalitetskänsla.
Audi Q8 e-tron
När Audi lanserade modellen e-tron, som den hette från början, fick den en hel del kritik för kort räckvidd och hög förbrukning. Bilens höga tjänstevikt hjälpte inte heller.
Trots det gick försäljningen ganska bra, kanske tack vare bilens höga komfort, och när den uppdaterades (och samtidigt bytte namn till Q8 e-tron) fick den också längre räckvidd.
Modellen har byggts i den anrika fabriken i Bryssel som lagts ned, och som byggde sin första bil redan 1949.
”Vanliga” Audi Q8 som inte finns med eldrift och som inte heter e-tron i efternamn finns fortfarande kvar i Audis utbud.
Ford Focus
Bilarna i den så kallade Golfklassen stod tidigare för en stor del av den europeiska bilförsäljningen. Men i takt med att allt fler köpare väljer en suv sjunker siffrorna för halvkombimodellerna.
Ett tydligt exempel är Ford Focus, ett modellnamn som nu läggs ned efter 27 år. Bilen slutade tillverkas den 14 november efter över tolv miljoner byggda exemplar. Indirekta ersättare till Focus blir Fordmodellerna Kuga och Puma, som båda är suvar.
Ford Focus var revolutionerande när den kom 1998. Köregenskaperna och designen var ett stort lyft för märket.
Kia Soul
Kia har slutat tillverka den boxiga modellen Soul, och det inkluderar även den eldrivna versionen e-Soul. Någon direkt ersättare är inte planerad.
Den svenska försäljningen upphörde redan vid modellår 2022/2023, men nu har alltså tillverkningen även lagts ned globalt.
Första generationen av Kia Soul lanserades 2008 och stack ut med sin design. Den fick också mycket uppmärksamhet i USA tack vare en särskild reklamfilm med ett gäng hamstrar.
Mazda MX-30
Mazda är inte som andra bilmärken. När det var dags att lansera elbil gjordes det i form av en udda halvkombimodell med bakdörrar som öppnas åt ”fel” håll.
Eftersom försäljningen inte gick så bra utökades modellutbudet med en ännu mer udda version, som hade en bensindriven räckviddsförlängare i form av en wankelmotor. Inte heller då lyfte försäljningen.
Nu har modellen lagts ned. Någon direkt ersättare finns inte, men däremot har sedanmodellen Mazda 6e lanserats.
Nissan GT-R
En av de bilmodeller som slutade byggas under året, och som byggts under allra längst tid, är Nissan GT-R. Den presenterades redan 2007 och hade alltså hunnit fylla 18 år vid nedläggningen.
Nissan GT-R var enormt imponerande när den dök upp. 2+2-modellen hade fyrhjulsdrift, dubbelkopplingslåda och en 3,8-liters V6-motor med dubbla turbo.
Även om bilen var tung kunde de aktiva stötdämparna kompensera, och tillsammans med den effektiva drivlinan hade den vassa prestanda. 0–100 km/tim nåddes på strax över tre sekunder.
Peugeot 508
Övergången till suvar har krävt ännu ett offer, nämligen mellanklassmodellen Peugeot 508.
Första generationen Peugeot 508 dök upp 2011 och blev ganska populär. Andra generationen fick tuffare design, men övergången till suvar och framför allt elbilar gjorde att tillverkningen lades ned i början av året.
Peugeot 508 fanns även i en särskild sportversion med hybridteknik 360 hästkrafter kallad PSE (Peugeot Sport Engineered).
Volkswagens VR6-motor
Här handlar det inte om någon enskild bilmodell som lagts ned, utan om Volkswagens säregna så kallade VR6-motor som i en eller annan form funnits inom koncernen i mer än tre decennier och nästan 1,9 miljoner byggda exemplar.
VR6-motorn har en mindre vinkel mellan cylindrarna än en vanlig V6-motor, och bara ett topplock i stället för två. Motorn satt från början i Passat, Corrado och Golf, men dök senare även upp hos flera syskonmärken inom koncernen.
Dessutom utgjorde motorn teknisk grund till Volkswagens W12-motor som användes av Bentley.
Volvo V90
En av bilvärldens riktiga trotjänare, Volvos största kombimodell V90, har också lagts ned. Modellnamnet dök först upp på 1990-talet, men efter en lång paus väcktes det till liv 2016.
Volvos försäljning består numera nästan helt av suvar, och eftersom försäljningen av V90 sjunkit i hela världen upphörde tillverkningen tidigare i år. För tio år sedan var nästan 25 procent av alla sålda Volvobilar en kombi. I dag är den siffran betydligt lägre, och numera är V60 den enda kombimodellen som finns kvar i Volvos utbud.